Bu araştırmanın temel amacı devlet okullarında görev yapan okul müdürlerinin görüşlerine göre okul müdürlerinin girişimcilik yeterliklerinin belirlenmesidir. Nitel araştırma desenlerinden biri olan olgubilim deseniyle yürütülen araştırmada, İstanbul ili Anadolu yakasında çeşitli eğitim kademelerinde ve okullarda görev yapan toplamda yirmi beş okul müdürü ile yarı yapılandırılmış sorulardan oluşan görüşme gerçekleştirilmiştir. Görüşme sürecinde okul müdürlerinin algıları, deneyimleri ve anlamlandırmaları doğrultusunda elde edilen veriler, içerik analizi tekniği kullanılarak kodlanmış ve elde edilen kodlar, araştırma soruları çerçevesinde çeşitli kategori ve temalar altında bir araya getirilmiştir. Elde edilen bulgulara bakıldığında okul müdürlerinin girişimcilik yeterliklerinin; (1) bireysel yeterlikler alt temasında risk alma, sonuç ve fayda elde etme, inisiyatif-sorumluluk alma, başarısızlık kaygısının olmaması ve gözlemci olma yeterliklerinde yoğunlaştığı görülmüştür. Bununla birlikte (2) örgütsel yeterlikler alt temasında fırsatları değerlendirme ve planlama, fırsatları ve yenilikleri yakalama, gerçekçi uygulanabilir fikirlere duyarlılık, fikir çeşitliliğini destekleme ve fikirlere açıklık yeterliklerinde yoğunlaştığı tespit edilmiştir. Yine (3) ilişkisel yeterlikler alt temasında paydaşları ve çevresel imkânları harekete geçirme, paydaş gücünden yararlanma, ikna etme ve etkili iletişim-etkileşim kurma yeterliklerinde yoğunlaştığı gözlenmiştir. Son olarak (3) bağlılık özgüven yeterlikleri alt temasında ise azim ve vazgeçmeme yeterliğinde yoğunlaştığı görülmüştür. Elde edilen bulgular çerçevesinde okul yönetim süreçlerinin daha etkili hale getirilmesi için okul liderliğinin yapılandırılma süreçlerinde girişimcilik yeterliklerinin dikkate alınması önem arz etmektedir.
The main purpose of this research is to determine the entrepreneurship competencies of school principals according to the opinions of school principals working in public schools. In the study conducted with phenomenology design, which is one of the qualitative research designs, interviews consisting of semi-structured questions were conducted with a total of twenty-five school principals working in the Anatolian side of Istanbul and various education levels. The data obtained in line with the perceptions, experiences, and interpretations of school principals during the interview process were coded using the content analysis technique and brought together under categories and themes within the framework of research questions. Considering the findings obtained, the entrepreneurship competencies of school principals are observed to be concentrated on; (1) the competencies of taking risks, obtaining results and benefits, taking initiative responsibility, not having failure anxiety, and being an observer under the sub-theme of individual competencies. However, (2) in the sub-theme of organizational competencies, they were observed to be concentrated on the competencies of planning and evaluating opportunities, catching opportunities and innovations, sensitivity to realistic and applicable ideas, supporting the diversity of ideas, and openness to ideas. Again, (3) in the sub-theme of relational competencies, they were observed to be concentrated on the competencies of activating stakeholders and environmental opportunities, benefiting from stakeholder power, persuading, and effective communication and interaction. Finally, (4) in the sub-theme of commitment-self-confidence, they were observed to be concentrated on the competencies of perseverance and persistence. Within the framework of the findings, it is important to consider entrepreneurship competencies in the structuring processes of school leadership to make school management processes more effective.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | February 23, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 7 Issue: 3 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.