Küresel dinamiklerin etkisi ile insanların iş, eğitim, sağlık ve gezi gibi çeşitli amaçlarla başka ülkelere seyahat etmeleri her geçen gün artmaktadır. Şüphesiz insanların ziyaret ettikleri veya yaşadıkları diğer ülkelerde yaşadıkları en büyük zorluk dil konusunda olmaktadır. Yaşanan ülkenin kültürünü tanımak ve sağlıklı iletişim kurmak için dil öğrenimini bir gerekliliktir. Bu gereklilikten dolayı dil öğrenimine olan talep her geçen artmakta ve gerek bireyler gerekse devletler dil öğrenimi ve öğretimine önemli yatırımlar yapmaktadırlar. Eğitim başta olmak üzere, sağlık, turizm ve iş olanaklarının yüksek olmasından dolayı yabancılar tarafından yoğun şekilde tercih edilen Türkiye de şüphesiz dil öğrenimi anlamında önemli yatırımların yapıldığı ülkelerden biridir. Çeşitli sebeplerle Türkiye’ye gelen yabancılar, yaşayacakları ülkenin dilini öğrenmek için üniversitelerden, kurslardan ve teknolojik imkanlardan yararlanmaktadırlar. Bu çalışmada Türkçe Öğretim Merkezi (TÖMER) aracılığı ile Türkçe öğrenen yabancılarla görüşülmüştür. Çalışma TÖMER özelinde yabancılara Türkçe öğretiminde geleneksel ve teknoloji temelli yaklaşımların karşılaştırmalı değerlendirilmesi yapılmıştır.
With the influence of global dynamics, people's travel to other countries for various purposes such as business, education, health, and travel is increasing day by day. The biggest challenge people face in other countries they visit or live in is in language. Language learning is a necessity to get to know the culture of the country and to communicate healthily. Due to this requirement, the demand for language learning is increasing day by day, and both individuals and governments are making significant investments in language learning and teaching. Republic of Turkey where is heavily preferred by foreigners due to its high health, tourism, and business opportunities, especially education, is one of the countries where significant investments are made in terms of language learning. Foreigners who come to Turkey for various reasons go to universities, courses and get the help of technological facilities to learn the language of their country of life. In this study, a semi-structured interview technique was applied to foreigners learning Turkish through Alanya Alaaddin KeykubatUniversity (ALKU) Turkish Teaching Center (TÖMER). The study was carried out in order to evaluate comparatively whether foreign students studying at ALKU TÖMER found traditional language learning methods or technology-based approaches more useful when learning Turkish as a foreign language.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 29, 2021 |
Publication Date | November 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 27 |