Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of Pre-Service Primary Teachers Competences for Students with Specific Learning Disabilities

Year 2022, Volume: 3 Issue: 3, 172 - 186, 27.12.2022

Abstract

The aim of this study was to determine the competence of the prospective primary teachers in the
2nd, 3rd and 4th grades of the undergraduate education program for students with specific learning
disabilities and whether these competencies differ in terms of grade level and gender variable. The
research is descriptive and this study utilizes general screening model. The research group
consisted of 150 preservice primary teachers studying at the 2nd, 3rd and 4th grades in Ondokuz
Mayıs University in 2018-2019 academic year. The obtained data were analyzed by descriptive
statistical tests (frequency, percentage and arithmetic mean), Mann Withney U and Kruskal Wallis H
Tests. According to the results obtained from the analysis of the data, it was concluded that the
mean scores obtained from teacher competence scale were quite high. In addition, it was found that
preservice primary teachers' competencies for students with specific learning dissabilities did not
differ according to gender and grade level variable.

References

  • Aladwani, A. M. & Al Shaye, S. S. (2012). Primary school teachers' knowledge and awareness of dyslexia in Kuwaiti students. Education, 132(3), 499.
  • Altun, T. & Filiz, T. (2020). Sınıf öğretmenlerinin öze l gereksinimli öğrencilerin eğitimine yönelik görüşlerinin incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 1-22. https://doi.org/10.24315/tred.537847
  • Altun, T. & Uzuner, F. G. (2016). Sınıf öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin eğitimine yönelik görüşleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 44, 33-49. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018..-431461.
  • Arabacı, Ö. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının özel öğrenme güçlüğüne ilişkin bilgi düzeylerinin ve yeterlikleri hakkındaki düşüncelerinin incelenmesi (Tez No. 503852) [Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi-Gaziantep]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Asfuroğlu, B. Ö. & Fidan, S. T. (2016). Özgül öğrenme güçlüğü ( Specific learning disorder). Osmangazi Tıp Dergisi, 38(1), 49-54. https://doi.org/1020515/otd.17402
  • Aslan, K. (2015). Özgül öğrenme güçlüğünün erken dönem belirtileri ve erken müdahale uygulamalarına dair derleme. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1, 577-588.
  • Başar, M. & Göncü, A. (2018). Sınıf öğretmenlerinin öğrenme güçlüğüyle ilgili kavram yanılgılarının giderilmesi ve öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 185-206. https://doi.org/10.16986/HUJE.2017027934
  • Battal, İ. (2007). Sınıf öğretmenlerinin ve branş öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin yeterliliklerinin değerlendirilmesi (Uşak ili örneği) (Tez No. 205961) [Yayınlanmamış doktora tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi-Afyon]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Çoğaltay, N. & Çetin, İ. (2020). Sınıf öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğüne ilişkin yeterlikleri: Nitel bir araştırma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 126-140.
  • Dapudong, R. C. (2013). Knowledge and attitude towards inclusive education of children with learning disabilities: The case of Thai primary school teachers. Academic Research International, 4(4), 496-512.
  • Demir, B. (2005). Okul öncesi ve ilköğretim birinci sınıfa devam eden öğrencilerde özel öğrenme güçlüğünün belirlenmesi (Tez No. 188756) [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Doğan, B. (2013). Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin okuma güçlüğüne ilişkin bilgileri ve okuma güçlüğü olan öğrencileri belirleyebilme düzeyleri, Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(1) 20-33.
  • Doyran, F. & Canca, I. (2013). Sorunlu öğrenci mi? Öğrenme güçlüğü olan öğrenci mi? Öğretmenler öğrenme güçlüğü hakkında ne biliyorlar?. Journal of Academic Social Science Studies, 6(4), 371- 389. https://doi.org/10.9761/JASSS1442
  • Esen, A. & Çifci, İ. (2000). Sınıf öğretmenlerinin öğrenme yetersizliği ile ilgili bilgilerinin belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(8), 85-90.
  • Fırat, T. & Koçak, D. (2018). Sınıf öğretmenlerinin öğrenme güçlüğünün tanımına ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (2), 915-931. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018..-431461
  • Gürbüz, S. & Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (5. Baskı) Seçkin Yayıncılık.
  • İzci, E. (2005). Sınıf öğretmeni adaylarının "Özel Eğitim" konusundaki yeterlikleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 106-114.
  • Karadeniz M. H. (2013). Diskalkuli yaşayan öğrencilere ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Education Sciences, 8(2), 193-208.
  • Karaman, D. , Kara, K. ve Durukan, İ. (2012). Özgül öğrenme bozukluğu, Anadolu Tıbbi Araştırmalar Dergisi, 6(4), 288-298.
  • Keskin, İ., Korkut, A. ve Can, S. (2016). Öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilere yönelik öğretmen yeterlilikleri ölçeğinin geliştirilmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 133-155. https://doi:10.17539/aej.43261
  • Layıkbaş, Z. E. (2015). Özel öğrenme güçlüğü olan çocuklarda santral işitsel işlemleme fonksiyonlarının araştırılması (Tez No. 424718) [Yüksek lisans tezi, Turgut Özal Üniversitesi-Malatya]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Lee, L. W. and Low, H. M. (2013). ‘Unconscious’ inclusion of students with learning disabilities in a Malaysian mainstream primary school: teachers' perspectives. Journal of Research in Special Educational Needs, 13(3), 218-228. https://doi.org/10.1111/j.1471-3802.2012.01250.x
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2006). Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği, 31.05.2006 tarih ve 26184 sayılı Resmi Gazete.
  • Pekel, D. (2010). Özel öğrenme güçlüğü olan ve olmayan çocukların üst bilişsel özelliklerinin karşılaştırılması (Tez No. 277873) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Polat, E. (2013). Özel öğrenme güçlüğü yaşayan öğrenciler için web destekli uyarlanabilir öğretim sistemi tasarımı (Tez No. 336032) [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi-Sakarya]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Sağır, Ş. U. ve Bozgün, K. (2018). Sınıf öğretmenlerinin öğrenme güçlüğü olan öğrencilere yönelik yeterliklerinin farklı değişkenler açısından değerlendirilmesi. SETSCI Conference Indexing System, 3, 1116-1119.
  • Sezer, S. ve Akın, A. (2011). 6-14 yaş arası öğrencilerde görülen matematik öğrenme bozukluğuna ilişkin öğretmen görüşleri. İlköğretim Online, 10(2), 757-775.
  • Tok, N. (2010). Göç alan okullarda ilköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin rehber öğretmen ve sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre öğrenme güçlüklerinin incelenmesi (Tez No. 253299) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi-Mersin] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. Topbaş, S. (1997). Öğrenme güçlüğü gözlenenler. Özel eğitim, 54-64. http://www.aof.anadolu.edu.tr/kitap/IOLTP/1267/unite05.pdf 31.05.2019 tarihinde erişildi.
  • Uçgun, D. (2003). Türkçe öğretimi açısından özel öğrenme güçlüğü. Türklük Bilimi Araştırmaları, 13, 203-217.
  • Yangın, S., Yangın, N., Önder, V. ve Şavlığ, A. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının ve öğretim elemanlarının çeşitli öğrenme güçlüklerine yönelik farkındalıkları. Education Sciences, 11(5), 243-266.
  • Yılmaz Kılıç, G. ve Yangın, S. (2020). Sınıf öğretmenlerinin öğrenme güçlüğü ve yaygın gelişimsel bozukluk türlerine ilişkin farkındalıklarının incelenmesi. Education Sciences, 15(2), 11-33.
  • Yiğiter, S. (2005). Sınıf öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğüne ilişkin bilgi düzeyleri ile özel öğrenme güçlüğü olan çocukların kaynaştırılmasına yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 158642) [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi- İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Yuen, M., Westwood, P. and Wong, G. (2005). Meeting the needs of students with specific learning difficulties in the mainstream education system: data from primary school teachers in Hong Kong. The International Journal of Special Education, 20 (1), 67-76.

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Özel Öğrenme Güçlüğü Yaşayan Öğrencilere Yönelik Yeterliklerinin İncelenmesi

Year 2022, Volume: 3 Issue: 3, 172 - 186, 27.12.2022

Abstract

Araştırmada sınıf eğitimi lisans programı 2. , 3. ve 4. sınıfta okuyan sınıf öğretmeni adaylarının özel
öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilere yönelik yeterlikleri ve bu yeterliklerinin sınıf düzeyi ve cinsiyet
değişkeni açısından farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmek amaçlanmıştır. Sınıf eğitimi
öğrencilerinin özel öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilere yönelik yeterliklerini incelemek amacıyla
bir tarama yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2018-2019 eğitim öğretim yılında Ondokuz Mayıs
Üniversitesinde öğrenim gören 2., 3. ve 4. sınıfta okuyan 150 sınıf eğitimi öğrencisi oluşturmaktadır.
Çalışmanın verileri betimsel istatistiki testler (frekans, yüzde ve aritmetik ortalama), Mann Withney U
ve Kruskal Wallıs H Testleri ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinden ulaşılan sonuçlara göre
öğretmen yeterlikleri ölçeğinden elde edilen puan ortalamalarının oldukça yüksek olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Ayrıca sınıf eğitimi öğrencilerinin özel öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilere yönelik
yeterliklerinin cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenine göre farklılaşmadığı tespit edilmiştir

References

  • Aladwani, A. M. & Al Shaye, S. S. (2012). Primary school teachers' knowledge and awareness of dyslexia in Kuwaiti students. Education, 132(3), 499.
  • Altun, T. & Filiz, T. (2020). Sınıf öğretmenlerinin öze l gereksinimli öğrencilerin eğitimine yönelik görüşlerinin incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 1-22. https://doi.org/10.24315/tred.537847
  • Altun, T. & Uzuner, F. G. (2016). Sınıf öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin eğitimine yönelik görüşleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 44, 33-49. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018..-431461.
  • Arabacı, Ö. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının özel öğrenme güçlüğüne ilişkin bilgi düzeylerinin ve yeterlikleri hakkındaki düşüncelerinin incelenmesi (Tez No. 503852) [Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi-Gaziantep]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Asfuroğlu, B. Ö. & Fidan, S. T. (2016). Özgül öğrenme güçlüğü ( Specific learning disorder). Osmangazi Tıp Dergisi, 38(1), 49-54. https://doi.org/1020515/otd.17402
  • Aslan, K. (2015). Özgül öğrenme güçlüğünün erken dönem belirtileri ve erken müdahale uygulamalarına dair derleme. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1, 577-588.
  • Başar, M. & Göncü, A. (2018). Sınıf öğretmenlerinin öğrenme güçlüğüyle ilgili kavram yanılgılarının giderilmesi ve öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 185-206. https://doi.org/10.16986/HUJE.2017027934
  • Battal, İ. (2007). Sınıf öğretmenlerinin ve branş öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin yeterliliklerinin değerlendirilmesi (Uşak ili örneği) (Tez No. 205961) [Yayınlanmamış doktora tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi-Afyon]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Çoğaltay, N. & Çetin, İ. (2020). Sınıf öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğüne ilişkin yeterlikleri: Nitel bir araştırma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 126-140.
  • Dapudong, R. C. (2013). Knowledge and attitude towards inclusive education of children with learning disabilities: The case of Thai primary school teachers. Academic Research International, 4(4), 496-512.
  • Demir, B. (2005). Okul öncesi ve ilköğretim birinci sınıfa devam eden öğrencilerde özel öğrenme güçlüğünün belirlenmesi (Tez No. 188756) [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Doğan, B. (2013). Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin okuma güçlüğüne ilişkin bilgileri ve okuma güçlüğü olan öğrencileri belirleyebilme düzeyleri, Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(1) 20-33.
  • Doyran, F. & Canca, I. (2013). Sorunlu öğrenci mi? Öğrenme güçlüğü olan öğrenci mi? Öğretmenler öğrenme güçlüğü hakkında ne biliyorlar?. Journal of Academic Social Science Studies, 6(4), 371- 389. https://doi.org/10.9761/JASSS1442
  • Esen, A. & Çifci, İ. (2000). Sınıf öğretmenlerinin öğrenme yetersizliği ile ilgili bilgilerinin belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(8), 85-90.
  • Fırat, T. & Koçak, D. (2018). Sınıf öğretmenlerinin öğrenme güçlüğünün tanımına ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (2), 915-931. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018..-431461
  • Gürbüz, S. & Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (5. Baskı) Seçkin Yayıncılık.
  • İzci, E. (2005). Sınıf öğretmeni adaylarının "Özel Eğitim" konusundaki yeterlikleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 106-114.
  • Karadeniz M. H. (2013). Diskalkuli yaşayan öğrencilere ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Education Sciences, 8(2), 193-208.
  • Karaman, D. , Kara, K. ve Durukan, İ. (2012). Özgül öğrenme bozukluğu, Anadolu Tıbbi Araştırmalar Dergisi, 6(4), 288-298.
  • Keskin, İ., Korkut, A. ve Can, S. (2016). Öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilere yönelik öğretmen yeterlilikleri ölçeğinin geliştirilmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 133-155. https://doi:10.17539/aej.43261
  • Layıkbaş, Z. E. (2015). Özel öğrenme güçlüğü olan çocuklarda santral işitsel işlemleme fonksiyonlarının araştırılması (Tez No. 424718) [Yüksek lisans tezi, Turgut Özal Üniversitesi-Malatya]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Lee, L. W. and Low, H. M. (2013). ‘Unconscious’ inclusion of students with learning disabilities in a Malaysian mainstream primary school: teachers' perspectives. Journal of Research in Special Educational Needs, 13(3), 218-228. https://doi.org/10.1111/j.1471-3802.2012.01250.x
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2006). Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği, 31.05.2006 tarih ve 26184 sayılı Resmi Gazete.
  • Pekel, D. (2010). Özel öğrenme güçlüğü olan ve olmayan çocukların üst bilişsel özelliklerinin karşılaştırılması (Tez No. 277873) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Polat, E. (2013). Özel öğrenme güçlüğü yaşayan öğrenciler için web destekli uyarlanabilir öğretim sistemi tasarımı (Tez No. 336032) [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi-Sakarya]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Sağır, Ş. U. ve Bozgün, K. (2018). Sınıf öğretmenlerinin öğrenme güçlüğü olan öğrencilere yönelik yeterliklerinin farklı değişkenler açısından değerlendirilmesi. SETSCI Conference Indexing System, 3, 1116-1119.
  • Sezer, S. ve Akın, A. (2011). 6-14 yaş arası öğrencilerde görülen matematik öğrenme bozukluğuna ilişkin öğretmen görüşleri. İlköğretim Online, 10(2), 757-775.
  • Tok, N. (2010). Göç alan okullarda ilköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin rehber öğretmen ve sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre öğrenme güçlüklerinin incelenmesi (Tez No. 253299) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi-Mersin] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. Topbaş, S. (1997). Öğrenme güçlüğü gözlenenler. Özel eğitim, 54-64. http://www.aof.anadolu.edu.tr/kitap/IOLTP/1267/unite05.pdf 31.05.2019 tarihinde erişildi.
  • Uçgun, D. (2003). Türkçe öğretimi açısından özel öğrenme güçlüğü. Türklük Bilimi Araştırmaları, 13, 203-217.
  • Yangın, S., Yangın, N., Önder, V. ve Şavlığ, A. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının ve öğretim elemanlarının çeşitli öğrenme güçlüklerine yönelik farkındalıkları. Education Sciences, 11(5), 243-266.
  • Yılmaz Kılıç, G. ve Yangın, S. (2020). Sınıf öğretmenlerinin öğrenme güçlüğü ve yaygın gelişimsel bozukluk türlerine ilişkin farkındalıklarının incelenmesi. Education Sciences, 15(2), 11-33.
  • Yiğiter, S. (2005). Sınıf öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğüne ilişkin bilgi düzeyleri ile özel öğrenme güçlüğü olan çocukların kaynaştırılmasına yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 158642) [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi- İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Yuen, M., Westwood, P. and Wong, G. (2005). Meeting the needs of students with specific learning difficulties in the mainstream education system: data from primary school teachers in Hong Kong. The International Journal of Special Education, 20 (1), 67-76.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Tuğçenur Çağlıyan 0000-0002-8492-4790

Ceren Çevik Kansu 0000-0003-4444-7165

Publication Date December 27, 2022
Acceptance Date November 3, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 3 Issue: 3

Cite

APA Çağlıyan, T., & Çevik Kansu, C. (2022). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Özel Öğrenme Güçlüğü Yaşayan Öğrencilere Yönelik Yeterliklerinin İncelenmesi. Eurasian Journal of Teacher Education, 3(3), 172-186.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 Unported License .