Research Article
BibTex RIS Cite

KAPİTALİZM ÇERÇEVESİNDE DİJİTAL KÜLTÜR VE TOPLUMUN MCDONALDLAŞMASI

Year 2022, Volume: 6 Issue: 2, 162 - 168, 15.05.2022

Abstract

Kültür kelimesinin köküne bakıldığında kültür ekmek, biçmek anlamlarına gelmektedir. Toplumlar tarımsal hayata geçtikten sonra kültür oluşturmaya başlamıştır. Bu oluşturulan kültür ilk toplumların kendi yerel kültürlerinin oluşmasının önünü açmıştır. Kültürün oluşum süreci için de farklı kültürlerin birbiri ile etkileşimi farklı kültürlerin ortaya çıkmasının da zeminini hazırlamaktadır. Özellikle baskın kültürlerin diğer kültürleri etkilediği ve değiştirdiği de görülmektedir. Dijitalleşme ve dijital kültürün artışı ile birlikte farklı toplumların birbirinden etkilenme ve değişme süreçleri de artmıştır. Ancak son dönemde özellikle sosyal medya ve dijitalleşme kitlelerin evrensel bir kültür içinde kendini var etmesine neden olmaktadır. Bu bağlamda McDonaldlaşma, kapitalizm, dijital kültür vb. Kavramlar 21. Yüzyılda öne çıkan kavramlar olmaktadır. Kültürel değişimin küresel markalarla birlikte ülkelerin içine sokulduğu ve dijital iletişim süreçlerinin de bu bağlamda etkili olduğu belirtilebilmektedir.

References

  • Referans 1. Cabı, E. (2016). Dijital teknolojiye yönelik tutum ölçeği, Kastamonu eğitim dergisi, 24(3), 1229-1244.
  • Referans 2 Çakır, İ. (2020). McDonaldlaşma nedir? Toplumun Mcdonaldlaşması, https://genclernebiliyo.com/enson/mcdonaldlasma-nedir-toplumun-mcdonaldlasmasi/ Referans 3. Coşkun, T. (2019). Hedonik ve faydacı tüketim davranışları ile tüketici etnosentrizmi arasındaki ilişki: kuşaklara yönelik bir araştırma, Muğla Sıtkı Kocaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, https://toad.halileksi.net/sites/default/files/pdf/hedonik-ve-faydaci-tuketim-davranislari-olcegi-toad.pdf
  • Referans 4. Delal, Ö. (2019). “Youtube reklamları üzerinden McDonald's reklamlarının kültürlere göre farklılaşması”, Kritik iletişim araştırmaları dergisi, 1(1), 65-86.
  • Referans 5. Erdoğan, İ. (2004). Popüler kültürün ne olduğu üzerine, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 5(57), 1-19.
  • Referans 6. Göker, G. (2015). İletişimin MacDonaldlaşması: Sosyal medya üzerine bir inceleme, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(2), 389-410.
  • Referans 7. Kaya, G.İ.& Bayraktar D. M.& Yılmaz, Ö. (2018). Dijital ebeveynlik tutum ölçeği: geçerlik ve güvenilirlik çalışması, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Nisan, https://www.researchgate.net/publication/324605819_Dijital_Ebeveynlik_Tutum_Olcegi_Gecerlik_ve_Guvenirlik_Calismasi
  • Referans 8. Öztürk, Ş. (2017). Kitap Değerlendirmesi: Walter Ong’un Sözlü ve Yazılı Kültür – Sözün Teknolojileşmesi. https://yenimedya.wordpress.com/2017/07/27/kitap-degerlendirmesi-walter-ongun-sozlu-ve-yazili-kultur-sozun-teknolojilesmesi/
  • Referans 9. Sennett, R. (2009). Yeni kapitalizmin kültürü. Ayrıntı yayınları, İstanbul.
  • Referans 10. Ritzer, G. (2021). Toplumun McDonaldlaşması, Ayrıntı Yayınları, İstanbul
  • Referans 11. Ritzer, G. (2021). Büyüsü bozulmuş dünyayı büyülemek. Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
Year 2022, Volume: 6 Issue: 2, 162 - 168, 15.05.2022

Abstract

References

  • Referans 1. Cabı, E. (2016). Dijital teknolojiye yönelik tutum ölçeği, Kastamonu eğitim dergisi, 24(3), 1229-1244.
  • Referans 2 Çakır, İ. (2020). McDonaldlaşma nedir? Toplumun Mcdonaldlaşması, https://genclernebiliyo.com/enson/mcdonaldlasma-nedir-toplumun-mcdonaldlasmasi/ Referans 3. Coşkun, T. (2019). Hedonik ve faydacı tüketim davranışları ile tüketici etnosentrizmi arasındaki ilişki: kuşaklara yönelik bir araştırma, Muğla Sıtkı Kocaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, https://toad.halileksi.net/sites/default/files/pdf/hedonik-ve-faydaci-tuketim-davranislari-olcegi-toad.pdf
  • Referans 4. Delal, Ö. (2019). “Youtube reklamları üzerinden McDonald's reklamlarının kültürlere göre farklılaşması”, Kritik iletişim araştırmaları dergisi, 1(1), 65-86.
  • Referans 5. Erdoğan, İ. (2004). Popüler kültürün ne olduğu üzerine, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 5(57), 1-19.
  • Referans 6. Göker, G. (2015). İletişimin MacDonaldlaşması: Sosyal medya üzerine bir inceleme, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(2), 389-410.
  • Referans 7. Kaya, G.İ.& Bayraktar D. M.& Yılmaz, Ö. (2018). Dijital ebeveynlik tutum ölçeği: geçerlik ve güvenilirlik çalışması, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Nisan, https://www.researchgate.net/publication/324605819_Dijital_Ebeveynlik_Tutum_Olcegi_Gecerlik_ve_Guvenirlik_Calismasi
  • Referans 8. Öztürk, Ş. (2017). Kitap Değerlendirmesi: Walter Ong’un Sözlü ve Yazılı Kültür – Sözün Teknolojileşmesi. https://yenimedya.wordpress.com/2017/07/27/kitap-degerlendirmesi-walter-ongun-sozlu-ve-yazili-kultur-sozun-teknolojilesmesi/
  • Referans 9. Sennett, R. (2009). Yeni kapitalizmin kültürü. Ayrıntı yayınları, İstanbul.
  • Referans 10. Ritzer, G. (2021). Toplumun McDonaldlaşması, Ayrıntı Yayınları, İstanbul
  • Referans 11. Ritzer, G. (2021). Büyüsü bozulmuş dünyayı büyülemek. Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Research Article
Authors

Şebnem Gürsoy Ulusoy 0000-0003-3288-6857

Publication Date May 15, 2022
Submission Date April 9, 2022
Acceptance Date April 25, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Gürsoy Ulusoy, Ş. (2022). KAPİTALİZM ÇERÇEVESİNDE DİJİTAL KÜLTÜR VE TOPLUMUN MCDONALDLAŞMASI. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 6(2), 162-168.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)
by-nc.png