Öğretmenlerin sosyal bilgiler dersinde uyguladıkları çoklu zekâ etkinliklerinin mülteci öğrencilerdeki yansımalarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi amacıyla yapılan bu çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. İlkokul dördüncü sınıfta görev yapmış ve sınıfında mülteci öğrenci bulunan 10 sınıf öğretmeni araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Araştırma fenomenoloji deseni ile yürütülmüş, veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Çalışmada, elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Çalışmada yer alan öğretmenler; mülteci öğrencilerin çoğunlukla çoklu zekâ etkinliklerine aktif katılım gösterdiğini, bu etkinliklerin akılda kalıcılığı arttırdığını, kavramayı kolaylaştırdığını, öğrenilen bilgilerin etkisini arttırdığını ve ilgi çektiğini ifade etmiştir. Sosyal bilgiler dersinde mülteci öğrencilerin dil yetersizliği, kelime ve kavram eksikliği, materyal ve ortam eksikliği gibi nedenlerle zorluklar yaşadıkları sonucuna ulaşılmıştır.
Qualitative research method was used in this study, which was conducted in order to examine the reflections of the multiple intelligence activities applied by the teachers in the social studies course on the refugee students. The study group of the research consisted of 10 classroom teachers who worked in the fourth grade of primary school and had refugee students in their classes. The research was carried out with the phenomenology design, and the data were collected with semi-structured interview form. The data obtained in the study were subjected to content analysis. The teachers involved in the study; stated that refugee students mostly actively participate in multiple intelligence activities, these activities increase memorability, facilitate comprehension, increase the effect of learned information and attract attention. It has been concluded that refugee students in the social studies course have difficulties due to language insufficiency, lack of words and concepts, lack of materials and environmental sources.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2022 |
Acceptance Date | August 23, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 3 Issue: 2 |
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 Unported License .