Metabiliş, kişinin kendi bilişsel sistemini bilmesi ve onu değerlendirmesidir. Yaşam boyu öğrenme paradigmasının gerçekleşmesi ve mesleğini uygulamada uzman tıp doktoru olmak için metabiliş önemli ve gerekli bir bilişsel süreçtir. Tıp öğrencilerinin, klinik uygulama ve öğrenmedeki karışıklıkların yönetilmesinde başarılı olabilmeleri için metabilişsel becerilerini geliştirmeleri gerekir. Bu kapsamda, bu çalışmada tıp fakültesi öğrencilerinin metabilişsel farkındalık düzeyleri ve bu farkındalığı arttırmak amacıyla düzenlenmiş olan eğitim sürecinin öğrencilerin metabilişsel farkındalık düzeylerine olan etkisi araştırılmıştır. Araştırmada nicel ve nitel araştırma yaklaşımlarının bir arada olduğu karışık yöntemler deseni kullanılmıştır. Nicel bölümde gerçek deneme modellerinden ön test-son test kontrol gruplu deneysel model kullanılmış, bir yıl sonra da izleme testi uygulanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde iki faktörlü ANOVA ve Mann-Whitney U testi ve Bonferroni testi kullanılmıştır. Nicel bölümde öğrencilerin metabilişsel farkındalıkları hakkında ayrıntılı bilgi alabilmek ve bu konuda onlara eğitim vermek amacıyla altı adet açık uçlu soru ve her soru için de bilgilendirme amaçlı eğitici cevaplar geliştirilmiştir. Bu soruların cevapları, nitel veri toplama aracı olarak kullanılmış ve verilerin analizinde içerik analizi uygulanmıştır. Çalışmanın araştırma grubunu Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi 2007-2008 Eğitim Öğretim Yılı Dönem 1 öğrencilerinden 63 öğrenci (30 deney, 33 kontrol grubu) oluşturmuştur. Araştırmada öğrencilerin metabilişsel farkındalık düzeyini ölçmek için Bilişötesi Farkındalık Envanteri-BFE kullanılmıştır. Sonuçlara göre deney grubundaki öğrencilerin, kontrol grubundakilere göre Bilişötesi Farkındalık Envanteri puan ortalamalarının deney öncesinden sonrasına ve bir yıl sonrasına göre anlamlı farklılık gösterdiği bulunurken (p=.003 and p=.043), kontrol grubu ile diğerIn the qualitative research, 6 open-ended questions were asked to the experimental group. “Content analysis” was used to analyze the 6 open-ended questions which students answered. The research group consisted of 63 first-year (2007-2008) medical students (30 tests, 33 controls) of Ankara University School of Medicine. Metacognitive Awareness Inventory-MAI was used to determine the students' metacognitive awareness. MAI scores of both post-test and follow up test were higher than pre-test scores in experimental group (p=0.003 and p=0.043, respectively), while there could not be found any statistically significant differences in control group (p=0.215). Metacognitive capabilities can be enhanced by training. Informing the students about metacognition and life-long learning, and helping the educators in realizing the importance of metacognition can help the students learn how to learn. gruplar arasında anlamlı fark olmadığı görülmüştür (p=.215). Eğitimle metabilişsel becerilerin arttırılabileceği gösterilmiştir. Bu çalışma, eğitimle metabilişsel becerilerin geliştirilebileceğini gösterirken, öğrencilerin öğrenmeyi öğretmek için metabiliş ve yaşam boyu öğrenme konularında bilgilendirilmesi ve aynı şekilde eğiticilere de metabilişin öneminin hatırlatılması gerekliliğini göstermektedir.
Metacognition is the knowledge and regulation of one’s own cognitive system. Possession and use of metacognitive abilities is necessary for learning and the learners who are metacognitively strong are best prepared to learn throughout their lives. Medical students must be prepared to cope with the uncertainty and evolving understanding inherent in medical practice. The study examined the metacognitive awareness of medical students and the impact of metacognitive training on their metacognitive awareness. In this research, mixed methods design was used. In the quantitative research pre- and post- test control group experimental research method was used. Two-way repeated measures of analysis of variance (ANOVA), Bonferroni corrected repeated measures of ANOVA, Bonferroni corrected Mann-Whitney U test were used for analyses. In the qualitative research, 6 open-ended questions were asked to the experimental group. “Content analysis” was used to analyze the 6 open-ended questions which students answered. The research group consisted of 63 first-year (2007-2008) medical students (30 tests, 33 controls) of Ankara University School of Medicine. Metacognitive Awareness Inventory-MAI was used to determine the students’ metacognitive awareness. MAI scores of both post-test and follow up test were higher than pre-test scores in experimental group (p=.003 and p=.043, respectively), while there could not be found any statistically significant differences in control group (p=.215). Metacognitive capabilities can be enhanced by training. Informing the students about metacognition and life-long learning, and helping the educators in realizing the importance of metacognition can help the students learn how to learn.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2014 |
Submission Date | November 24, 2013 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 10 Issue: 2 |