Köy Okullarındaki Eğitim Kahramanlarının Zorluklarla Dolu Yolculuğu: Öğretmen ve İdarecilerin Karşılaştığı Sorunlar
Year 2024,
Volume: 15 Issue: 29, 1 - 28, 31.07.2024
Canan Demir Yıldız
,
Cihad Budancamanak
Abstract
Bu araştırmanın amacı, köy okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin karşılaştıkları sorunların belirlenmesi ve değerlendirilmesidir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan fenomenoloji yöntemine göre tasarlanmıştır. Bu çalışmada, araştırma verilerini toplamak için yapılandırılmış görüşme teknikleri kullanılmıştır. Toplanan veriler betimsel analiz ve sürekli karşılaştırma yöntemiyle analiz edilmiştir. Çalışma grubunu 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Muş ili Malazgirt ilçesinde görev yapan 27 katılımcı oluşturmaktadır. Araştırmada nitel veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen açık uçlu görüşme formu aracılığıyla elde edilmiştir. Veriler betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiştir. Veri analizine göre öğretmen ve yöneticilerin karşılaştıkları sorunlar 5 kategoriye ayrılmıştır. Elde edilen bulgulardan hareketle, öğretmen ve yöneticilerin okulların altyapısının yetersiz olduğuna, eğitimdeki eşitsizliklerin giderilemediğine, çözülmemiş sorunların öğretmen ve yöneticilerin motivasyonunu azalttığına ve öğretmen iletişimini temelde yönetici konumunda olan kişilerin yönlendirmesi gerektiğine dikkat çekilmektedir.
Ethical Statement
Bu araştırma için Muş Alparslan Üniversitesi Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu’nun 28.02.2023/85094 sayılı oturum ve 71 nolu kararı ile etik izin alınmıştır.
References
- Aksoy, E. & Işık, H. (2008). İlköğretim okul müdürlerinin öğretim liderliği rolleri. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(19), 235-249. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/manassosyal/issue/49945/640051
- Atmaca, F. (2004). Sınıf öğretmenlerinin motivasyon durumlarının incelenmesi (Ağrı ili örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi, Konya.
- Basun, B.& Erden, Ş.. (2020). Kent merkezi ve kırsalda yaşayan okul öncesi çocuklarının sosyal problem çözme becerilerinin incelemesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(227), 271-288. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/milliegitim/issue/56322/778269
- Bilek, E. & Kale, M. (2012). Taşıma merkezi okullarda görev yapan öğretmenlerin görüşlerine göre, taşımalı eğitim uygulaması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(3), 609-632. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/gefad/issue/6734/90520
- Çelikten, M. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 207-237. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/erusosbilder/issue/25118/265225
- Çınar, İ. (2004). Birleştirilmiş sınıflı ilköğretim okullarında ilk okuma yazma öğretimine ilişkin bir araştırma. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(7), 31-45.
- Duran, E. Sezgin, F. & Çoban, O. (2011). Examining candidate classroom teachers’ compliance and socialization process. Dumlupınar University Journal of Social Sciences, 31, 465-478.
- Elma, C. (2013). Birleştirilmiş sınıflı okullarda görev yapan öğretmenlerin yönetim ve eğitim sürecinde karşılaştıkları sorunlar. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23 (1), 75-87.
- Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Erdem, A. Kamacı, S. & Aydemir, T. (2005). Birleştirilmiş sınıfları okutan sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar: Denizli örneği. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 1(2), 3-13. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/eku/issue/5440/73829
- Fidan, N. K. (2008). İlköğretimde araç gereç kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 1(1), 48-61
- Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi. 13. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım.
- Karataş, A. & Kınalıoğlu, İ. H. (2018). Köy okullarında çalışan sınıf öğretmenlerinin sorunları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 207-220. http://dx.doi.org/10.29217/uujss.491
- Kavak, Y.& Ergen, H. (2007). Primary school enrolment and out-of-school children in Turkey / Türkiye'de ilköǧretime katilim ve okula gidemeyen çocuklar. Milli Eğitim Dergisi, (173). 8-26.
- Kavak, Y., Ekinci, C. E. & Gökçe, F. (1997). İlköğretimde kaynak arayışları: bir araştırma. Şafak Matbaacılık.
- Kaya, N. Ç. (2006). Taşımalı eğitim programındaki ilköğretim öğrencilerinin durumları: Silopi köyleri örneğinde bir sosyal değerlendirme. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 46(2), 105-116. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/dtcfdergisi/issue/66772/1044224
- Kuzey, M. (2002). Sınıf öğretmenlerinin bazı sorunları ve bazı çözüm önerileri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi),Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
- Özpınar, M. (2008). Köyde görev yapan sınıf öğretmenlerinin sorunları (Aydın ili örneği). (Yayımlanmamış Yükseklisans Tezi).Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
- Özpınar, M. & R. Sarpkaya (2010). Köyde görev yapan sınıf öğretmenlerinin sorunları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 27, 17-29. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/pauefd/issue/11116/132927
- Palavan, Ö., & Donuk, R. (2016). Kırsal kesimde görev yapan öğretmenlerin sorunları. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 109-128. https://doi.org/10.29065/usakead.232430
- Sağ, R.,Savaş, B.& Sezer, R. (2009). Characteristics, problems and needs of multigrade class teachers in Burdur. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 10(1), 37-56.
- Sarı, M. & Uz, E. (2017). Cumhuriyet döneminde köy eğitmen kursları. Turkish History Education Journal, 6 (1), 29-55.
Sidat, E. & Bayar, A. (2018). Köy okullarında yaşanılan problemlere yönelik öğretmen görüşleri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 5(3), 253-261.Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/cybd/issue/41877/475361
- Subaşı, M. & Okumuş, K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426.
- Şan, A. (2012). İlköğretimde Taşımalı Eğitim Öğrencilerinin Sorunları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
- Şimşek, A. & Büyükkıdık, S. (2017). Öğretmen ve öğrenci görüşleriyle taşımalı eğitim uygulaması değerlendirilmesi: Bozova ilçesi örneği. İlköğretim Online, 16(1): 15-34, http://dx.doi.org/10.17051/io.2017.09377
- Yalın, M. (2001). İlköğretim birinci kademe öğretmenlerinin problemleri ve çözüm önerileri. (Yayımlanmamış Lisans Tezi Tezi)(Ege Üniversitesi, İzmir.
- Yapıcı, M. & Yapıcı, Ş. (2003). İlköğretim öğretmenlerinin karşılaştığı sorunlar. Bilim Eğitim ve Düşünce Dergisi, 3(3), 1-9Yazıcı, L. (2006). Sınıf Öğretmenlerinin ilk atama ve yer değiştirmelerinde karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi Malatya.
- Yazıcıoğlu, Y.& Erdoğan, S. (2004). SPSS applied scientific research methods. Ankara: Detay Publishing.
- Yerlikaya, A. (2000). Köy ve şehirlerde çalışan sınıf Öğretmenlerinde tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Erzurum.
- Yeşilyurt, M., & Orak, S. (2007). İlköğretimde taşımalı eğitim araştırması Van il merkezi örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(19), 197-213.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık
- Yıldız, M., & Köksal, K. (2009). Birleştirilmiş sınıf uygulamasına ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 1-14.
- Yurdabakan, İ. & Tektaş, M. (2013). Taşımalı ilköğretim öğrencilerinin taşımalı eğitime ilişkin görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(3), 511-527.
Year 2024,
Volume: 15 Issue: 29, 1 - 28, 31.07.2024
Canan Demir Yıldız
,
Cihad Budancamanak
References
- Aksoy, E. & Işık, H. (2008). İlköğretim okul müdürlerinin öğretim liderliği rolleri. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(19), 235-249. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/manassosyal/issue/49945/640051
- Atmaca, F. (2004). Sınıf öğretmenlerinin motivasyon durumlarının incelenmesi (Ağrı ili örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi, Konya.
- Basun, B.& Erden, Ş.. (2020). Kent merkezi ve kırsalda yaşayan okul öncesi çocuklarının sosyal problem çözme becerilerinin incelemesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(227), 271-288. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/milliegitim/issue/56322/778269
- Bilek, E. & Kale, M. (2012). Taşıma merkezi okullarda görev yapan öğretmenlerin görüşlerine göre, taşımalı eğitim uygulaması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(3), 609-632. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/gefad/issue/6734/90520
- Çelikten, M. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 207-237. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/erusosbilder/issue/25118/265225
- Çınar, İ. (2004). Birleştirilmiş sınıflı ilköğretim okullarında ilk okuma yazma öğretimine ilişkin bir araştırma. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(7), 31-45.
- Duran, E. Sezgin, F. & Çoban, O. (2011). Examining candidate classroom teachers’ compliance and socialization process. Dumlupınar University Journal of Social Sciences, 31, 465-478.
- Elma, C. (2013). Birleştirilmiş sınıflı okullarda görev yapan öğretmenlerin yönetim ve eğitim sürecinde karşılaştıkları sorunlar. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23 (1), 75-87.
- Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Erdem, A. Kamacı, S. & Aydemir, T. (2005). Birleştirilmiş sınıfları okutan sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar: Denizli örneği. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 1(2), 3-13. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/eku/issue/5440/73829
- Fidan, N. K. (2008). İlköğretimde araç gereç kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 1(1), 48-61
- Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi. 13. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım.
- Karataş, A. & Kınalıoğlu, İ. H. (2018). Köy okullarında çalışan sınıf öğretmenlerinin sorunları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 207-220. http://dx.doi.org/10.29217/uujss.491
- Kavak, Y.& Ergen, H. (2007). Primary school enrolment and out-of-school children in Turkey / Türkiye'de ilköǧretime katilim ve okula gidemeyen çocuklar. Milli Eğitim Dergisi, (173). 8-26.
- Kavak, Y., Ekinci, C. E. & Gökçe, F. (1997). İlköğretimde kaynak arayışları: bir araştırma. Şafak Matbaacılık.
- Kaya, N. Ç. (2006). Taşımalı eğitim programındaki ilköğretim öğrencilerinin durumları: Silopi köyleri örneğinde bir sosyal değerlendirme. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 46(2), 105-116. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/dtcfdergisi/issue/66772/1044224
- Kuzey, M. (2002). Sınıf öğretmenlerinin bazı sorunları ve bazı çözüm önerileri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi),Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
- Özpınar, M. (2008). Köyde görev yapan sınıf öğretmenlerinin sorunları (Aydın ili örneği). (Yayımlanmamış Yükseklisans Tezi).Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
- Özpınar, M. & R. Sarpkaya (2010). Köyde görev yapan sınıf öğretmenlerinin sorunları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 27, 17-29. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/pauefd/issue/11116/132927
- Palavan, Ö., & Donuk, R. (2016). Kırsal kesimde görev yapan öğretmenlerin sorunları. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 109-128. https://doi.org/10.29065/usakead.232430
- Sağ, R.,Savaş, B.& Sezer, R. (2009). Characteristics, problems and needs of multigrade class teachers in Burdur. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 10(1), 37-56.
- Sarı, M. & Uz, E. (2017). Cumhuriyet döneminde köy eğitmen kursları. Turkish History Education Journal, 6 (1), 29-55.
Sidat, E. & Bayar, A. (2018). Köy okullarında yaşanılan problemlere yönelik öğretmen görüşleri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 5(3), 253-261.Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/cybd/issue/41877/475361
- Subaşı, M. & Okumuş, K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426.
- Şan, A. (2012). İlköğretimde Taşımalı Eğitim Öğrencilerinin Sorunları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
- Şimşek, A. & Büyükkıdık, S. (2017). Öğretmen ve öğrenci görüşleriyle taşımalı eğitim uygulaması değerlendirilmesi: Bozova ilçesi örneği. İlköğretim Online, 16(1): 15-34, http://dx.doi.org/10.17051/io.2017.09377
- Yalın, M. (2001). İlköğretim birinci kademe öğretmenlerinin problemleri ve çözüm önerileri. (Yayımlanmamış Lisans Tezi Tezi)(Ege Üniversitesi, İzmir.
- Yapıcı, M. & Yapıcı, Ş. (2003). İlköğretim öğretmenlerinin karşılaştığı sorunlar. Bilim Eğitim ve Düşünce Dergisi, 3(3), 1-9Yazıcı, L. (2006). Sınıf Öğretmenlerinin ilk atama ve yer değiştirmelerinde karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi Malatya.
- Yazıcıoğlu, Y.& Erdoğan, S. (2004). SPSS applied scientific research methods. Ankara: Detay Publishing.
- Yerlikaya, A. (2000). Köy ve şehirlerde çalışan sınıf Öğretmenlerinde tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Erzurum.
- Yeşilyurt, M., & Orak, S. (2007). İlköğretimde taşımalı eğitim araştırması Van il merkezi örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(19), 197-213.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık
- Yıldız, M., & Köksal, K. (2009). Birleştirilmiş sınıf uygulamasına ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 1-14.
- Yurdabakan, İ. & Tektaş, M. (2013). Taşımalı ilköğretim öğrencilerinin taşımalı eğitime ilişkin görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(3), 511-527.