The correct definition and management of logistics costs, which are considered as a key to gain competitive advantage in international marketing, are of great importance in terms of international strategic marketing decisions Logistics 4.0 transformation. These costs constitute an important size within the marketing costs class, which is recorded as "marketing, selling and distribution expenses" in the accounting registry system. It is necessary to determine to what extent the increases and decreases in logistics costs affect the financial performance, cash flows, profitability and therefore market values of the enterprises.
The aim of this study is to define logistics costs in international strategic marketing decisions and Logistics 4.0 applications, and also to analytically measure the effect of logistics costs on the profitability of businesses. In the study, logistics costs were defined in the context of international strategic marketing decisions, studies in the literature were examined, and the created model was analyzed with panel data analysis by applying an econometric and statistical analysis in order to measure the effect of logistics costs on profitability. The empirical results showed that there is a negative and statistically strong relationship between the variables of "Net Profit Margin" and "Earnings Per Share" profitability ratios eterprises and "Logistics Costs".
International Strategic Marketing Decisions Logistics 4.0 Logistics Cost Business Profitability Panel Data Analysis
Uluslararası pazarlamada rekabet avantajı elde etmenin bir anahtarı olarak dikkate alınan lojistik maliyetlerin doğru tanımlanması ve yönetilmesi uluslararası stratejik pazarlama kararları Lojistik 4.0 dönüşümü açısından büyük bir önem arz etmektedir. Söz konusu maliyetler, muhasebe kayıt sisteminde, "pazarlama, satış ve dağıtım giderleri" olarak kayıt altına alınan pazarlama maliyetleri sınıfı içerisinde önemli bir büyüklük teşkil etmektedir. Lojistik maliyetlerdeki artışların ve azalışların, işletmelerin finansal performansını, nakit akışlarını, karlılıklarını ve dolayısı ile piyasa değerlerini ne ölçüde etkilediğini iyi tespit etmek gerekmektedir.
Bu çalışmanın amacı, uluslararası stratejik pazarlama kararlarında ve Lojistik 4.0 uygulamalarında lojistik maliyetleri tanımlamak ve ayrıca, lojistik maliyetlerin işletmelerin karlılıklarına olan etkisini analitik olarak ölçmektir. Çalışmada, uluslararası stratejik pazarlama kararları bağlamında lojistik maliyetler tanımlanmış, literatürde yer alan çalışmalar incelenmiş ve lojistik maliyetlerin karlılığa etkisini ölçmek amacıyla ekonometrik ve istatistiksel bir analiz uygulanarak, oluşturulmuş model, panel veri analizi ile çözümlenmiştir. Ampirik sonuçlar, işletmelere ait karlılık oranlarından "Net Kar Marjı" ve "Hisse Başına Kar" değişkenleri ile "Lojistik Maliyetleri" arasında negatif ve istatistiksel olarak güçlü bir ilişki olduğunu göstermiştir.
Uluslararası Stratejik Pazarlama Kararları Lojistik 4.0 Lojistik Maliyet İşletme Karlılığı Panel Veri Analizi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 7, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 35 |