Review
BibTex RIS Cite

Türkiye’de İlkokul Düzeyinde Gerçekleştirilen Robotik Uygulamalarıyla İlgili Araştırmaların Sistematik Derlemesi

Year 2022, Volume: 11 Issue: 22, 383 - 404, 30.11.2022
https://doi.org/10.55605/ejedus.1158660

Abstract

Bu çalışmanın amacı Türkiye’ de ilkokul düzeyinde robotik uygulamaları ile ilgili gerçekleştirilmiş 21 araştırmanın genel eğilimlerini belirlemektir. Bu araştırmada nitel araştırmalardan doküman inceleme yöntemi tercih edilmiştir. Bu kapsamdaki çalışmalara Google akademik, TR Dizin ve ERIC veri tabanlarından ulaşılmıştır. Çalışmada elde edilen sonuçlar incelendiğinde makale ve tez sayılarının birbirine yakın olduğu görülmektedir. Çalışmaların yıllara göre dağılımları incelendiğinde 2020 yılının 7 çalışma ile en çok çalışma gerçekleştirilen yıl olarak öne çıktığı görülmektedir. Araştırmaların yöntemleri incelendiğinde nicel ve nitel araştırmaların sayısının birbirine yakın olduğu gözlemlenmiştir. Çalışmaların disiplinlere göre dağılımına bakıldığında ise 7 çalışma ile STEM alanındaki çalışmaların öne çıktığı görülmektedir. Çalışmalarda yoğunluklu olarak kullanılan robotik kitinin Lego WEDO olduğu görülmektedir. Çalışmalardan elde edilen robotik uygulamalarının faydaları ve karşılaşılan güçlüklerle ilgili nitel veriler incelendiğinde ise faydalara yönelik olarak: belirli becerilerin gelişmesinde olumlu etki ve derse karşı motivasyon ve ilginin artması ile ilgili sonuçlar ortaya çıkarken, robotik uygulamalar sırasında en sık karşılaşılan güçlükler arasında teknolojik alt yapı ve donanım eksikliği sorunu dikkat çekmektedir.

References

  • Akçay, A. O., Karahan, E ve Türk, S. (2019). Bilgi işlemsel düşünme becerileri odaklı okul sonrası kodlama sürecinde ilkokul öğrencilerinin deneyimlerinin incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi (ESTÜDAM) Eğitim Dergisi, 4 (2), 38-50.
  • Aksu, F. N. (2019). Bilişim teknolojileri öğretmenleri gözünden robotik kodlama ve robotik yarışmaları [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Alimisis, D., (2013). Educational robotics: Open questions and new challenges, Themes in Science and Technology Education, 6 (1), 63–71.
  • Anwar, S., Bascou, N. A., Menekse, M., ve Kardgar, A. (2019). A Systematic Review of Studies on Educational Robotics. Journal of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), 9 (2), 2. https://doi.org/10.7771/2157-9288.1223
  • Aytekin, A., Sönmez Çakır, F., Bahadır Yücel, Y., ve Kulaözü, İ. (2018). Geleceğe yön veren kodlama bilimi ve kodlama öğrenmede kullanılabilecek bazı yöntemler. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 24-41.
  • Aksu F. N., ve Durak, (2019). Robotics in Education: Examining Information Technology Teachers’ Views. Journal of Education and E-Learning Research, 6(4), 162-168. https://doi.org/ 10.20448/journal.509.2019.64.162.168
  • Bağra, A., ve Kılınç, H. H. (2021). Ortaokul öğrencilerinin kodlama eğitimine ilişkin görüşleri. Maarif Mektepleri Uluslararası Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 4 (1), 36-51. https://doi.org/10.47155/mamusbbd.946241
  • Benitti, F. B. V. (2012). Exploring the educational potential of robotics in schools: A systematic review. Computers & Education Journal, 58(3), 978-988.
  • Blancas, M., Valero, C., Mura, A., Vouloutsi, V., ve Verschure, P.F. (2019, April). "CREA": An Inquiry-Based Methodology to Teach Robotics to Children. [Poster Presentation],10th International Conference on Robotics in Education, Vienna.
  • Business Dictionary, (2015, April). What is coding. http://www.businessdictionary.com/definition/coding.html.
  • Cakir, N. K., ve Güven, G. (2019). Arduino-Assisted robotic and coding applications in science teaching: Pulsimeter activity in compliance with the 5E learning model, Science Activities, 56(2), 42-51.
  • Calder, N. (2010). Using Scratch: an integrated problem-solving approach to mathematical thinking. Australian Primary Mathematics Classroom, 15 (4), 9–14.
  • Cavaş, B., Kesercioğlu, T., Holbrook, J., Rannikmae, M., Özdoğru, E., ve Gökler, F. (2012). The Effects of robotics club on the students’ performance on science process & scientific creativity skills and perceptions on robots, human and society [Poster Presentation], 3rd International Workshop Teaching Robotics, Trento, Italy,
  • Ceylan, V. K., ve Gündoğdu, K. (2018). Bir olgubilim çalışması: Kodlama eğitiminde neler yaşanıyor. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8 (2), 1-34. https://doi.org/ 10.17943/etku.340103
  • Çı̇ltaş, A., Güler, G., ve Sözbı̇lı̇r, M. (2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12 (1), 565-580.
  • Costa, M. F., ve Fernandes, J. (2005). Robots at School. The Eurobotice project. Proceedings of Hsci 2005. http://www.clab.edc.uoc.gr/2nd/pdf/30.pdf.
  • CodeWeek Türkiye, (2019). AB kod haftası katılım raporu- 2018 Türkiye Örneği [Avaible online: http://codeweekturkiye.eba.gov.tr/]
  • Chambers, J. M., & Carbonaro, M. (2003). Designing, developing, and implementing a course on LEGO robotics for technology teacher education. Journal of Technology and Teacher Education, 11(2), 209-241.
  • Demirer, V., ve Sak, N. (2016). Programming education and new approaches around the world and in Turkey / programming training and new approaches in the world and Turkey. Theory and Practice in Education, 12(3), 521-546.
  • European Commission (2014), Coding- The 21st Century Skill, European Commission. https://ec.europa.eu/ sayfasından erişilmiştir.
  • Fessakis, G., Gouli, E., ve Mavroudi, E. (2013). Problem solving by 5–6 years old kindergarten children in a computer programming environment: a case study. Computers & Education, 63, 87–97.
  • Güven, G., ve Çakır, N.K. (2020). Investigation of the opinions of teachers who received in-service training for Arduino-assisted robotic coding applications. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 15 (1), 253-274.
  • Gura, M. (2012). Lego Robotics: STEM Sport of the Mind. Learning and Leading with Technology, 40 (1), 12–6.
  • Gültepe, A. (2018). Kodlama öğretimi yapan bilişim teknolojileri öğretmenleri gözüyle öğrenciler kodluyor, Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 2 (2), 50-60.
  • Johnson, L., Adams Becker, S., Cummins, M., Estrada, V., Freeman, A. & Hall, C. (2016). NMC Horizon Report: 2016 Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium. Retrieved March 11, 2022 from https://www.learntechlib.org/p/171478/
  • İşman, A, (2011). Uzaktan eğitim. Pegem Akademi. Kanbul, S., ve Uzunboylu, H. (2017). Importance of Coding Education and Robotic Applications For Achieving 21st-Century Skills in North Cyprus. International Journal Of Emerging Technologies In Learning (IJET), 12 (1),130-140. http://dx.doi.org/10.3991/ijet.v12i01.6097
  • Karataş, H. (2021). 21. yy. becerilerinden robotik ve kodlama eğitiminin Türkiye ve dünyadaki yeri. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1 (30) , 693-729 .
  • Kalelioǧlu, F., ve Gülbahar, Y. (2014). The effects of teaching programming via Scratch on problem solving skills: A discussion from learners’ perspective, Informatics in Education, 13 (1), 33–50.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri, Nobel Yayınları. Koparan, E.T., Yüksel, B., ve Koparan, T. (2021). Arduino ile programlamanın öğrencilerin fen bilimlerine yönelik başarı, Öz Yeterlilik ve Tutumlarına Etkisi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11 (1), 118-127. Lamb, A., ve Johnson, L. (2011). Scratch: computer programming for 21st century learners. Teacher Librarian, 38(4), 64–68.
  • Okita, S. Y. (2013). The relative merits of transparency: Investigating situations that support the use of robotics in developing student learning adaptability across virtual and physical computing platforms. British Journal of Educational Technology 45 (5), 844–862 https://doi.org/ 10.1111/bjet.12101
  • Sullivan, A., & Bers, M. U. (2016). Robotics in the early childhood classroom: learning outcomes from an 8- week robotics curriculum in pre-kindergarten through second grade. International Journal of Technology and Design Education, 26(1), 3-20.
  • Sullivan, A., ve Bers, M. U. (2017). Dancing robots: integrating art, music, and robotics in Singapore’s early childhood centers, International Journal of Technology and Design Education, 1-22.
  • Senol, A. K., ve Büyük, U. (2015). Robotik destekli fen ve teknoloji laboratuvar uygulamaları: Robolab. Journal of Turkish Studies, 10 (3), 213-216. https://doi.org /10.7827/TurkishStudies.7953
  • Saygıner, Ş. ve Tüzün, H. (2017, Şubat, 8-10). İlköğretim düzeyinde programlama eğitimi: Yurt dışı ve yurt içi perspektifinden bir bakış [Sözlü Bildiri]. XIX. Akademik Bilişim Konferansı, Aksaray, Türkiye.
  • Şenol, K. A. (2012). Robotik destekli fen ve teknoloji laboratuvar uygulamaları: Robolab. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Shin, S., Park, P., ve Bae, Y. (2013). The effects of an information-technology gifted program on friendship using scratch programming language and clutter. International Journal of Computer and Communication Engineering, 2(3), 246-249.
  • Sohn, W. (2014). Design and Evaluation of computer programming education strategy using arduino. Advanced Science and Technology Letters, 66, 73-77. https://doi.org/10.14257/astl.2014.66.18
  • Talan, T. (2020). Eğitsel robotik uygulamaları üzerine yapılan çalışmaların incelenmesi. Yaşadıkça Eğitim, 34 (2),503-522. https://doi.org/10.33308/26674874.2020342177
  • Tatlısu, M. (2020). Eğitsel robotik uygulamalarda probleme dayalı öğrenmenin ilkokul öğrencilerinin problem çözme becerilerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Türker, P. M., ve Pala, F. K. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin, Öğretmenlerin ve Öğrenci Velilerinin Kodlamaya Yönelik Görüşleri. İlköğretim Online, 17 (4), 2013- 2029. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.506939
  • Trybulska, E., Morze N., Kommers, P., Zuziak, W., ve Gladun M. (2016). Educational Robots in Primary School Teachers' and Students' Opinion about STEM Education for Young Learners. University of Silesia, The Faculty of Ethnology and Sciences of Education in Cieszyn, 62, 43-400.
  • Travers, M. (2001). Qualitative research through case studies. SAGE Publications.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları.
  • Yolcu, V., ve Demirer, V. (2017). A review on the studies about the use of robotic technologies in education. SDU International Journal of Educational Studies, 4 (2), 127-139.
Year 2022, Volume: 11 Issue: 22, 383 - 404, 30.11.2022
https://doi.org/10.55605/ejedus.1158660

Abstract

References

  • Akçay, A. O., Karahan, E ve Türk, S. (2019). Bilgi işlemsel düşünme becerileri odaklı okul sonrası kodlama sürecinde ilkokul öğrencilerinin deneyimlerinin incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi (ESTÜDAM) Eğitim Dergisi, 4 (2), 38-50.
  • Aksu, F. N. (2019). Bilişim teknolojileri öğretmenleri gözünden robotik kodlama ve robotik yarışmaları [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Alimisis, D., (2013). Educational robotics: Open questions and new challenges, Themes in Science and Technology Education, 6 (1), 63–71.
  • Anwar, S., Bascou, N. A., Menekse, M., ve Kardgar, A. (2019). A Systematic Review of Studies on Educational Robotics. Journal of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), 9 (2), 2. https://doi.org/10.7771/2157-9288.1223
  • Aytekin, A., Sönmez Çakır, F., Bahadır Yücel, Y., ve Kulaözü, İ. (2018). Geleceğe yön veren kodlama bilimi ve kodlama öğrenmede kullanılabilecek bazı yöntemler. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 24-41.
  • Aksu F. N., ve Durak, (2019). Robotics in Education: Examining Information Technology Teachers’ Views. Journal of Education and E-Learning Research, 6(4), 162-168. https://doi.org/ 10.20448/journal.509.2019.64.162.168
  • Bağra, A., ve Kılınç, H. H. (2021). Ortaokul öğrencilerinin kodlama eğitimine ilişkin görüşleri. Maarif Mektepleri Uluslararası Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 4 (1), 36-51. https://doi.org/10.47155/mamusbbd.946241
  • Benitti, F. B. V. (2012). Exploring the educational potential of robotics in schools: A systematic review. Computers & Education Journal, 58(3), 978-988.
  • Blancas, M., Valero, C., Mura, A., Vouloutsi, V., ve Verschure, P.F. (2019, April). "CREA": An Inquiry-Based Methodology to Teach Robotics to Children. [Poster Presentation],10th International Conference on Robotics in Education, Vienna.
  • Business Dictionary, (2015, April). What is coding. http://www.businessdictionary.com/definition/coding.html.
  • Cakir, N. K., ve Güven, G. (2019). Arduino-Assisted robotic and coding applications in science teaching: Pulsimeter activity in compliance with the 5E learning model, Science Activities, 56(2), 42-51.
  • Calder, N. (2010). Using Scratch: an integrated problem-solving approach to mathematical thinking. Australian Primary Mathematics Classroom, 15 (4), 9–14.
  • Cavaş, B., Kesercioğlu, T., Holbrook, J., Rannikmae, M., Özdoğru, E., ve Gökler, F. (2012). The Effects of robotics club on the students’ performance on science process & scientific creativity skills and perceptions on robots, human and society [Poster Presentation], 3rd International Workshop Teaching Robotics, Trento, Italy,
  • Ceylan, V. K., ve Gündoğdu, K. (2018). Bir olgubilim çalışması: Kodlama eğitiminde neler yaşanıyor. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8 (2), 1-34. https://doi.org/ 10.17943/etku.340103
  • Çı̇ltaş, A., Güler, G., ve Sözbı̇lı̇r, M. (2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12 (1), 565-580.
  • Costa, M. F., ve Fernandes, J. (2005). Robots at School. The Eurobotice project. Proceedings of Hsci 2005. http://www.clab.edc.uoc.gr/2nd/pdf/30.pdf.
  • CodeWeek Türkiye, (2019). AB kod haftası katılım raporu- 2018 Türkiye Örneği [Avaible online: http://codeweekturkiye.eba.gov.tr/]
  • Chambers, J. M., & Carbonaro, M. (2003). Designing, developing, and implementing a course on LEGO robotics for technology teacher education. Journal of Technology and Teacher Education, 11(2), 209-241.
  • Demirer, V., ve Sak, N. (2016). Programming education and new approaches around the world and in Turkey / programming training and new approaches in the world and Turkey. Theory and Practice in Education, 12(3), 521-546.
  • European Commission (2014), Coding- The 21st Century Skill, European Commission. https://ec.europa.eu/ sayfasından erişilmiştir.
  • Fessakis, G., Gouli, E., ve Mavroudi, E. (2013). Problem solving by 5–6 years old kindergarten children in a computer programming environment: a case study. Computers & Education, 63, 87–97.
  • Güven, G., ve Çakır, N.K. (2020). Investigation of the opinions of teachers who received in-service training for Arduino-assisted robotic coding applications. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 15 (1), 253-274.
  • Gura, M. (2012). Lego Robotics: STEM Sport of the Mind. Learning and Leading with Technology, 40 (1), 12–6.
  • Gültepe, A. (2018). Kodlama öğretimi yapan bilişim teknolojileri öğretmenleri gözüyle öğrenciler kodluyor, Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 2 (2), 50-60.
  • Johnson, L., Adams Becker, S., Cummins, M., Estrada, V., Freeman, A. & Hall, C. (2016). NMC Horizon Report: 2016 Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium. Retrieved March 11, 2022 from https://www.learntechlib.org/p/171478/
  • İşman, A, (2011). Uzaktan eğitim. Pegem Akademi. Kanbul, S., ve Uzunboylu, H. (2017). Importance of Coding Education and Robotic Applications For Achieving 21st-Century Skills in North Cyprus. International Journal Of Emerging Technologies In Learning (IJET), 12 (1),130-140. http://dx.doi.org/10.3991/ijet.v12i01.6097
  • Karataş, H. (2021). 21. yy. becerilerinden robotik ve kodlama eğitiminin Türkiye ve dünyadaki yeri. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1 (30) , 693-729 .
  • Kalelioǧlu, F., ve Gülbahar, Y. (2014). The effects of teaching programming via Scratch on problem solving skills: A discussion from learners’ perspective, Informatics in Education, 13 (1), 33–50.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri, Nobel Yayınları. Koparan, E.T., Yüksel, B., ve Koparan, T. (2021). Arduino ile programlamanın öğrencilerin fen bilimlerine yönelik başarı, Öz Yeterlilik ve Tutumlarına Etkisi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11 (1), 118-127. Lamb, A., ve Johnson, L. (2011). Scratch: computer programming for 21st century learners. Teacher Librarian, 38(4), 64–68.
  • Okita, S. Y. (2013). The relative merits of transparency: Investigating situations that support the use of robotics in developing student learning adaptability across virtual and physical computing platforms. British Journal of Educational Technology 45 (5), 844–862 https://doi.org/ 10.1111/bjet.12101
  • Sullivan, A., & Bers, M. U. (2016). Robotics in the early childhood classroom: learning outcomes from an 8- week robotics curriculum in pre-kindergarten through second grade. International Journal of Technology and Design Education, 26(1), 3-20.
  • Sullivan, A., ve Bers, M. U. (2017). Dancing robots: integrating art, music, and robotics in Singapore’s early childhood centers, International Journal of Technology and Design Education, 1-22.
  • Senol, A. K., ve Büyük, U. (2015). Robotik destekli fen ve teknoloji laboratuvar uygulamaları: Robolab. Journal of Turkish Studies, 10 (3), 213-216. https://doi.org /10.7827/TurkishStudies.7953
  • Saygıner, Ş. ve Tüzün, H. (2017, Şubat, 8-10). İlköğretim düzeyinde programlama eğitimi: Yurt dışı ve yurt içi perspektifinden bir bakış [Sözlü Bildiri]. XIX. Akademik Bilişim Konferansı, Aksaray, Türkiye.
  • Şenol, K. A. (2012). Robotik destekli fen ve teknoloji laboratuvar uygulamaları: Robolab. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Shin, S., Park, P., ve Bae, Y. (2013). The effects of an information-technology gifted program on friendship using scratch programming language and clutter. International Journal of Computer and Communication Engineering, 2(3), 246-249.
  • Sohn, W. (2014). Design and Evaluation of computer programming education strategy using arduino. Advanced Science and Technology Letters, 66, 73-77. https://doi.org/10.14257/astl.2014.66.18
  • Talan, T. (2020). Eğitsel robotik uygulamaları üzerine yapılan çalışmaların incelenmesi. Yaşadıkça Eğitim, 34 (2),503-522. https://doi.org/10.33308/26674874.2020342177
  • Tatlısu, M. (2020). Eğitsel robotik uygulamalarda probleme dayalı öğrenmenin ilkokul öğrencilerinin problem çözme becerilerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Türker, P. M., ve Pala, F. K. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin, Öğretmenlerin ve Öğrenci Velilerinin Kodlamaya Yönelik Görüşleri. İlköğretim Online, 17 (4), 2013- 2029. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.506939
  • Trybulska, E., Morze N., Kommers, P., Zuziak, W., ve Gladun M. (2016). Educational Robots in Primary School Teachers' and Students' Opinion about STEM Education for Young Learners. University of Silesia, The Faculty of Ethnology and Sciences of Education in Cieszyn, 62, 43-400.
  • Travers, M. (2001). Qualitative research through case studies. SAGE Publications.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları.
  • Yolcu, V., ve Demirer, V. (2017). A review on the studies about the use of robotic technologies in education. SDU International Journal of Educational Studies, 4 (2), 127-139.
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Erdem Yumbul 0000-0002-1950-1716

Sule Bayraktar 0000-0003-4236-2635

Publication Date November 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 11 Issue: 22

Cite

APA Yumbul, E., & Bayraktar, S. (2022). Türkiye’de İlkokul Düzeyinde Gerçekleştirilen Robotik Uygulamalarıyla İlgili Araştırmaların Sistematik Derlemesi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(22), 383-404. https://doi.org/10.55605/ejedus.1158660