Research Article
BibTex RIS Cite

Science and Art Centers (SAC) According to the Parents

Year 2019, Volume: 7 Issue: 1, 114 - 133, 31.01.2019

Abstract

The aim of this study is to investigate the views of parents on SAC, whose children enroll Science and Art Centers (SAC) at the primary school level. Designed as a phenomenological study. Interviews were conducted with 10 volunteers. The participants are of different age and occupation groups and have children in SAC in different levels. Data was gathered through interviews with the parents, and analyzed by descriptive analysis. According to the analysis, four themes were constructed under the main theme of Parents’ SAC, which was "Being with SAC", "The contributions of SAC", "Problems about SAC", and "Suggestions for SAC". Parents indicated that they are proud of their children for being enrolled in SAC, and moreover their children are happy to be there. Parents also stated that SAC curriculum should include different activities to develop the children’s’ creativity, there should be more communication with the parents, there should be different criteria for the teacher selection in SAC, and SAC buildings are physically insufficient.

References

  • Ablard, K. E., & Parker, W. D. (1997). Parents' achievement goals and perfectionism in their academically talented children. Journal of Youth and Adolescence, 26(6), 651-667.
  • Bildiren, A. (2011). Üstün yetenekli çocuklar. İstanbul: Doğan Kitap.
  • Bildiren, A., ve Türkkanı, B. (2013). Üstün yetenekli öğrencilerin perspektifinden bilim ve sanat merkezlerinin hoş ve hoş olmayan özellikleri ve değişiklik talepleri. Üstün Yetenekli Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2013, 1(2), Özel Sayı, 128-135.
  • Chan, D. W. (2010). Characteristics and competencies of teachers of gifted learners: The Hong Kong teacher perspective, Roeper Review, 23(4), 197-202, DOI: 10.1080/02783190109554098
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri: Desen ve analiz. A. Aypay (Çev. Ed.), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Coleman, L. J., Micko, K. J., & Cross, T. L., (2015). Twenty-five years of research on the lived experience of being gifted in school: Capturing the students’ voices. Journal for the Education of the Gifted 38(4), 358–376.
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma deseni.S. B. Demir (Çev. Ed.), Ankara: Eğiten Kitap. Ersoy, A. F. (2016). Fenomenoloji. A. Saban ve A. Ersoy (Edt.). Eğitimde nitel araştırma desenleri içinde (ss.51-105). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Feldhusen, J. F. (1989). Synthesis of research on gifted youth. Educational Leadership, 46(6), 6-11.
  • Feldhusen, J. F. (1996). How to identify and develop special talents. Educational Leadership, 53(5), 66-69.
  • Feldhusen, J. F. (2003). Reaching for the stars in gifted education: A critique of the WICS model. High Ability Studies, 14(2), 143.
  • Gallagher, J. J. (2003). Issues and challenges in the education of gifted students. In N. Colangelo & G. A. Davis (Eds.), Handbook of gifted education (3rd ed.) (pp. 11-23). Boston: Pearson Education.
  • Genç, M. A. (2012). Görsel sanatlar alanında üstün yetenekli öğrenciler ve Türkiye’deki eğitimleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(8), 573-587.
  • Heath, W. J. (1997). What are the most effective characteristics of teachers of the gifted? (ERIC No: ED411665)
  • Karakuş, F. (2010). Üstün yeteneklilerin ana-babalarının karşılaştıkları güçlükler. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 127-144.
  • Karakuş, F. (2014). Üstün yetenekli çocukları olan anne babaların çocuklarının eğitime yönelik algıları. On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 289-304.
  • Kaya, N. G. (2013). Üstün yetenekli öğrencilerin eğitimi ve BİLSEM’ler. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 115-122.
  • Keskin, M. Ö., Samancı, N. K., ve Aydın, S. (2013). Bilim ve sanat merkezleri: Mevcut durumları, sorunları ve çözüm önerileri. Üstün Yetenekli Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(2), Özel Sayı, 78-96.
  • Koç, İ. (2016). Üstün zekalı ve üstün yetenekli öğrenci velilerinin bilim ve sanat merkezi'yle ilgili görüşleri: Bir BİLSEM örneği. Üstün Zekalılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 3(3), 17-24.
  • Kurnaz, A. (2014). Yirminci yılında bilim ve sanat merkezlerinin raporlar ve yönetici görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi. Üstün Yetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2(1), 1-22.
  • MEB. (2017a). 2017‐2018 bilim ve sanat merkezleri öğrenci tanılama kılavuzu. https://orgm.meb.gov.tr adresinden alınmıştır.
  • MEB, (2017b), Özel eğitim ve rehberlik hizmetleri genel müdürlüğü bilim ve sanat merkezlerine öğretmen seçme ve atama kılavuzu. http://orgm.meb.gov.tr adresinden alınmıştır.
  • MEB. (2017c). Bilim ve sanat merkezleri yönergesi. https://orgm.meb.gov.tr adresinden alınmıştır.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. S. Turan (Çev. Ed.), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Olzewski-Kubilius P., & Kulieke M. J. (2008). Using off-level testing and assessment for gifted and talented students. In Tassel Baska J. Van (Ed.), Alternative assessments with gifted and talented students (pp. 89-106). Waco, TX: Prufrock Press.
  • Özbay, Y., (2013). Üstün yetenekli çocuklar ve aileleri, Ankara: T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Aile ve Toplum Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Renzulli, J. S., &
  • Renzulli, S. R. (2010). The schoolwide enrichment model: A focus on student strengths and interests. Gifted Education International, 26(2-3), 140-156.
  • Renzulli, J. S. (1968). Identifying key features in programs for the gifted. Exceptional Children, 3(35), 217-221.
  • Taşçılar, M. L. (2016). The relationships between self-regulated learning skills, causal attributions and academic success of trainee teachers preparing to teach gifted students. Educational Research and Reviews, 11(13), 1217-1227.
  • Şahin, Ç. Ç. (2014). Bilim ve sanat merkezi öğrencilerinin bu kurumlara ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 11-1(21),.101-117.
  • Şenol, C. (2011). Üstün yetenekliler eğitim programlarına ilişkin öğretmen görüşleri (BİLSEM örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Esntitüsü, Elazığ.
  • Uzun, M. (2004). Üstün Yetenekli Çocuklar El kitabı. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Yazıcı, H., ve Altun, F. (2016). PDR lisans programlarının üstün yeteneklilere dönük psikolojik danışma becerilerinin kazandırılması açısından değerlendirilmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 61-71.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara. Seçkin Yayınıclık.
  • Yıldız, H. (2010). Üstün yeteneklilerin eğitiminde bir model olan bilim ve sanat merkezleri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_03/29101859_hasan_yildiz_tez.pdf adresinden 15/01/2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Yumuş, A., ve Toptaş, V. (2011). Bilim ve sanat merkezlerinin amacına uygun işleyişinin değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 80-88.

Velilerin Gözüyle BİLSEM

Year 2019, Volume: 7 Issue: 1, 114 - 133, 31.01.2019

Abstract

Bu araştırmanın amacı ilkokul düzeyinde olup BİLSEM’de öğrencisi olan velilerin BİLSEM ile ilgili görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Çocuğu ilkokul düzeyinde ve BİLSEM’de eğitim almaya hak kazanan velilerin BİLSEM ile ilgili görüşlerini, onların deneyimlerine dayalı olarak açıklamaya çalışan bu araştırmada fenemoloji deseninden yararlanılmıştır. Araştırmada gönüllü 10 veli ile görüşmeler yapılmıştır. Katılımcı velilerin seçiminde farklı sınıf düzeyinde BİLSEM’de öğrencisi olan, farklı yaş ve meslek grubundaki velilerin olmasına dikkat edilmiştir. Araştırmanın verileri, veliler ile yapılan görüşmeler yoluyla toplanmış ve betimsel analiz yapılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda; Velilerin Gözüyle BİLSEM ana teması altında; “BİLSEM’li olmak” “BİLSEM katkıları”, “BİLSEM’e yönelik sorunlar” ve “BİLSEM’e yönelik öneriler” olmak üzere dört temaya ulaşılmıştır. Veliler çocuklarının BİLSEM’de olmasından dolayı gurur duyduklarını ve çocuklarının da orada olmaktan mutluluk duyduklarını belirtmişlerdir. BİLSEM programlarının çocukların yaratıcılıklarını geliştirebilecek farklı etkinlikler içermesi gerektiğini, veliler ile daha fazla iletişim içerisinde olunmasını istediklerini, BİLSEM öğretmenlerinin seçiminde farklı kriterler olması gerektiğini, BİLSEM binalarının fiziki donanım ve yapısı açısından da yetersiz gördüklerini belirtmişlerdir.

References

  • Ablard, K. E., & Parker, W. D. (1997). Parents' achievement goals and perfectionism in their academically talented children. Journal of Youth and Adolescence, 26(6), 651-667.
  • Bildiren, A. (2011). Üstün yetenekli çocuklar. İstanbul: Doğan Kitap.
  • Bildiren, A., ve Türkkanı, B. (2013). Üstün yetenekli öğrencilerin perspektifinden bilim ve sanat merkezlerinin hoş ve hoş olmayan özellikleri ve değişiklik talepleri. Üstün Yetenekli Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2013, 1(2), Özel Sayı, 128-135.
  • Chan, D. W. (2010). Characteristics and competencies of teachers of gifted learners: The Hong Kong teacher perspective, Roeper Review, 23(4), 197-202, DOI: 10.1080/02783190109554098
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri: Desen ve analiz. A. Aypay (Çev. Ed.), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Coleman, L. J., Micko, K. J., & Cross, T. L., (2015). Twenty-five years of research on the lived experience of being gifted in school: Capturing the students’ voices. Journal for the Education of the Gifted 38(4), 358–376.
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma deseni.S. B. Demir (Çev. Ed.), Ankara: Eğiten Kitap. Ersoy, A. F. (2016). Fenomenoloji. A. Saban ve A. Ersoy (Edt.). Eğitimde nitel araştırma desenleri içinde (ss.51-105). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Feldhusen, J. F. (1989). Synthesis of research on gifted youth. Educational Leadership, 46(6), 6-11.
  • Feldhusen, J. F. (1996). How to identify and develop special talents. Educational Leadership, 53(5), 66-69.
  • Feldhusen, J. F. (2003). Reaching for the stars in gifted education: A critique of the WICS model. High Ability Studies, 14(2), 143.
  • Gallagher, J. J. (2003). Issues and challenges in the education of gifted students. In N. Colangelo & G. A. Davis (Eds.), Handbook of gifted education (3rd ed.) (pp. 11-23). Boston: Pearson Education.
  • Genç, M. A. (2012). Görsel sanatlar alanında üstün yetenekli öğrenciler ve Türkiye’deki eğitimleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(8), 573-587.
  • Heath, W. J. (1997). What are the most effective characteristics of teachers of the gifted? (ERIC No: ED411665)
  • Karakuş, F. (2010). Üstün yeteneklilerin ana-babalarının karşılaştıkları güçlükler. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 127-144.
  • Karakuş, F. (2014). Üstün yetenekli çocukları olan anne babaların çocuklarının eğitime yönelik algıları. On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 289-304.
  • Kaya, N. G. (2013). Üstün yetenekli öğrencilerin eğitimi ve BİLSEM’ler. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 115-122.
  • Keskin, M. Ö., Samancı, N. K., ve Aydın, S. (2013). Bilim ve sanat merkezleri: Mevcut durumları, sorunları ve çözüm önerileri. Üstün Yetenekli Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(2), Özel Sayı, 78-96.
  • Koç, İ. (2016). Üstün zekalı ve üstün yetenekli öğrenci velilerinin bilim ve sanat merkezi'yle ilgili görüşleri: Bir BİLSEM örneği. Üstün Zekalılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 3(3), 17-24.
  • Kurnaz, A. (2014). Yirminci yılında bilim ve sanat merkezlerinin raporlar ve yönetici görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi. Üstün Yetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2(1), 1-22.
  • MEB. (2017a). 2017‐2018 bilim ve sanat merkezleri öğrenci tanılama kılavuzu. https://orgm.meb.gov.tr adresinden alınmıştır.
  • MEB, (2017b), Özel eğitim ve rehberlik hizmetleri genel müdürlüğü bilim ve sanat merkezlerine öğretmen seçme ve atama kılavuzu. http://orgm.meb.gov.tr adresinden alınmıştır.
  • MEB. (2017c). Bilim ve sanat merkezleri yönergesi. https://orgm.meb.gov.tr adresinden alınmıştır.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. S. Turan (Çev. Ed.), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Olzewski-Kubilius P., & Kulieke M. J. (2008). Using off-level testing and assessment for gifted and talented students. In Tassel Baska J. Van (Ed.), Alternative assessments with gifted and talented students (pp. 89-106). Waco, TX: Prufrock Press.
  • Özbay, Y., (2013). Üstün yetenekli çocuklar ve aileleri, Ankara: T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Aile ve Toplum Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Renzulli, J. S., &
  • Renzulli, S. R. (2010). The schoolwide enrichment model: A focus on student strengths and interests. Gifted Education International, 26(2-3), 140-156.
  • Renzulli, J. S. (1968). Identifying key features in programs for the gifted. Exceptional Children, 3(35), 217-221.
  • Taşçılar, M. L. (2016). The relationships between self-regulated learning skills, causal attributions and academic success of trainee teachers preparing to teach gifted students. Educational Research and Reviews, 11(13), 1217-1227.
  • Şahin, Ç. Ç. (2014). Bilim ve sanat merkezi öğrencilerinin bu kurumlara ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 11-1(21),.101-117.
  • Şenol, C. (2011). Üstün yetenekliler eğitim programlarına ilişkin öğretmen görüşleri (BİLSEM örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Esntitüsü, Elazığ.
  • Uzun, M. (2004). Üstün Yetenekli Çocuklar El kitabı. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Yazıcı, H., ve Altun, F. (2016). PDR lisans programlarının üstün yeteneklilere dönük psikolojik danışma becerilerinin kazandırılması açısından değerlendirilmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 61-71.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara. Seçkin Yayınıclık.
  • Yıldız, H. (2010). Üstün yeteneklilerin eğitiminde bir model olan bilim ve sanat merkezleri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_03/29101859_hasan_yildiz_tez.pdf adresinden 15/01/2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Yumuş, A., ve Toptaş, V. (2011). Bilim ve sanat merkezlerinin amacına uygun işleyişinin değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 80-88.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Emel Sarıtaş 0000-0002-0101-4987

Ümran Şahin 0000-0001-5214-0417

Gülsüm Çatalbaş 0000-0001-6971-1079

Publication Date January 31, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Sarıtaş, E., Şahin, Ü., & Çatalbaş, G. (2019). Velilerin Gözüyle BİLSEM. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(1), 114-133.
AMA Sarıtaş E, Şahin Ü, Çatalbaş G. Velilerin Gözüyle BİLSEM. Derginin Amacı ve Kapsamı. January 2019;7(1):114-133.
Chicago Sarıtaş, Emel, Ümran Şahin, and Gülsüm Çatalbaş. “Velilerin Gözüyle BİLSEM”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 7, no. 1 (January 2019): 114-33.
EndNote Sarıtaş E, Şahin Ü, Çatalbaş G (January 1, 2019) Velilerin Gözüyle BİLSEM. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 7 1 114–133.
IEEE E. Sarıtaş, Ü. Şahin, and G. Çatalbaş, “Velilerin Gözüyle BİLSEM”, Derginin Amacı ve Kapsamı, vol. 7, no. 1, pp. 114–133, 2019.
ISNAD Sarıtaş, Emel et al. “Velilerin Gözüyle BİLSEM”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 7/1 (January 2019), 114-133.
JAMA Sarıtaş E, Şahin Ü, Çatalbaş G. Velilerin Gözüyle BİLSEM. Derginin Amacı ve Kapsamı. 2019;7:114–133.
MLA Sarıtaş, Emel et al. “Velilerin Gözüyle BİLSEM”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, vol. 7, no. 1, 2019, pp. 114-33.
Vancouver Sarıtaş E, Şahin Ü, Çatalbaş G. Velilerin Gözüyle BİLSEM. Derginin Amacı ve Kapsamı. 2019;7(1):114-33.