This systematic review aimed to investigate the effect of school-based physical activity interventions on physical fitness and psychological responses in children and young people. Studies were conducted from Web of Science, Scopus and PubMed databases between 1 January 2017 and 1 December 2022 according to the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA) checklist. For the research to be conducted in the databases, "School-Based Intervention", "physical fitness ", "Psychology", School-based intervention, physical fitness and psychological responses were used in the title and abstract. The database review revealed seventy-four (74) studies. However, after eliminating seventeen (17) duplicate studies, fifty-five (57) studies remained. Subsequently, seventeen (17) studies were eliminated after reviewing the abstracts. After forty (40) studies were thoroughly analysed, eighteen (18) publications not involving psychological factors, five (5) publications involving research methods and six (6) review studies were excluded. The remaining eleven (11) studies were used after review. The results of the present systematic review showed that school-based physical activity interventions contribute positively to children's physical fitness and psychological health while ensuring a healthy life for years to come.
School-Based Intervention Physical activity psychological response children adolescents Okul Temelli Müdahale Fiziksel aktivite psikolojik tepki çocuklar ergenler
Bu sistematik derlemenin amacı okul temelli fiziksel aktivite müdahalelerinin çocuklar ve gençlerde fiziksel uygunluk (PF) ve psikolojik cevaplar üzerindeki etkisini araştırmaktır. 1 Ocak 2017 ile 1 Aralık 2022 tarihleri arasında Web of Science, Scopus ve PubMed veri tabanlarından Sistematik İncelemeler ve Meta-Analizler için Tercih Edilen Raporlama Öğeleri (PRISMA) kontrol listesine göre çalışmalar taranmıştır. Veri tabanlarında yapılacak araştırma için başlık ve özette “Okul Temelli Müdahale”, “fiziksel uygunluk”, “Psikoloji”, okul temelli uygulamar, fiziksel uygunluk ve psikolojik yanıtlar kullanılmıştır. Veritabanı incelemesinde, yetmiş dört (74) çalışma ortaya çıkmıştır. Ancak on yedi (17) tekrar eden çalışma hariç tutulduktan sonra geriye elli beş (57) çalışma kalmıştır. Daha sonra, özetler incelendikten sonra on yedi (17) çalışma daha hariç tutulmuştur. Kırk (40) çalışma kapsamlı bir şekilde analiz edildikten sonra, psikolojik faktörleri içermeyen on sekiz (18) yayın, araştırma yöntemlerini içeren beş (5) yayın ve derleme çalışması olan (6) yayın hariç tutulmuştur. Kalan on bir (11) çalışma incelemeden sonra kullanılmıştır. Mevcut sistematik incelemenin sonuçları, okul temelli fiziksel aktivite müdahalelerinin çocukların fiziksel uygunluklarına ve psikolojik sağlığına olumlu katkıda bulunurken, gelecek yıllarda sağlıklı bir yaşam sürmelerini sağladığını göstermiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Special Education and Disabled Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 6, 2022 |
Publication Date | December 15, 2022 |
Submission Date | December 4, 2022 |
Acceptance Date | December 14, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 4 Issue: 2 |