Research Article
BibTex RIS Cite

Pandemi Döneminde Toplumsal Farkındalık Oluşturmaya Yönelik Hazırlanan Logoların Göstergebilimsel Analizi

Year 2021, Volume: 10 Issue: 29, 523 - 541, 04.08.2021

Abstract

Logolar günlük hayatın bir parçası olma yolunda çeşitli yöntem ve tekniklerle sabit logo anlayışından sıyrılmayı başarmıştır. Hayatımızı durma noktasına getirip köklü değişimlere neden olan koronavirüs, birçok logonun günlük hayatın akışına dâhil olmasına ve farkındalık oluşturma çabasına neden olmuştur. Koronavirüs salgını
kapsamında alınan önlemlere destek ve farkındalık yaratmak amaçlı birçok marka logolarında radikal değişiklik kararı almışlardır. Pandemi sürecinde koronavirüsten
korunmanın temel kuralları logolarda ufak dokunuşlarla yansıtılmaya çalışılmıştır. Bu değişim sosyal hayatımızda da yaşanan değişimlerin görsel ifadesidir. Ünlü markaların logo tasarımları bu sürece uyum sağlamada, toplumun dikkatini çekmek, kurallara uyum sağlamak, maske takmaya teşvik etmek, sosyal mesafeye uymak gibi bilinçaltına mesaj gönderilen uyarıları kapsamaktadır. Çalışmada, pandemi döneminde toplumda farkındalık yaratmak için tasarlanan logolar Hayat Eve Sığar, Sosyal Mesafe, Maske Kullanımına Teşvik olarak vurgulanmak istenilen mesajlara göre üç başlığa ayrılmıştır. Araştırma kapsamına alınan logolarda kısa süreli yapılan değişikliklerin, Barthers’ın göstergebilimsel anlayışı doğrultusunda düz anlam ve yan anlam analizlerine göre yorumlamaları yapılmıştır.

References

  • ALSHEBİL, S. A. (2007). Consumer Perceptions Of Rebranding: The Case Of Logo Changes . Thesis . Arlington, Texas: The University of Texas.
  • AKENGİN Gültekin, AYPEK ARSLAN A. ve YAYÇILI ÖZEN A. Çisem. (2017). “Logo Tasarımında Renk”. idil Cilt 6, Sayı 31, Sayfa 1077-1088. doi: 10.7816/idil-06- 31-12
  • AKERSON, F. E. (2005). Göstergebilime Giriş. Multiligual Yayıncılık
  • BARTHES, R. (2016). Göstergebilimsel Serüven, (çev: Mehmet-Sema Rıfat.) İstanbul, Yapı Kredi Yayınları.
  • BARTHES, R. (1979). Göstergebilim İlkeleri, (çev. Mehmet-Sema Rifat) Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • BECER, Emre.1997. İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi. ÇAKI, Caner, KARABURUN Doğan, YILMAZ, Nurcan (2018). “Horst-Wessel” Propaganda Marşı Üzerinden Nazizm İdeolojisinin İnşası”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, No. 46, s. 89-110.
  • ÇEKEN, B, AYPEK ARSLAN, A. (2016). İmgelerin Göstergebilimsel Çözümlenmesi “Film Afişi Örneği”. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (2).
  • ERSAN, M. ve AVŞAR, Z.(2020). “Sağlık Bakanlığının Koronavirüs (Covid-19) Salgınına İlişkin Hazırladığı Kamu Spotları Üzerine Göstergebilimsel Bir Analiz”. Ulakbilge, 54 (2020 Kasım): s. 1336–1345. doi: 10.7816/ulakbilge-08-54-07 HODGSON, M., & PORTER, M. (2010). Recycling & Redesigning Logos: A Designer’s Guide to Refreshing & Rethinking Design. Beverly: Rockport Publishers.
  • KURT, N. O. (2019). 2010-2017 Yılları Arasında Yapılmış Çocuk Film Afişlerinin Göstergebilimsel Analizi (Master’s thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü). ODABAŞI, H. A. (2002). Grafikte Temel Tasarım. İstanbul: Yorum Sanat YYayınları SELVİ, S. (2008). Marka Oluşumunda Kimlik ve Kültürün Etkisi: ‘’Goldaş’’ MMarkasıÜzerine Bir İnceleme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İÜ. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • SIĞIRCI, İlhami (2016) Göstergebilim Uygulamaları, Metinleri, Görselleri ve Olayları Okuma. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Pandemi Döneminde Toplumsal Farkındalık Oluşturmaya Yönelik Hazırlanan Logoların Göstergebilimsel Analizi

Year 2021, Volume: 10 Issue: 29, 523 - 541, 04.08.2021

Abstract

References

  • ALSHEBİL, S. A. (2007). Consumer Perceptions Of Rebranding: The Case Of Logo Changes . Thesis . Arlington, Texas: The University of Texas.
  • AKENGİN Gültekin, AYPEK ARSLAN A. ve YAYÇILI ÖZEN A. Çisem. (2017). “Logo Tasarımında Renk”. idil Cilt 6, Sayı 31, Sayfa 1077-1088. doi: 10.7816/idil-06- 31-12
  • AKERSON, F. E. (2005). Göstergebilime Giriş. Multiligual Yayıncılık
  • BARTHES, R. (2016). Göstergebilimsel Serüven, (çev: Mehmet-Sema Rıfat.) İstanbul, Yapı Kredi Yayınları.
  • BARTHES, R. (1979). Göstergebilim İlkeleri, (çev. Mehmet-Sema Rifat) Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • BECER, Emre.1997. İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi. ÇAKI, Caner, KARABURUN Doğan, YILMAZ, Nurcan (2018). “Horst-Wessel” Propaganda Marşı Üzerinden Nazizm İdeolojisinin İnşası”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, No. 46, s. 89-110.
  • ÇEKEN, B, AYPEK ARSLAN, A. (2016). İmgelerin Göstergebilimsel Çözümlenmesi “Film Afişi Örneği”. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (2).
  • ERSAN, M. ve AVŞAR, Z.(2020). “Sağlık Bakanlığının Koronavirüs (Covid-19) Salgınına İlişkin Hazırladığı Kamu Spotları Üzerine Göstergebilimsel Bir Analiz”. Ulakbilge, 54 (2020 Kasım): s. 1336–1345. doi: 10.7816/ulakbilge-08-54-07 HODGSON, M., & PORTER, M. (2010). Recycling & Redesigning Logos: A Designer’s Guide to Refreshing & Rethinking Design. Beverly: Rockport Publishers.
  • KURT, N. O. (2019). 2010-2017 Yılları Arasında Yapılmış Çocuk Film Afişlerinin Göstergebilimsel Analizi (Master’s thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü). ODABAŞI, H. A. (2002). Grafikte Temel Tasarım. İstanbul: Yorum Sanat YYayınları SELVİ, S. (2008). Marka Oluşumunda Kimlik ve Kültürün Etkisi: ‘’Goldaş’’ MMarkasıÜzerine Bir İnceleme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İÜ. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • SIĞIRCI, İlhami (2016) Göstergebilim Uygulamaları, Metinleri, Görselleri ve Olayları Okuma. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Eğitim ve Toplum Sayı 29
Authors

Gamze Bal This is me

Asuman Aypek Arslan This is me 0000-0002-9400-2642

Publication Date August 4, 2021
Submission Date February 20, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 10 Issue: 29

Cite

APA Bal, G., & Aypek Arslan, A. (2021). Pandemi Döneminde Toplumsal Farkındalık Oluşturmaya Yönelik Hazırlanan Logoların Göstergebilimsel Analizi. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 10(29), 523-541.

Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.