Bu çalışmanın amacı,
uluslararası TEDS-M çalışması için geliştirilmiş Matematiğin Doğası Hakkında
İnançlar Ölçeği’nin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirliğinin yapılarak
geliştirilmiş Türkçe formun sunulmasıdır. Araştırma, Türkiye’nin yedi bölgesinden
rastgele olarak seçilen birer üniversiteden toplam 583 son sınıf ilköğretim
matematik öğretmeni adayı üzerinden yürütülmüştür. Ölçeğin yapı geçerliğini
incelemek için Açımlayıcı ve Doğrulayıcı Faktör Analizi yöntemleri
kullanılmıştır. Yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda, toplam açıklanan
varyansın %57 olduğu ve maddelerin iki faktör (kural yönelimi ve keşfetme
yönelimi) altında toplandığı görülmüştür. Doğrulayıcı faktör analizinde ölçeğin
aslına benzer şekilde iki boyutlu olduğu ve bu modelin iyi uyum sağladığı
görülmüştür (X2=151.58, sd=53, RMSEA=0.08, GFI=0.93, AGFI=0.88,
CFI=0.95, NFI=0.91, NNFI=0.96). Ölçeğin güvenirliğini belirlemek için ise Cronbach
alfa katsayısı ve madde-toplam korelasyonlarına bakılmıştır. Türkçe formda
bulunan maddeler ile toplam arasındaki korelasyon katsayılarının 0.46 ile 0.66
arasında değiştiği bulunmuştur. Ölçeğin Cronbach alfa iç tutarlılık güvenirlik
katsayıları kural yönelimi alt boyutu için 0.88 ve araştırma ve keşfetme
yönelimi altboyutu için 0.92 olarak bulunmuştur. Ulaşılan bu sonuçlar ölçeğin
Türkçe formunun geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.
The aim of this
research is to examine validity and reliability of Turkish adaptation of "Beliefs
about The Nature of Mathematics Scale" developed for international TEDS-M
Study. The research was conducted on 583 senior preservice elementary
mathematics teachers from different universities selected randomly from seven
geographical regions of Turkey. In order to examine construct validity of the
scale, exploratory and confirmatory factor analyses were used. As a result of
the exploratory factor analysis, it was found that total explained variance was
57% and that the items were grouped under two factors (rule orientation and
discovery orientation). Results of confirmatory factor analysis demonstrated
that the scale yielded two factors as the original form and that the model was
well fit (X2=151.58, sd=53, RMSEA=0.08, GFI=0.93, AGFI=0.88,
CFI=0.95, NFI=0.91, NNFI=0.96). In order to examine the reliability of the
scale, item-total correlations and Cronbach alfa were calculated. Item-total
correlations ranged from 0.46 to 0.66 in Turkish form of the scale. Internal
consistency coefficients were found as 0.88 for Rule orientation subscale and
0.92 for Inquiry orientation subscale. These results show that the Turkish form
of the scale is a valid and reliable instrument.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2017 |
Submission Date | October 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 13 Issue: 4 |