This qualitative
study aimed to investigate Math and Psychology teacher candidates’ opinions
about the use of Social Media Environments,
namely, Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, Blogs, for Instructional purposes. These social media
environments were selected because they
were the most popular ones. 20 math and 22 Psychology
teacher candidates were participated to the study. The data were collected through focus group interviews (3
groups of Math teacher candidate and 3
groups of Psychology teacher candidates). Each interviews were lasted about 30 – 35 minutes. According to the results, the all teacher candidate groups were very
positive to use Facebook, YouTube, and
Blogs use for instructional purposes while they (2 math groups and 2 psychology groups) were mostly positive to use
Instagram for instructional purposes. However,
out of one math group and one psychology
group teacher candidates, other groups were negative to use of Twitter for Instructional purposes. The teacher
candidate groups mostly pointed out the reasons
of their opinions based on the
capabilities and limitations of these environments. The teacher candidate
groups mostly stated that they would use these environments for instructional
material sharing by creating groups for their classes. The study suggested to
provide specific experiences for teacher candidates about the use of social
media environments for educational purposes since their views very conservative
about just using these environments to share instructional materials.
Bu
nitel çalışma, Matematik ve Psikoloji öğretmen adaylarının; Facebook,
Instagram, Twitter, YouTube, Blog gibi Sosyal Medya Ortamlarının öğretim amaçlı
kullanımı hakkındaki görüşlerini incelemeyi amaçlamıştır. Bu sosyal medya
ortamları en popüler olanları oldukları için seçilmiştir. Araştırmaya 20 Matematik
ve 22 Psikoloji öğretmen adayı katılmıştır. Veriler odak grup görüşmeleri
aracılığı ile toplanmıştır (3 grup Matematik öğretmen adayları, 3 grup
Psikoloji öğretmen adayları). Her görüşme yaklaşık 30 - 35 dakika sürmüştür.
Elde edilen sonuçlara göre, tüm öğretmen aday grupları Facebook, YouTube ve
Blogları öğretim amaçlı kullanmaya çok olumlu yaklaşırken, Instagram’ın öğretim
amaçlı kullanımına çoğunlukla olumlu yaklaşmışlarıdır (2 matematik grubu ve 2
psikoloji grubu). Bununla birlikte, bir matematik grubu ve bir psikoloji grubu
öğretmen adayları dışında, diğer gruplar Twitter'ı öğretim amacıyla kullanmaya
olumsuz yaklaşmışlardır. Öğretmen aday grupları çoğunlukla görüşlerinin
nedenlerini, bu ortamların yeteneklerine ve sınırlamalarına dayandırdıklarını
belirttiler. Öğretmen aday grupları bu ortamları çoğunlukla dersleri için
gruplar oluşturarak, öğretim materyali paylaşımı için kullandıklarını belirtti.
Çalışma, bu ortamların sadece eğitim materyali paylaşmak amacıyla kullanımı
konusundaki görüşleri oldukça tutucu olduğundan, öğretmen adaylarının sosyal
medya ortamlarını eğitim amaçlı kullanımına ilişkin farklı deneyimler
önermiştir,
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2019 |
Submission Date | April 19, 2019 |
Acceptance Date | May 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 1 |