Research Article
BibTex RIS Cite

Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının Düşünme Stillerinin İncelenmesi

Year 2021, Volume: 10 Issue: 30, 825 - 844, 06.12.2021

Abstract

Görsel Sanatlar eğitiminde öğrenciler arasındaki bireysel farklılıklar öğrenme sürecinde önemli rol oynamaktadır. Görsel sanatlar eğitiminde bireysel farklılıklardan
birisi de düşünme stilleridir. Bu çalışmada Görsel Sanatlar öğretmen adaylarının düşünme stilleri bazı değişkenler açısından karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Araştırma 2020 yılı haziran ile ağustos ayları arasında Türkiye’de Eğitim Fakültelerinin Görsel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dallarında gerçekleştirilmiştir. Çalışmada Necmettin Erbakan Üniversitesi, Mersin Üniversitesi, Gazi Üniversitesi Görsel Sanatlar Öğretmenliği Anabilim Dallarından 274 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Araştırma verilerinin toplanmasında kişisel bilgi formu ve Sternberg (1994a) tarafından geliştirilen Türkçe’ye uyarlaması Sünbül (2004a) tarafından gerçekleştirilen ‘Düşünme Stilleri Ölçeği’ kullanılmıştır. Bu ölçek öznel düşünme stili, kuralcı düşünme stili, yargılayıcı düşünme stili, tekilci düşünme stili, aşamalı düşünme stili, eş değerci düşünme stili, kuralsız düşünme stili, bütüncül düşünme stili, ayrıntıcı düşünme stili, kendine özgü düşünme stili, dışa dönük düşünme stili, yenilikçi düşünme stili ve gelenekçi düşünme stili olmak üzere 13 boyuttan oluşmaktadır. Araştırma ölçekleri öğrencilere online olarak uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre görsel sanatlar öğretmen adaylarının yüksek düzeyde yenilikçi ve özerk düşünme stillerine sahip olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarının cinsiyetlerine göre karşılaştırmalara bakıldığında gelenekçi özerk, yenilikçi ve düşünme stilleri açısından gruplar açısından anlamlı farklar bulunmuştur. Erkek öğretmen adaylarının daha gelenekçi bayan öğretmen adaylarının ise daha yenilikçi ve özerk düşünme stillerine sahip oldukları görülmüştür. Ayrıca öğretmen adaylarının sınıf ve başarı düzeylerine göre düşünme stillerinin farklılaştığı bulunmuştur.

References

  • Alter, F. (2010). Using the visual arts to harness creativity. faculty of architecture, building and planning. The University of Melbourne E-Journal, 5(1) 1-12.
  • Armstrong, S. J., & Priola, V. (2001). Individual differences in cognitive style and their effects on task and social orientations of self-managed work teams. Small Group Research, 32, 283-312.
  • Bakhshayesh, A. (2014). Investigating the relationship between thinking styles and learning strategies with academic performance of university students. Curriculum Planning Knowledge and Research in Educational Sciences, 14(41), 135-146.
  • Balcı, Ö., & Sünbül, A. M. (2015). Students’ opinions on the activities based on learning styles in English foreign language reading classes. SDU International Journal of Educational Studies, 2(1), 1-19.
  • Beck, J. S. (2011). Cognitive behavioural therapy: basics and beyond (2nd Ed).New York: Guilford Press.
  • Beler, Y., & Avcı, S. (2011). Öğretim farklılaştırılmasında etkili bir strateji: katlı öğretim. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 109-126.
Year 2021, Volume: 10 Issue: 30, 825 - 844, 06.12.2021

Abstract

References

  • Alter, F. (2010). Using the visual arts to harness creativity. faculty of architecture, building and planning. The University of Melbourne E-Journal, 5(1) 1-12.
  • Armstrong, S. J., & Priola, V. (2001). Individual differences in cognitive style and their effects on task and social orientations of self-managed work teams. Small Group Research, 32, 283-312.
  • Bakhshayesh, A. (2014). Investigating the relationship between thinking styles and learning strategies with academic performance of university students. Curriculum Planning Knowledge and Research in Educational Sciences, 14(41), 135-146.
  • Balcı, Ö., & Sünbül, A. M. (2015). Students’ opinions on the activities based on learning styles in English foreign language reading classes. SDU International Journal of Educational Studies, 2(1), 1-19.
  • Beck, J. S. (2011). Cognitive behavioural therapy: basics and beyond (2nd Ed).New York: Guilford Press.
  • Beler, Y., & Avcı, S. (2011). Öğretim farklılaştırılmasında etkili bir strateji: katlı öğretim. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 109-126.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Eğitim ve Toplum Sayı 30
Authors

Orhan Doğru This is me 0000-0003-3717-1076

Publication Date December 6, 2021
Submission Date June 8, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 10 Issue: 30

Cite

APA Doğru, O. (2021). Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının Düşünme Stillerinin İncelenmesi. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 10(30), 825-844.

Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.