Research Article
BibTex RIS Cite

Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programının Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (CIPP Modeline Göre Bir Değerlendirme)

Year 2022, Volume: 11 Issue: 22, 365 - 382, 30.11.2022
https://doi.org/10.55605/ejedus.1195202

Abstract

Bu araştırmanın amacı ortaöğretimin tüm sınıf düzeylerinde okuyan öğrencilerin Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programı hakkındaki görüşlerini Stufflebeam’in Bağlam- Girdi-Süreç –Ürün Değerlendirme Modelini (CIPP Modeli) kullanarak belirlemektir. Araştırmada nicel araştırma desenlerinden tarama araştırma deseninden yararlanılmıştır. Araştırmada Siirt il merkezindeki ortaöğretimlerde okuyan tüm öğrenciler evren olarak kabul edilmiştir. Örneklem olarak de seçkisiz ve kolay ulaşılabilir örneklemeye başvurulmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Karataş (2007) tarafından Stufflebeam ‘in CIPP Değerlendirme Modeli ölçüt alınarak İngilizce Dersi Öğretim Programı için hazırlanan ve Çiftçi (2019) tarafında Türk Edebiyatı Dersi Öğretim Programı için uyarlaması yapılan Türk Edebiyatı Dersi Öğretim Programını CIPP Modeli İle Değerlendirme Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi aşamasında öncelikle verilerin normal bir dağılıma sahip olup olmadığını belirlemek için Kolmogorov Smirnov testi uygulanmış ve analiz sonucunda anlamlılık değeri 0.00< 0.05 olduğu için verilen normal bir dağılıma sahip olmadığı belirlenmiş ve nonparametrik testlerin kullanılabileceği yargısına varılmıştır. İstatistiksel olarak; betimsel istatistik, Mann-Whitney U Testi ve Kruskal - Wallis H testleri ve CIPP Modelinin bağlam, girdi, süreç ve ürün boyutları arasındaki ilişkiyi belirlemek için Pearson Korelasyon analizi uygulanmıştır. Ortaöğretim öğrencilerinin tüm alt boyutlarda ve maddelerde Türk Dili ve Edebiyatı programının etkililiği konusunda ne tamamen olumsuz, ne de tamamen olumlu olan orta seviyede bir kanaate sahip oldukları, cinsiyet, sınıf düzeyi ve Türk Dili ve Edebiyatı dersine yönelik tutum açısından öğrenci görüşleri arasında farklılıklar olduğu sonucuna varılmıştır.

References

  • Akdoğdu, E. &Uşun, S. (2017). Sınıf Öğretmenliği Lisans Programının Öğretmen Adaylarının Görüşleri Doğrultusunda Bağlam, Girdi, Süreç ve Ürün (CIPP) Modeli İle Değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 16 (2) , 826-847. DOI: 10.17051/ilkonline.2017.304738
  • Aktı Aslan, S.,and İzci, E. (2017). Evaluation of Secondary School English Teaching Program According to The Remarks of Teachers with Context, Input, Process and Product (CIPP) Model, İnönü University Journal of the Faculty of Education, 18(2), 33-44. DOI: 10.17679/inuefd.323402
  • Alak, G. & Nalçacı, A. (2012). Hayat bilgisi öğretim programı öğelerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (33), 36-51.
  • Altınsoy, T. & Küçüksüleymanoğlu, R. (2021). 5. Sınıf Müzik Eğitimi Programının (2017) Stufflebeam’in CIPP Modeli'ne Göre Değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 6 (1) , 11-36.
  • Atik, S. & Aykaç, N. (2017). 2009 ve 2015 Türkçe öğretim programlarının eğitim programı ögeleri açısından değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (3) , 586-607. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefad/issue/59420/853403
  • Ayhan, Y. Z. (2021). Ortaöğretim dil ve anlatım dersi (9-12. Sınıflar) öğretim programının Stufflebeam’in CIPP modeli çerçevesinde öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Kesit Akademi Dergisi, 7 (27) , 505-526.
  • Aykaç, N. , Küçük, H. , Kartal, M.,Tilkibaş, Ş. & Keskin, G. (2011). Türkiye Cumhuriyeti'nin Kuruluşundan Günümüze 4. ve 5. Sınıf Fen Öğretim Programlarının Öğretim Programının Öğelerine Göre Değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 10 (3) , 824-835.
  • Başaran, M., Can, M. S. & Özdemir, O. İ. (2020). 8. Sınıf İngilizce Öğretim Programının Bağlam, Girdi, Süreç ve Ürün (CIPP) Modeline Göre Değerlendirilmesi. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 11 (3) , 154-178. DOI: 10.19160/ijer.767692
  • Bozkırlı, K.Ç., Er, O. (2018). Türk dili ve edebiyatı dersi öğretim programının uygulanabilirliğinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi, Uluslararası Türkçe Kültür Edebiyat Eğitim Dergisi, 7(3), 1931 -1946.
  • Bozkurt, S. &Aslanargun, E. (2015). Okul Müdürlerinin Öğretim Programlarının Uygulanmasına İlişkin Görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (2).
  • Büyüköztürk, S., Kılıç Çakmak, E., Akgün, O. E., Karadeniz, S., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Yayıncılık.
  • Çiftçi, F. (2019). Ortaöğretim 9. Sınıf 2011 Türk Edebiyatı Dersi Öğretim Programının CIPP Modeline göre değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çopur, E. , Türkmenoğlu, M. , Artut, P. & Bal, P. (2021). Stufflebeam’ın CIPP modeline göre ilkokul matematik dersi öğretim programını değerlendirme ölçeği. International Journal of Educational Spectrum, 3 (2) , 150-175. DOI: 10.47806/ijesacademic.903747
  • Demirel, Ö. (2015). Eğitimde Program Geliştirme. Pegem A Yayıncılık.
  • Dinçer, B. (2013). 7. Sınıf İngilizce öğretim programının Stufflebeam’in bağlam-girdi-süreç-ürün (CIPP) modeline göre değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel.
  • Karataş, H. Fer, S. (2009). Evaluation of English Curriculum at Yıldız Technical University Using CIPP Model, Education and Science Vol. 34, No 153, 47 -60.
  • Kayhan, E., Gürol, M. (2019). Türkçe Öğretim Programı (2017)’nın Stufflebeam’in (CIPP) Modeline Göre Değerlendirilmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 4 (1), 48-67.
  • Kurt, A. (2017). 4. Sınıf İngilizce Dersi Öğretim Programının Bağlam, Girdi, Süreç, Ürün Modeline Göre Değerlendirilmesi, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 30, 508-524
  • Kurt, A. Ve Erdoğan, M. (2015). Program Değerlendirme Araştırmalarının İçerik Analiz ve Eğilimleri; 2004-2013 Yılları Arası. Eğitim ve Bilim, 40(178). DOI:http://dx.doi.org/10.15390/EB.2015.4167
  • Küçükahmet, L. (2009). Program geliştirme ve öğretim. Nobel Yayıncılık.
  • Küçükahmet, L. (1997). Eğitim programları ve öğretim. Gazi Kitapevi.
  • Kısakürek, M. A. (1969). Eğitim programlarının geliştirilmesi ile öğretim süreçleri arasındaki ilişkiler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(1), 45- 53.
  • Koç, E. S. (2021). Türkçe dersi öğretim programları ile okuma becerileri öğretim programının uluslararası okuma yeterlikleri bağlamında incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 50 (230) , 169-193. DOI: 10.37669/milliegitim.702775
  • Kösterelioğlu, İ. & Özen, R. (2014). 4. ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Ögelerinin Değerlendirilmesi: . Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (2), 286-316.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2011). Ortaöğretim Türk Edebiyatı Dersi (9-12. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
  • Musal, B. (2006). Program Değerlendirme. Tıp Tabib Dünyası. Özel Sayı. Erişildiği site: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/199101
  • Ornstein, A. C.,&Hunkins, F. P. (2004). Curriculum foundations: Principles and theory. Allynand Bacon.
  • Özdemir, S.M. (2009). Eğitimde Programı Değerlendirme ve Türkiye'de Eğitim Programlarını Değerlendirme Çalışmalarının İncelenmesi (ss.126-149) . Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (2) , 126-149.
  • Tekbıyık, A. & Akdeniz, A. R. (2008). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programını Kabullenmeye ve Uygulamaya Yönelik Öğretmen Görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2 (2) , 23-37
  • Tuncer, M. (2020) Nicel araştırma desenleri. B. Oral ve A. Çoban (Edit), Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Yangın, B. (2005). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzunun değerlendirilmesi. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/29473511
  • Yüksel, İ. (2010). Türkiye için program değerlendirme standartları oluşturma çalışması. (Doktora Tezi.)Erişildiği site: https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11421/3412/1017689.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Yıldız, Ş. (2018). 2009, 2013 ve 2017 ortaokul matematik öğretim programlarının karşılaştırılması. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,2(2),1-25.
Year 2022, Volume: 11 Issue: 22, 365 - 382, 30.11.2022
https://doi.org/10.55605/ejedus.1195202

Abstract

References

  • Akdoğdu, E. &Uşun, S. (2017). Sınıf Öğretmenliği Lisans Programının Öğretmen Adaylarının Görüşleri Doğrultusunda Bağlam, Girdi, Süreç ve Ürün (CIPP) Modeli İle Değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 16 (2) , 826-847. DOI: 10.17051/ilkonline.2017.304738
  • Aktı Aslan, S.,and İzci, E. (2017). Evaluation of Secondary School English Teaching Program According to The Remarks of Teachers with Context, Input, Process and Product (CIPP) Model, İnönü University Journal of the Faculty of Education, 18(2), 33-44. DOI: 10.17679/inuefd.323402
  • Alak, G. & Nalçacı, A. (2012). Hayat bilgisi öğretim programı öğelerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (33), 36-51.
  • Altınsoy, T. & Küçüksüleymanoğlu, R. (2021). 5. Sınıf Müzik Eğitimi Programının (2017) Stufflebeam’in CIPP Modeli'ne Göre Değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 6 (1) , 11-36.
  • Atik, S. & Aykaç, N. (2017). 2009 ve 2015 Türkçe öğretim programlarının eğitim programı ögeleri açısından değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (3) , 586-607. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefad/issue/59420/853403
  • Ayhan, Y. Z. (2021). Ortaöğretim dil ve anlatım dersi (9-12. Sınıflar) öğretim programının Stufflebeam’in CIPP modeli çerçevesinde öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Kesit Akademi Dergisi, 7 (27) , 505-526.
  • Aykaç, N. , Küçük, H. , Kartal, M.,Tilkibaş, Ş. & Keskin, G. (2011). Türkiye Cumhuriyeti'nin Kuruluşundan Günümüze 4. ve 5. Sınıf Fen Öğretim Programlarının Öğretim Programının Öğelerine Göre Değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 10 (3) , 824-835.
  • Başaran, M., Can, M. S. & Özdemir, O. İ. (2020). 8. Sınıf İngilizce Öğretim Programının Bağlam, Girdi, Süreç ve Ürün (CIPP) Modeline Göre Değerlendirilmesi. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 11 (3) , 154-178. DOI: 10.19160/ijer.767692
  • Bozkırlı, K.Ç., Er, O. (2018). Türk dili ve edebiyatı dersi öğretim programının uygulanabilirliğinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi, Uluslararası Türkçe Kültür Edebiyat Eğitim Dergisi, 7(3), 1931 -1946.
  • Bozkurt, S. &Aslanargun, E. (2015). Okul Müdürlerinin Öğretim Programlarının Uygulanmasına İlişkin Görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (2).
  • Büyüköztürk, S., Kılıç Çakmak, E., Akgün, O. E., Karadeniz, S., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Yayıncılık.
  • Çiftçi, F. (2019). Ortaöğretim 9. Sınıf 2011 Türk Edebiyatı Dersi Öğretim Programının CIPP Modeline göre değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çopur, E. , Türkmenoğlu, M. , Artut, P. & Bal, P. (2021). Stufflebeam’ın CIPP modeline göre ilkokul matematik dersi öğretim programını değerlendirme ölçeği. International Journal of Educational Spectrum, 3 (2) , 150-175. DOI: 10.47806/ijesacademic.903747
  • Demirel, Ö. (2015). Eğitimde Program Geliştirme. Pegem A Yayıncılık.
  • Dinçer, B. (2013). 7. Sınıf İngilizce öğretim programının Stufflebeam’in bağlam-girdi-süreç-ürün (CIPP) modeline göre değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel.
  • Karataş, H. Fer, S. (2009). Evaluation of English Curriculum at Yıldız Technical University Using CIPP Model, Education and Science Vol. 34, No 153, 47 -60.
  • Kayhan, E., Gürol, M. (2019). Türkçe Öğretim Programı (2017)’nın Stufflebeam’in (CIPP) Modeline Göre Değerlendirilmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 4 (1), 48-67.
  • Kurt, A. (2017). 4. Sınıf İngilizce Dersi Öğretim Programının Bağlam, Girdi, Süreç, Ürün Modeline Göre Değerlendirilmesi, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 30, 508-524
  • Kurt, A. Ve Erdoğan, M. (2015). Program Değerlendirme Araştırmalarının İçerik Analiz ve Eğilimleri; 2004-2013 Yılları Arası. Eğitim ve Bilim, 40(178). DOI:http://dx.doi.org/10.15390/EB.2015.4167
  • Küçükahmet, L. (2009). Program geliştirme ve öğretim. Nobel Yayıncılık.
  • Küçükahmet, L. (1997). Eğitim programları ve öğretim. Gazi Kitapevi.
  • Kısakürek, M. A. (1969). Eğitim programlarının geliştirilmesi ile öğretim süreçleri arasındaki ilişkiler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(1), 45- 53.
  • Koç, E. S. (2021). Türkçe dersi öğretim programları ile okuma becerileri öğretim programının uluslararası okuma yeterlikleri bağlamında incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 50 (230) , 169-193. DOI: 10.37669/milliegitim.702775
  • Kösterelioğlu, İ. & Özen, R. (2014). 4. ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Ögelerinin Değerlendirilmesi: . Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (2), 286-316.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2011). Ortaöğretim Türk Edebiyatı Dersi (9-12. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
  • Musal, B. (2006). Program Değerlendirme. Tıp Tabib Dünyası. Özel Sayı. Erişildiği site: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/199101
  • Ornstein, A. C.,&Hunkins, F. P. (2004). Curriculum foundations: Principles and theory. Allynand Bacon.
  • Özdemir, S.M. (2009). Eğitimde Programı Değerlendirme ve Türkiye'de Eğitim Programlarını Değerlendirme Çalışmalarının İncelenmesi (ss.126-149) . Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (2) , 126-149.
  • Tekbıyık, A. & Akdeniz, A. R. (2008). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programını Kabullenmeye ve Uygulamaya Yönelik Öğretmen Görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2 (2) , 23-37
  • Tuncer, M. (2020) Nicel araştırma desenleri. B. Oral ve A. Çoban (Edit), Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Yangın, B. (2005). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzunun değerlendirilmesi. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/29473511
  • Yüksel, İ. (2010). Türkiye için program değerlendirme standartları oluşturma çalışması. (Doktora Tezi.)Erişildiği site: https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11421/3412/1017689.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Yıldız, Ş. (2018). 2009, 2013 ve 2017 ortaokul matematik öğretim programlarının karşılaştırılması. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,2(2),1-25.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Cevdet Epçaçan 0000-0001-8926-3226

Melih Erzen 0000-0001-6936-7511

Publication Date November 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 11 Issue: 22

Cite

APA Epçaçan, C., & Erzen, M. (2022). Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programının Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (CIPP Modeline Göre Bir Değerlendirme). Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(22), 365-382. https://doi.org/10.55605/ejedus.1195202