Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretime İlişkin Bazı Kavramların Müzik ve Tiyatro Formlarına Dönüştürülmesi Sürecine Yönelik Öğrenci Görüşleri

Year 2019, Volume: 5 Issue: 2, 199 - 213, 05.08.2019

Abstract

Öğretim ve öğrenmenin niteliğini artırmada
önemli bir işleve ve öneme sahip olup sahip olan bu çalışmada “Öğretim
Teknolojileri ve Materyal Tasarımı” dersi aktif öğretme-öğrenme strateji,
yöntem, teknik ve materyalleri kullanılarak işlenmiştir. Bu ders kapsamında
2017-2018 öğretim yılı güz döneminde Müzik öğretmenliği bölümünde öğrenim gören
30 öğrenciyle birlikte, çalışma yaprağı, çalışma kitapçığı, slayt, kavram
haritası, bulmaca, video, kukla vb. 2 ve 3 boyutlu öğretim materyalleri
geliştirilmiştir.  Ayrıca yine bu
çerçevede temel meslek bilgisi derslerinden biri olan öğretim ilke ve
yöntemleri ilgili seçilen temel kavramlar ve ilkeler şiir ve senaryo formlarına
dönüştürülmüştür.  Daha sonra da bu
çalışmalar “Eğitim Köyünde Müzik ve Dansla öğreniyorum” adıyla konser ve
gösteri olarak sergilenmiştir. Toplamda 104 saat süren bu sürece ilişkin
öğrencilerin görüşleri uzman görüşlerine düzenlenmiş yapılandırılmamış görüş
alma formuyla yazılı olarak alınmıştır. Öğrenci görüşleri kelime, cümle,
paragraf ve anlam boyutu ile ayrıntılı şekilde kodlanmıştır. Anlam bakımından
bir araya gelen kodlar birleştirilerek temalar oluşturulmuştur. Verilerin
analizi sonucunda öğrenci görüşlerinin
öğretme-öğrenme
etkinliklerinin nitelikleri, öğretmenlik mesleği, ekip çalışması ve etkileşim,
üretim süreci, müzik, kişisel gelişim ve beceriler duygu ve hisler
üzere yedi temel kategoride toplandığı görülmüştür.  Sonuç olarak öğrenci görüşlerine göre;
yapılan bu çalışmaların katılımcılara öğretmenlik mesleğini sevdirdiği, onların
mesleki becerilerine, etkileşim, işbirliği, paylaşma, üretkenlik, sorun çözme,
kişisel gelişimlerine katkı getirdiği; farklı duygu ve hisler yaşattığı
belirlenmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının öğretmenlik formasyonuna ilişkin
temel kavramları daha etkili ve kalıcı şekilde öğrendikleri gözlenmiştir. Bu
sonuçlara göre öğretme-öğrenme süreçlerinde öğrenen üzerinde etkisi ve
kalıcılığı yüksek olan yaşantıya dayalı etkinlikler ve öğrenciyi eğlendiren,
rahatlatan ve aynı zamanda öğrenmesini sağlayan öğrenme koşullarının daha çok
kullanılması önerilmektedir.





References

  • Açıkgöz, K, Ü. (2003). Aktif öğrenme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Aykaç, N. (2005). İlköğretimde aktif öğretim yöntemlerini kullanma ve eğitim ortamını düzenleme durumunun, öğrencilerin derse karsı tutumlarına, sınıf içi iletişim becerilerine, erişi düzeylerine ve kalıcılığa etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Başaran, B.I. (2004). Etkili öğrenme ve çoklu zekâ kuramı: bir inceleme. Ege Eğitim Dergisi, 5 (1),7-15.
  • Bújez. A.V. ve Diaz M.T. (2014). Creativity ın the music classroom procedia. Social and Behavioral Sciences 141 (s.237 – 241) https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.05.041
  • Camcı, F. (2012). Aktif öğrenmeye dayalı etkinlik temelli öğretimin öğrencilerin akademik becerilerine ve öğrenme sürecine etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi ), Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Adıyaman.
  • Çilden, Ş. (2001). Müzik, Çocuk gelişimi ve öğrenme. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 21(1), 1-8.
  • Çivi, C. (2002). Öğrenmeyi öğrenme. A. R. Sünbül (Ed.), Eğitime yeni bakışlar içinde (s. 197-201). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Darling-Hammond, L. (2008). Powerful learning. Jossey- Bass: Massachusetts
  • Demirel, Ö. (2006). Öğretimde planlama ve değerlendirme. Öğretme sanatı içinde, Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Durna, H. ( 2009 ). 10. Sınıf coğrafya dersinde doğal afetler konusunun aktif öğrenme yöntemi ile öğretilmesi ve öğrenci başarısına etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi ). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ebret, A. (2015). Etkinlik temelli matematik öğretiminin 3.sınıf öğlencilerinin problem çözme becerilerine ve matematiğe ilişkim tutumlarına etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Erden, M. ve Akman Y. (1996). Eğitim psikolojisi. Ankara: Arkadaş yayınları.
  • Ergin, İ. (2009). 5E Modelinin öğrencilerin akademik başarısına ve hatırlama düzeyine etkisi: eğik atış hareketi örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(18), 11-26.
  • Felder, R. M. & Brent, R. (1996). Navigating the bumpy road to student-centered ınstruction. College Teaching. 44(2), 43-47.
  • Fer, S. (2009). Öğretim tasarımı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Fidan, N. (2006). Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Gagne, R. M. & Driscoll, M. P. (1988). Essential of learning for instruction. Englewood cliffs: Nj: Prentice-Hall.
  • Graham, D. (2006). Cooperative learning methods and middle school students, (Unpublished Doctoral Thesis), Capella University. Minneapolis, USA.
  • Hedges, L., Yalın, H.İ. ve Özdemir, S. (1996). Milli eğitimi geliştirme projesi: her yönüyle öğretmen olabilme. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Koçak, S. (2010). Aktif öğrenme yönteminin öğrencilerin bilişim teknolojileri dersindeki başarıları ve öğrenme strateji düzeyleri üzerindeki etkileri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Koçak, S. (2010). Aktif öğrenme yönteminin öğrencilerin bilişim teknolojileri dersindeki başarıları ve öğrenme strateji düzeyleri üzerindeki etkileri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Köseoğlu, C. (2005). Kesirlerin öğretiminde aktif öğrenme yönteminin öğrenci başarısına etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özbayraktar, A. (2016). Öğretmen ve öğrenci merkezli (orff yaklaşımı) müzik öğretim yaklaşımlarının öğrencilerin derse olan tutumları üzerindeki etkileri (Şanlıurfa Siverek Mehmetçik İlköğretim okulu örneği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Erciyes Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Kayseri.
  • Özden, Y. (2005). Öğrenme ve öğretme. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Schank, R. C. (1995). What we learn when we learn by doing. (Technical Report No. 60). Northwestern University, Institute for Learning Sciences. http://cogprints.org/637/1/LearnbyDoing_Schank.html adresinden 18.12.2018 tarihinde alınmıştır.
  • Schroeder, C. M., Scott, T. P., Tolson, H., Huang, T. Y. ve Lee, Y. H. (2007). A meta‐analysis of national research: Effects of teaching strategies on student achievement in science in the United States. Journal of research in science teaching, 44(10), 1436-1460.
  • Selçuk, Z. (2001). Gelişim ve öğrenme. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Senemoğlu, N. (2018). Gelişim öğrenme öğretim (kuramdan uygulamaya). Ankara: Anı Yayınları.
  • Sezer, A. ve Tokcan, H. (2003). İş birliğine dayalı öğrenmenin coğrafya dersinde akademik başarı üzerine etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 227-242.
  • Shuell, J. (1994). Cognitive conception of learning. Rewiew of Educational Research, 56(4), 411-426.
  • Sidekli, S. ve Karaca, L. (2013). Sosyal bilgiler öğretiminde yerel, kültürel miras öğelerinin kullanımına ilişkin öğretmen adayı görüşleri, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 20-38.
  • Sidekli, S. ve Coşkun, İ. (2014). Türkü: Sosyal bilgiler öğretiminde yeni bir yaklaşım, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (1), 27-38.
  • Sönmez, V. (2003). Program geliştirme öğretmen el kitabı. Ankara: Adım Yayıncılık.
  • Topan, B. (2013). Matematik öğretiminde öğrenci merkezli yöntemlerin akademik başarı ve derse yönelik tutum üzerindeki etkililiği: bir meta-analiz çalışması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kocaeli Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kocaeli.
  • Türkoğlu, A., Doğanay, A. ve Yıldırım, A. (1996). Ders çalışma becerileri. Adana: Baki yayınları.
  • Ural, G. ve Bümen, N. (2016). A meta-analysis on instructional applications of constructivism in science and technology teaching: A sample of Turkey. Education and Science, 41(185), 51-82.
  • Yeşilpınar Uyar, M. ve Doğanay, A. (2018). Öğrenci merekzli strateji, yöntem ve tekniklerin akademik başarıya etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 186-209.
  • Ülgen, G. (1994). Eğitim Psikolojisi kavramlar, ilkeleri yöntemler, kuram ve uygulamalar. Ankara: Lazer Ofset Matbaası.
  • Walkin, L. (1992 ). Teaching and learning in further and adult education. Cheltenham: Stanley Thornes Ltd.
  • Ward, D.R & Tiessen, E. L. (1997). Adding educational value to the web: Active learning with alive pages. Educational Technology.
  • Weimer, M. (2002). Learner-centered teaching: Five key changes to practice. San Francisco: John Wiley ve Sons.
  • Weir, J. (2005). Active learning in transportation engineering education, (Unpublished Doctoral Thesis), Worcester Polytechnic Institute, Worcester: England.
  • Wu, T-Y. & Tsai, C-C. (2005). Effects of constructivist-oriented instruction on elementary school students’ cognitive structures. Journal of Biolagical Education, 39(3), 113- 117.
  • Yalın, H. İ. (2003), Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Zengin, B. ve Kurbanov, B. (2003). Yabancı dil eğitimi ve müzik: bütünlüklü öğretim ve öğrenme. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 187-209.

Student Opinions on Transformation Process of Some Concepts Related to Teaching Principles and Methods into Music and Theater Forms

Year 2019, Volume: 5 Issue: 2, 199 - 213, 05.08.2019

Abstract

This study is based on “Instructional
Technologies and Material Design” course teaching using active
teaching-learning strategies, methods, techniques and materials. Within the
scope of this course, 2 and 3 dimensional teaching materials such as work sheets,
slides, concept maps, puzzles, videos, puppets have been developed with 30
students studying in Music Teaching Department during the fall semester of
2017-2018 academic year. In addition, the selected basic concepts and
principles related to teaching principles and methods, which are among the
basic vocational knowledge courses in this framework, have been transformed
into poetry and scenario forms. Later on, these works have been presented as
concerts and performances in the name of “Learning in Music and Dance in
Education Village”.  The students' views
on this process, which lasted 104 hours in total, were taken in written,
unstructured interview form arranged according to expert opinions. These views
were coded in detail with word, sentence, paragraph and meaning dimensions.
According to this, themes were developed by combining the codes that come
together in terms of meaning. As a result of the analysis of the data, it was
found that the student opinions were collected in seven basic categories, namely
teaching-learning activities, qualifications, teaching profession, team work
and interaction, production process, music, personal development and skills
emotions and feelings. As a conclusion, according to student opinions; these
studies have contributed to their professional skills, interaction,
cooperation, sharing, productivity, problem solving, personal development, and
love of participatory teaching profession; different feelings and feelings.
Moreover, it is observed that prospective teachers learn the basic concepts
related to teaching more efficiently and permanently. According to these
results, in the process of teaching and learning, it is suggested that
life-based activities with high impact and persistence on learners in
teaching-learning process, and learning conditions that entertain, relax and
also help the students in learning should be used more. 
 

References

  • Açıkgöz, K, Ü. (2003). Aktif öğrenme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Aykaç, N. (2005). İlköğretimde aktif öğretim yöntemlerini kullanma ve eğitim ortamını düzenleme durumunun, öğrencilerin derse karsı tutumlarına, sınıf içi iletişim becerilerine, erişi düzeylerine ve kalıcılığa etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Başaran, B.I. (2004). Etkili öğrenme ve çoklu zekâ kuramı: bir inceleme. Ege Eğitim Dergisi, 5 (1),7-15.
  • Bújez. A.V. ve Diaz M.T. (2014). Creativity ın the music classroom procedia. Social and Behavioral Sciences 141 (s.237 – 241) https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.05.041
  • Camcı, F. (2012). Aktif öğrenmeye dayalı etkinlik temelli öğretimin öğrencilerin akademik becerilerine ve öğrenme sürecine etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi ), Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Adıyaman.
  • Çilden, Ş. (2001). Müzik, Çocuk gelişimi ve öğrenme. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 21(1), 1-8.
  • Çivi, C. (2002). Öğrenmeyi öğrenme. A. R. Sünbül (Ed.), Eğitime yeni bakışlar içinde (s. 197-201). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Darling-Hammond, L. (2008). Powerful learning. Jossey- Bass: Massachusetts
  • Demirel, Ö. (2006). Öğretimde planlama ve değerlendirme. Öğretme sanatı içinde, Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Durna, H. ( 2009 ). 10. Sınıf coğrafya dersinde doğal afetler konusunun aktif öğrenme yöntemi ile öğretilmesi ve öğrenci başarısına etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi ). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ebret, A. (2015). Etkinlik temelli matematik öğretiminin 3.sınıf öğlencilerinin problem çözme becerilerine ve matematiğe ilişkim tutumlarına etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Erden, M. ve Akman Y. (1996). Eğitim psikolojisi. Ankara: Arkadaş yayınları.
  • Ergin, İ. (2009). 5E Modelinin öğrencilerin akademik başarısına ve hatırlama düzeyine etkisi: eğik atış hareketi örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(18), 11-26.
  • Felder, R. M. & Brent, R. (1996). Navigating the bumpy road to student-centered ınstruction. College Teaching. 44(2), 43-47.
  • Fer, S. (2009). Öğretim tasarımı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Fidan, N. (2006). Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Gagne, R. M. & Driscoll, M. P. (1988). Essential of learning for instruction. Englewood cliffs: Nj: Prentice-Hall.
  • Graham, D. (2006). Cooperative learning methods and middle school students, (Unpublished Doctoral Thesis), Capella University. Minneapolis, USA.
  • Hedges, L., Yalın, H.İ. ve Özdemir, S. (1996). Milli eğitimi geliştirme projesi: her yönüyle öğretmen olabilme. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Koçak, S. (2010). Aktif öğrenme yönteminin öğrencilerin bilişim teknolojileri dersindeki başarıları ve öğrenme strateji düzeyleri üzerindeki etkileri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Koçak, S. (2010). Aktif öğrenme yönteminin öğrencilerin bilişim teknolojileri dersindeki başarıları ve öğrenme strateji düzeyleri üzerindeki etkileri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Köseoğlu, C. (2005). Kesirlerin öğretiminde aktif öğrenme yönteminin öğrenci başarısına etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özbayraktar, A. (2016). Öğretmen ve öğrenci merkezli (orff yaklaşımı) müzik öğretim yaklaşımlarının öğrencilerin derse olan tutumları üzerindeki etkileri (Şanlıurfa Siverek Mehmetçik İlköğretim okulu örneği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Erciyes Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Kayseri.
  • Özden, Y. (2005). Öğrenme ve öğretme. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Schank, R. C. (1995). What we learn when we learn by doing. (Technical Report No. 60). Northwestern University, Institute for Learning Sciences. http://cogprints.org/637/1/LearnbyDoing_Schank.html adresinden 18.12.2018 tarihinde alınmıştır.
  • Schroeder, C. M., Scott, T. P., Tolson, H., Huang, T. Y. ve Lee, Y. H. (2007). A meta‐analysis of national research: Effects of teaching strategies on student achievement in science in the United States. Journal of research in science teaching, 44(10), 1436-1460.
  • Selçuk, Z. (2001). Gelişim ve öğrenme. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Senemoğlu, N. (2018). Gelişim öğrenme öğretim (kuramdan uygulamaya). Ankara: Anı Yayınları.
  • Sezer, A. ve Tokcan, H. (2003). İş birliğine dayalı öğrenmenin coğrafya dersinde akademik başarı üzerine etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 227-242.
  • Shuell, J. (1994). Cognitive conception of learning. Rewiew of Educational Research, 56(4), 411-426.
  • Sidekli, S. ve Karaca, L. (2013). Sosyal bilgiler öğretiminde yerel, kültürel miras öğelerinin kullanımına ilişkin öğretmen adayı görüşleri, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 20-38.
  • Sidekli, S. ve Coşkun, İ. (2014). Türkü: Sosyal bilgiler öğretiminde yeni bir yaklaşım, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (1), 27-38.
  • Sönmez, V. (2003). Program geliştirme öğretmen el kitabı. Ankara: Adım Yayıncılık.
  • Topan, B. (2013). Matematik öğretiminde öğrenci merkezli yöntemlerin akademik başarı ve derse yönelik tutum üzerindeki etkililiği: bir meta-analiz çalışması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kocaeli Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kocaeli.
  • Türkoğlu, A., Doğanay, A. ve Yıldırım, A. (1996). Ders çalışma becerileri. Adana: Baki yayınları.
  • Ural, G. ve Bümen, N. (2016). A meta-analysis on instructional applications of constructivism in science and technology teaching: A sample of Turkey. Education and Science, 41(185), 51-82.
  • Yeşilpınar Uyar, M. ve Doğanay, A. (2018). Öğrenci merekzli strateji, yöntem ve tekniklerin akademik başarıya etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 186-209.
  • Ülgen, G. (1994). Eğitim Psikolojisi kavramlar, ilkeleri yöntemler, kuram ve uygulamalar. Ankara: Lazer Ofset Matbaası.
  • Walkin, L. (1992 ). Teaching and learning in further and adult education. Cheltenham: Stanley Thornes Ltd.
  • Ward, D.R & Tiessen, E. L. (1997). Adding educational value to the web: Active learning with alive pages. Educational Technology.
  • Weimer, M. (2002). Learner-centered teaching: Five key changes to practice. San Francisco: John Wiley ve Sons.
  • Weir, J. (2005). Active learning in transportation engineering education, (Unpublished Doctoral Thesis), Worcester Polytechnic Institute, Worcester: England.
  • Wu, T-Y. & Tsai, C-C. (2005). Effects of constructivist-oriented instruction on elementary school students’ cognitive structures. Journal of Biolagical Education, 39(3), 113- 117.
  • Yalın, H. İ. (2003), Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Zengin, B. ve Kurbanov, B. (2003). Yabancı dil eğitimi ve müzik: bütünlüklü öğretim ve öğrenme. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 187-209.
There are 45 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Article
Authors

Mustafa Yeler 0000-0001-6558-2812

Publication Date August 5, 2019
Submission Date September 20, 2018
Published in Issue Year 2019 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Yeler, M. (2019). Öğretime İlişkin Bazı Kavramların Müzik ve Tiyatro Formlarına Dönüştürülmesi Sürecine Yönelik Öğrenci Görüşleri. Eğitim Kuram Ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(2), 199-213.