Research Article
BibTex RIS Cite

The Usage of Concept Maps for The Biology Subject in The 6th Grade of Science Lesson in Primary School and Determination of Their Effect to The Student’s Behaviour and Academical Success

Year 2013, Volume: 2 Issue: 5, 86 - 96, 10.09.2015

Abstract

This research shows what the effect of concept maps thorough the student’s success and behavior while a chapter of biology subjects as an example is taught. After doing the preliminary studies, the unit of “Insight into the internal structure of beings” has been applied by the help of classical method in control group and concept maps in experiment group. The success of both groups was evaluated by pre – post test. The statistically evaluated with t-test results show that concept maps help students to conceptualize scientific subjects correctly. Furthermore, concept maps which used in science lessons remove false concepts and increase success. Apart from this one, concept maps technique influenced the attitude of the experiment group affirmatively for science lessons

References

  • Akgündüz, D. (2002). İlköğretim Fen Bilgisi Dersi Öğretimi 6. Sınıf Biyoloji Konularında Kavram Haritalarının Kullanımı ve Başarıya Olan Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniver- sitesi, Ankara
  • Akgündüz, D. (2013). Fen Eğitiminde Harmanlanmış Öğrenme ve Sosyal Medya Destekli Öğren- menin Öğrencilerin Başarı, Motivasyon, Tutum ve Kendi Kendine Öğrenme Becerilerine Etkisi. Yayın- lanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul
  • Baykul, Y. (1990). İlkokul Beşinci Sınıftan Lise Ve Dengi Okulların Son Sınıflarına Kadar Matema- tik Ve Fen Derslerine Karşı Tutumlarda Görülen Değişmeler Ve Öğrenci Seçme Sınavındaki Başarı ile İlişkili Olduğu Düşünülen Bazı Faktörler. Ankara, ÖSYM Yayınları.
  • Demirci, B. (1993). Çağdaş Fen Bilimleri ve Eğitimcileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakülte- si,9, 155–160.
  • Horton, P. ve diğerleri (1991). An Investigation of The Effectiveness of Concept Mapping as an Instructional Tool. Science Education. I (77), 95 – 111.
  • Kaptan, F. (1998). Fen Bilgisi Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Nakhleh, M. B. (1992). Why Some Students Don’t Learn Chemistry-Chemical Misconceptions. Journal of Chemical Education, 69 (3), 191 - 196.
  • Novak, J. D., Gowin, D.B. ve Johansen, G.T. (1983). The Use Of Concept Mapping And Knowledge Vee Mapping with Junior High School Scince Students. Science Education. V (67), 625 – 645.
  • Novak. J. D. ve Gowin, D.B, (1984). Learning How to Learn. New York: Cambridge Press.
  • Odom, A. L. ve Kelly, P.V. (1998). Making Learning Meaningful. The Science Teacher, 65, 33-37.
  • OECD (2010), PISA 2009 Results: Executive Summary. http://www.oecd.org/pisa/pisaprodu- cts/46619703.pdf adresinden 24 Haziran 2011 tarihinde edinilmiştir.
  • Regis, A. P., Albertazzi, G. ve Roletto, E. (1996). Concept Maps in Chemistry Education. Journal of Chemical Education, 73 (11), 1084 - 1088.
  • Richard, F. S. ve Giovanni, T. (1990). Concept Mapping as an Instructional Strateghy for High School Biologhy. Journal of Educational Research, V (84), 78 – 85.
  • Roth, M. (1994). Student Views of Collaborative Concept Mapping An Emencipatory Research Project. Science Education. I (78), 1 – 34.
  • Ruiz-Primo, M. A. ve Shavelson, R.J. (1996). Problems and Issues in the Use of Concept Maps in Science Education. Journal of Research in Science Teaching, 33 (6), 569 - 600.
  • Taylor, M. R. (1993). Student Study Guide: An Introduction to Concept Mapping for Campbell’s Biology (3rd edition). Redwood City, CA, USA, Benjamin Cummings Publishing Co. Inc.
  • TIMSS (2011). International Results in Science. http://timssandpirls.bc.edu/timss2011/internatio- nal-results-science.html adresinden 24 Haziran 2011 tarihinde edinilmiştir.

İlköğretim Fen Bilgisi Dersi 6. Sınıf Biyoloji Konularında Kavram Haritalarının Kullanılmasının Öğrencilerin Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi

Year 2013, Volume: 2 Issue: 5, 86 - 96, 10.09.2015

Abstract

Bu araştırmanın amacı; İlköğretim 6.sınıf Fen Bilgisi dersi Biyoloji konularından
örnek olarak ele alınan bir ünitenin işlenmesinde kavram haritalarının, öğrencilerin
başarıları ve tutumları üzerindeki etkisini ortaya koymaktır. Ön çalışmalar yapıldıktan sonra; “Canlının İç Yapısına Yolculuk” ünitesi, kontrol grubuna öğretmen merkezli öğretim teknikleriyle, deney grubuna ise kavram haritaları tekniği yardımı ile
işlenmiştir. Her iki gruba ön test ve son test uygulanarak “Canlının İç Yapısına Yolculuk” ünitesindeki başarıları ölçülmüştür. İstatistiksel olarak t testi ile değerlendirilen
sonuçlar, “Canlının İç Yapısına Yolculuk” ünitesinin kavram haritaları yardımı ile
yapılan öğretiminde öğrencilerin fen kavramlarını doğru kavramsallaştırmasına ve
böylece geçerli kavramlar edinmesine olan etkisini olumlu olarak ortaya koymuştur.
Ayrıca kavram haritası tekniği, deney grubu öğrencilerinin fen bilgisi dersine karşı
tutumlarını olumlu yönde etkilemiştir.

References

  • Akgündüz, D. (2002). İlköğretim Fen Bilgisi Dersi Öğretimi 6. Sınıf Biyoloji Konularında Kavram Haritalarının Kullanımı ve Başarıya Olan Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniver- sitesi, Ankara
  • Akgündüz, D. (2013). Fen Eğitiminde Harmanlanmış Öğrenme ve Sosyal Medya Destekli Öğren- menin Öğrencilerin Başarı, Motivasyon, Tutum ve Kendi Kendine Öğrenme Becerilerine Etkisi. Yayın- lanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul
  • Baykul, Y. (1990). İlkokul Beşinci Sınıftan Lise Ve Dengi Okulların Son Sınıflarına Kadar Matema- tik Ve Fen Derslerine Karşı Tutumlarda Görülen Değişmeler Ve Öğrenci Seçme Sınavındaki Başarı ile İlişkili Olduğu Düşünülen Bazı Faktörler. Ankara, ÖSYM Yayınları.
  • Demirci, B. (1993). Çağdaş Fen Bilimleri ve Eğitimcileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakülte- si,9, 155–160.
  • Horton, P. ve diğerleri (1991). An Investigation of The Effectiveness of Concept Mapping as an Instructional Tool. Science Education. I (77), 95 – 111.
  • Kaptan, F. (1998). Fen Bilgisi Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Nakhleh, M. B. (1992). Why Some Students Don’t Learn Chemistry-Chemical Misconceptions. Journal of Chemical Education, 69 (3), 191 - 196.
  • Novak, J. D., Gowin, D.B. ve Johansen, G.T. (1983). The Use Of Concept Mapping And Knowledge Vee Mapping with Junior High School Scince Students. Science Education. V (67), 625 – 645.
  • Novak. J. D. ve Gowin, D.B, (1984). Learning How to Learn. New York: Cambridge Press.
  • Odom, A. L. ve Kelly, P.V. (1998). Making Learning Meaningful. The Science Teacher, 65, 33-37.
  • OECD (2010), PISA 2009 Results: Executive Summary. http://www.oecd.org/pisa/pisaprodu- cts/46619703.pdf adresinden 24 Haziran 2011 tarihinde edinilmiştir.
  • Regis, A. P., Albertazzi, G. ve Roletto, E. (1996). Concept Maps in Chemistry Education. Journal of Chemical Education, 73 (11), 1084 - 1088.
  • Richard, F. S. ve Giovanni, T. (1990). Concept Mapping as an Instructional Strateghy for High School Biologhy. Journal of Educational Research, V (84), 78 – 85.
  • Roth, M. (1994). Student Views of Collaborative Concept Mapping An Emencipatory Research Project. Science Education. I (78), 1 – 34.
  • Ruiz-Primo, M. A. ve Shavelson, R.J. (1996). Problems and Issues in the Use of Concept Maps in Science Education. Journal of Research in Science Teaching, 33 (6), 569 - 600.
  • Taylor, M. R. (1993). Student Study Guide: An Introduction to Concept Mapping for Campbell’s Biology (3rd edition). Redwood City, CA, USA, Benjamin Cummings Publishing Co. Inc.
  • TIMSS (2011). International Results in Science. http://timssandpirls.bc.edu/timss2011/internatio- nal-results-science.html adresinden 24 Haziran 2011 tarihinde edinilmiştir.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Eğitim ve Toplum Sayı 5
Authors

Devrim Akgündüz This is me

Şenol Bal This is me

Publication Date September 10, 2015
Submission Date September 10, 2015
Published in Issue Year 2013 Volume: 2 Issue: 5

Cite

APA Akgündüz, D., & Bal, Ş. (2015). İlköğretim Fen Bilgisi Dersi 6. Sınıf Biyoloji Konularında Kavram Haritalarının Kullanılmasının Öğrencilerin Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 2(5), 86-96.

It publishes articles in Turkish in the fields of Educational Sciences and Social Sciences. The journal reaches libraries in Türkiye and abroad in printed form, and its electronic copy is scanned by many indexes.