The aim of this study is to determine how the professional ethics behaviors of secondary school principals are according to the the perceptions of teachers and principals on duty in public secondary schools in city center of Diyarbakır. The population for the study has been consisted of public secondary school teachers and principals in 2013-2014 Academic Year, in city center of Diyarbakır. The sample of the study has been consisted of by choosing 30 school principals and 340 teachers with random method from the population consisting of 54 school principals and 1700 teachers. To collect data, questionnaire improved and used in "A Research on Ethics Behaviors of Education Managers - Sample of the City of Ankara" by Aydın (1997) has been used. The level of significance was taken as 0.05. These are the important consequences of the analysis of the data; According to secondary school teachers and principals' perceptions, no meaningful difference related to ethics behaviors of principals has been determined in all dimensions. In questionnaire, the items having the lowest arithmetic average are "I am attached to national education policies "( = 4,20) according to secondary school principals' perceptions and "Give account of their actions " ( = 3,65) according to secondary school teachers' perceptions. Between secondary school teachers' perceptions related to ethics behaviors of school principals, no meaningful difference has been determined according to "gender, educational status, " variables, but according to " marital status " variable, a meaningful difference has been determined only in "democracy" dimension. According to secondary school principals' perceptions, the arithmetic average of ethics behaviors of school principals ( = 4,65) is at "certainly agree " level but according to secondary school teachers' perceptions, ethics behaviors of principals ( = 4,05) is at "agree" level.
Bu araştırmanın amacı, Diyarbakır il merkezindeki kamu ortaokullarında görevli müdür ve öğretmenlerin algılarına göre, ortaokul müdürlerinin mesleki etik davranışlarının nasıl olduğunu saptamaktır. Araştırmanın evrenini, 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Diyarbakır il merkezindeki kamu ortaokullarında görevli müdür ve öğretmenler oluşturmaktadır. Evreni oluşturan 54 okul müdüründen 30 ve 1700 öğretmenden ise 340 katılımcı random yöntemi ile seçilerek araştırmanın örneklemi oluşturulmuştur. Veri toplama aracı olarak, Aydın (1997) tarafından geliştirilmiş olan "Eğitim Yöneticilerinin Etik Davranışları Üzerine Bir Araştırma-Ankara İli Örneği" adlı çalışmada kullanılan anket formu kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi 0,05 olarak alınmıştır. Araştırma sonunda ulaşılan önemli bulgular şunlardır: Ortaokullarda görevli müdür ve öğretmenlerin, okul müdürlerinin etik davranışlarına ilişkin algıları arasında tüm boyutlarda anlamlı bir fark saptanmıştır. Ölçek bazında, okul müdürlerinin algılarına göre ortalaması en düşük çıkan madde "Ulusal eğitim politikalarına bağlıyım" ( = 4,20) . Öğretmen algılarına göre ortalaması en düşük çıkan madde ise "Eylemlerinden dolayı hesap verir" ( = 3,65). Ortaokullarda görevli öğretmenlerin, okul müdürlerinin etik davranışlarına ilişkin algıları arasında; cinsiyet ve öğrenim durumu değişkenlerine göre anlamlı bir fark saptanmamıştır. Medeni durum değişkenine göre ise, yalnızca "demokrasi" boyutunda anlamlı bir fark saptanmıştır. Okul müdürlerinin algılarına göre, müdürlerin etik davranışlarının aritmetik ortalaması ölçek bazında ( = 4,05) "kesinlikle katılıyorum" düzeyindedir. Öğretmen algılarına göre ise bu değer ( = 4,65) "katılıyorum" düzeyindedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 3 Issue: 6 |