In this study, it was aimed to investigate the opinions of the science
teachers on the realization of the general objectives of the science
curriculum. The research was conducted through the case study model of
qualitative research. The working group constituted 6 science teachers who are
working in the province of Çanakkale in the academic year of 2015 and 2016. A
semi-structured interview form consisting of 5 categories and 15 questions was
used as the data collection tool. Data was alayzed through descriptive and
content analysis by using comparative technique and five different categories
codings were formulated. It was found that science teachers' levels of
knowledge regarding learning approaches and learning fields at the core of the
Science Curriculum are increased not because of their working duration because
of their high education level. It was also concluded that science teachers
often considered science curriculum as effective/sufficient in the context of
knowledge category; however they often regarded it as
ineffective/insufficient in the context of skill, sense and
science-technology-society-environment (STSE) categories.
Science curriculum General Objectives of Science Curriculum Learning areas of Science Curriculum
Bu çalışmada, Fen Bilimleri Öğretmenleri’nin, Fen
Bilimleri Dersi Öğretim Programı’nın genel amaçlarının ne derecede gerçekleşip
gerçekleşmediği hakkındaki görüşlerinin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırma,
nitel araştırmanın durum çalışması
modeli ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunu, 2015-2016 eğitim-öğretim
yılında Çanakkale ilinde görev yapmakta olan 6 Fen Bilimleri Öğretmeni
oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak 5 kategoriden ve toplam 15 sorudan
oluşan yarı yapılandırılmış görüşme soruları kullanılmıştır. Elde edilen veriler
betimsel ve içerik analizi kullanılarak sürekli karşılaştırmalı metot ile çözümlenmiş,
beş faklı kategori altında çeşitli kodlamalar yapılmıştır. Fen Bilimleri
Öğretmenleri’nin, Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı’nın odağındaki öğrenme
yaklaşımını ve öğrenme alanlarını bilme düzeylerinin, çalışma süresi değil,
eğitim düzeyi arttıkça arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Fen Bilimleri
Öğretmenleri’nin, Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı’nı; bilgi kategorisi
kapsamında sıklıkla etkili/yeterli; beceri, duyuş ve Fen Teknoloji Toplum Çevre
(FTTÇ) kategorilerinde sıklıkla etkisiz/yetersiz buldukları sonuçlarına
ulaşılmıştır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2017 |
Submission Date | February 7, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 13 Issue: 3 |