Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2019, Volume: 8 Issue: 2, 65 - 82, 30.06.2019

Abstract

References

  • Adıgüzel, O. C. & Özüdoğru, F. (2014). İlkokul 2. Sınıf İngilizce Öğretim Programına Yönelik Aydınlatıcı Değerlendirme Modeline Dayalı Program Değerlendirme Ölçeği Çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 4 (2) , 124-136.
  • Alderson, J. C. & Beretta, A. (1992). Evaluating Second Language Education. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Alkan M. F. &Arslan, M. (2014). Evaluation of the 2nd Grade English Language Curriculum, Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 4 (7), 87-99.
  • Bayrak, B. & Erden, A. M. (2007). Fen bilgisi öğretim programının değerlendirilmesi. Kastamonu Education Journal, 15( 1),137-154.
  • Bodegas, I.D.N.(2009). Doing programme evaluation: Quantitative and qualitative approaches and the notion of participatory evaluation, Memorias Del V Foro De Estudios En Lenguas Internacional, ISBN 978-607-9015-05-3.
  • Brown, J. D. (1995). The elements of Language Curriculum: A Systematic Approach to Program Development. Boston: Heinle & Heinle Publishers.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı [Data analysis handbook for social sciences] (7th ed.). Anakara: Pegem A.
  • Cihan, T.& Gürlen, E. (2013).Teachers’ Opinions on the English Language Curriculum of the 5th Grade of Primary Education, Anadolu University Journal of Social Sciences,13(1),131-146.
  • Demircan,Ö. (1988) . Dünden Bugüne Türkiye’de Yabancı Dil. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Demirel, Ö. (2005). Language project of the European council and its application in Turkey, National Education Journal, 33(167). Available at http://dhgm.meb.gov.tr/ yayimlar/dergiler/ Milli_Egitim _ Dergisi /167/index3-demirel.ht m. Accessed 10 March 2014.
  • Demirel, Ö. (2006). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Dinçer, A.& Takkaç, M.& Akalın, S. (2010). An Evaluation on English Language Education Process in Turkey from the Viewpoints of University Preparatory School Students , 2nd International Symposium on Sustainable Development, Paper presented, Sarajevo.
  • Erden, M. (1995). Eğitimde program değerlendirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Erkan, M.A. (2009). İlköğretim Okulları 4. ve 5. Sınıflar Yeni İngilizce Öğretim Programının Uygulanmasında Karşılaşılan Sorunların İncelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Gömleksiz, M.N. & Bulut, İ. (2007). Yeni Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programının Uygulamadaki Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 32 , 76- 88. [Online]: Retrieved on October 30, 2008.
  • Güneş, T. (2009). İlköğretim 5. Sınıf İngilizce Dersi Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Hunter, G.,Anthony R. Jr., A., Steven J., D. (2010). Survey Development Guidance for Medical Education Researchers, Academic Medicine, 85(5), doi:10.1097/ACM.0b013e3181d d3e88.
  • İnam, G. (2009). İlköğretim okulları 4. sınıf İngilizce dersi öğretim programının değerlendirilmesine ilişkin öğretmen görüşleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • İnceçay, G. (2012). Turkey's foreign language policy at primary level: Challenges in practice. ELT Research Journal, 1, 53-62.
  • Kırkgöz, Y. (2009). Globalization and English language policy in Turkey. Educational Policy, 23, 663-684.
  • Kızıldağ, A. (2009). Teaching English in Turkey: Dialogues with teachers about the challenges in public primary schools. International Electronic Journal of Elementary Education, 1(3), 188-201. Available at http://www.iejee.com/1_3_2009/kizildag.pdf. Accessed 13 March 2014.
  • Küçük, Ö. (2008). An Evaluation of English Language Teaching Program at Key Stage I and Opinions of Teachers Regarding the Program (Published master thesis), Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Lynch, B. K. (1996). Language program evaluation:Theory and practice. New York: Cambridge University Press.
  • Mackey, A. & Gass, S. M. (2011). Research Methods in Second Language Acquisition: A Practical Guide. Wiley , Blackwell publishing. ISBN: 978-1-4443-3427-2
  • MEB (2015), İlköğretim Kurumları İngilizce Dersi Öğretim Programı. İstanbul : Milli Eğitim Basımevi.
  • Mersinligil, G. (2002). İlköğretim dört ve beşinci sınıflarda uygulanan İngilizce dersi öğretim programının değerlendirilmesi: Adana ili örneği (Yayınlanmış Doktora Tezi), Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Merter, F., Kartal, Ş. & Çağlar, İ. (2012). The Evaluation of New High School English CurriculumIn Terms of Teachers’ Opinions, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 43-58.
  • Orakcı, Ş. (2012). İlköğretim 7. sınıflar için uygulanan 2006 İngilizce öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Rolstad, K., Mahoney,K. & Glas, G.V. (2005). The Big Picture: A Meta-Analysis of Program Effectiveness Research on English Language Learners, Educational Policy, 19(4), 572-594, Doı: 10.1177/0895904805278067.
  • Seçkin, H. (2010). İlköğretim 4. sınıf İngilizce dersi öğretim programının değerlendirilmesi (Yayınlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Slavin, R.E. (2008), What Works? Issues in Synthesizing Educational Program Evaluation, Educational Researcher, 37(1), 5-14, DOI: 10.3102/0013189X08314117 http: // er. aera. net.
  • Soner, O. (2007). Türkiye'de Yabancı Dil Eğitimin Dünü Bugünü. Öneri, 7 (28), 397-404.
  • Tok, H. & Arıbaş, S. (2008). Avrupa Birliğine uyum sürecinde yabancı dil öğretimi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (15), 205-227.
  • Yaman, S. (2010). İlköğretim birinci kademe İngilizce dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Worthen, B. R., J. R. Sanders & Fıtzpatrıck, J. L. (2004). Program Evaluation: Alternative Approaches and Practical Guidelines. Boston: Allyn & Bacon, Third Edition.

DEVELOPING A PROGRAM EVALUATION SCALE TO INVESTIGATE PERCEPTIONS ABOUT ENGLISH LANGUAGE TEACHING PROGRAM

Year 2019, Volume: 8 Issue: 2, 65 - 82, 30.06.2019

Abstract

Evaluation serves as a major means to identify the
benefits and effectiveness of a teaching program. To capture as many potential
angles as possible and investigate the opinions of stakeholders with regards to
the elements of teaching programs, researchers and program developers generally
tend to rely on quantitative survey data. To this end, program evaluation
questionnaires play a remarkable role since they ensure to gather quick and
sufficient numerical data from a considerable number of respondents. However,
the suitability, reliability, and appropriateness of questionnaires for
investigating the opinions of stakeholders regarding English language teaching
programs (ELTP, henceforth) are considered as narrow-scoped. Based on the argument, the primary concern of the
current research is to develop a program evaluation scale for exploring
opinions of language teachers by providing insights on all possible angles of
ELTP with a particular focus on
objectives, content, teaching learning
process and assessment of the program. To serve this purpose, a seven-step
survey development framework was used for constructing the scale. The findings led to the development of a 33-item scale
that involved five components: (a) general overview, (b) goals, (c) content (d)
teaching and learning process (e) assessment. Moreover,
the overall
results indicated Cronbach’s alpha reliability of .94 for the 33-itemed scale.
 

References

  • Adıgüzel, O. C. & Özüdoğru, F. (2014). İlkokul 2. Sınıf İngilizce Öğretim Programına Yönelik Aydınlatıcı Değerlendirme Modeline Dayalı Program Değerlendirme Ölçeği Çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 4 (2) , 124-136.
  • Alderson, J. C. & Beretta, A. (1992). Evaluating Second Language Education. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Alkan M. F. &Arslan, M. (2014). Evaluation of the 2nd Grade English Language Curriculum, Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 4 (7), 87-99.
  • Bayrak, B. & Erden, A. M. (2007). Fen bilgisi öğretim programının değerlendirilmesi. Kastamonu Education Journal, 15( 1),137-154.
  • Bodegas, I.D.N.(2009). Doing programme evaluation: Quantitative and qualitative approaches and the notion of participatory evaluation, Memorias Del V Foro De Estudios En Lenguas Internacional, ISBN 978-607-9015-05-3.
  • Brown, J. D. (1995). The elements of Language Curriculum: A Systematic Approach to Program Development. Boston: Heinle & Heinle Publishers.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı [Data analysis handbook for social sciences] (7th ed.). Anakara: Pegem A.
  • Cihan, T.& Gürlen, E. (2013).Teachers’ Opinions on the English Language Curriculum of the 5th Grade of Primary Education, Anadolu University Journal of Social Sciences,13(1),131-146.
  • Demircan,Ö. (1988) . Dünden Bugüne Türkiye’de Yabancı Dil. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Demirel, Ö. (2005). Language project of the European council and its application in Turkey, National Education Journal, 33(167). Available at http://dhgm.meb.gov.tr/ yayimlar/dergiler/ Milli_Egitim _ Dergisi /167/index3-demirel.ht m. Accessed 10 March 2014.
  • Demirel, Ö. (2006). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Dinçer, A.& Takkaç, M.& Akalın, S. (2010). An Evaluation on English Language Education Process in Turkey from the Viewpoints of University Preparatory School Students , 2nd International Symposium on Sustainable Development, Paper presented, Sarajevo.
  • Erden, M. (1995). Eğitimde program değerlendirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Erkan, M.A. (2009). İlköğretim Okulları 4. ve 5. Sınıflar Yeni İngilizce Öğretim Programının Uygulanmasında Karşılaşılan Sorunların İncelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Gömleksiz, M.N. & Bulut, İ. (2007). Yeni Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programının Uygulamadaki Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 32 , 76- 88. [Online]: Retrieved on October 30, 2008.
  • Güneş, T. (2009). İlköğretim 5. Sınıf İngilizce Dersi Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Hunter, G.,Anthony R. Jr., A., Steven J., D. (2010). Survey Development Guidance for Medical Education Researchers, Academic Medicine, 85(5), doi:10.1097/ACM.0b013e3181d d3e88.
  • İnam, G. (2009). İlköğretim okulları 4. sınıf İngilizce dersi öğretim programının değerlendirilmesine ilişkin öğretmen görüşleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • İnceçay, G. (2012). Turkey's foreign language policy at primary level: Challenges in practice. ELT Research Journal, 1, 53-62.
  • Kırkgöz, Y. (2009). Globalization and English language policy in Turkey. Educational Policy, 23, 663-684.
  • Kızıldağ, A. (2009). Teaching English in Turkey: Dialogues with teachers about the challenges in public primary schools. International Electronic Journal of Elementary Education, 1(3), 188-201. Available at http://www.iejee.com/1_3_2009/kizildag.pdf. Accessed 13 March 2014.
  • Küçük, Ö. (2008). An Evaluation of English Language Teaching Program at Key Stage I and Opinions of Teachers Regarding the Program (Published master thesis), Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Lynch, B. K. (1996). Language program evaluation:Theory and practice. New York: Cambridge University Press.
  • Mackey, A. & Gass, S. M. (2011). Research Methods in Second Language Acquisition: A Practical Guide. Wiley , Blackwell publishing. ISBN: 978-1-4443-3427-2
  • MEB (2015), İlköğretim Kurumları İngilizce Dersi Öğretim Programı. İstanbul : Milli Eğitim Basımevi.
  • Mersinligil, G. (2002). İlköğretim dört ve beşinci sınıflarda uygulanan İngilizce dersi öğretim programının değerlendirilmesi: Adana ili örneği (Yayınlanmış Doktora Tezi), Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Merter, F., Kartal, Ş. & Çağlar, İ. (2012). The Evaluation of New High School English CurriculumIn Terms of Teachers’ Opinions, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 43-58.
  • Orakcı, Ş. (2012). İlköğretim 7. sınıflar için uygulanan 2006 İngilizce öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Rolstad, K., Mahoney,K. & Glas, G.V. (2005). The Big Picture: A Meta-Analysis of Program Effectiveness Research on English Language Learners, Educational Policy, 19(4), 572-594, Doı: 10.1177/0895904805278067.
  • Seçkin, H. (2010). İlköğretim 4. sınıf İngilizce dersi öğretim programının değerlendirilmesi (Yayınlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Slavin, R.E. (2008), What Works? Issues in Synthesizing Educational Program Evaluation, Educational Researcher, 37(1), 5-14, DOI: 10.3102/0013189X08314117 http: // er. aera. net.
  • Soner, O. (2007). Türkiye'de Yabancı Dil Eğitimin Dünü Bugünü. Öneri, 7 (28), 397-404.
  • Tok, H. & Arıbaş, S. (2008). Avrupa Birliğine uyum sürecinde yabancı dil öğretimi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (15), 205-227.
  • Yaman, S. (2010). İlköğretim birinci kademe İngilizce dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Worthen, B. R., J. R. Sanders & Fıtzpatrıck, J. L. (2004). Program Evaluation: Alternative Approaches and Practical Guidelines. Boston: Allyn & Bacon, Third Edition.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Research Article
Authors

Dinçay Köksal

Pınar Çankaya 0000-0001-7746-7053

Publication Date June 30, 2019
Submission Date December 26, 2018
Published in Issue Year 2019 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Köksal, D., & Çankaya, P. (2019). DEVELOPING A PROGRAM EVALUATION SCALE TO INVESTIGATE PERCEPTIONS ABOUT ENGLISH LANGUAGE TEACHING PROGRAM. ELT Research Journal, 8(2), 65-82.