Research Article
BibTex RIS Cite

ENFORMASYON ÇAĞINDA GÖZETİM TOPLUMU: FACEBOOK CAMBRIDGE ANALYTICA SKANDALI

Year 2022, Volume: 6 Issue: 2, 104 - 112, 15.05.2022

Abstract

Bilgi ve iletişim teknolojilerinin gelişmesiyle birlikte internetin her alana yayılması, beraberinde enformasyon çağını başlatarak gözetim toplumu ve bunun yarattığı söz konusu dijital mahremiyet ihlali tartışmalarının önünü açmıştır. Enformasyon çağında, yeni iletişim teknolojileri ile ortaya çıkan katılımcı kültürün parçası olan bireylerin, dijital emek ile oluşturdukları verilerin hükümetler ve sermaye sahipleri tarafından metalaştırılarak kullanılması ve kişiselleştirilmiş hedefli reklamcılık faaliyetleri kapsamında filtre balonu yaratarak siyasi propaganda amacı ile demokratik süreçlerdeki yönelimlerine etkileri incelenmiştir. Bu bağlamda 2016 ABD seçimleri ile ortaya çıkan Facebook Cambridge Analytica Skandalı araştırmanın örneklemi olarak seçilmiş ve literatür taraması yapılarak incelenmiştir.

References

  • Aksoy, A. ve Türkölmez, O.(2020). Dijital Çağa Demokrasiyi Çağırmak: Cambridge Analytica Skandalı. Journal of Political Administrative and Local Studies Cilt:3, Sayı:1 s.41-59 https://dergipark.org.tr/tr/pub/jpaljournal/issue/54233/697244
  • Arık, M.B ve Arık,E. (2020). Facebook’un Dönüşen Mahremiyet Yaklaşımı: Gelecek Mahremiyettir. Intermedia International e-Journal, 7(13), 447-461 DOI NO: 10.21645/intermedia.2020.91 https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1381240
  • Bereket, Ö. (2018). Yöndeşen Medya ve Dijital Emek Sömürüsü. Panorama Khas Dergisi, 28(1), 20-22 https://panorama.khas.edu.tr/uploads/pdf/28-sayi.pdf
  • Çaycı, A.E. ve Çaycı, B.(2016). İletişimin Dijitalleşmesi: Dijital Gözetim ve Mahremiyet. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 1(2), 157-169 https://dergipark.org.tr/tr/pub/inifedergi/issue/45222/566363
  • Doğan, K., Arslantekin, S. (2016). Büyük veri: Önemi, Yapısı ve Günümüzdeki Durum. DTCF Dergisi, 56(1), 15-36. http://dtcfdergisi.ankara.edu.tr/index.php/dtcf/article/view/4/1357
  • Ergen, Y(2018). Büyük Veri, Sosyal Medya ve Etik: Facebook Örneğinde Bir Değerlendirme, Yeni Düşünceler Dergisi, cilt:10 s:53-64
  • Ersöz, B . (2020). Yeni Nesil Web Paradigması-Web 4.0 . Bilgisayar Bilimleri ve Teknolojileri Dergisi , 1 (2) , 58-65 . https://dergipark.org.tr/tr/pub/bibted/issue/57253/796030
  • Gürdal, E . (2021). Dijital Kamu Diplomasisi Mi Dijital Gözetim Mi? . Mecmua , (11) , 417-434 . DOI: 10.32579/mecmua.865689
  • İspir, N. Ve Kucur, B.A. (2019). Yakınsama Kültürü ve Transmedya Hikaye Anlatıcılığı. Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi. 27(2), 161-171 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1510369
  • Karlıdağ, S . (2014). Yeni İletişim Teknolojileri ve Mahremiyet: E-Belediyeler Kişisel Bilgileri Koruyor Mu? . Erciyes İletişim Dergisi , 3 (4) , 102-120 . DOI: 10.17680/akademia.v3i4.5000012420
  • Kıyan, Z. (2015). Eskimeyen Bir Tartışma: İzleyici Metası. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (24), 230-255 DOI: 10.31123/akil.437485
  • Narin, B . (2018). Kişiselleştirilmiş Çevrimiçi Haber Akışının Yankı Odası Etkisi, Filtre Balonu ve Siberbalkanizasyon Kavramları Çerçevesinde İncelenmesi . Selçuk İletişim Dergisi , 11 (2) , 232-251 . DOI: 10.18094/josc.340471
  • Oğuz, T . (2018). Platon’un Mağarası’ndan Sosyal Medyaya Gerçekliğin Görünümü: Filtre Balonu Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi. Kurgu, 26 (2), 1-10. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kurgu/issue/59638/859498
  • Pariser, E. (2011). The Filter Bubble: What the Internet is Hiding from You. New York: Penguin
  • Uzunoğlu, S. (2015). Yeni Medyada Dijital Emek Sömürüsü: Tüketiciden Ürketiciye Yeni Medya, Yeni Sömürü Pratikleri. E-journal of Intermedia. 2(1), 181-194 https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/91443
  • Ünal Miçoğulları, S. (2018). Yeni Ekonomide Dijital Emek. International Journal of Labour Life and Social Policy, 1(1), 5-17 https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijllsp/issue/38122/439891
  • Ünlü, A. (2020). Habermasçı Kamusal Alanın İmkanı: Sosyal Medya Üzerine Bir İnceleme. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Anabilim Dalı, Ankara
  • Yengin,D. (2014). Yeni Medya ve Dokunmatik Toplum. İstanbul, Derin Yayınları.
  • Yıldırım, O. (2020). Katılımcı Kültürü Eleştirmek: “Dr. Younan Nowzaradan ile İlgili Caps, Tweet ve Ekşi Sözlük Entrylerinin Değerlendirilmesi”, Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 2020 İlkbahar 01, 13-22 https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1072801
Year 2022, Volume: 6 Issue: 2, 104 - 112, 15.05.2022

Abstract

References

  • Aksoy, A. ve Türkölmez, O.(2020). Dijital Çağa Demokrasiyi Çağırmak: Cambridge Analytica Skandalı. Journal of Political Administrative and Local Studies Cilt:3, Sayı:1 s.41-59 https://dergipark.org.tr/tr/pub/jpaljournal/issue/54233/697244
  • Arık, M.B ve Arık,E. (2020). Facebook’un Dönüşen Mahremiyet Yaklaşımı: Gelecek Mahremiyettir. Intermedia International e-Journal, 7(13), 447-461 DOI NO: 10.21645/intermedia.2020.91 https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1381240
  • Bereket, Ö. (2018). Yöndeşen Medya ve Dijital Emek Sömürüsü. Panorama Khas Dergisi, 28(1), 20-22 https://panorama.khas.edu.tr/uploads/pdf/28-sayi.pdf
  • Çaycı, A.E. ve Çaycı, B.(2016). İletişimin Dijitalleşmesi: Dijital Gözetim ve Mahremiyet. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 1(2), 157-169 https://dergipark.org.tr/tr/pub/inifedergi/issue/45222/566363
  • Doğan, K., Arslantekin, S. (2016). Büyük veri: Önemi, Yapısı ve Günümüzdeki Durum. DTCF Dergisi, 56(1), 15-36. http://dtcfdergisi.ankara.edu.tr/index.php/dtcf/article/view/4/1357
  • Ergen, Y(2018). Büyük Veri, Sosyal Medya ve Etik: Facebook Örneğinde Bir Değerlendirme, Yeni Düşünceler Dergisi, cilt:10 s:53-64
  • Ersöz, B . (2020). Yeni Nesil Web Paradigması-Web 4.0 . Bilgisayar Bilimleri ve Teknolojileri Dergisi , 1 (2) , 58-65 . https://dergipark.org.tr/tr/pub/bibted/issue/57253/796030
  • Gürdal, E . (2021). Dijital Kamu Diplomasisi Mi Dijital Gözetim Mi? . Mecmua , (11) , 417-434 . DOI: 10.32579/mecmua.865689
  • İspir, N. Ve Kucur, B.A. (2019). Yakınsama Kültürü ve Transmedya Hikaye Anlatıcılığı. Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi. 27(2), 161-171 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1510369
  • Karlıdağ, S . (2014). Yeni İletişim Teknolojileri ve Mahremiyet: E-Belediyeler Kişisel Bilgileri Koruyor Mu? . Erciyes İletişim Dergisi , 3 (4) , 102-120 . DOI: 10.17680/akademia.v3i4.5000012420
  • Kıyan, Z. (2015). Eskimeyen Bir Tartışma: İzleyici Metası. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (24), 230-255 DOI: 10.31123/akil.437485
  • Narin, B . (2018). Kişiselleştirilmiş Çevrimiçi Haber Akışının Yankı Odası Etkisi, Filtre Balonu ve Siberbalkanizasyon Kavramları Çerçevesinde İncelenmesi . Selçuk İletişim Dergisi , 11 (2) , 232-251 . DOI: 10.18094/josc.340471
  • Oğuz, T . (2018). Platon’un Mağarası’ndan Sosyal Medyaya Gerçekliğin Görünümü: Filtre Balonu Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi. Kurgu, 26 (2), 1-10. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kurgu/issue/59638/859498
  • Pariser, E. (2011). The Filter Bubble: What the Internet is Hiding from You. New York: Penguin
  • Uzunoğlu, S. (2015). Yeni Medyada Dijital Emek Sömürüsü: Tüketiciden Ürketiciye Yeni Medya, Yeni Sömürü Pratikleri. E-journal of Intermedia. 2(1), 181-194 https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/91443
  • Ünal Miçoğulları, S. (2018). Yeni Ekonomide Dijital Emek. International Journal of Labour Life and Social Policy, 1(1), 5-17 https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijllsp/issue/38122/439891
  • Ünlü, A. (2020). Habermasçı Kamusal Alanın İmkanı: Sosyal Medya Üzerine Bir İnceleme. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Anabilim Dalı, Ankara
  • Yengin,D. (2014). Yeni Medya ve Dokunmatik Toplum. İstanbul, Derin Yayınları.
  • Yıldırım, O. (2020). Katılımcı Kültürü Eleştirmek: “Dr. Younan Nowzaradan ile İlgili Caps, Tweet ve Ekşi Sözlük Entrylerinin Değerlendirilmesi”, Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 2020 İlkbahar 01, 13-22 https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1072801
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Research Article
Authors

Asena Yıldırımer 0000-0001-8204-9868

Publication Date May 15, 2022
Submission Date April 9, 2022
Acceptance Date April 19, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Yıldırımer, A. (2022). ENFORMASYON ÇAĞINDA GÖZETİM TOPLUMU: FACEBOOK CAMBRIDGE ANALYTICA SKANDALI. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 6(2), 104-112.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)
by-nc.png