Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Öncesi Öğretmenlerinin Çocuk Resimlerine Yönelik Yaklaşımları ve Empati Düzeyleri Arasındaki İlişki

Year 2019, Volume: 4 Issue: 1, 1 - 17, 19.04.2019

Abstract

Bu çalışmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin empati
düzeyleri ve çocuk resimlerini yorumlamaya dair yaklaşımları arasındaki
ilişkiyi incelemektir. Araştırma 2018-2019 eğitim öğretim yılı güz döneminde
okul öncesi eğitim kurumunda görev alan 115’i kadın, 11’i erkek olmak üzere
toplam 126 öğretmenle gerçekleştirilmiştir. Betimsel araştırma yöntemlerinden
biri olan tarama modeli kullanılarak yapılan çalışmada veriler toplanırken;
öğretmen demografik bilgi formu, empati ölçeği ve çocuk resimlerine yönelik yaklaşımları
belirleme aracı kullanılmıştır. Toplanan veriler analiz edildiğinde
öğretmenlerin empati düzeyleri ve çocuk resimlerine yönelik yaklaşımları
arasında anlamlı bir ilişkiye ulaşılamamıştır. Bu durumda empati ve çocuk
resimlerine yönelik yaklaşımların alt boyutları cinsiyet ve mesleki
kıdemdeğişkenlerine göre Anova yapılarak tekrar değerlendirilmiştir. Bu
değerlendirmede empati ölçeği puanları ve çocuk resimlerine yönelik yaklaşımın
alt boyutlarından beğenme/övgü, düzeltici, eğitici geliştirici alan puanlarına
yönelik hiçbir değişkenle anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır. Ancak çocuk
resimlerine yönelik yaklaşımların bir alt boyutu olan araştırıcı/sorgulayıcı
alan ile mesleki kıdem değişkeni arasında anlamlı bir farka ulaşılmış; bu fark
ise mesleki tecrübesi az olan öğretmenlerin daha araştırıcı sorgulayıcı
olmalarına yönelik yorumlanmıştır. 

References

  • KaynakçaAtli, A. ve Kutlu, M. (2009). Çocuk yuvalarında ve yetiştirme yurtlarında çalışan personalinempatik düzeylerinin incelenmesi. Toplum ve Hizmet Dergisi, 23 (1), 49-66Barut, Y. (2004, Temmuz). Orataöğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin empatik eğilim düzeyleri çatışma eğilimleri düzeylerininn bazı değişkenler açısından incelenmesi.XIII.Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Malatya: İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi.Beytut, D. Ş., Bolışık, B., Solak, U., ve Seyfioğlu, U.(2009).Çocuklarda hastaneye yatma etkilerinin projektif yöntem olan resim çizme yoluyla incelenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2 (3), 35-44Bora, E. ve Baysan, L. (2009), Empati ölçeği Türkçe formunun ünversite öğrencilerinde psikometrik özellikleri. Klinik Psikofarmakoloji Bülteni, 19 (1), 39-47.Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (20.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.Çelik, E. ve Çağdaş, A. (2010). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin empatik eğilimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 23-38Dökmen, Ü. (2015). Sanatta ve günlük yaşamda iletişim çatışmaları ve empati (54. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.Fraenkel, J.R. &Wallen, N.E. (2006). How todesignandevaluateresearch in education. New York: McGrow-Hillİnternational Edition.Gürbüz, f. ve Deniz, Ü. (2017). Çocuk resimlerine yönelik yaklaşomları belirleme aracı: öğretmen formu: geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10 (50), 467-473.Halmatov, S. (2015).Çocuk resimleri analizi ve psikolojik resim testleri.Ankara: Pegem Akademi.Hasta, D. ve Güler, M. E. (2013). Saldırganlık: Kişilerarsı ilişki tarzları ve empati açısından bir inceleme. Ankara Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü Dergisi, 4 (1), 64-104.İkiz, F. B. (2009). İlköğretim okullarında çalışan pssikolojik danışmanların emapti düzeylerinin incelenmesi. İlköğretim Online Dergisi, 8 (2), 346-356Kabapınar, Y. (Ed.). (2015). Empati ile gelişmek empatiyi geliştirmek: çocuk ve empati. Ankara: Pegem Akademi.Karaca, G. (2011). 5-8 yaş aralığındaki çocuklarda stereotip kullanımı. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(4), 86-93.Malchiodi, C.A. (2013).Çocukların resimlerini anlamak. (T. Yurtbay, Çev.). İstanbul: Nobel Tıp Kitapları.Özkan, B. ve Yılmaz, Ö. (2016). Okul öncesi ve bilgisayar ve öğretim teknolojileri öğretmenlerinin empati düzeylerinin incelenmesi. İnternationalJournal of FieldEducation, 2(2), 72-78.San, İ. (1979). Sanatsal yaratma çocukta yaratıcılık (2. Baskı). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.Ulutaş, İ. ve Ersoy, Ö. (2004). Okul öncesi dönemde sanat eğitimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12 (1), 1-12Yavuzer, H. (2017). Resimleriyle çocuk. (21. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
Year 2019, Volume: 4 Issue: 1, 1 - 17, 19.04.2019

Abstract

References

  • KaynakçaAtli, A. ve Kutlu, M. (2009). Çocuk yuvalarında ve yetiştirme yurtlarında çalışan personalinempatik düzeylerinin incelenmesi. Toplum ve Hizmet Dergisi, 23 (1), 49-66Barut, Y. (2004, Temmuz). Orataöğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin empatik eğilim düzeyleri çatışma eğilimleri düzeylerininn bazı değişkenler açısından incelenmesi.XIII.Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Malatya: İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi.Beytut, D. Ş., Bolışık, B., Solak, U., ve Seyfioğlu, U.(2009).Çocuklarda hastaneye yatma etkilerinin projektif yöntem olan resim çizme yoluyla incelenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2 (3), 35-44Bora, E. ve Baysan, L. (2009), Empati ölçeği Türkçe formunun ünversite öğrencilerinde psikometrik özellikleri. Klinik Psikofarmakoloji Bülteni, 19 (1), 39-47.Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (20.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.Çelik, E. ve Çağdaş, A. (2010). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin empatik eğilimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 23-38Dökmen, Ü. (2015). Sanatta ve günlük yaşamda iletişim çatışmaları ve empati (54. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.Fraenkel, J.R. &Wallen, N.E. (2006). How todesignandevaluateresearch in education. New York: McGrow-Hillİnternational Edition.Gürbüz, f. ve Deniz, Ü. (2017). Çocuk resimlerine yönelik yaklaşomları belirleme aracı: öğretmen formu: geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10 (50), 467-473.Halmatov, S. (2015).Çocuk resimleri analizi ve psikolojik resim testleri.Ankara: Pegem Akademi.Hasta, D. ve Güler, M. E. (2013). Saldırganlık: Kişilerarsı ilişki tarzları ve empati açısından bir inceleme. Ankara Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü Dergisi, 4 (1), 64-104.İkiz, F. B. (2009). İlköğretim okullarında çalışan pssikolojik danışmanların emapti düzeylerinin incelenmesi. İlköğretim Online Dergisi, 8 (2), 346-356Kabapınar, Y. (Ed.). (2015). Empati ile gelişmek empatiyi geliştirmek: çocuk ve empati. Ankara: Pegem Akademi.Karaca, G. (2011). 5-8 yaş aralığındaki çocuklarda stereotip kullanımı. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(4), 86-93.Malchiodi, C.A. (2013).Çocukların resimlerini anlamak. (T. Yurtbay, Çev.). İstanbul: Nobel Tıp Kitapları.Özkan, B. ve Yılmaz, Ö. (2016). Okul öncesi ve bilgisayar ve öğretim teknolojileri öğretmenlerinin empati düzeylerinin incelenmesi. İnternationalJournal of FieldEducation, 2(2), 72-78.San, İ. (1979). Sanatsal yaratma çocukta yaratıcılık (2. Baskı). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.Ulutaş, İ. ve Ersoy, Ö. (2004). Okul öncesi dönemde sanat eğitimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12 (1), 1-12Yavuzer, H. (2017). Resimleriyle çocuk. (21. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Büşra Doğan 0000-0002-6684-1115

Miraç Metin This is me 0000-0002-6374-0300

Publication Date April 19, 2019
Submission Date February 20, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Doğan, B., & Metin, M. (2019). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Çocuk Resimlerine Yönelik Yaklaşımları ve Empati Düzeyleri Arasındaki İlişki. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1-17.