Bu çalışmanın amacı, Fen Bilgisi Eğitimi yüksek lisans öğrencilerinin STEM eğitimi hakkındaki görüşlerinin belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda çalışmanın örneklemini 2021-2022 Eğitim-Öğretim yılı güz döneminde Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı / Fen Bilgisi Eğitimi Tezli Yüksek Lisans Programında yüksek lisans yapan ve ders alma döneminde olan 18 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcıların 11 tanesi kadın, 7 tanesi ise erkek öğrencilerden oluşmaktadır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Çalışma kapsamında elde edilen veriler bir uzman ve araştırmacı tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formuyla alınmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda STEM eğitiminin öğrenciler üzerinde olumlu etki bıraktığı, anlamlı öğrenmeyi arttırdığı, problem çözme ve üst düzey düşünme becerisini geliştirdiği sonucuna ulaşılmıştır. Diğer taraftan, katılımcıların STEM eğitiminde yeterli alan bilgisine sahip olmadıkları tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarından yola çıkarak eğitim fakültelerinin yeterli seviyede STEM eğitimi verebilmesi için müfredatlarında yeniliğe gitmeleri önerilmiştir.
The aim of this study is to determination of master's students' views in science education on STEM education. For this purpose, the sample of the study consists of 18 students who are in the course of taking a course and are doing their master's degree in the Mathematics and Science Education Department / Science Education Master's Program in the fall semester of the 2021-2022 academic year. 11 of the participants are female and 7 of them are male students. The case study method, one of the qualitative research methods, was used in the study. The data obtained within the scope of the study were taken with a semi-structured interview form created by an expert and researcher. The obtained data were analyzed by content analysis method. As a result of the research, it was concluded that STEM education had a positive effect on students, increased meaningful learning, and improved problem solving and high-level thinking skills. On the other hand, it was determined that the participants did not have sufficient content knowledge in STEM education. Based on the results of the research, it has been suggested that education faculties should innovate in their curricula in order to provide adequate STEM education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 13, 2021 |
Acceptance Date | December 10, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 2 Issue: 3 |
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 Unported License .