Research Article
BibTex RIS Cite

Examination of The Improvement of Classroom Teachers' Lesson Study Knowledge Based on The Problem Solving

Year 2017, Volume: 3 Issue: 3, 48 - 62, 12.10.2017

Abstract

The main aim of this study is examining the improvement of classroom
teachers’ lesson study based on problem solving. The implementation time of the
research was completed in two distinctive grade schools in Trabzon region focus
in the scholarly year of 2014-2015. The sample of this review comprised of 6
teacher, 3 of which were experimental and 3 of which were control groups. As an
data collecting tool,
Problem Solving-Based
Lesson Study
Observation Schedule
developed by Baki (2012) based on student recognition, course organization and
classroom presentation
. In addition to these, notes, observations,
interviews, lesson plans, working papers, sound and video recordings that take
information of the work are likewise made. The data obtained without working
were analyzed with quantitative and qualitative data analysis.
At the end of the
study, it was determined that lesson studies have a positive effect on much
behaviour of class teachers’ problem solving- based lesson study components.
However, it revealed that class teachers are inadequate in instructional
explanations which emphasize the main point of the topic in problem solving
process. Likewise, it was also determined that lesson studies positively affect
behaviors of class teachers’ problem solving steps.

References

  • Alkan, H., Sezer, M., Özçelik, A.Z. ve Köroğlu, H. (1996). Matematik öğretiminde ölçme ve değerlendirmenin etkisi. II Ulusal Eğitim Sempozyumu. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi. İstanbul.
  • Altun, M. (2004). Matematik öğretimi. Bursa: Alfa Yayınları.
  • Baba, T. (2007). Japanese education and lesson study: An overview Section 1.1: “How is lesson study implemented”. In M. Isoda., M. Stephens., Y. Ohara ve T. Miyakawa (Eds.). Japanese lesson study in mathematics. 2 (7).
  • Back, J. ve Joubert, M. (2011). Lesson study as a process for professional development: working with teachers to effect significant and changes in practice. Proceedings of 7th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Rzeszow, Poland, February, 2559-2568.
  • Baki, M. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının matematiği öğretme bilgilerinin gelişiminin incelenmesi: Bir ders imecesi (lesson study) çalışması. (Yayımlanmamış doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Matematik Eğitimi Bilim Dalı, Trabzon.
  • Baki, A., Erkan, İ., ve Demir, E. (2013). Ders planı etkililiğinin lesson study ile geliştirilmesi: Bir aksiyon araştırması. http://kongre.nigde.edu.tr/xufbmek /dosyalar/tam_metin/ pdf/2409-30_05_2012-16_25_29.pdf. 12.02.2016 tarihinde elde edilmiştir.
  • Bayazit, İ. ve Aksoy, Y. (2012). Matematiksel problemlerin öğrenim ve öğretimi. E. Bingölbali ve M.F. Özmantar, (Ed.), İlköğretimde karşılaşılan matematiksel zorluklar ve çözüm önerileri. (287-312). Ankara: Pegem yayıncılık.
  • Baykul, Y. (2009). İlköğretimde matematik öğretimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Boran, E. ve Tarım, K. (2016). Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Ders İmecesi Hakkındaki Görüşleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education Vol.7 No.1. 259-273.
  • Bozkurt, E. ve Yetkin-Özdemir, İ.E. (2016), Ders Araştırması Yürütmüş Üç Matematik Öğretmeninden Yansımalar. International Online Journal of Educational Sciences, 8 (3), 272-289.
  • Budak, İ., Budak, A., Bozkurt, I., ve Kaygın, B. (2011). Matematik öğretmen adaylarıyla bir ders araştırması uygulaması. New World Sciences Academy, 6 (2), 1606-1617.
  • Bütün, M. (2012). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının uygulanan zenginleştirilmiş program sürecinde matematiği öğretme bilgilerinin gelişimi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Cerbin, W. ve Kopp, B. (2006). Lesson study as a model for building pedagogical knowledge and improving teaching. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 18 (3), 250-257.
  • Chokshi, S. ve Fernandez, C. (2005). Reaping the systemic benefits of lesson study: Insights from the U.S. Phi Delta Kappan, 674-680.
  • Cohen, L. ve Manion, L. (1992). Research method in education. (3. edition) New York: Routledge Press.
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma deseni (S.B. Demir, Cev.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Cüceloğlu D. ve Erdoğan, İ. (2016). Öğretmen Olmak. Final kültür sanat yayınları. İstanbul.
  • Depaepe, F., Corte, E. ve Verschaffel, L. (2010). Teachers’ approaches towards word problem solving: Elaborating or restricting the problem context. Teaching and Teacher Education, 26, 152–160.
  • Easton, L. B. (2009). The tuning protocol for examining student work. http://www.ets.org/flicc/pdf/THE_TUNING_PROTOCOL_FOR_EXAMINING_STUDENT_WORK.pdf 23.07.2016 tarihinde elde edilmiştir.
  • Elipane, L.E. (2017). Institutionalizing Lesson Study In Teacher Education Institutions In The Philippines. www. academia.edu.tr 10.03.2017 tarihinde alınmıştır.
  • Eraslan, A. (2008). Japanese Lesson Study: Can it work in Turkey. Education and Science, 33 (3), 62-67.
  • Ezgin Rehber, H. (2009). Sınıf öğretmenlerinin öğretmen yeterlikleri açısından müfettişlerden rehberlik beklentileri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Fernandez, C. (2002). Learning from japanese approaches to professional development the case of lesson study. Journal of Teacher Education, 53 (5), 393-405.
  • Fernandez, C. ve Yoshida, M. (2004). Lesson study: A Japanese approach to improving mathematics teaching and learning. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates. London.
  • Gonzales, N. A. (1996). Problem formulation: Insights from student generated questions. School Science and Mathematics, 96 (3), 152-157.
  • Groves, S. (2013). Implementing the Japanese problem solving lesson structure. Mathematics Education Research Groups of Australasia Inc. 711-714.
  • Günay, R., Yücel-Toy, B. ve Bahadır, E. (2016). Öğretmen Eğitiminde Ders Araştırması Modeli ve Türkiye’de Hizmet Öncesi Öğretmenlik Uygulamalarına Yönelik Bir Model Önerisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 9 (42), 1224-1237.
  • Hart, L., Alston, A. ve Murata, A. (2009). Lesson study working group http://www.pmena.org/2009/proceedings/workinggroup90521replacement.pdf 10.04.2015 tarihinde alınmıştır.
  • Isoda, M. (2011). Problem solving approaches in mathematics education as a product of japanese lesson study. Journal of Science and Mathematics Education in Southeast Asia, 34 (1), 2 - 25.
  • Karal- Eyüboğlu, I. S. (2011). Fizik öğretmenlerinin pedagojik alan bilgilerinin gelişimi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • King, K., Shumow, L. ve Lietz, A. (2001). Science education in an urban elementary school: Case studies of teacher beliefs and classroom practices, science education, 85, 2, 869-882.
  • Leinhardt, G. ve Smith , D. A. (1985). Expertise in mathemtics Insruction: Subject matter knowledge , Journal of educational psychology, 77, 247- 271.
  • Lewis, C. (2002). Brief guide to lesson study. http://www.lessonresearch.net/briefguide.pdf 16.12.2015 tarihinde alınmıştır.
  • Marsigit, Djamilah B.W. ve Rosnawati, R. (2012). Developing mathematical problem solving to prepare the implementation of lesson study of mathematics teaching in Indonesian schools of disaster area. APEC- Tsukuba International Conference VI: Innovation of Mathematics Education through Lesson Study Challenges to Emergency Preparedness for Mathematics. (14-18). Tsukuba-Tokyo, Japan
  • McDowell, A. V. (2010). Preservice teachers' use of lesson study in teaching nature of science. Middle-Secondary Education and Instructional Technology Dissertations, The College of Education, Georgia State University, Atlanta, Georgia.
  • Özaltun Çelik, A. ve Bukova Güzel, E. (2016). Bir Matematik Öğretmenin Ders İmecesi Boyunca Öğrencilerin Düşüncelerini Ortaya Çıkaracak Soru Sorma Yaklaşımları. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education. 7(2), 365-392.
  • Özen, D. (2015). Ortaokul matematik öğretmenlerinin geometrik düşünmelerinin geliştirilmesi: bir ders imecesi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Eğitimi Anabilim Dalı, Matematik Eğitimi Bilim Dalı, Eskişehir.
  • Patton, M.Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. Sage Publications: Newbury Park.
  • Pesen, C. (2003). Eğitim fakülteleri ve sınıf öğretmenleri için matematik öğretimi. Nobel yayın dağıtım. Ankara.
  • Polya, G. (1957). How to solve it; a new aspect of mathematical method. Garde City, NY: Doubleday.
  • Puchner, L.D. ve Taylor, A.R. (2004). Lesson study, collaboration and teacher efficacy: Stories from two school-based math lesson study groups. Teaching and Teacher Education, 22 (2006), 922–934.
  • Shulman, L.S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15 (2), 4-14.
  • Şener, Z. ve Bulut, N. (2015). 8. sınıf öğrencilerinin matematik derslerinde problem çözme sürecinde karşılaştıkları güçlükler. GEFAD / GUJGEF, 35 (3), 637-661.
  • Takahashi, A. ve Yoshida, M. (2004). Ideas for establishing lesson study communities. Teaching Children Mathematics, Teaching Children Mathematics, 436- 443.
  • Toluk Uçar, Z. (2011). Öğretmen adaylarının pedagojik içerik bilgisi: Öğretimsel açıklamalar. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education. 2 (2), 87-102.
  • Toptaş, V. (2007). İlköğretim matematik dersi (1–5) öğretim programında yer alan 1. sınıf geometri öğrenme alanı öğrenme öğretme sürecinin incelenmesi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı, Ankara.
  • Yayan, B. (2010). Student and teacher characterıstıcs related to problem solvıng skılls of the sıxth grade Turkısh students. Unpublished doctoral dissertation, The Graduate School of Natural and Applied Sciences of Middle East Technical University, Ankara.
  • Yeşildere, S. ve Akkoç, H. (2010). Matematik öğretmen adaylarının sayı örüntülerine ilişkin pedagojik alan bilgilerinin konuya özel stratejiler bağlamında incelenmesi. On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (1), 125-149.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldız, A. (2013). Ders imecesinin matematik öğretmenlerinin problem çözme ortamlarında öğrencilerinin üstbilişlerini harekete geçirmeye yönelik davranışlarına etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı, Matematik Eğitimi Bilim Dalı, Trabzon.
  • Yin, R.K. (2003). Case study research. Sage Publication: London.
  • Yoshida, M. (1999). Lesson study: A case study of a Japanese to improwing insruction through school- based teacher devolepment. Unpublished doctoral dissertation, The Universty of Chicago, Chicago.
  • Yoshida, M. ve Jackson, W. C. (2011). Ideas for developing mathematical pedagogical content knowledge through lesson study. Lesson study research and practice in mathematics education, 279- 288.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. (1-6). XIV. Eğitim Bilimleri Kurultayı, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.

Sınıf Öğretmenlerinin Problem Çözmeye Dayalı Ders İmecesi Bilgilerinin Gelişiminin İncelenmesi

Year 2017, Volume: 3 Issue: 3, 48 - 62, 12.10.2017

Abstract

Araştırmanın amacı, sınıf
öğretmenlerinin problem çözmeye dayalı ders imecesi bilgilerinin gelişiminin
incelenmesidir. Araştırmanın uygulama süreci, 2014-2015 eğitim öğretim yılında
Trabzon il merkezinde iki farklı ilkokulda gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın
örneklemini 3’ü deney ve 3’ü kontrol grubu olmak üzere toplam 6 sınıf öğretmeni
oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Baki (2012)’nin geliştirdiği öğrenciyi tanıma, dersin organizasyonu ve
dersin sunumu
bileşenler temel alınarak Problem
Çözmeye Dayalı Ders İmecesi Gözlem Çizelgesi
kullanılmıştır. Bunun yanında
çalışmanın verilerini alan notları, gözlemler, mülakatlar, ders planları,
çalışma kâğıtları, ses ve video kaydı oluşturmaktadır. Çalışmadan elde edilen
veriler ise nicel ve nitel veri analizi yöntemleri kullanılarak analiz
edilmiştir. Çalışma sonucunda, ders imecesi çalışmalarının sınıf
öğretmenlerinin problem çözmeye dayalı ders imecesi bileşenlerinin (öğrenciyi
tanıma, dersin organizasyonu ve dersin sunumu) çoğu davranışına olumlu katkı
yaptığı tespit edilmiştir. Ancak sınıf öğretmenlerinin problem çözme sürecinde
konunun ana noktasını vurgulayan öğretimsel açıklamalarda yetersiz kaldığı
ortaya çıkmıştır.





References

  • Alkan, H., Sezer, M., Özçelik, A.Z. ve Köroğlu, H. (1996). Matematik öğretiminde ölçme ve değerlendirmenin etkisi. II Ulusal Eğitim Sempozyumu. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi. İstanbul.
  • Altun, M. (2004). Matematik öğretimi. Bursa: Alfa Yayınları.
  • Baba, T. (2007). Japanese education and lesson study: An overview Section 1.1: “How is lesson study implemented”. In M. Isoda., M. Stephens., Y. Ohara ve T. Miyakawa (Eds.). Japanese lesson study in mathematics. 2 (7).
  • Back, J. ve Joubert, M. (2011). Lesson study as a process for professional development: working with teachers to effect significant and changes in practice. Proceedings of 7th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Rzeszow, Poland, February, 2559-2568.
  • Baki, M. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının matematiği öğretme bilgilerinin gelişiminin incelenmesi: Bir ders imecesi (lesson study) çalışması. (Yayımlanmamış doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Matematik Eğitimi Bilim Dalı, Trabzon.
  • Baki, A., Erkan, İ., ve Demir, E. (2013). Ders planı etkililiğinin lesson study ile geliştirilmesi: Bir aksiyon araştırması. http://kongre.nigde.edu.tr/xufbmek /dosyalar/tam_metin/ pdf/2409-30_05_2012-16_25_29.pdf. 12.02.2016 tarihinde elde edilmiştir.
  • Bayazit, İ. ve Aksoy, Y. (2012). Matematiksel problemlerin öğrenim ve öğretimi. E. Bingölbali ve M.F. Özmantar, (Ed.), İlköğretimde karşılaşılan matematiksel zorluklar ve çözüm önerileri. (287-312). Ankara: Pegem yayıncılık.
  • Baykul, Y. (2009). İlköğretimde matematik öğretimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Boran, E. ve Tarım, K. (2016). Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Ders İmecesi Hakkındaki Görüşleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education Vol.7 No.1. 259-273.
  • Bozkurt, E. ve Yetkin-Özdemir, İ.E. (2016), Ders Araştırması Yürütmüş Üç Matematik Öğretmeninden Yansımalar. International Online Journal of Educational Sciences, 8 (3), 272-289.
  • Budak, İ., Budak, A., Bozkurt, I., ve Kaygın, B. (2011). Matematik öğretmen adaylarıyla bir ders araştırması uygulaması. New World Sciences Academy, 6 (2), 1606-1617.
  • Bütün, M. (2012). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının uygulanan zenginleştirilmiş program sürecinde matematiği öğretme bilgilerinin gelişimi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Cerbin, W. ve Kopp, B. (2006). Lesson study as a model for building pedagogical knowledge and improving teaching. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 18 (3), 250-257.
  • Chokshi, S. ve Fernandez, C. (2005). Reaping the systemic benefits of lesson study: Insights from the U.S. Phi Delta Kappan, 674-680.
  • Cohen, L. ve Manion, L. (1992). Research method in education. (3. edition) New York: Routledge Press.
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma deseni (S.B. Demir, Cev.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Cüceloğlu D. ve Erdoğan, İ. (2016). Öğretmen Olmak. Final kültür sanat yayınları. İstanbul.
  • Depaepe, F., Corte, E. ve Verschaffel, L. (2010). Teachers’ approaches towards word problem solving: Elaborating or restricting the problem context. Teaching and Teacher Education, 26, 152–160.
  • Easton, L. B. (2009). The tuning protocol for examining student work. http://www.ets.org/flicc/pdf/THE_TUNING_PROTOCOL_FOR_EXAMINING_STUDENT_WORK.pdf 23.07.2016 tarihinde elde edilmiştir.
  • Elipane, L.E. (2017). Institutionalizing Lesson Study In Teacher Education Institutions In The Philippines. www. academia.edu.tr 10.03.2017 tarihinde alınmıştır.
  • Eraslan, A. (2008). Japanese Lesson Study: Can it work in Turkey. Education and Science, 33 (3), 62-67.
  • Ezgin Rehber, H. (2009). Sınıf öğretmenlerinin öğretmen yeterlikleri açısından müfettişlerden rehberlik beklentileri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Fernandez, C. (2002). Learning from japanese approaches to professional development the case of lesson study. Journal of Teacher Education, 53 (5), 393-405.
  • Fernandez, C. ve Yoshida, M. (2004). Lesson study: A Japanese approach to improving mathematics teaching and learning. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates. London.
  • Gonzales, N. A. (1996). Problem formulation: Insights from student generated questions. School Science and Mathematics, 96 (3), 152-157.
  • Groves, S. (2013). Implementing the Japanese problem solving lesson structure. Mathematics Education Research Groups of Australasia Inc. 711-714.
  • Günay, R., Yücel-Toy, B. ve Bahadır, E. (2016). Öğretmen Eğitiminde Ders Araştırması Modeli ve Türkiye’de Hizmet Öncesi Öğretmenlik Uygulamalarına Yönelik Bir Model Önerisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 9 (42), 1224-1237.
  • Hart, L., Alston, A. ve Murata, A. (2009). Lesson study working group http://www.pmena.org/2009/proceedings/workinggroup90521replacement.pdf 10.04.2015 tarihinde alınmıştır.
  • Isoda, M. (2011). Problem solving approaches in mathematics education as a product of japanese lesson study. Journal of Science and Mathematics Education in Southeast Asia, 34 (1), 2 - 25.
  • Karal- Eyüboğlu, I. S. (2011). Fizik öğretmenlerinin pedagojik alan bilgilerinin gelişimi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • King, K., Shumow, L. ve Lietz, A. (2001). Science education in an urban elementary school: Case studies of teacher beliefs and classroom practices, science education, 85, 2, 869-882.
  • Leinhardt, G. ve Smith , D. A. (1985). Expertise in mathemtics Insruction: Subject matter knowledge , Journal of educational psychology, 77, 247- 271.
  • Lewis, C. (2002). Brief guide to lesson study. http://www.lessonresearch.net/briefguide.pdf 16.12.2015 tarihinde alınmıştır.
  • Marsigit, Djamilah B.W. ve Rosnawati, R. (2012). Developing mathematical problem solving to prepare the implementation of lesson study of mathematics teaching in Indonesian schools of disaster area. APEC- Tsukuba International Conference VI: Innovation of Mathematics Education through Lesson Study Challenges to Emergency Preparedness for Mathematics. (14-18). Tsukuba-Tokyo, Japan
  • McDowell, A. V. (2010). Preservice teachers' use of lesson study in teaching nature of science. Middle-Secondary Education and Instructional Technology Dissertations, The College of Education, Georgia State University, Atlanta, Georgia.
  • Özaltun Çelik, A. ve Bukova Güzel, E. (2016). Bir Matematik Öğretmenin Ders İmecesi Boyunca Öğrencilerin Düşüncelerini Ortaya Çıkaracak Soru Sorma Yaklaşımları. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education. 7(2), 365-392.
  • Özen, D. (2015). Ortaokul matematik öğretmenlerinin geometrik düşünmelerinin geliştirilmesi: bir ders imecesi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Eğitimi Anabilim Dalı, Matematik Eğitimi Bilim Dalı, Eskişehir.
  • Patton, M.Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. Sage Publications: Newbury Park.
  • Pesen, C. (2003). Eğitim fakülteleri ve sınıf öğretmenleri için matematik öğretimi. Nobel yayın dağıtım. Ankara.
  • Polya, G. (1957). How to solve it; a new aspect of mathematical method. Garde City, NY: Doubleday.
  • Puchner, L.D. ve Taylor, A.R. (2004). Lesson study, collaboration and teacher efficacy: Stories from two school-based math lesson study groups. Teaching and Teacher Education, 22 (2006), 922–934.
  • Shulman, L.S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15 (2), 4-14.
  • Şener, Z. ve Bulut, N. (2015). 8. sınıf öğrencilerinin matematik derslerinde problem çözme sürecinde karşılaştıkları güçlükler. GEFAD / GUJGEF, 35 (3), 637-661.
  • Takahashi, A. ve Yoshida, M. (2004). Ideas for establishing lesson study communities. Teaching Children Mathematics, Teaching Children Mathematics, 436- 443.
  • Toluk Uçar, Z. (2011). Öğretmen adaylarının pedagojik içerik bilgisi: Öğretimsel açıklamalar. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education. 2 (2), 87-102.
  • Toptaş, V. (2007). İlköğretim matematik dersi (1–5) öğretim programında yer alan 1. sınıf geometri öğrenme alanı öğrenme öğretme sürecinin incelenmesi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı, Ankara.
  • Yayan, B. (2010). Student and teacher characterıstıcs related to problem solvıng skılls of the sıxth grade Turkısh students. Unpublished doctoral dissertation, The Graduate School of Natural and Applied Sciences of Middle East Technical University, Ankara.
  • Yeşildere, S. ve Akkoç, H. (2010). Matematik öğretmen adaylarının sayı örüntülerine ilişkin pedagojik alan bilgilerinin konuya özel stratejiler bağlamında incelenmesi. On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (1), 125-149.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldız, A. (2013). Ders imecesinin matematik öğretmenlerinin problem çözme ortamlarında öğrencilerinin üstbilişlerini harekete geçirmeye yönelik davranışlarına etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı, Matematik Eğitimi Bilim Dalı, Trabzon.
  • Yin, R.K. (2003). Case study research. Sage Publication: London.
  • Yoshida, M. (1999). Lesson study: A case study of a Japanese to improwing insruction through school- based teacher devolepment. Unpublished doctoral dissertation, The Universty of Chicago, Chicago.
  • Yoshida, M. ve Jackson, W. C. (2011). Ideas for developing mathematical pedagogical content knowledge through lesson study. Lesson study research and practice in mathematics education, 279- 288.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. (1-6). XIV. Eğitim Bilimleri Kurultayı, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
There are 54 citations in total.

Details

Subjects Studies on Education
Journal Section Article
Authors

Emine Gözel

Publication Date October 12, 2017
Submission Date October 16, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 3 Issue: 3

Cite

APA Gözel, E. (2017). Sınıf Öğretmenlerinin Problem Çözmeye Dayalı Ders İmecesi Bilgilerinin Gelişiminin İncelenmesi. Eğitim Kuram Ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 3(3), 48-62.