This research aims at determining social studies pre-service teachers’ attitudes towards human rights education on different variables. In the research conducted with the survey model, “Children’s Rights Attitude Scale” developed by Karaman - Kepenekçi (2006) was used. The universe of the study consists of pre-service teachers who attended the social studies teaching programs and the research sample consists of 451 pre-service teachers attending the 4th year of social studies teaching programs at faculties of education of 10 different universities (Tokat, Gazi, Karadeniz Technical, Yüzüncü Yıl, Erciyes, Kars, Adıyaman, Uşak, Kilis and Ankara Universities) during 2011-2012 academic year. The relationship of demographic characteristics to children’s rights was investigated through regression analysis. As a result of the regression analysis, only mother’s education level was found to be in reverse relationship with attitudes associated with children’s rights. However, it was observed that age, gender, income level, father’s education level, neighborhood, and taking classes do not predict the dependent variable statistically significantly.
Bu çalışma sosyal bilgiler öğretmen adaylarının insan hakları eğitimine yönelik tutumlarını farklı değişkenler
açısından belirlemeyi amaçlamaktadır. Tarama modelinde yürütülmüş araştırmada Karaman - Kepenekçi
(2006) tarafından geliştirilen “Çocuk Hakları Tutum Ölçeği”, kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini sosyal
bilgiler öğretmenliği programlarında öğrenim gören öğretmen adayları; örneklemini ise 2011–2012 eğitim
öğretim yılında 10 farklı üniversitenin (Tokat, Gazi, Karadeniz Teknik, Yüzüncü Yıl, Erciyes, Kars,
Adıyaman, Uşak, Kilis ve Ankara Üniversitesi) eğitim fakültelerinin sosyal bilgiler öğretmenliği bölümünün
4. sınıfında öğrenim gören 451 öğretmen adayına uygulanmıştır. Demografik özelliklerin çocuk haklarına
ilişkin tutumlarla ilişkisi çoklu regresyon analiziyle ele alınmıştır. Yapılan regresyon analizi sonucunda
sadece annenin eğitim düzeyi çocuk haklarına ilişkin tutumlarla ters yönde ilişkili bulunmuştur. Buna karşın
yaş, cinsiyet, gelir, baba eğitimi, yerleşim ve ders alma durumunun bağımlı değişkeni istatistik olarak önemli
düzeyde yordamadığı görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2013 |
Submission Date | April 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 9 Issue: 3 |