BibTex RIS Cite

-

Year 2014, Volume: 4 Issue: 4, 58 - 64, 31.12.2014
https://doi.org/10.17339/ejovoc.96993

Abstract

Increasing number of social media visitors and their great interest in social networking all around the world, have caused the social networks become into a kind of advertising media when the original purpose were improving communication. This study aims to clarify the social media applications resulting changes in the perception of social communication by increasing the internet-based sharing opportunities and reveal the efficiency of online advertisements via social networking sites

References

  • Aksoy, R. (2009). İnternet Ortamında Pazarlama. Ankara: Seçkin Kitabevi.
  • Alabay, M. N. (2010) “Sosyal Medyada Tüketiciler ve Pazar Bölümleme Uygulamaları” inet- tr.org.tr/inetconf16/bildiri/11.pdf, E.T: 25.02.2012
  • Babacan, M. (2005). Reklamcılık: Temel Kavramlar. Ankara: Detay Yayıncılık
  • Boyd, D. M. ve Elison, N. B. (2008). Social network sites: definition, history and scholarship. Journal of Computer Mediated Communication, 13(1).
  • Dikici, H. (2001). Süpermarketlerde Satış Tutundurma Faaliyetleri ve Isparta Uygulaması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Doğan, M. (1998), İşletme Ekonomisi ve Yönetimi. İzmir.
  • Hacıefendioğlu, Ş., (2011). Reklam ortamı olarak sosyal paylaşım siteleri ve bir araştırma. The Journal of Knowledge Economy & Knowledge Management, 4(1), 107-115.
  • Hagel, J. ve Armstrong, A. G. (1997). Net Gain. Boston: Harvard Business School Press.
  • Herrera F., Lopez E., Rodriguez M. A. (2002), A Linguistic decision model for promotion mix management solved with genetic algorithms, Fuzzy Sets and Systems, 131(1), 47-61.
  • IAB. “Internet Advertising Reached $26 Billion In 2010, Display Grew Twice As Fast As Search“, Techcrunch Magazine, (http://techcrunch.com/2011/04/13/iab-advertising-26-billion-2010/); E.T: 11.12.2011.
  • IKEA:” Facebook Showroom”, http://elmaaltshift.com/2009/11/22/ikea facebookshowroom/; E.T: 21.12.2011.
  • İslamoğlu, H. A. (1993). Pazarlama İlkeleri. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Basımevi.
  • İyiler, Z. (2009). Elektronik Ticaret Ve Pazarlama İhracatta İnternet Zamanı. Ankara: DTP.
  • Kalafat, Ö., Göktaş, Y. (2011). Sosyal ağların yükseköğretimde kullanımı: Gümüşhane Üniversitesi Facebook örneği. International Computer and İnstructional Technologies Symposium, Elazığ.
  • Kırbaş, İ. (2007) “Teknolojik Hastalık: Reklam Körlügü”, http://www.kirbas.com/index. php? E.T: 25.02.2012
  • Kirtiş, K. A., Karahan, F. (2011). To be or not to be in social media arena as the most cost-efficient marketing strategy after the global recession. Procedia Social and Behavioral Sciences, 24, 260-268.
  • Kocabaş, F. ve Elden, M. (2006), Reklamcılık: Kavramlar, Kararlar, Kurumlar. İstanbul: iletişim Yayınları. Kutsal, “Google A. (2006), AdWords'e Gözümüz Alıştı”, http://ardakutsal.blogspot.com/2006_01_01_archive.html; E.T: 01.12.2011.
  • Marketing Mix. http://www.selfhelpnetwork.wichita.edu/One%20Kansas%20documents/Facilitation%20Guide%20- %20Strategic%20Communication/Marketing%20mix_110804.doc; E.T:01.12.2011.
  • Michell, K. (2006). ESOL Students On Facebook. Portland. Yüksek Lisans Tezi, Portland State University, Portland
  • Mucuk, İ. (1997). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Nielsen, C. (2009), “Global Faces and Networked Places A Nielsen report on Social Networking’s New Global Footprint”, http://www.nielsen.com/content/dam/corporate/us/en/newswire/uploads/2009/03/nielsen_globalfac es_mar09.pdf, E.T: 08.10.2014
  • Nielsen ve Wire (2010). “Led by Facebook, Twitter, Global Time Spent on Social Media Sites up 82% Year over Year”. http://blog.nielsen.com/nielsenwire/global/ledby-facebook-twitter-global-time-spent-on-social- media-sites-up-82-year-overyear/> E.T: 22.02.12.
  • Onat, F., Alikılıç, Ö. A. (2008). Sosyal ağ sitelerinin reklam ve halkla ilişkiler ortamları olarak değerlendirilmesi. Journal of Yaşar University, 3(9), 1111-1143.
  • Pempek, T. A., Yermolayeva, Y. A., Calvert, S. L. (2009). College students' social networking experiences on Facebook. Journal of Applied Developmental Psychology, 30, 227-238.
  • Pozo, M., Manuel, C., González-Arangüena, E., Owen, G. (2011). Centrality in directed social networks: A game theoretic approach. Social Networks, 33, 91-200.
  • Reynolds, J. (2010). “Dominos Credits Social Media Sales Growth, Marketing Magazine.
  • Sayımer, İ. (2009). Sanal Ortamda Stratejik Halkla İlişkiler Yönetimi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Stephenson, Karen (2002). Quantum theory of trust: Six types of networks. Strategy and Business Journal, 2(11).
  • Tek, Ö. B. (1999). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Beta Yayınları. Tellis, G.
  • (1998),”Advertising and
  • http://www.belgeler.com/blg/6r8/internet-reklamciligi; E.T: 21.12.2011. Sales Promotion Strategy, Addison- Wesley”
  • Tikveş, Ö. (2005). Halkla İlişkiler ve Reklamcılık: Temel İlkeler Uygulamalar Örnekler. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • “Turkcell Daha Fazla Tweet Kampanya Web Sitesi”. http://www.dahafazlatweet.com/intro Erişim tarihi; E.T: 21.12.2011.
  • Wells, W. D. ve diğerleri. (2006). Advertising: Principles and Practice. New Jersey: Prentice Hall.
  • Wniner, S. R. (2009). New communications approaches in marketing: Issues and Research Directions. Journal of Interactive Marketing, 23(2), 108-117.
  • Zuckerberg, M. (2010). “500 Million Stories”. http://blog.facebook.com/blog.php?post=409753352130 E.T: 11.02.2012.
  • http://blog.nielsen.com/nielsenwire/wpcontent/uploads/2009/03/nielsen_globalfaces_mar09.pdf, E.T: 01.12.2011.
  • http://en.community.dell.com/dellblogs/Direct2Dell/b/direct2dell/archive/2009/12/08/expanding- connections-with-customers-through-social-media.aspx, E.T: 01.12.2011.
  • http://www.marmaraweb.com/web-tasarim-blogu/472-sosyal-aglarin-gelir-modelleri.html E.T: 20.03.2012.
  • http://rrtcpbs.fmhi.usf.edu/rrtcpbsweb/glossary.htm#S) E.T: 12.02.2012.
  • http://www.facebook.com/apps/application.php?id=4996223070&ref=s. E.T: 03.01.2012.
  • http://www.insidefacebook.com/2007/09/13/media-companies-dont-understand-facebook/. E.T: 03.01.2012.
  • http://blog.klinik.com.tr/facebook-linkedin-veya-twitterda-reklam-vermek.html. E.T: 20.03.2012.
  • http://www.marketingmagazine.co.uk/news/1015431/Dominos-credits-social-media-sales-growth/, E.T: 21.12.2011.
  • http://www.facebook.com/apps/application.php?id=14923635102&ref=s. E.T: 03.01.2012.
  • http://www.facebook.com/group.php?gid=7637800015. E.T: 03.01.2012.
  • http://twitter.com/# /ucurbenipegasus E.T: 03.01.2012.
  • http://www.mesgulsinyali.com/e-book-nr1.pdf E.T: 12.12.2011.
  • https://foursquare.com/about/ E.T: 12.12.2011.
  • http://www.webrazzi.com/2012/01/13/google-plus-hedef-facebook-myspace/ E.T: 20.03.2012.
  • http://www.dreamgrow.com/top-10-social-networking-sites-by-market-share-of-visits-septembe-2011/ E.T: 21.03.2012.
  • http://sosyalmedya.co/linkedin-reklam-turkiye/ E.T: 21.03.2012.

SOSYAL MEDYA KAVRAMI VE SOSYAL AĞ SİTELERİNDE YER ALAN ONLINE REKLAM UYGULAMALARININ İNCELENMESİ

Year 2014, Volume: 4 Issue: 4, 58 - 64, 31.12.2014
https://doi.org/10.17339/ejovoc.96993

Abstract

Dünya genelinde, sosyal medya sitelerinin ziyaretçi sayılarını artırmaları ve yoğun ilgi görmeleri, iletişimi ön planda tutan kuruluş amaçlarının aksine, sosyal ağ sitelerinin markalar tarafından reklam ortamı olarak keşfedilmeleri sonucunu doğurmuştur Bu çalışma, gün geçtikçe artan kullanıcı sayılarıyla, insanların sosyal iletişim algılarının değişmesine ve internet tabanlı paylaşım olanaklarının artmasına yol açan sosyal ağ siteleri ve sosyal medya ortamları bünyesinde gerçekleştirilen online reklamların etkinliğinin gözler önüne serilmesini amaçlamaktadır

 

References

  • Aksoy, R. (2009). İnternet Ortamında Pazarlama. Ankara: Seçkin Kitabevi.
  • Alabay, M. N. (2010) “Sosyal Medyada Tüketiciler ve Pazar Bölümleme Uygulamaları” inet- tr.org.tr/inetconf16/bildiri/11.pdf, E.T: 25.02.2012
  • Babacan, M. (2005). Reklamcılık: Temel Kavramlar. Ankara: Detay Yayıncılık
  • Boyd, D. M. ve Elison, N. B. (2008). Social network sites: definition, history and scholarship. Journal of Computer Mediated Communication, 13(1).
  • Dikici, H. (2001). Süpermarketlerde Satış Tutundurma Faaliyetleri ve Isparta Uygulaması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Doğan, M. (1998), İşletme Ekonomisi ve Yönetimi. İzmir.
  • Hacıefendioğlu, Ş., (2011). Reklam ortamı olarak sosyal paylaşım siteleri ve bir araştırma. The Journal of Knowledge Economy & Knowledge Management, 4(1), 107-115.
  • Hagel, J. ve Armstrong, A. G. (1997). Net Gain. Boston: Harvard Business School Press.
  • Herrera F., Lopez E., Rodriguez M. A. (2002), A Linguistic decision model for promotion mix management solved with genetic algorithms, Fuzzy Sets and Systems, 131(1), 47-61.
  • IAB. “Internet Advertising Reached $26 Billion In 2010, Display Grew Twice As Fast As Search“, Techcrunch Magazine, (http://techcrunch.com/2011/04/13/iab-advertising-26-billion-2010/); E.T: 11.12.2011.
  • IKEA:” Facebook Showroom”, http://elmaaltshift.com/2009/11/22/ikea facebookshowroom/; E.T: 21.12.2011.
  • İslamoğlu, H. A. (1993). Pazarlama İlkeleri. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Basımevi.
  • İyiler, Z. (2009). Elektronik Ticaret Ve Pazarlama İhracatta İnternet Zamanı. Ankara: DTP.
  • Kalafat, Ö., Göktaş, Y. (2011). Sosyal ağların yükseköğretimde kullanımı: Gümüşhane Üniversitesi Facebook örneği. International Computer and İnstructional Technologies Symposium, Elazığ.
  • Kırbaş, İ. (2007) “Teknolojik Hastalık: Reklam Körlügü”, http://www.kirbas.com/index. php? E.T: 25.02.2012
  • Kirtiş, K. A., Karahan, F. (2011). To be or not to be in social media arena as the most cost-efficient marketing strategy after the global recession. Procedia Social and Behavioral Sciences, 24, 260-268.
  • Kocabaş, F. ve Elden, M. (2006), Reklamcılık: Kavramlar, Kararlar, Kurumlar. İstanbul: iletişim Yayınları. Kutsal, “Google A. (2006), AdWords'e Gözümüz Alıştı”, http://ardakutsal.blogspot.com/2006_01_01_archive.html; E.T: 01.12.2011.
  • Marketing Mix. http://www.selfhelpnetwork.wichita.edu/One%20Kansas%20documents/Facilitation%20Guide%20- %20Strategic%20Communication/Marketing%20mix_110804.doc; E.T:01.12.2011.
  • Michell, K. (2006). ESOL Students On Facebook. Portland. Yüksek Lisans Tezi, Portland State University, Portland
  • Mucuk, İ. (1997). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Nielsen, C. (2009), “Global Faces and Networked Places A Nielsen report on Social Networking’s New Global Footprint”, http://www.nielsen.com/content/dam/corporate/us/en/newswire/uploads/2009/03/nielsen_globalfac es_mar09.pdf, E.T: 08.10.2014
  • Nielsen ve Wire (2010). “Led by Facebook, Twitter, Global Time Spent on Social Media Sites up 82% Year over Year”. http://blog.nielsen.com/nielsenwire/global/ledby-facebook-twitter-global-time-spent-on-social- media-sites-up-82-year-overyear/> E.T: 22.02.12.
  • Onat, F., Alikılıç, Ö. A. (2008). Sosyal ağ sitelerinin reklam ve halkla ilişkiler ortamları olarak değerlendirilmesi. Journal of Yaşar University, 3(9), 1111-1143.
  • Pempek, T. A., Yermolayeva, Y. A., Calvert, S. L. (2009). College students' social networking experiences on Facebook. Journal of Applied Developmental Psychology, 30, 227-238.
  • Pozo, M., Manuel, C., González-Arangüena, E., Owen, G. (2011). Centrality in directed social networks: A game theoretic approach. Social Networks, 33, 91-200.
  • Reynolds, J. (2010). “Dominos Credits Social Media Sales Growth, Marketing Magazine.
  • Sayımer, İ. (2009). Sanal Ortamda Stratejik Halkla İlişkiler Yönetimi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Stephenson, Karen (2002). Quantum theory of trust: Six types of networks. Strategy and Business Journal, 2(11).
  • Tek, Ö. B. (1999). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Beta Yayınları. Tellis, G.
  • (1998),”Advertising and
  • http://www.belgeler.com/blg/6r8/internet-reklamciligi; E.T: 21.12.2011. Sales Promotion Strategy, Addison- Wesley”
  • Tikveş, Ö. (2005). Halkla İlişkiler ve Reklamcılık: Temel İlkeler Uygulamalar Örnekler. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • “Turkcell Daha Fazla Tweet Kampanya Web Sitesi”. http://www.dahafazlatweet.com/intro Erişim tarihi; E.T: 21.12.2011.
  • Wells, W. D. ve diğerleri. (2006). Advertising: Principles and Practice. New Jersey: Prentice Hall.
  • Wniner, S. R. (2009). New communications approaches in marketing: Issues and Research Directions. Journal of Interactive Marketing, 23(2), 108-117.
  • Zuckerberg, M. (2010). “500 Million Stories”. http://blog.facebook.com/blog.php?post=409753352130 E.T: 11.02.2012.
  • http://blog.nielsen.com/nielsenwire/wpcontent/uploads/2009/03/nielsen_globalfaces_mar09.pdf, E.T: 01.12.2011.
  • http://en.community.dell.com/dellblogs/Direct2Dell/b/direct2dell/archive/2009/12/08/expanding- connections-with-customers-through-social-media.aspx, E.T: 01.12.2011.
  • http://www.marmaraweb.com/web-tasarim-blogu/472-sosyal-aglarin-gelir-modelleri.html E.T: 20.03.2012.
  • http://rrtcpbs.fmhi.usf.edu/rrtcpbsweb/glossary.htm#S) E.T: 12.02.2012.
  • http://www.facebook.com/apps/application.php?id=4996223070&ref=s. E.T: 03.01.2012.
  • http://www.insidefacebook.com/2007/09/13/media-companies-dont-understand-facebook/. E.T: 03.01.2012.
  • http://blog.klinik.com.tr/facebook-linkedin-veya-twitterda-reklam-vermek.html. E.T: 20.03.2012.
  • http://www.marketingmagazine.co.uk/news/1015431/Dominos-credits-social-media-sales-growth/, E.T: 21.12.2011.
  • http://www.facebook.com/apps/application.php?id=14923635102&ref=s. E.T: 03.01.2012.
  • http://www.facebook.com/group.php?gid=7637800015. E.T: 03.01.2012.
  • http://twitter.com/# /ucurbenipegasus E.T: 03.01.2012.
  • http://www.mesgulsinyali.com/e-book-nr1.pdf E.T: 12.12.2011.
  • https://foursquare.com/about/ E.T: 12.12.2011.
  • http://www.webrazzi.com/2012/01/13/google-plus-hedef-facebook-myspace/ E.T: 20.03.2012.
  • http://www.dreamgrow.com/top-10-social-networking-sites-by-market-share-of-visits-septembe-2011/ E.T: 21.03.2012.
  • http://sosyalmedya.co/linkedin-reklam-turkiye/ E.T: 21.03.2012.
There are 52 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Sami Sonat Özdemir

Meltem Özdemir This is me

Eray Polat

Ramazan Aksoy

Publication Date December 31, 2014
Submission Date January 18, 2015
Published in Issue Year 2014 Volume: 4 Issue: 4

Cite

APA Özdemir, S. S., Özdemir, M., Polat, E., Aksoy, R. (2014). SOSYAL MEDYA KAVRAMI VE SOSYAL AĞ SİTELERİNDE YER ALAN ONLINE REKLAM UYGULAMALARININ İNCELENMESİ. Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges), 4(4), 58-64. https://doi.org/10.17339/ejovoc.96993

Cited By