During the global epidemic that affected the whole world, the continuity of education and training activities was tried to be provided by distance education. The Education Information Network (EBA) application, which existed before in our country, has been the main platform where distance education is carried out. The aim of this study is to evaluate EBA applications in line with the opinions of elementary school teachers and students. This study was conducted in an exploratory sequential design, one of the mixed research methods, and its quantitative dimension is in the survey model, its qualitative dimension is a phenomonography. While the survey model was used in the quantitative part of the study, the phenemonograhy was used in the qualitative part. The research group consists of 263 elementary school teachers and 10 students. In the study, data were collected with a questionnaire form consisting of 18-item open-ended questions developed by Sönmez, Yıldırım and Çetinkaya (2020) and a semi-structured interview form with 12 questions. SPSS 25 package program was used for quantitative data in the analysis of the data, and the qualitative data were analyzed by descriptive analysis. In the study, it was found that teachers think that the course time is sufficient in EBA, the content is appropriate to the student level, but EBA alone is not sufficient in teaching and they have difficulty in reaching their students. Teachers' views do not differ according to age, professional seniority, class level and service area. Students' opinions are that they mostly access EBA by phone, use resources other than EBA in lessons, have difficulties in assignments, and consider EBA inadequate in terms of physical activities. Suggestions have been made to improve the EBA by taking into account the opinions and needs of students and teachers
education information network pandemic process elementary school teacher elementary school student
Tüm dünyayı etkileyen küresel salgın döneminde eğitim öğretim faaliyetlerinin devamlılığı uzaktan eğitim ile sağlanmaya çalışılmıştır. Ülkemizde daha önceden de var olan Eğitim Bilişim Ağı (EBA) uygulaması uzaktan eğitimin yürütüldüğü temel platform olmuştur. Bu araştırmanın amacı EBA uygulamalarını sınıf öğretmenlerinin ve ilkokul öğrencilerinin görüşleri doğrultusunda değerlendirmektir. Bu araştırma Karma araştırma yöntemlerinden açımlayıcı sıralı desende yürütülen çalışmanın nicel boyutu tarama modelinde, nitel boyutu fenemonografik araştırma olarak tasarlanmıştır. Araştırma grubunu 263 sınıf öğretmeni ve 10 ilkokul öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmada Sönmez, Yıldırım ve Çetinkaya’nın (2020) geliştirdiği 18 maddelik açık uçlu sorulardan oluşan anket formu ve 12 soruluk yarı yapılandırılmış mülakat formu ile veriler toplanmıştır. Verilerin analizinde nicel veriler için SPSS 25 paket programı kullanılmış, nitel veriler betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Araştırmada öğretmenlerin EBA'da ders süresini yeterli buldukları, içeriğin öğrenci seviyesine uygun olduğunu düşündüklerini fakat, öğretimde EBA'nın tek başına yeterli olmadığı ve öğrencilerine ulaşmakta güçlük çektikleri bulunmuştur. Öğretmen görüşleri yaş, mesleki kıdem, okutulan sınıf düzeyi ve hizmet bölgesine göre farklılık göstermemektedir. Öğrenci görüşleri ise EBA'ya en çok telefondan erişim sağladıkları, EBA dışında ek kaynak kullandıkları, verilen ödevlerde zorlandıkları ve fiziksel etkinlikler bakımından EBA'yı yetersiz gördükleri yönündedir. EBA'nın öğrencilerin ve öğretmenlerin görüşleri ve ihtiyaçları dikkate alınarak iyileştirilmesi gibi önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 19, 2021 |
Submission Date | March 23, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 6 Issue: 2 |
Academia Journal of Educational Research
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.