The aim of this work is to examine the effects of vee diagrams, concept maps and diagnostic branched tree on attitudes to mathematics course and success. This analysis has been conducted with 31 students educating from seventh class during 2010-2011 education year. Attitude scale to mathematics course composing of two dimensions developed by researcher, Vee Diagrams, concept maps, diagnostic branched tree, Marks of students have been used as data. Within this research, to analyze qualitative data, t-test and multiple linear regression were used. At the end of the research, statically significant increasing has been designated at points of enjoying math sub dimension and significant increasing has not been designated at attitude to problem solving sub dimension. In addition, it has been found that marks obtained from math course in which vee diagrams, concept maps and diagnostic branched tree are used are important interpreters on interpreting attitude points attained from mathematics last test and mathematics success. The most effective interpreter in terms of the effects of interpreter variables on last test attitude points is points attained from diagnostic branched tree. And the most effective interpreter in terms of the effects on success points is points attained from vee diagrams
Bu araştırmanın amacı; vee diyagramı, tanılayıcı dallanmış ağaç ve kavram haritalarının matematik dersine yönelik tutum ile başarıya etkilerinin incelemektir. Araştırma, 2010-2011 eğitim-öğretim yılının Bahar döneminde Niğde ilinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Dr. Sadık İlköğretimde 7/A sınıfında öğrenim gören 31 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmada, araştırmacı tarafından geliştirilen 2 alt boyutu bulunan Matematik Dersine Yönelik Tutum Ölçeği, vee diyagramları, kavram haritası, tanılayıcı dallanmış ile öğrencilerin bahar dönemine ait matematik karne notları ve yılsonu matematik karne notları veri kaynağı olarak kullanılmıştır. Araştırmada verilerin analizinde İlişkili Örneklemler için T Testi ve Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, öğrencilerin ölçekte yer alan matematikten hoşlanma alt boyutuna ait puanlarda istatistiksel olarak anlamlı bir artış bulunurken, problem çözmeye yönelik tutum alt boyutuna ait puanlardaki artış istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır. Ayrıca araştırmanın sonucunda, matematik dersinde kullanılan vee diyagramı, kavram haritası ve tanılayıcı dallanmış ağaçtan elde edilen puanların öğrencilerin matematik sontest tutum puanlarını ve matematik başarılarını yordamada önemli birer yordayıcı oldukları bulgusuna ulaşılmıştır. Yordayıcı değişkenlerin matematik sontest tutum puanları üzerinde etkileri bakımından en güçlü yordayıcının öğrencilerin tanılayıcı dallanmış ağaçtan elde ettikleri puanlar olduğu bulunurken, matematik başarı puanları üzerinde etkileri bakımından en güçlü yordayıcının öğrencilerin vee diyagramından elde ettikleri puanlar olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 28, 2015 |
Submission Date | April 15, 2014 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 11 Issue: 3 |