The purpose of the study was to ascertain the self-efficacy levels of fourth-year elementary students as well as the factors influencing them. The explanatory sequential design was implemented in the study. The study group comprised 584 students for the quantitative stage, 10 students for the qualitative stage, and 9 teachers. The research utilized semi-structured interview forms and the Self-Efficacy Scale for Children. The quantitative data was examined using descriptive statistics and a one-way ANOVA test. Content analysis was applied to analyze the qualitative data. It was found that the students' self-efficacy levels were high. In the total scores that the students received from the scale, a significant difference was identified in favor of those with high self-efficacy levels. However, it was observed that the father's educational level did not vary according to the students' learning levels. The academic success variable indicated that students' self-efficacy levels rose with their academic accomplishment levels. Factors influencing students' self-efficacy include parental educational level, academic achievement, friendships, and emotional control. It is expected that the research will provide suggestions directly related to its findings.
Çalışmanın amacı, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin öz yeterlik seviyelerinin belirlenmesi ve öz yeterlik seviyelerine etki eden faktörlerin tespit edilmesidir. Araştırmada açımlayıcı sıralı karma yöntem deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu nicel aşama için ilkokul dördüncü sınıfa devam eden 584 öğrenci, nitel aşama için 10 öğrenci ve 9 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme formları ve Çocuklar için Öz Yeterlik Ölçeği kullanılmıştır. Nicel veriler betimsel istatistikler ve tek yönlü ANOVA testi kullanılarak incelenmiştir. Nitel verilerin analizinde içerik analizi uygulanmıştır. Öğrencilerin öz yeterlik seviyelerinin yüksek olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin ölçekten aldıkları toplam puanlar anne öğrenim durumu değişkenine göre incelendiğinde anne eğitim durumu yüksek olanlar lehine anlamlı bir farklılık tespit edilirken, baba öğrenim durumu değişkenine göre öğrencilerin öz yeterlik seviyelerinin farklılaşmadığı görülmüştür. Akademik başarı değişkenine göre incelendiğinde ise öğrencilerin akademik başarı düzeyleri arttıkça öz yeterlik seviyelerinin arttığı bulunmuştur. Araştırmanın nitel aşamasında öğrenci ve öğretmenlerle yapılanlar görüşmelere göre öğrencilerin öz yeterlik seviyelerini etkilen faktörler arasında anne ve babanın öğrenim durumu, ailenin öğrencinin okul yaşantısıyla ilgilenmesi, öğrencinin akademik başarısı, sosyal etkinliklere düzenli/düzensiz katılımı, arkadaşlık ilişkileri, duygu kontrolü gibi etkenler yer almaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Classroom Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2025 |
Submission Date | March 27, 2025 |
Acceptance Date | May 4, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 21 Issue: 1 |