Değişen ve gelişen dünyaya ayak uydurabilmek çağın gereksinimlerine cevap vermek eğitim camiasını da yakından etkilemektedir. Gelişen teknoloji ve sanayi ile tüketen toplumdan üreten bir toplum olma yolunda, 21. Yüzyıl becerilerini kullanarak farklı disiplinlerin ilişkilendirildiği STEM eğitim yaklaşımının kullanılması önemlidir. STEM Science, Technology, Engineering, Mathematics alanlarının baş harflerinden oluşan ve bu alanların birbirine entegre ederek dört disiplini merkeze alan bir eğitim yaklaşımıdır. Çalışmamızın amacı, YÖK tez merkezinde, Eğitim-öğretim konusunda ve STEM alanında yayınlanmış olan 63 tezin içerik analizinin yapılmasıdır.YÖK Tez Merkezi tarama motorunun detaylı tarama seçeneğinden, dizin kısmı STEM, konu kısmı eğitim ve öğretim olarak kısıtlandığında onaylanmış 11 doktora 52 yüksek lisans tezine ulaşılmıştır. 63 tane tezin verileri araştırmacı tarafından hazırlanan tez sınıflama formu kullanılarak kayıt altına alınmış ve analiz edilmiştir. Çalışmamız STEM alanında çalışma yapacak araştırmacılara mevcut tezlerin eğilimlerini göstermesi açısından yardımcı olacağı düşünülerek planlanan özgün bir çalışmadır.
Keeping up with the changing and developing world, responding to the needs of the era affected the education community closely. STEM Science, Technology, Engineering, Mathematics is an educational approach that consists of the initials of the field sand integrates these fields into each other and takes the four disciplines into the center. To become a society that produces with the developing technology and industry and consuming society, the STEM education approach is important by using 21st-century skills rather than disciplines and teaching. The aim of our study is to analyze the content of 63 theses published in CoHE thesis center, education and STEM field. From the detailed scanning option of the CoHE Thesis Center scanning engine, 11 doctoral theses and 52 master's theses were reached when the index part was restricted as STEM and the subject part was restricted as education and training. Our study is an original study planned with the assumption that it will help the researchers who will work in the field of STEM to show the tendencies of the current theses.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 19, 2021 |
Submission Date | December 18, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 6 Issue: 1 |
Academia Journal of Educational Research
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.