The
aim of the study is to examine behavior patterns towards product perception and
consumption habits of consumers who prefer shopping centers, and to model and
demonstrate the relationship between these patterns. Consumers who prefer
shopping centers in Istanbul (Europe) have formed the units of the study.
Correspondence analysis was used to measure consumers' product perception and
consumption habits and to examine them on the map. Then, this relationship was
modeled with robust regression technique. The results of the correspondence
analysis showed that the two main clusters were formed and these two clusters
were supported by robust regression analysis. Consumers participating in the
survey, those seeking the essential guarantee for the product, were seen moving
with the effect of advertising, provided advice. On the other hand, it was
found that consumers who prefer conscious shopping act by being influenced by
factors such as budget-friendly, quality and cheap products. The relationship between product
perception and consumption habits was significant in robust regression method.
Araştırmanın
amacını, alışveriş merkezlerini tercih eden tüketicilerin ürün algısı (product
percetion) ve tüketim alışkanlıklarına (consumer habits) yönelik davranış
desenleri incelemek, bu desenler arasında ilişkiyi ortaya koyarak
modellemektir. İstanbul (Avrupa) içi alışveriş merkezlerini tercih eden
tüketiciler çalışmanın birimlerini oluşturmuşlardır. Tüketicilerin ürün algısı
ile tüketim alışkanlıklarını ölçmek, harita üzerinde incelemek amacıyla uyum
analizi kullanılmıştır. Daha sonra robust regresyon tekniği ile bu ilişki
modellenmiştir. Uyum analizi sonuları ana iki kümenin oluştuğu görülmüş ve bu
ana iki küme robust regresyon analizi ile desteklenmiştir. Araştırmaya katılan
tüketicilerde, ürünü için garanti şartını arayanlar, garanti şartıyla beraber
tavsiye, reklam etkisi gibi kendisine yakın olan değişkenlerle beraber hareket
ettiği görüldü. Diğer yandan, bilinçli alışverişi tercih eden tüketicilerin ise
ürünlerin bütçe dostu, kaliteli ve ucuz olması gibi etkenlerden etkilenerek
hareket ettiği saptanmıştır. Robust regresyon yönteminde ürün algısı ile
tüketim alışkanlıkları arasındaki ilişki anlamlı olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 18, 2019 |
Submission Date | September 5, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 4 |