Bu çalışmada lise
öğrencilerinin STEM alanlarına yönelik kariyer ilgileri ve tutumlarının
cinsiyet ve STEM derslerindeki akademik başarı düzeyleri açısından incelenmesi
amaçlanmıştır. 2018 öğretim yılı içerisinde İzmir ili merkezinde 1656 lise
öğrencisinin katılımı ile yürütülen bu çalışmada “Durum Araştırması” yöntemi
benimsenmiştir. Evrenini İzmir ili merkezinde öğrenim gören lise öğrencilerinin
oluşturduğu çalışmanın, örneklimi Zıt tabakalı örnekleme yöntemine göre
belirlenmiştir. Bu bağlamda İzmir ili merkezinde eğitim öğretim faaliyeti
yürüten liseler arasından 2016 TEOG puanlarına göre en yüksek ve düşük puanlı
olacak şekilde 2 fen lisesi, 3 anadolu lisesi, 2 meslek lisesi ve 2 imam hatip
lisesi olmak üzere 9 lise belirlenmiştir. Belirlenen öğretim kurumlarının 10.,
11. ve 12. sınıflarında öğrenim gören 1656 öğrenciye STEM kariyer ilgi ölçeği
ve FeTeMM Tutum ölçeği” verilerek görüşleri alınmıştır. Ölçme araçlarından elde
edilen veriler SPSS paket programı kullanılarak anlamlandırılmış ve
yorumlanmıştır. Araştırma süreci sonrasında lise liselerde öğrenim gören kız
öğrencilerin FeTeMM alanlarına yönelik kariyer ilgisinin erkek öğrencilere göre
daha yüksek olduğu görülürken, akademik başarı arttıkça öğrencilerin bu
alanlara yönelik kariyer ilgilerinin azaldığı görülmektedir. Diğer taraftan
lise öğrencilerinin FeTeMM alanlarına yönelik tutumlarını etkilemediği
görülürken, bu alanda akademik başarının öğrencilerin tutumlarını olumlu yönde
etkilediği anlaşılmıştır.
Çalışma sonuçları ışığında sonraki çalışmalar için
öğrencilerin STEM alanlarına yönelik kariyer ilgilerini artıracak uygulamaların
geliştirilmesi ve etkilerinin sınanması önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 19, 2019 |
Submission Date | April 3, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 1 |
Academia Journal of Educational Research
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.