Osmanlı Devleti’nde Tanzimat Dönemi’yle birlikte askerlik sisteminde büyük değişiklikler yapılmıştır. Yeni kanunlar çıkartılarak birçok kimsenin zorunlu olarak askerlik yapması istenmiştir. Askere çağrılanlar arasında birçok talebe ve muallim de yer almıştır. Böylelikle eğitim sisteminde bazı sıkıntıların tezahür ettiği söylenebilir. Nitekim Tanzimat Dönemi’nden sonra yeni usule göre eğitim veren çok sayıda mektep açılmıştır. Bu mekteplerin niteliğinin artması ve faydalı bireyler yetiştirmesi için elbette istikrarlı bir şekilde faaliyetlerine devam etmesi gerekirdi. Ancak düzensiz bir şekilde askere çağrılan talebe ve muallimlerle birlikte, mekteplerde birçok hususta sorunlar ortaya çıkmıştır. Askere çağrıldığı için mağduriyet yaşayanlar olduğu gibi sırf askerlikten kaçmak için mekteplere kayıt yaptıranlar da olmuştur. Böylelikle mektep sayıları artış gösterirken eğitimin niteliği ise her geçen gün düşmeye başlamıştır. Bilhassa II. Abdülhamid Dönemi’nde askere çağrılan çok sayıda talebe ve muallim olmuştur. Ele alınan bu çalışmanın temel amacı, askere çağrılan talebe ve muallimler hakkında detaylı bilgiler vermektir. Böylelikle çok sayıda talebe ve muallimin askerlik ile ilgili hususlarda yaşadığı mağduriyetler ve ortaya çıkan daha birçok sorun görülmüş olacaktır. Çalışmanın ana kaynağını ise Osmanlı arşiv vesikaları oluşturmaktadır.
Gönderdiğim çalışmayı tamamen etik kurallara uyarak harf harf kendimin yazdığını ifade etmek isterim. Bilimsel yöntemleri kullanarak ve intihal-aşırma gibi ahlak dışı yollara başvurmadan kendi emeğimle bir çalışma hazırlamak istedim. Temel amacım ise daha öncesinden gerçek manada yapılmamış bir çalışmayı yapıp hem literatüre, hem de Bilim Tarihi'ne bir nebze olsun katkı sağlamaktır.
Henüz Doktoraya devam ettiğimiz halde bizlerin makalesini değerlendirmek üzere kabul ettiğiniz için sizlere çok teşekkür ediyorum. Her ne kadar nitelikli ve ciddi çalışmalar yapsak da henüz "doktora" unvanı almadığımız için ne yazık ki birçok dergi daha makalemize bakmadan bizleri geri çevirebiliyor. Sizler ise bize bu fırsatı sağladınız. Çalışmamı değerlendirmek üzere kabul ettiniz. Bu süreçte emeği geçen herkese en içten duygularımla teşekkür ediyorum.
In the Ottoman Empire, great changes were made in the military system with the Tanzimat Period. New laws were enacted and many people were required to do compulsory military service. Many students and teachers were among those who were called to military service. Thus, it can be said that some problems have emerged in the education system. As a matter of fact, after the Tanzimat Period, a large number of schools providing education according to the new method were opened. In order for these schools to increase their quality and raise useful individuals, they should have continued their activities in a stable manner. However, with the students and teachers who were called to military service irregularly, many problems arose in schools. There were those who suffered because they were called to military service, as well as those who enrolled in schools just to avoid military service. Thus, while the number of schools increased, the quality of education began to decline day by day. Especially during the reign of Abdulhamid II, many students and teachers were called to military service. The main purpose of this study is to provide detailed information about the students and teachers who were called to military service. In this way, the grievances of many students and teachers regarding military service and many other problems that arose will be senn. The main source of the study is Ottoman archive documents.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çağdaş Askeri Tarih, Siyasi Tarih (Diğer) |
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 24 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 24 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 39 Sayı: 1 |