Problem Durumu: Eğitimin temel amaçları arasında,
kendini tanıyan ve geliştiren, iyi bilgilenmiş ve bilimsel bakış açısına sahip,
toplumsal uyum düzeyi gelişmiş, aktif, demokratik, insan haklarına saygılı
bireyler yetiştirmek yer alır. Toplumda daha demokratik daha iyi vatandaşlar
yetiştirebilmenin yolu, okullarda öğrencilere eleştirel düşünebilme ve
mantıksal düşünme becerilerini kazandırmaktan geçmektedir. 20. yüzyıl süresince
yapılan araştırmalar, okullarda sunuş ve ezber yöntemlerinin baskın olduğunu,
öğrencilerin edilgen olarak bilgiyi alıp, sadece basit düzeyde hatırlama ve
kavrama gerektiren öğretmen sorularını yanıtladıklarını ortaya koymuştur. Bunu
anlayışın sonucu olarak da öğrenciler, üreten ve eğitim ortamında etkin bir
unsur olarak değil, edilgen ve alıcı konumunda görülmüşlerdir. Günümüzde ise
bilgi, “aranılan ve keşfedilen” bir şey olarak kabul edilmektedir. Bu durumda
ise öğrenci etkin, bilgiyi arayan ve keşfeden bir özelliğe sahip olacaktır. Tüm
bilimlerin, özellikle de fen bilimlerinin temelini oluşturduğu kabul edilen
matematik dersinde başarılı olabilmek için öğrencilerin sürekli soru sorma ve
öğrendikleri kavramları sorgulamaları büyük önem taşımaktadır. Matematik
öğretiminin en önemli hedeflerinden birisi öğrencilerin devamlı üzerinde
düşündükleri “neden?” ve “niçin?” sorularına karşılık mantıklı cevaplar elde
etmenin diğer bir ifadeyle muhakeme yapabilmenin gelişimini sağlamaktır. Bu
nedenle matematik dersinde başarılı olabilmek için eleştirel ve mantıksal
düşünme ile derse ilişkin tutumlar önemli birer değişken olarak görülmektedir.
Araştırmanın Amacı: Bu çalışmada öğrencilerin iş ve meslek
hayatında kendileri için gerekli olan matematik ile eleştirel düşünme
eğilimleri ve mantıksal düşünme becerileri arasındaki doğrudan ilişkilere ek
olarak derse ilişkin tutum üzerinden oluşan dolaylı ilişkilerin nasıl
değiştiği; matematik başarısında eleştirel ve mantıksal düşünmenin nasıl bir
etkisi olduğunu belirlemek amaçlanmıştır.
Araştırmanın Yöntemi: Bu araştırma, betimsel nitelikte bir
araştırma olup, tarama modelleri esas alınarak gerçekleştirilmiştir. Bu
çalışma, Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri,
mantıksal düşünme becerileri, matematik dersine ilişkin tutumları ile akademik
başarıları arasındaki ilişkinin araştırıldığı ilişkisel tarama modelinde bir
çalışmadır.Araştırmanın çalışma evrenini, Adnan Menderes Üniversitesi Aydın
Meslek Yüksekokulu 2011–2012 Öğretim Yılı içerisinde öğrenim görenTemel
Matematik dersine kayıtlı 479 (190 Kız–289 Erkek) öğrenci ile
gerçekleştirilmiştir. Araştırmada öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerini
belirlemek için “California Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği”, mantıksal
düşünme yeteneklerini ölçmek amacıyla “Mantıksal Düşünme Yetenekleri Ölçeği”,
matematiğe ilişkin tutumlarının düzeyini belirlemek amacıyla “Matematiğe
İlişkin Tutum Ölçeği” ve matematik dersi başarı puanlarını belirlemek için vize
ve final sınavları ağırlıklı ortalamaları kullanılmıştır. Araştırmada elde
edilen verilerin çözümlenmesinde SPSS 19.0 ve AMOS 16.0 paket programları kullanılmıştır.
Araştırmanın Bulguları: Araştırma kapsamında gözlenen sürekli
değişkenler arasındaki doğrudan ilişkiyi açıklamak amacıyla Spearman Brown Sıra
Farkları korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Buna göre, öğrencilerin eleştirel
düşünme eğilimleri ile matematik dersi başarı puanları arasında pozitif yönde
ve anlamlı bir ilişki bulunmaktadır (r=.177, p=.000). Bu sonuca göre
öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimleri arttıkça matematik dersi
başarılarının da arttığı söylenebilir. Öğrencilerin matematik dersine ilişkin
tutumları ile matematik başarıları arasında pozitif yönde, orta düzeyde anlamlı
bir ilişki olduğu görülmektedir (r=.360, p=.000). Yine öğrencilerin eleştirel
düşünme eğilimleri ile matematik dersine ilişkin tutumları arasında pozitif
yönde, orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir (r=.345, p=.000).
Bu sonuca göre öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimleri arttıkça matematik
dersine ilişkin tutumlarında da bir artış olacaktır. Öğrencilerin mantıksal
düşünme becerileri ile matematik başarıları arasında pozitif yönde, yüksek
düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir (r=.813, p=.000). Buna göre,
mantıksal düşünme becerileri arttıkça öğrencilerin matematik dersi başarıları
da arttığı söylenebilir. Öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimleri ile
matematiğe ilişkin tutumları arasında pozitif yönde, orta düzeyde anlamlı bir
ilişki olduğu görülmektedir (r=.302, p=.000). Buna göre, öğrencilerin eleştirel
düşünme eğilimlerinde artış olması durumunda matematik dersine ilişkin
tutumlarda da artış olacaktır. Araştırma sonucunda ayrıca eleştirel düşünme
eğilimleri ile mantıksal düşünme becerileri arasında pozitif yönde, düşük
düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir (r=.163, p=.000). Buna göre,
eleştirel düşünme eğilimlerinin artması durumunda mantıksal düşünme
becerilerinde de artma eğiliminde olduğu söylenebilir. Araştırma sonucunda
eleştirel düşünmenin başarı üzerinde doğrudan etkisi (.014) istatistiksel
olarak anlamlı olmamasına karşın, derse ilişkin tutum üzerinden oluşan dolaylı
etki (.305) istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Bu durum derse ilişkin
tutumun eleştirel düşünme ile matematik başarısı arasında tam aracılık etkisine
sahip olduğu göstermektedir. Araştırma sonucunda ayrıca mantıksal düşünmenin
başarı üzerinde doğrudan etkisi (.793) istatistiksel olarak anlamlı olmasının
yanında tutum üzerinden oluşan dolaylı etki (.031) de istatistiksel olarak
anlamlıdır.
Araştırmanın Sonuçları ve Önerileri:
Mantıksal düşünmenin başarı üzerinde doğrudan etkisi istatistiksel
olarak anlamlı olmasına karşın, tutum üzerinden oluşan dolaylı etkinin ilk
duruma göre azaldığı görülmektedir. Bunun yanında eleştirel düşünme
eğilimlerinin başarı üzerinde istatistiksel olarak doğrudan anlamlı bir etkisi
olmamasına karşın; derse ilişkin tutum üzerinden başarıya istatistiksel olarak
anlamlı bir etkide bulunduğu belirlenmiştir.
Bu durum eleştirel düşünme eğilimleri ile mantıksal düşünme
becerilerinin tutum ara değişkeni üzerinden matematik başarısında anlamlı bir etkiye
sahip oldukları varsayımını doğrulamaktadır. Bu sonuca göre, öğrencilerin
matematik dersinde başarılı olabilmeleri için derse ilişkin tutumların olumlu
olması gerekir. Matematik dersinde eleştirel düşünmeye yöneltici ve bu düşünme
stratejilerini geliştirici yöntemleri işe koşarak matematik dersinde başarı
artırılabilir. Matematikte öğrencilerin ezberlemeleri gerektiğini düşündükleri
formül ve kuralların nereden ve nasıl ortaya çıktığını keşfetmelerini
sağlayacak ve onların her konuda farklı bakış açıları kazanabilmelerini
sağlayacak olan eleştirel düşünme eğilimleri ve mantıksal düşünme becerilerinde
oluşacak artış, zor ve korkulan bir ders olan matematik dersindeki akademik
başarılarında da artış sağlayabilir.
Problem
Statement:
One of the main goals of education is to nurture individuals who know and
improve themselves; who is well educated and have scientific perspective; who
have developed communal coherency level; who are active, democratic and
respectful to human rights.At the present time, according to an up to date
mentality in mathematics education which is agreed on, the idea of learning
mathematics by doing and experiencing rather than learning pure mathematical
knowledge has come into prominence. In this process, there are many significant
skills such as how to generate mathematical formulas, how to reach
generalizations, how to reason will be developed
Purpose
of the Study: In this study the direct and indirect
relationships between Mathematics success of vocational high school students
and their attitudes towards the course, critical thinking tendencies and
logical thinking skills were analyzed.
Method: The research was conducted with 479
first grade students who study at various departments of Aydın Vocational High
School at Adnan Menderes University. SPSS 19.0 and AMOS 16.0 packaged softwares
were used for the analysis of the gathered data in the study.
Findings:
According to the test which analyses the direct relations among the variables,
it was concluded that there was a positive and significant relation between
students’ critical thinking tendencies and Mathematics course success grades;
positive, medium level significant relation between their attitudes towards
Mathematics course and Mathematics course success; positive, medium level
significant relation between students’ critical thinking tendencies and their
attitudes towards Mathematics course; positive, low level significant relation
between their critical thinking tendencies and logical thinking skills. The
results also showed that according to the test which analyses indirect effects
among the variables, it was found that although the direct effect (.014) of
critical thinking on success was not statistically significant, the indirect
effect (.305) formed from the attitudes toward the course was significant. This
result indicates that attitudes towards the course had an exact mediation role
between critical thinking and Mathematics success. Moreover, the direct effect
(.793) of logical thinking upon success was statistically significant. Besides,
indirect effect(.031) formed from attitudes was also statistically significant.
However, the intensity of this indirect effect decreased according to the first
situation. This indicated that attitudes had a partial mediation role between
logical thinking and success.
Conclusion and Recommendations: The results showed that the students’
attitudes towards to the course have to be positive in order to be successful
in Mathematics course. Success grades in Mathematics can be increased by using
methods which direct students to think critical and develop these thinking
strategies. Improvement in Critical thinking tendencies and logical thinking
skills which will enable the students to look at everything from different
aspects and will give them opportunity
to discover where the formulas and rules came from and how they emerged, can
improve the academic success rates of
Mathematics which is regarded as a difficult and scary course.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 15 Issue: 59 |