Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal Bilgiler Dersinde Uyguladıkları Çoklu Zekâ Etkinliklerinin Mülteci Öğrencilerdeki Yansımalarına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi

Year 2022, Volume: 3 Issue: 2, 131 - 145, 31.08.2022

Abstract

Öğretmenlerin sosyal bilgiler dersinde uyguladıkları çoklu zekâ etkinliklerinin mülteci öğrencilerdeki yansımalarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi amacıyla yapılan bu çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. İlkokul dördüncü sınıfta görev yapmış ve sınıfında mülteci öğrenci bulunan 10 sınıf öğretmeni araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Araştırma fenomenoloji deseni ile yürütülmüş, veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Çalışmada, elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Çalışmada yer alan öğretmenler; mülteci öğrencilerin çoğunlukla çoklu zekâ etkinliklerine aktif katılım gösterdiğini, bu etkinliklerin akılda kalıcılığı arttırdığını, kavramayı kolaylaştırdığını, öğrenilen bilgilerin etkisini arttırdığını ve ilgi çektiğini ifade etmiştir. Sosyal bilgiler dersinde mülteci öğrencilerin dil yetersizliği, kelime ve kavram eksikliği, materyal ve ortam eksikliği gibi nedenlerle zorluklar yaşadıkları sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Al Hawari, M. N. & Abu Baker, R. S. (2020). The effects of using multiple ıntelligences in teaching on academic achievement of eighth-grade students in a history course. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 13(1), 1269-1287. https://www.ijicc.net/images/vol_13/13156_Hawari_2020_E_R.pdf
  • Al-Zoubi, S. & Al-Adawi. F. (2019). Effects of instructional activities based on multiple intelligences theory on academic achievement of omani students with dyscalculia. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 7(1), 1-25. https://www.researchgate.net/publication/332162743_Effects_of_Instructional_Activities_Based_on_Multiple_Intelligences_Theory_on_Academic_Achievement_of_Omani_Students_with_Dyscalculia
  • Avcı, F. (2019). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden mülteci öğrencilerin sınıf ortamında karşılaştıkları sorunlara ilişkin öğretmen görüşleri [Teachers’ opinions on the problems faced by the refugee students in preschool education institutions]. Language Teaching and Educational Research, 2(1), 57-80. DOI: 10.35207/later.537817
  • Azar, A., Presley, A. İ. & Balkaya, Ö. (2006). Çoklu zekâ kuramına dayalı öğretimin öğrencilerin başarı, tutum, hatırlama ve bilişsel süreç becerilerine etkisi [Effect of multiple intelligence theory based instruction on students’ achievement, attitude, retention, and process skills]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 45-54. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/87657
  • Baş, G. (2011). Çoklu zekâ kuramının öğrenme- öğretme süreçlerine yansıması. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, (138-139), 14-28.
  • Başar, M., Akan, D. & Çiftçi, M. (2018). Mülteci öğrencilerin bulunduğu sınıflarda öğrenme sürecinde karşılaşılan sorunlar [Learning-teaching process ıssues in classrooms with refugee students]. Kastamonu Education Journal, 26(5), 1571-1578.
  • Börü, N. & Boyacı, A. (2016). Göçmen öğrencilerin eğitim-öğretim ortamlarında karşılaştıkları sorunlar: Eskişehir ili örneği [Immigrant students' problems in educatıon - instructıon processes (an example of the province of eskisehir)], International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 11(14), 123-158.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Pegem Academy Publishing.
  • Cırıt Karaağaç, F. & Güvenç, H. (2019). Resmi ilkokullara devam eden suriyeli mülteci öğrencilerin eğitim sorunları [Educational problems of syrian refugee students in elementary schools]. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 530-568.
  • Erdem, D. & Keklik, İ. (2020). Multiple intelligences profiles in prospective teachers. Education Reform Journal, 5(1), 27-44.
  • Erkuş, S. (2016). İlkokulda çoklu zekâ kuramının uygulanabilirliğine ilişkin öğretmen görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [The examination of teacher views about various factors related to applicability of the multiple intelligence theory at primary school] (Unpublished Master's Thesis). Dicle University Institute of Education Sciences.
  • Gülfırat Kıbrız, E. (2016). Sosyal bilgiler dersinin çoklu zekâ kuramına göre öğretiminin öğrenci başarısına etkisi [According to the multiple intelligences theory course teaching social studies impact of student achievement]. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(2), 41-58.
  • Gündoğdu, K. & Eken, M. (2020). Nitel araştırma desenleri. B. Oral and A. Çoban (Eds.), Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri in (pp. 285- 313). Ankara: Pegem Academy Publishing.
  • Gürel, E. & Tat, M. (2010). Çoklu zekâ kuramı: Tekli zekâ anlayışından çoklu zekâ yaklaşımına [Multiple intelligence theory: from unitary intelligence conception to multiple intelligence approach]. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(11), 336-356.
  • İnan, C. & Erkuş, S. (2017). The effect of mathematical worksheets based on multiple intelligences theory on the academic achievement of the students in the 4th grade primary school. Universal Journal of Educational Research, 5(8), 1372-1377. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1150931.pdf
  • Kızıl, Ö. & Dönmez, C. (2017). Türkiye’deki suriyeli sığınmacılara sağlanan eğitim hizmetleri ve sosyal bilgiler eğitimi bağlamında bazı sorunların değerlendirilmesi [Education services provided by turkey to syrian asylum seekers and evaluation of some problems in the context of social studies education]. International Journal Of Education Technology and Scientific Researches, (4), 207-239.
  • Koç, E. S. & Şahin, A. E. (2014). Çoklu zekâ kuramı ile desteklenmiş olan basamaklı öğretim programının öğrenci erişisine ve kalıcılığa etkisi [The effect of layered curriculum supported by multiple intelligences on students’ achievements and permanence]. Eğitim ve Bilim, 39(174), 286-296. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2014.2424
  • Kuş, Z. & Önger, S. (2020). The perceptions of social studies teachers in turkey regarding the refugee students’ challenges and conflicts in the classroom. Italian Journal of Sociology of Education, 12(2), 123-148.
  • Levy, H. M. (2008). Meeting the needs of all students through differentiated ınstruction: helping every child reach and exceed standards. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 81(4), 161-164.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis, United Kingdom: Sage Publication.
  • Özyılmaz Akamca, G. & Hamurcu, H. (2005). Çoklu zekâ kuramı tabanlı öğretimin öğrencilerin fen başarısı, tutumları ve hatırda tutma üzerindeki etkileri [The effects of instruction based on multiple intelligence theory on students’ scıence achievement, attitudes and retention of knowledge]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 178-187.
  • Seçgin, F. & Erten Özalp, R. (2020). Öğretmen ve öğrenci perspektifinden sığınmacı öğrencilerin sosyal bilgiler dersinde yaşadıkları sorunlar [Problems of refugee students in social studies course from the perspective of teachers and students]. Journal of History School, 49, 4215-4244.
  • Sözer, Y. & Aydın, M. (2020). Nitel veri toplama teknikleri ve nitel veri analizi süreci. B. Oral and A. Çoban (Eds.), Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (pp. 249-281) in. Ankara: Pegem Academy Publishing
  • Şener, N. (2013). Sosyal bilgiler dersi öğrenme ortamlarında çoklu zekâ uygulamalarının incelenmesi [Investigating multiple intelligence applications in learning environments of the course of Social Studies] (Unpublished Doctoral Thesis). Marmara University Institute of Education Sciences.
  • Talu, N. (1999). Çoklu zekâ kuramı ve eğitime yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (15), 164-172. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/1161-published.pdf
  • Tanrıkulu, F. (2017). Türkiye’de yaşayan suriyeli çocukların eğitim sorunu ve çözüm önerileri [Education problem of the syrian children living in turkey and solution proposals]. Liberal Düşünce Dergisi, 22(86), 127-144.
  • Yağar, F. & Dökme, S. (2018). Niteliksel araştırmaların planlanması: Araştırma soruları, örneklem seçimi, geçerlik ve güvenirlik [Planning of qualitative researches: research questions, samples, validity and reliability]. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 1-9.
  • Yılmaz, A. (2008). Sosyal bilgiler dersi tarih konularının çoklu zekâ kuramına göre işlenişi [Implementing of multiple intelligence theory in the historical subjects of social studies]. Marmara Coğrafya Dergisi, 18, 238-252.
  • Yılmaz, G. (2002). İlköğretim 5. Sınıf sosyal bilgiler dersi vatan ve millet ünitesinde çoklu zekâ kuramına göre geliştirilen eğitim durumunun öğrencilerin akademik başarısına etkisi ve öğrenci görüşleri (Unpublished Master's Thesis). Yıldız Teknik University Social Sciences Institute.

An Investigation of Teachers’ Views on the Reflections of Multiple Intelligence Activities in the Social Studies Course on Refugee Students

Year 2022, Volume: 3 Issue: 2, 131 - 145, 31.08.2022

Abstract

Qualitative research method was used in this study, which was conducted in order to examine the reflections of the multiple intelligence activities applied by the teachers in the social studies course on the refugee students. The study group of the research consisted of 10 classroom teachers who worked in the fourth grade of primary school and had refugee students in their classes. The research was carried out with the phenomenology design, and the data were collected with semi-structured interview form. The data obtained in the study were subjected to content analysis. The teachers involved in the study; stated that refugee students mostly actively participate in multiple intelligence activities, these activities increase memorability, facilitate comprehension, increase the effect of learned information and attract attention. It has been concluded that refugee students in the social studies course have difficulties due to language insufficiency, lack of words and concepts, lack of materials and environmental sources.

References

  • Al Hawari, M. N. & Abu Baker, R. S. (2020). The effects of using multiple ıntelligences in teaching on academic achievement of eighth-grade students in a history course. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 13(1), 1269-1287. https://www.ijicc.net/images/vol_13/13156_Hawari_2020_E_R.pdf
  • Al-Zoubi, S. & Al-Adawi. F. (2019). Effects of instructional activities based on multiple intelligences theory on academic achievement of omani students with dyscalculia. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 7(1), 1-25. https://www.researchgate.net/publication/332162743_Effects_of_Instructional_Activities_Based_on_Multiple_Intelligences_Theory_on_Academic_Achievement_of_Omani_Students_with_Dyscalculia
  • Avcı, F. (2019). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden mülteci öğrencilerin sınıf ortamında karşılaştıkları sorunlara ilişkin öğretmen görüşleri [Teachers’ opinions on the problems faced by the refugee students in preschool education institutions]. Language Teaching and Educational Research, 2(1), 57-80. DOI: 10.35207/later.537817
  • Azar, A., Presley, A. İ. & Balkaya, Ö. (2006). Çoklu zekâ kuramına dayalı öğretimin öğrencilerin başarı, tutum, hatırlama ve bilişsel süreç becerilerine etkisi [Effect of multiple intelligence theory based instruction on students’ achievement, attitude, retention, and process skills]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 45-54. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/87657
  • Baş, G. (2011). Çoklu zekâ kuramının öğrenme- öğretme süreçlerine yansıması. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, (138-139), 14-28.
  • Başar, M., Akan, D. & Çiftçi, M. (2018). Mülteci öğrencilerin bulunduğu sınıflarda öğrenme sürecinde karşılaşılan sorunlar [Learning-teaching process ıssues in classrooms with refugee students]. Kastamonu Education Journal, 26(5), 1571-1578.
  • Börü, N. & Boyacı, A. (2016). Göçmen öğrencilerin eğitim-öğretim ortamlarında karşılaştıkları sorunlar: Eskişehir ili örneği [Immigrant students' problems in educatıon - instructıon processes (an example of the province of eskisehir)], International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 11(14), 123-158.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Pegem Academy Publishing.
  • Cırıt Karaağaç, F. & Güvenç, H. (2019). Resmi ilkokullara devam eden suriyeli mülteci öğrencilerin eğitim sorunları [Educational problems of syrian refugee students in elementary schools]. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 530-568.
  • Erdem, D. & Keklik, İ. (2020). Multiple intelligences profiles in prospective teachers. Education Reform Journal, 5(1), 27-44.
  • Erkuş, S. (2016). İlkokulda çoklu zekâ kuramının uygulanabilirliğine ilişkin öğretmen görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [The examination of teacher views about various factors related to applicability of the multiple intelligence theory at primary school] (Unpublished Master's Thesis). Dicle University Institute of Education Sciences.
  • Gülfırat Kıbrız, E. (2016). Sosyal bilgiler dersinin çoklu zekâ kuramına göre öğretiminin öğrenci başarısına etkisi [According to the multiple intelligences theory course teaching social studies impact of student achievement]. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(2), 41-58.
  • Gündoğdu, K. & Eken, M. (2020). Nitel araştırma desenleri. B. Oral and A. Çoban (Eds.), Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri in (pp. 285- 313). Ankara: Pegem Academy Publishing.
  • Gürel, E. & Tat, M. (2010). Çoklu zekâ kuramı: Tekli zekâ anlayışından çoklu zekâ yaklaşımına [Multiple intelligence theory: from unitary intelligence conception to multiple intelligence approach]. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(11), 336-356.
  • İnan, C. & Erkuş, S. (2017). The effect of mathematical worksheets based on multiple intelligences theory on the academic achievement of the students in the 4th grade primary school. Universal Journal of Educational Research, 5(8), 1372-1377. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1150931.pdf
  • Kızıl, Ö. & Dönmez, C. (2017). Türkiye’deki suriyeli sığınmacılara sağlanan eğitim hizmetleri ve sosyal bilgiler eğitimi bağlamında bazı sorunların değerlendirilmesi [Education services provided by turkey to syrian asylum seekers and evaluation of some problems in the context of social studies education]. International Journal Of Education Technology and Scientific Researches, (4), 207-239.
  • Koç, E. S. & Şahin, A. E. (2014). Çoklu zekâ kuramı ile desteklenmiş olan basamaklı öğretim programının öğrenci erişisine ve kalıcılığa etkisi [The effect of layered curriculum supported by multiple intelligences on students’ achievements and permanence]. Eğitim ve Bilim, 39(174), 286-296. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2014.2424
  • Kuş, Z. & Önger, S. (2020). The perceptions of social studies teachers in turkey regarding the refugee students’ challenges and conflicts in the classroom. Italian Journal of Sociology of Education, 12(2), 123-148.
  • Levy, H. M. (2008). Meeting the needs of all students through differentiated ınstruction: helping every child reach and exceed standards. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 81(4), 161-164.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis, United Kingdom: Sage Publication.
  • Özyılmaz Akamca, G. & Hamurcu, H. (2005). Çoklu zekâ kuramı tabanlı öğretimin öğrencilerin fen başarısı, tutumları ve hatırda tutma üzerindeki etkileri [The effects of instruction based on multiple intelligence theory on students’ scıence achievement, attitudes and retention of knowledge]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 178-187.
  • Seçgin, F. & Erten Özalp, R. (2020). Öğretmen ve öğrenci perspektifinden sığınmacı öğrencilerin sosyal bilgiler dersinde yaşadıkları sorunlar [Problems of refugee students in social studies course from the perspective of teachers and students]. Journal of History School, 49, 4215-4244.
  • Sözer, Y. & Aydın, M. (2020). Nitel veri toplama teknikleri ve nitel veri analizi süreci. B. Oral and A. Çoban (Eds.), Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (pp. 249-281) in. Ankara: Pegem Academy Publishing
  • Şener, N. (2013). Sosyal bilgiler dersi öğrenme ortamlarında çoklu zekâ uygulamalarının incelenmesi [Investigating multiple intelligence applications in learning environments of the course of Social Studies] (Unpublished Doctoral Thesis). Marmara University Institute of Education Sciences.
  • Talu, N. (1999). Çoklu zekâ kuramı ve eğitime yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (15), 164-172. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/1161-published.pdf
  • Tanrıkulu, F. (2017). Türkiye’de yaşayan suriyeli çocukların eğitim sorunu ve çözüm önerileri [Education problem of the syrian children living in turkey and solution proposals]. Liberal Düşünce Dergisi, 22(86), 127-144.
  • Yağar, F. & Dökme, S. (2018). Niteliksel araştırmaların planlanması: Araştırma soruları, örneklem seçimi, geçerlik ve güvenirlik [Planning of qualitative researches: research questions, samples, validity and reliability]. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 1-9.
  • Yılmaz, A. (2008). Sosyal bilgiler dersi tarih konularının çoklu zekâ kuramına göre işlenişi [Implementing of multiple intelligence theory in the historical subjects of social studies]. Marmara Coğrafya Dergisi, 18, 238-252.
  • Yılmaz, G. (2002). İlköğretim 5. Sınıf sosyal bilgiler dersi vatan ve millet ünitesinde çoklu zekâ kuramına göre geliştirilen eğitim durumunun öğrencilerin akademik başarısına etkisi ve öğrenci görüşleri (Unpublished Master's Thesis). Yıldız Teknik University Social Sciences Institute.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Nurcan Üstündağ Şener 0000-0002-1987-1717

Zeynep Başkan 0000-0001-5325-7393

Publication Date August 31, 2022
Acceptance Date August 23, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Üstündağ Şener, N., & Başkan, Z. (2022). An Investigation of Teachers’ Views on the Reflections of Multiple Intelligence Activities in the Social Studies Course on Refugee Students. Eurasian Journal of Teacher Education, 3(2), 131-145.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 Unported License .