BibTex RIS Cite

INVESTIGATION OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS' PERCEPTION ABOUT ORGANIZATIONAL TRUST

Year 2015, Volume: 4 Issue: 8, - , 01.08.2015

Abstract

In this survey, investigating primary school teachers' perception about organizational trust in terms of several variables was aimed. The research was designed according to the scanning model. The research population consisted of 5512 teachers working in 161 primary schools in the city center of Diyarbakır in 2010-2011 Academic Year. 1100 teachers working in these schools consisted of the sample. The number of the sample was set with disproportional group sampling method. "Organizational Trust Scale" developed by Dabavol (1994) and adapted to Turkish by Yılmaz (2005 was used. Alpha internal consistency coefficient of the scale is 0,97. T-test and Anova were used for analyzing data as statistical techniques. These primary school teachers' perception about organizational trust is at "middle level" and that female teachers trust school organization much more than male teachers have been stated in the study. According to the results, that applications improving primary school teachers' perception about organizational trust must be carried out has been proposed.

İLKÖĞRETİM ÖĞRETMENLERİNİN ÖRGÜTSEL GÜVENE İLİŞKİN ALGILARININ İNCELENMESİ

Year 2015, Volume: 4 Issue: 8, - , 01.08.2015

Abstract

Bu araştırmada, ilköğretim öğretmenlerinin örgütsel güvene ilişkin algılarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma tarama modeline göre desenlenmiştir. Araştırmanın evreni, 2010-2011 öğretim yılında Diyarbakır ili, merkez ilçelerinde bulunun resmi ilköğretim okullarında görevli 5512 öğretmen oluşmaktadır. Örneklemini ise bu okullarda görevli 1100 öğretmen oluşturmuştur. Örneklem sayısı oransız küme örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Daboval ve arkadaşlarının (1994) geliştirdiği ve Yılmaz (2005) tarafından Türkçe 'ye uyarlanan "Örgütsel Güven Ölçeği" kullanılmıştır. Ölçeğin Alpha iç tutarlılık katsayısı 0,97'dir. Verilerin analizinde t-testi ve varyans analizi istatistik teknikleri kullanılmıştır. Araştırmada ilköğretim öğretmenlerinin örgütsel güvene ilişkin algılarının orta düzeyde olduğu ve kadın öğretmenlerin erkek öğretmenlere nazaran okul örgütüne daha fazla güven duyduğu tespit edilmiştir. Sonuçlar doğrultusunda, ilköğretim okullarında görevli öğretmenlerin örgütsel güven algılarını artırıcı uygulamaların gerçekleştirilmesi önerilmiştir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Hüseyin Karabıyık This is me

Publication Date August 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 4 Issue: 8

Cite

APA Karabıyık, H. (2015). İLKÖĞRETİM ÖĞRETMENLERİNİN ÖRGÜTSEL GÜVENE İLİŞKİN ALGILARININ İNCELENMESİ. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(8).