In this study, a research was conducted with a preservice teacher who took special education courses to reveal the opinions about the metaphors explaning the concept of gifted children and the implementation the curriculum. In order to achieve to the aim, the phenomenological design of the qualitative research method and the metaphor approach were used. Through phenomenology, the metaphors used by preschool teacher candidates about gifted children and their views on the programs to be applied to them were revealed. In the study, fourth grade students who continue their undergraduate education at Okan University, Bolu Abant Izzet Baysal University and Duzce University Preschool Education Programs and have taken special education courses were selected as the study group. The preservice teachers forming the study group were asked questions about the metaphors they use for gifted children and the programs to be applied to children. The answers to these questions were evaluated by content analysis, the results were discussed and suggestions were evaluated by content analysis, the results were discussed and suggestions were made.
Bu çalışmada özel yetenekli çocuk kavramını açıklayan metaforlar ve eğitim programı uygulamaları ile ilgili görüşlerin ortaya çıkarılması amacıyla özel eğitim dersi almış okul öncesi öğretmen adayları ile bir araştırma yapılmıştır. Amaca ulaşmak için nitel araştırma yönteminin olgu bilim deseninden, metafor yaklaşımından yararlanılmıştır. Olgu bilim aracılığıyla, okul öncesi öğretmen adaylarının özel yetenekli çocuklar ile ilgili kullandıkları metaforlar ve onlara uygulanacak programlar ile ilgili görüşleri ortaya çıkarılmıştır. Araştırmada, Okan Üniversitesi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi ve Düzce Üniversitesi Okul Öncesi Eğitim Programlarında lisans eğitimine davam eden, özel eğitim dersi almış 103 dördüncü sınıf öğrencisi çalışma grubu olarak seçilmiştir. Çalışma grubunu oluşturan öğretmen adaylarına özel yetenekli çocuklar ile ilgili kullandıkları metaforlar ve çocuklara uygulanacak programlar ile ilgili sorular sorulmuştur. Bu soruların yanıtları içerik analizi ile değerlendirilerek sonuçlar tartışılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre öğretmen adaylarının özel yetenekli çocuklar ile ilgili algılarının oluşarak bu çocuklara uygulanacak programlar hakkında bilgi sahibi oldukları görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Early Childhood Education, Special Talented Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | June 7, 2024 |
Submission Date | April 16, 2024 |
Acceptance Date | June 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 1 |
Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.