The main aim of this study is examining the improvement of classroom
teachers’ lesson study based on problem solving. The implementation time of the
research was completed in two distinctive grade schools in Trabzon region focus
in the scholarly year of 2014-2015. The sample of this review comprised of 6
teacher, 3 of which were experimental and 3 of which were control groups. As an
data collecting tool, Problem Solving-Based
Lesson Study Observation Schedule developed by Baki (2012) based on student recognition, course organization and
classroom presentation. In addition to these, notes, observations,
interviews, lesson plans, working papers, sound and video recordings that take
information of the work are likewise made. The data obtained without working
were analyzed with quantitative and qualitative data analysis. At the end of the
study, it was determined that lesson studies have a positive effect on much
behaviour of class teachers’ problem solving- based lesson study components.
However, it revealed that class teachers are inadequate in instructional
explanations which emphasize the main point of the topic in problem solving
process. Likewise, it was also determined that lesson studies positively affect
behaviors of class teachers’ problem solving steps.
Araştırmanın amacı, sınıf
öğretmenlerinin problem çözmeye dayalı ders imecesi bilgilerinin gelişiminin
incelenmesidir. Araştırmanın uygulama süreci, 2014-2015 eğitim öğretim yılında
Trabzon il merkezinde iki farklı ilkokulda gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın
örneklemini 3’ü deney ve 3’ü kontrol grubu olmak üzere toplam 6 sınıf öğretmeni
oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Baki (2012)’nin geliştirdiği öğrenciyi tanıma, dersin organizasyonu ve
dersin sunumu bileşenler temel alınarak Problem
Çözmeye Dayalı Ders İmecesi Gözlem Çizelgesi kullanılmıştır. Bunun yanında
çalışmanın verilerini alan notları, gözlemler, mülakatlar, ders planları,
çalışma kâğıtları, ses ve video kaydı oluşturmaktadır. Çalışmadan elde edilen
veriler ise nicel ve nitel veri analizi yöntemleri kullanılarak analiz
edilmiştir. Çalışma sonucunda, ders imecesi çalışmalarının sınıf
öğretmenlerinin problem çözmeye dayalı ders imecesi bileşenlerinin (öğrenciyi
tanıma, dersin organizasyonu ve dersin sunumu) çoğu davranışına olumlu katkı
yaptığı tespit edilmiştir. Ancak sınıf öğretmenlerinin problem çözme sürecinde
konunun ana noktasını vurgulayan öğretimsel açıklamalarda yetersiz kaldığı
ortaya çıkmıştır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | October 12, 2017 |
Submission Date | October 16, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 3 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.