Öz
Araştırmada, dil-davranış ilişkisi açısından ortaokul öğrencilerinin öğretmenlerinde gördüğü olumsuz söz ve davranışlar ele alınmıştır. Bu konu çerçevesinde,
ortaokulda ders işleme sürecindeki öğretmen-öğrenci iletişiminde, öğretmenlerin
olumsuz iletişim unsurlarını söz ve davranış olarak ne ölçüde kullandıkları nicel
yöntem kullanılarak betimsel olarak incelenmiştir. İletişimde, dil ve davranışı birbirinden ayırmak mümkün değildir. Öğretmen sınıfa konuşarak (iletişim kurarak) sadece bilgileri aktarmakla kalmaz, aynı zamanda bir davranış da (tavrı da)
sergilemiş olur Öğrenciler sınıf içinde kendilerine öğretmenlerini model almakta
ve öğretmenlerinin davranışlarından olumlu ya da olumsuz şekilde etkilenmektedir. Özellikle olumsuz olarak etkilendikleri söz ve davranışlar geleceğe yönelik
bazı sorunları da beraberinde getirmektedir. Olumsuz davranışlara sahip olan
öğretmenler, öğrenci davranışlarını da olumsuz etkiler. Araştırma; öğretmenlerin
kullandığı olumsuz söz ve davranışların neler olduğunu, öğretmenin sahip oldu-
ğu olumsuz söz ve davranışlara ilişkin görüşlerde öğretmenler arasında cinsiyet
ve branş değişkenleri bakımından anlamlı bir fark olup olmadığını anket yoluyla
öğrencilerden öğrenmek ve bu görüşlerin öğrenciler arasındaki tutarlılığını belirlemek temeli üzerine kurulmuştur. Yapılan anket sonuçlarında hem erkek hem de
kadın öğretmenlerin olumsuz söz ve davranışları tespit edilmiştir. Genel olarak
araştırma sonuçlarına baktığımızda öğretmenlerin sınıfa on yedi farklı olumsuz
davranış gösterdikleri ve birçok olumsuz söz söyledikleri belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlara bakıldığında, bu öğretmen kimliği ile sınıfa bulunanların, sınıflarındaki öğrencilere olumlu bir etki yapmaları mümkün değildir. Bu tip öğretmenler, öğrencileri başarısız, kızgın, benlik saygısı düşük, isyankâr, özgüvensiz kılacağı
gibi öğrencide olumsuz benlik algısı geliştirip, öz güven duygularını da zedeleyerek
topluma kendilerini gerçekleştirememiş ve başkalarına güvenemeyen bireyler yetiştireceklerdir