This study systematically examines the postgraduate theses on inclusive education in the preschool period in Türkiye between 2020 and April 2025. A total of 22 master's and doctoral theses were identified from the National Thesis Center database using the keywords “inclusive”, “inclusive education”, “early childhood,” and “preschool.” The research trends, thematic focus and methodological approaches of the theses examined within the scope of the research were analysed and it was determined that there is an increasing interest in inclusive education, especially after 2022. It was observed that the theses mostly focused on teachers, reflecting the central role of educators in inclusive environments, while other key dimensions such as policy, family involvement, and program development were included in limited studies. Methodologically, it was found that master's theses were largely conducted using descriptive design, while the trend in doctoral studies was towards experimental and mixed-method designs. Teachers were the most common participant group in the studies, while children, parents and administrators were rarely included. In conclusion, the study highlights the need for future research to include different stakeholder perspectives, use longitudinal methods and address underrepresented themes.
Bu araştırmada, 2020 ile Nisan 2025 tarihleri arasında Türkiye’de okul öncesi dönemde kapsayıcı eğitim üzerine yapılmış lisansüstü tezler sistematik olarak incelemektedir. Ulusal Tez Merkezi veri tabanından “kapsayıcı”, “kapsayıcı eğitim”, “erken çocukluk” ve “okul öncesi” anahtar kelimeleri kullanılarak dahil edilme kriterleri gözerilerek erişilen toplam 22 yüksek lisans ve doktora tezi tespit edilmiştir. Araştırma kapsamında incelen tezlerin araştırma eğilimleri, tematik odak noktaları ve metodolojik yaklaşımları incelenmiş ve özellikle 2022 yılından sonra kapsayıcı eğitime yönelik artan bir ilgi olduğu tespit edilmiştir. Yürütülen tezlerin çoğunlukla, kapsayıcı ortamlarda eğitimcilerin merkezi rolünü yansıtacak şekilde öğretmenlere odaklandığına bununla birlikte, politika, aile katılımı, program geliştirme gibi diğer kilit boyutlara sınırlı çalışmalarda yer verildiği görülmüştür. Metodolojik olarak, yüksek lisans tezlerinin büyük ölçüde tanımlayıcı desende yürütülüğü, doktora çalışmalarındaki eğilimin ise deneysel ve karma yöntem tasarımlarına yönelik olduğu tespit edilmiştir. Araştırmalarda öğretmenler en yaygın katılımcı grubunu oluştururken, çocuklar, ebeveynler ve yöneticiler nadiren çalışmaya dahil edilmiştir. Sonuç olarak çalışma, farklı paydaş perspektiflerini işe koşmak, boylamsal yöntemler kullanmak ve yeterince temsil edilmeyen konuları ele almak için gelecekteki araştırmalara duyulan ihtiyacı vurgulamaktadır.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Early Childhood Education |
| Journal Section | Araştırma Makaleleri |
| Authors | |
| Publication Date | October 26, 2025 |
| Submission Date | May 29, 2025 |
| Acceptance Date | October 19, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 2 |
Academia Journal of Educational Research
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.