Research Article
BibTex RIS Cite

Covid-19 Salgını Sürecinde Öğretmenlerin Acil Uzaktan Eğitimle İlgili Düşünce ve Deneyimleri*

Year 2024, Volume: 20 Issue: 1, 49 - 64, 30.06.2024
https://doi.org/10.17244/eku.1276628

Abstract

Çalışmanın amacı, Covid-19 salgını sürecinde öğretmenlerin acil uzaktan eğitimle ilgili düşünce ve deneyimlerini belirlemektir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim desenine göre yürütülmüştür. Çalışma grubunu, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında İzmir’de bir Anadolu lisesinde görev yapan 18 öğretmen oluşturmaktadır. Veriler, yarı-yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Öğretmenlerle birebir görüşmeler Zoom uygulamasında gerçekleştirilmiştir. Veri analizinde, içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre, öğretmenlerin düz anlatım, soru-cevap ve ev ödevi vererek sunuş yoluyla öğretim yöntemini kullandıkları belirlenmiştir. Öğretmenlerin ders öncesi, ders sırası ve ders sonrasında çeşitli videolar, testler ve konu anlatım sunularını paylaştıkları belirlenmiştir. Öğretmenlerin çoğu paylaştıkları içerikleri yeterli bulmuştur. Öğretmenlerin bir kısmı ise, EBA’da sınırlı sayıda test ve etkinlik bulunması ve bunların da bilişsel olarak üst düzeyde olmaması gibi nedenlerle içerikleri yetersiz bulmuşlardır. Öğrenmelerin bazıları öğrencilerin öğrenmelerini değerlendirebildiklerini, yarısı kısmen değerlendirebildiklerini ve çok az bir kısmı ise değerlendiremediklerini belirtmişlerdir. Öğretmenler ölçme ve değerlendirmeyi; soru-cevap, ödev ve Google formlar aracılığıyla yapmışlardır. Öğretmenler eğitim-öğretimin gerçekleşmesi, derste materyal kullanılması, zaman tasarrufu, sağlığın korunması bakımından acil uzaktan eğitimin olumlu yönlerine dikkat çekerken, bu süreçte eğitim-öğretimde yaşanan zorluklar, iletişim eksikliği, öğrenci ve öğretmen motivasyonu, teknolojik sorunlar, sağlığın korunmasına ilişkin riskler açısından ise acil uzaktan eğitimin olumsuz yönlerine değinmişlerdir. Öğretmenler; teknolojik alt yapının sağlanması ve öğrenci kameralarının açılması konusunda önerilerde bulunmuşlardır. Öğretmenler MEB’in öğrencilere online sınav yapmasını ve okulun öğrencilerle çevrimiçi sosyal etkinlikler gerçekleştirilmesini de beklemektedirler.

Supporting Institution

Yok

Project Number

Yok

Thanks

Yok

References

  • Acar, N., Acar, B. & Özkan, H. (2021). Pandemi döneminde öğretmenlerin teknoloji ye kabulleri ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Journal of European Education, 11(1), 13-30.
  • Ad, N. K. (2020). Fizik öğretmen adaylarının uzaktan eğitime dair görüşleri. Eğitim ve Teknoloji, 2(2), 78-90.
  • Aksoy, D. A., Bozkurt, A. ve Kurşun, E. (2021). Yükseköğretim öğrencilerinin koronavirüs (covid-19) pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik algıları. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF), 5(3), 285-308. http://doi.org/10.34056/aujef.900375
  • Alasino, E., Ramírez, M. J., Romero, M., Schady, N. & Uribe, D. (2024). Learning losses during the COVID-19 pandemic: Evidence from Mexico. Economics of Education Review, 98, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2023.102492
  • Aydın, M., Atabay, M. ve Aydın, M. (2021). Covid-19 pandemi sürecindeki uzaktan öğreticilerin yeterlilik durumlarının belirlenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(3), 94-126. https://doi.org/10.51948/auad.910592
  • Bakioğlu, B. & Çevik, M. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4), 109-129. https://www.researchgate.net/publication/343987702
  • Bakırcı, H., Doğdu, N. ve Artun, H. (2021). Covid-19 pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin mesleki kazanımlarının ve sorunlarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 640-658. https://doi.org/10.31592/aeusbed.909184
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu ve Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 179-209.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. (14. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Creswell, J. W., Hanson, W. E., Clark Plano, V. L. & Morales, A. (2007). Qualitative research designs: Selection and implementation. The Counseling Psychologist, 35(2), 236-264. https://doi.org/10.1177/0011000006287390
  • Cropley, A. J. (2002). Qualitative research methods: An introduction for students of psychology and education. Zinatne.
  • Demir, F. ve Özdaş, F. (2020). Covid-19 sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 273-292. https://doi.org/10.37669/milliegitim.775620
  • Demir, S. & Kale, M. (2020). Öğretmen görüşlerine göre, covid-19 küresel salgını döneminde gerçekleştirilen uzaktan eğitim sürecinin değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 15(8), 3445-3470. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44492
  • Faridah, L., Ekawardhani, S., Wiraswati, H. L., Fauziah, N., Aviani, J. K., Robyansyah & Ramadan, D. B. (2021). Experiences and challenges of distance learning during Covid-19 pandemic from educators’ point of view: A review. Education Quarterly Reviews, 4(3), 468-483. http://doi.org/10.31014/aior.1993.04.03.354
  • Ives, B. & Cazan, A. M. (2024). Did the covid-19 pandemic lead to an increase in academic misconduct in higher education?. Higher Education, 87, 111-129. https://doi.org/10.1007/s10734-023-00996-z
  • İnce, Z., Şahin, V. ve Yentür, M. (2021). Coğrafya öğretmenlerinin covid-19 sürecinde uzaktan eğitim yöntemiyle coğrafya öğretimi hakkındaki görüşleri: İstanbul örneği. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 4(8), 707-729. https://doi.org/10.26677/TR1010.2021.794
  • Karabacak, Ş. & Aktaş, B. Ç. (2024). Pandemi sürecinde eğitim bilişim ağı (EBA) aracılığıyla gerçekleştirilen İngilizce öğretiminin niteliği: Öğretmen, öğrenci ve veli görüşleri (Erzurum ili örneği). Anadolu University Journal of Education Faculty, 8(1), 28-64. https://doi.org/10.34056/aujef.1306567
  • Kazu, İ. Y., Bahçeci, F. ve Yalçın, C. K. (2021). Öğretmenlerin koronavirüs pandemisi döneminde verdikleri uzaktan eğitime ilişkin metaforik algıları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31(2), 701-715.
  • Koçoğlu, E. & Tekdal, D. (2020). Analysis of distance education activities conducted during Covid-19 pandemic. Educational Research and Reviews, 15(9), 536-543. https://doi.org/10.5897/ERR2020.4033
  • Li, M. & Yu, Z. (2022). Teachers’ satisfaction, role, and digital literacy during the covid-19 pandemic. Sustainability, 14(3), 1121.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • OECD (2020). A framework to guide an education response to the covid-19 pandemic of 2020. Paris: OECD Publishing. Access: https://globaled.gse.harvard.edu/files/geii/files/framework_guide_v2.pdf
  • Özarslan, M., Kubat, B., & Bay, Ö. F. (2007). Uzaktan eğitim için entegre ofis dersi’nin web tabanlı içeriğinin geliştirilmesi ve üretilmesi. Erişim: http://ab.org.tr/ab07/bildiri/100.pdf
  • Paydar, S. ve Doğan, A. (2019). Öğretmen adaylarının açık ve uzaktan öğrenme ortamlarına yönelik görüşleri. Eğitim ve Teknoloji, 1(2), 154-162.
  • Pregowska, A., Masztalerz, K., Garlińska, M. & Osial, M. (2021). A worldwide journey through distance education-from the post office to virtual, augmented and mixed realities, and education during the covid-19 pandemic. Education Sciences, 11(3), 118. https://doi.org/10.3390/educsci11030118
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2020). Erişim: http://covid19.meb.gov.tr/assets/files/02-rapor-yayin- bilgilendirme/04-raporlar/01.pdf
  • Sağlık Bakanlığı. (2020). Covid-19 (SARS-COV-2 Enfeksiyonu) Genel Bilgiler, Epidemiyoloji ve Tanı Bilimsel Danışma Kurulu Çalışması. Erişim: https://covid19.saglik.gov.tr/Eklenti/39551/0/covid- 19rehberigenelbilgilerepidemiyolojivetanipdf.pdf
  • Tartuk, M. ve Turan, İ. (2023). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin EBA dijital eğitim platformu’nun öğretimde kullanımına ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 933-958. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2023..-1213850
  • T. C. Cumhurbaşkanlığı. (2020). Erişim: https://www.tccb.gov.tr/haberler/410/117021/cumhurbaskanligi-sozcusukalin-korona- virus-le-mucadele-surecini-el-birligiyle-rehavete-ve-panige-kapilmadan- atlatmakabiliyetine-sahibiz-
  • TÜBA (Türkiye Bilimler Akademisi). (2020). Covid-19 Pandemi Değerlendirme Raporu. Erişim: http://www.tuba.gov.tr/files/yayinlar/raporlar/Covid-19%20Raporu-revize.pdf
  • Türker, A. ve Dündar, E. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde eğitim bilişim ağı (EBA) üzerinden yürütülen uzaktan eğitimlerle ilgili lise öğretmenlerinin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 323-342. https://doi.org/10.37669/milliegitim.738702
  • UNESCO (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization). (2020). Access: https://www.un.org/development/desa/dspd/wp- content/uploads/sites/22/2020/08/sg_policy_brief_covid- 19_and_education_august_2020.pdf
  • WHO (World Health Organization) (2020). Coronavirus disease (COVID-19) Situation Report-70. Access: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19

Teachers’ Experiences About Emergengy Distance Education During the Covid-19 Pandemic

Year 2024, Volume: 20 Issue: 1, 49 - 64, 30.06.2024
https://doi.org/10.17244/eku.1276628

Abstract

The aim of this study was to determine the teachers’ views and experiences about emergengy distance education during the Covid-19 pandemic. The research was the phenomenology design, which was one of the qualitative research methods. The study sample was 18 teachers working in an Anatolian High School in İzmir in the 2020-2021 academic year. Data were collected by a semi-structured interview and the interviews were conducted one-on-one with teachers on the Zoom application. Content analysis method was used for data analysis. According to the results of the study, the teachers used presentation method by using lecturing, asking questions, and giving homeworks during the emergengy distance education. The teachers shared some documents before, during and after the courses, and these documents were various videos, tests, and presentations. While most of the teachers found the documents shared sufficient, some of them found them insufficient due to the limited number of tests and activities in Education Informatics Network including not high cognitive level. While some of the teachers stated that they measured their students’ learnings, half of them mentioned that they partially measured and a very few of them stated that they did not measure their learnings. The teachers done the assessment by question-answer techniques, homeworks, and Google forms. The teachers mentioned the positive aspects of emergengy distance education indicating that they could performe training, use materials in the course, save time, and to be able to protect people health. They also mentioned about the negative aspects of emergengy distance education such as difficulties experienced during training, negative effects on student and teacher motivation, lack of communication, technological problems, and risks related to physchologicial health protection. The teachers suggested that the technological infrastructure should be provided for the emergengy distance education and the students should open their cameras. Teachers advised that the Ministry of National Education could perform online exams for the students and the school’s management should conduct online social activities for the students.

Project Number

Yok

References

  • Acar, N., Acar, B. & Özkan, H. (2021). Pandemi döneminde öğretmenlerin teknoloji ye kabulleri ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Journal of European Education, 11(1), 13-30.
  • Ad, N. K. (2020). Fizik öğretmen adaylarının uzaktan eğitime dair görüşleri. Eğitim ve Teknoloji, 2(2), 78-90.
  • Aksoy, D. A., Bozkurt, A. ve Kurşun, E. (2021). Yükseköğretim öğrencilerinin koronavirüs (covid-19) pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik algıları. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF), 5(3), 285-308. http://doi.org/10.34056/aujef.900375
  • Alasino, E., Ramírez, M. J., Romero, M., Schady, N. & Uribe, D. (2024). Learning losses during the COVID-19 pandemic: Evidence from Mexico. Economics of Education Review, 98, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2023.102492
  • Aydın, M., Atabay, M. ve Aydın, M. (2021). Covid-19 pandemi sürecindeki uzaktan öğreticilerin yeterlilik durumlarının belirlenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(3), 94-126. https://doi.org/10.51948/auad.910592
  • Bakioğlu, B. & Çevik, M. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4), 109-129. https://www.researchgate.net/publication/343987702
  • Bakırcı, H., Doğdu, N. ve Artun, H. (2021). Covid-19 pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin mesleki kazanımlarının ve sorunlarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 640-658. https://doi.org/10.31592/aeusbed.909184
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu ve Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 179-209.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. (14. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Creswell, J. W., Hanson, W. E., Clark Plano, V. L. & Morales, A. (2007). Qualitative research designs: Selection and implementation. The Counseling Psychologist, 35(2), 236-264. https://doi.org/10.1177/0011000006287390
  • Cropley, A. J. (2002). Qualitative research methods: An introduction for students of psychology and education. Zinatne.
  • Demir, F. ve Özdaş, F. (2020). Covid-19 sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 273-292. https://doi.org/10.37669/milliegitim.775620
  • Demir, S. & Kale, M. (2020). Öğretmen görüşlerine göre, covid-19 küresel salgını döneminde gerçekleştirilen uzaktan eğitim sürecinin değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 15(8), 3445-3470. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44492
  • Faridah, L., Ekawardhani, S., Wiraswati, H. L., Fauziah, N., Aviani, J. K., Robyansyah & Ramadan, D. B. (2021). Experiences and challenges of distance learning during Covid-19 pandemic from educators’ point of view: A review. Education Quarterly Reviews, 4(3), 468-483. http://doi.org/10.31014/aior.1993.04.03.354
  • Ives, B. & Cazan, A. M. (2024). Did the covid-19 pandemic lead to an increase in academic misconduct in higher education?. Higher Education, 87, 111-129. https://doi.org/10.1007/s10734-023-00996-z
  • İnce, Z., Şahin, V. ve Yentür, M. (2021). Coğrafya öğretmenlerinin covid-19 sürecinde uzaktan eğitim yöntemiyle coğrafya öğretimi hakkındaki görüşleri: İstanbul örneği. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 4(8), 707-729. https://doi.org/10.26677/TR1010.2021.794
  • Karabacak, Ş. & Aktaş, B. Ç. (2024). Pandemi sürecinde eğitim bilişim ağı (EBA) aracılığıyla gerçekleştirilen İngilizce öğretiminin niteliği: Öğretmen, öğrenci ve veli görüşleri (Erzurum ili örneği). Anadolu University Journal of Education Faculty, 8(1), 28-64. https://doi.org/10.34056/aujef.1306567
  • Kazu, İ. Y., Bahçeci, F. ve Yalçın, C. K. (2021). Öğretmenlerin koronavirüs pandemisi döneminde verdikleri uzaktan eğitime ilişkin metaforik algıları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31(2), 701-715.
  • Koçoğlu, E. & Tekdal, D. (2020). Analysis of distance education activities conducted during Covid-19 pandemic. Educational Research and Reviews, 15(9), 536-543. https://doi.org/10.5897/ERR2020.4033
  • Li, M. & Yu, Z. (2022). Teachers’ satisfaction, role, and digital literacy during the covid-19 pandemic. Sustainability, 14(3), 1121.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • OECD (2020). A framework to guide an education response to the covid-19 pandemic of 2020. Paris: OECD Publishing. Access: https://globaled.gse.harvard.edu/files/geii/files/framework_guide_v2.pdf
  • Özarslan, M., Kubat, B., & Bay, Ö. F. (2007). Uzaktan eğitim için entegre ofis dersi’nin web tabanlı içeriğinin geliştirilmesi ve üretilmesi. Erişim: http://ab.org.tr/ab07/bildiri/100.pdf
  • Paydar, S. ve Doğan, A. (2019). Öğretmen adaylarının açık ve uzaktan öğrenme ortamlarına yönelik görüşleri. Eğitim ve Teknoloji, 1(2), 154-162.
  • Pregowska, A., Masztalerz, K., Garlińska, M. & Osial, M. (2021). A worldwide journey through distance education-from the post office to virtual, augmented and mixed realities, and education during the covid-19 pandemic. Education Sciences, 11(3), 118. https://doi.org/10.3390/educsci11030118
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2020). Erişim: http://covid19.meb.gov.tr/assets/files/02-rapor-yayin- bilgilendirme/04-raporlar/01.pdf
  • Sağlık Bakanlığı. (2020). Covid-19 (SARS-COV-2 Enfeksiyonu) Genel Bilgiler, Epidemiyoloji ve Tanı Bilimsel Danışma Kurulu Çalışması. Erişim: https://covid19.saglik.gov.tr/Eklenti/39551/0/covid- 19rehberigenelbilgilerepidemiyolojivetanipdf.pdf
  • Tartuk, M. ve Turan, İ. (2023). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin EBA dijital eğitim platformu’nun öğretimde kullanımına ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 933-958. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2023..-1213850
  • T. C. Cumhurbaşkanlığı. (2020). Erişim: https://www.tccb.gov.tr/haberler/410/117021/cumhurbaskanligi-sozcusukalin-korona- virus-le-mucadele-surecini-el-birligiyle-rehavete-ve-panige-kapilmadan- atlatmakabiliyetine-sahibiz-
  • TÜBA (Türkiye Bilimler Akademisi). (2020). Covid-19 Pandemi Değerlendirme Raporu. Erişim: http://www.tuba.gov.tr/files/yayinlar/raporlar/Covid-19%20Raporu-revize.pdf
  • Türker, A. ve Dündar, E. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde eğitim bilişim ağı (EBA) üzerinden yürütülen uzaktan eğitimlerle ilgili lise öğretmenlerinin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 323-342. https://doi.org/10.37669/milliegitim.738702
  • UNESCO (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization). (2020). Access: https://www.un.org/development/desa/dspd/wp- content/uploads/sites/22/2020/08/sg_policy_brief_covid- 19_and_education_august_2020.pdf
  • WHO (World Health Organization) (2020). Coronavirus disease (COVID-19) Situation Report-70. Access: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Makaleler
Authors

Özge Çakır 0000-0002-7949-364X

Gülcan Çetin 0000-0002-1185-5907

Project Number Yok
Publication Date June 30, 2024
Submission Date April 4, 2023
Published in Issue Year 2024 Volume: 20 Issue: 1

Cite

APA Çakır, Ö., & Çetin, G. (2024). Covid-19 Salgını Sürecinde Öğretmenlerin Acil Uzaktan Eğitimle İlgili Düşünce ve Deneyimleri*. Eğitimde Kuram Ve Uygulama, 20(1), 49-64. https://doi.org/10.17244/eku.1276628