Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Psikolojik Danışman/Rehber Öğretmenlerin ‘Psikolojik Danışma’ Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Metaforların İçerik Analiz Yoluyla İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 16, 197 - 216, 02.05.2017

Öz

Bu çalışmanın temel amacı, PDR mezunu psikolojik danışmanların/rehber öğ-
retmenlerin ‘psikolojik danışma’ kavramına yönelik sahip oldukları metaforların
içerik analizi aracılığıyla ortaya çıkarılmasıdır. Araştırmada nitel ve nicel araş-
tırma yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Çalışma 2015-2016 eğitim-öğretim yılı
güz döneminde Samsun ilinde görevli seçkisiz olarak seçilen 48 rehber öğretmen
ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın verileri ‘Psikolojik danışma………..gibidir/
benzer; çünkü,…………’ cümlesinin PDR mezunu psikolojik danışman/rehber
öğretmenler tarafından tamamlanması ile elde edilmiştir. Çalışmada nitel araş-
tırma desenlerinden biri olan olgu bilim araştırma deseni kullanılmış ve veriler
içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Katılımcıların ifadeleri incelendiğinde
ürettikleri metaforların metafor sayısına göre sırayla; Kendini tanıma, ihtiyaç, geliştiren, belirsiz, yol gösteren, problem çözen, rahatlatan, fark ettiren ve koşulsuz
kabul eden kavramasal kategorileri altında toplanabildiği görülmüştür. Psikolojik
danışman/rehber öğretmenlerin psikolojik danışma’yı en fazla ‘Işık’ (f;3, %1.44) ve
‘Ayna’ (f;3, %1.44) ile eş anlamlı olarak algıladıkları görülmüştür. İleride yapılacak
araştırmalarda yöneti¬ci, öğretmen, öğrenci ve velilerin görüşlerini de dikkate ala
rak daha kapsamlı çalışmaların yapılması önerilmektedir. Nitel ve nicel araştırma

yöntemlerinin birlikte kullanılması, gelecekte yapılacak metafor çalışmalarına da
yol gösterici olacaktır


  

Kaynakça

  • Aksan,M. (2006), Metaphors of Anger: An Outline of a Cultural Mode. Journal of Linguistics and Literature 3:1, 31-67. Altun, T. ve Camadan, F. (2013), Rehber Öğretmenlerin Rehber Öğretmen (Psikolojik Danışman) Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21 (3), 883-918. Dilekmen, M. (2010), Rehberliğin başlıca türleri. İçinde G. Can (Ed.). Psikolojik Danışma ve Rehberlik (11. Baskı). Ankara: PegemA. Eraslan, L. (2011), Sosyolojik Metaforlar. Akademik Bakış Dergisi. 27. Ergene, T. (2010), Psikolojik Danışman Yetiştirme Yeterlilikleri ve Süpervizyon. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu II, 16-18 Ağustos, Ankara: Hacettepe Üniversitesi. Hackney, H. ve Cormier, S. (2005), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri: Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. (Çeviren. Ergene, T. ve Sevim Aydemir, S. 2008). Karaırmak ve Güloğlu (2011), Bireyle Psikolojik Danışma Uygulamasında Süreç Yönelimli Metafor Kullanımı. XI. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi. 3-5 of Ekim Ege University, Kuşadası, Türkiye. (syf.55-56) Karaırmak, Ö. ve Güloğlu, B. (2012), Metafor: Danışan ve Psikolojik Danışman Arasındaki Köprü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4 (37), 122-135. Karaırmak, Ö. (2015), Çocukla Psikolojik Danışmada Metaforik Süreç. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5 (43), 115-127. Kepçeoğlu, M. (1996) Psikolojik Danışma ve Rehberlik. (10.Baskı), Anakara: Özdemir Ofset Karakuş, U. (2013), Depremi Yaşamış ve Yaşamamış Öğrencilerin Deprem Algılarının, Metafor Analizi ile İncelenmesi. Doğu Coğrafya Dergisi, 18 (29). Koç, M. (2010), Psikolojik danışma ve rehberlikte başlıca hizmet türleri. İçinde M. Güven (Ed.), Psikolojik Danışma ve Rehberlik (3. Baskı). Ankara: Anı. Kuzgun, Y. (2000), Rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: ÖSYM Yayınları. Özgüven, İ. (1999), Çağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma ve Rehberlik, PDREM Yayınları. Özpolat, A.R. (2014), Psikolojik Danışma ve Rehberlik Bölümü Öğrencilerinin ‘Psikolojik Danışma’ Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Metaforlar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22 (1), 385-396. Sezer, Engin (2003), “Dilde ve Edebiyatta “Yol” Metaforu”, Kitaplık, S.65, Ekim, 88-92. Tan ,H.(1992) ,Psikolojik Danışma ve Rehberlik, İstanbul: MEB Yayınları,Öğ- retmen Kitapları Dizisi Ünal A. ve Ünal, E. (2010), Öğretmen ve Öğrencilerin Rehber Öğretmeni Algı- lamalarına İlişkin Bir Durum Çalışması. Ulaslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7 (2). Yeşilyaprak, B. (2001), Eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara : Nobel Yayın Da- ğıtım. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayınevi, Ankara
Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 16, 197 - 216, 02.05.2017

Öz

Kaynakça

  • Aksan,M. (2006), Metaphors of Anger: An Outline of a Cultural Mode. Journal of Linguistics and Literature 3:1, 31-67. Altun, T. ve Camadan, F. (2013), Rehber Öğretmenlerin Rehber Öğretmen (Psikolojik Danışman) Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21 (3), 883-918. Dilekmen, M. (2010), Rehberliğin başlıca türleri. İçinde G. Can (Ed.). Psikolojik Danışma ve Rehberlik (11. Baskı). Ankara: PegemA. Eraslan, L. (2011), Sosyolojik Metaforlar. Akademik Bakış Dergisi. 27. Ergene, T. (2010), Psikolojik Danışman Yetiştirme Yeterlilikleri ve Süpervizyon. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu II, 16-18 Ağustos, Ankara: Hacettepe Üniversitesi. Hackney, H. ve Cormier, S. (2005), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri: Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. (Çeviren. Ergene, T. ve Sevim Aydemir, S. 2008). Karaırmak ve Güloğlu (2011), Bireyle Psikolojik Danışma Uygulamasında Süreç Yönelimli Metafor Kullanımı. XI. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi. 3-5 of Ekim Ege University, Kuşadası, Türkiye. (syf.55-56) Karaırmak, Ö. ve Güloğlu, B. (2012), Metafor: Danışan ve Psikolojik Danışman Arasındaki Köprü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4 (37), 122-135. Karaırmak, Ö. (2015), Çocukla Psikolojik Danışmada Metaforik Süreç. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5 (43), 115-127. Kepçeoğlu, M. (1996) Psikolojik Danışma ve Rehberlik. (10.Baskı), Anakara: Özdemir Ofset Karakuş, U. (2013), Depremi Yaşamış ve Yaşamamış Öğrencilerin Deprem Algılarının, Metafor Analizi ile İncelenmesi. Doğu Coğrafya Dergisi, 18 (29). Koç, M. (2010), Psikolojik danışma ve rehberlikte başlıca hizmet türleri. İçinde M. Güven (Ed.), Psikolojik Danışma ve Rehberlik (3. Baskı). Ankara: Anı. Kuzgun, Y. (2000), Rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: ÖSYM Yayınları. Özgüven, İ. (1999), Çağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma ve Rehberlik, PDREM Yayınları. Özpolat, A.R. (2014), Psikolojik Danışma ve Rehberlik Bölümü Öğrencilerinin ‘Psikolojik Danışma’ Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Metaforlar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22 (1), 385-396. Sezer, Engin (2003), “Dilde ve Edebiyatta “Yol” Metaforu”, Kitaplık, S.65, Ekim, 88-92. Tan ,H.(1992) ,Psikolojik Danışma ve Rehberlik, İstanbul: MEB Yayınları,Öğ- retmen Kitapları Dizisi Ünal A. ve Ünal, E. (2010), Öğretmen ve Öğrencilerin Rehber Öğretmeni Algı- lamalarına İlişkin Bir Durum Çalışması. Ulaslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7 (2). Yeşilyaprak, B. (2001), Eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara : Nobel Yayın Da- ğıtım. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayınevi, Ankara
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Eğitim ve Toplum Sayı 16
Yazarlar

Melih Burak Özdemir

Yayımlanma Tarihi 2 Mayıs 2017
Gönderilme Tarihi 17 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Özdemir, M. B. (2017). Psikolojik Danışman/Rehber Öğretmenlerin ‘Psikolojik Danışma’ Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Metaforların İçerik Analiz Yoluyla İncelenmesi. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 6(16), 197-216.

Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.