The aim of this study is to explore the reasons of Math fear of primary school second grade students by considering some variables. Survey method is used in this study. From each central districts of Diyarbakir Province one school was chosen randomly for the sample of the study. Chosen 490 secondary school students (258 female, 232 male) from these schools constitute the sampling of the research. A "Personal Data Form", and 30-item "Math Fear of Secondary School Students" scale, which was developed by Davarcioglu (2008) were used as data collecting tools. The "Cronbach's alpha" reliability coefficient of the scale was determined as 0.920 by Davarcioglu. As a result of the research, it was determined that primary school second grade students' Math fear was low. It was also determined that there were statistically significant differences according to class levels, math grades, gender of math teacher.
Bu araştırmanın amacı ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin matematik dersine yönelik korkularının nedenlerini bazı değişkenlere göre incelemektir. Araştırma genel tarama modelinde yapılmıştır. Araştırmanın örneklemi için Diyarbakır ili merkez ilçelerinden random örnekleme yöntemi ile birer okul belirlenmiştir. Bu okullardan yine rastgele seçilen 490 (258 kız, 232 erkek) ilköğretim ikinci kademe öğrencisi araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak "Kişisel Bilgi Formu" ve Davarcıoğlu (2008) tarafından geliştirilen 30 maddelik "Ortaöğretim Öğrencilerinin Matematik Korkusu" ölçeği kullanılmıştır. Davarcıoğlu tarafından ölçeğin "Cronbach Alpha" güvenirlik katsayısı 0.920 bulunmuştur. Araştırmanın sonucunda ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin matematik dersine yönelik kokularının düşük düzeyde olduğu ve araştırmaya katılan öğrencilerin matematik dersine yönelik korkuları arasında sınıf düzeylerine, matematik ders notlarına, matematik öğretmenlerinin cinsiyetine göre istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 1 Issue: 1 |