The need to understand, analyze, produce quick results, and develop new and better tools that will facilitate data utilization, continues to grow with technological and scientific developments. The effective use of large sources of information provides new unforeseen opportunities in resource utilization and decision making. The analysis of large data provides serious savings and new possibilities by taking the information-based decision support to a higher level in many critical areas. This study aimed at determining the maturity levels of using big data technologies in companies operating in Turkey. For this purpose, relevant firms and their representatives were determined and big data usage and maturity indexes of companies from different industries were established. In this framework, a survey on big data usage and awareness was designed. 101 individuals from different firms were interviewed and data were collected through the survey. In light of this dataset, an index measuring the usage of big data technologies in Turkey has been established and the companies’ preparation to big data paradigm of and their use of big data technologies has been assessed using the index. Thus, the opportunities and awareness of big data technologies in sectoral terms has been investigated.
Doğru kararları almak için toplanan büyük boyutlardaki verileri anlama, analiz etme, hızlı sonuçlar üretme, veri kullanımını kolaylaştıracak yeni ve daha iyi araçlar geliştirme ihtiyacı teknolojik ve bilimsel gelişmeler ile birlikte artarak devam etmektedir. Geniş bilgi kaynaklarının etkin bir şekilde kullanımı, kaynak kullanımında ve karar vermede öngörülemeyen yeni fırsatlar sağlamaktadır. Büyük verilerin analizinin birçok kritik alanda bilişimin karar desteğini bir üst boyuta taşıyarak ciddi tasarruflar ve yeni olanaklar sağlamaktadır. Bu çalışmada, büyük veri uygulamalarının Türkiye’de faaliyet göstermekte olan firmalarda kullanım olgunluğunu belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaçla ilgili firmalar ve temsilcileri belirlenmiş olup, farklı sanayi kollarından şirketlerin özellikle büyük veri kullanım ve olgunluk indeksleri oluşturulmuştur. Bu çerçevede büyük veri kullanımı ve bilinirliği üzerine bir anket tasarlanmıştır. 101 tekil firma yetkilisi ile görüşülmüş olup, anket aracılığıyla veri toplanmıştır. Bu veriler ışığında büyük veri teknolojilerinin Türkiye’de kullanım indeksi oluşturulup firmaların büyük veri paradigmasına hazırlıkları ve kullanım dereceleri ölçülmüştür. Böylece sektörel anlamda büyük veri teknolojilerinin ve kazanımlarının bilinirliği ortaya çıkarılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 18 |