Research Article
BibTex RIS Cite

Lisans Öğrencilerinin Bakış Açısından Akademik Danışmanlık Uygulaması: Bir Odak Grup Çalışması

Year 2020, Volume: 8 Issue: 4, 1165 - 1195, 27.10.2020

Abstract

Bu çalışmada lisans öğrencilerinin sıklıkla hangi alanlarda akademik danışmanlık hizmetlerine ihtiyaç duydukları, bu ihtiyaçlarının karşılanmasında yaşadıkları sorunlar, bu sorunlara yol açan etkenler ile karşılaştıkları sorunların giderilmesi ve kendilerine daha etkili bir akademik danışmanlık hizmetinin verilebilmesi için önerilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Örnek durum olarak belirlenen bir kamu üniversitesinin çeşitli fakültelerinde öğrenim görmekte olan gönüllü 40 öğrencinin katılımıyla gerçekleşitirilen dört odak grup görüşmesiyle elde edilen veri içerik analiziyle incelenmiştir. Araştırmacılar tarafından uzman görüşü ve pilot çalışma yapılarak geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla elde verilerin analizi sonucunda, öğrencilerin akademik danışmanlık uygulamasına yönelik görüşlerinin ‘akademik danışmanın rol ve sorumlulukları’, ‘öğrencilere yönelik olumsuz tutum ve davranışlar’, ‘ulaşılabilirlik’ ile ‘katılımcıların önerileri’ olarak isimlendirilen dört ana-kategori altında ele alınabileceği gözlenmiştir. Çalışma sonucunda, üniversitelerin etkili bir akademik danışmanlık hizmeti sunabilmeleri için tüm üniversite personelinin bu hizmeti ortak bir sorumluluk olarak görmesi ve yükseköğretim sürecinin stratejik bir parçası olduğu yaklaşımını benimsemeleri gerektiği ortaya çıkmaktadır.

References

  • Addus, A. A., Chen, D., & Khan, A. S. (2007). Academic performance and advisement of university students: A case study. College Student Journal, 41(2), 316-326. Akbalık, G. (1999). Bilgilendirme ve grupla psikolojik danışmanın üniversite birinci sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyumları üzerine etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 30, 159-180.
  • Anderson, W., Motto, J. S., & Bourdeaux, R. (2014). Getting what they want: Aligning student expectations of advising with perceived advisor behaviors. Mid-Western Educational Researcher, 26(1), 27-51.
  • Aytaçlı, B. (2012). Durum çalışmasına ayrıntılı bir bakış. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 1-9.
  • Bahçeşehir Üniversitesi (2013). Bahçeşehir Üniversitesi Akademik Danışmanlık Yönergesi. http://www.bahcesehir.edu.tr/idaribirimler/akademikdanismanlikyonergesi adresine 02.09.2013 tarihinde erişilmiştir.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştirmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28.
  • Bernier, A., Larose, S., & Soucy, N. (2005). Academic mentoring in college: The interactive role of student’s and mentor’s interpersonal dispositions. Research in Higher Education, 46(1), 29-51. doi: 10.1007/s 11162-004-6288-5.
  • Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1998). Qualitative research for education: An introduction to theory and methods. Boston: Allyn and Bacon.
  • Booker, K. C. (2008). The role of instructors and peers in establishing classroom community. Journal of Instructional Psychology, 35(1), 12-16.
  • Brown, T. (2008). Critical concepts in advisor training and development. In V. N. Gordon, W. R. Habley, & T. J. Grites (Eds.), Academic advising: A comprehensive handbook (2nd ed., pp. 309-322). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Campbell, S. M., & Nutt, C. L. (2008). Academic advising in the new global century: Supporting student engagement and learning outcomes achievement. Association of American Colleges and Universities (AAC&U) Peer Review, 10(1), 4-7.
  • Chickering, A. W., & Reisser, L. (1993). Education and identity. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Christian, T. Y., & Sprinkle, J. E. (2013). College student perceptions and ideals of advising: An exploratory analysis. College Student Journal, 47(2), 271-291.
  • Clark, M. R. (2005). Negotiating the freshman year: Challenges and strategies among first-year college students. Journal of College Student Development, 46(3), 296-316.
  • Cook, S. (2009). Important events in the development of academic advising in the United States. NACADA Journal, 29(2), 18-40.
  • Crookston, B. B. (2009). A developmental view of academic advising as teaching. NACADA Journal, 29(1), 78-82.
  • Çapa-Aydın, Y., Yerin-Güneri, O., Eret, E., & Barutçu-Yıldırım, F. (2019). The views of undergraduate students and academic advisors on the academic advising process. Journal of Higher Education, 9(2), 139-148. doi:10.2399/yod.18.042
  • Daddonna, M. F., & Cooper, D. L. (2002). Comparison of freshmen perceived needs prior to and after participation in an orientation program. NASPA Journal, 39(4), 300- 318.
  • Demir, A. (1995). Akademik danışmanların ve öğrencilerin akademik danışmanlık hizmeti ile ilgili değerlendirmelerinin karşılaştırılması. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(6), 22-28.
  • Devers, K., & Frankel, R. M. (2000). Study design in qualitative research-2: Sampling and data collection strategies. Education for Health: Change in Learning & Practice, 13, 263-272.
  • Drake, J. K. (2011). The role of academic advising in student retention and persistence. About Campus, 16(3), 8-12. doi:10.1002/abc. 20062
  • Drake, J. K., Jordan, P., & Miller, M. A. (2013). Academic advising approaches: Strategies that teach students to make the most of college. San Francisco, CA: Jossey- Bass.
  • Ekinci, E. ve Burgaz, B. (2007). Hacettepe Üniversitesi öğrencilerinin bazı akademik hizmetlere ilişkin beklenti ve memnuniyet düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 33, 120-134.
  • Erlich, R. J., & Russ-Eft, D. F. (2013). Assessing student learning in academic advising using social cognitive theory. NACADA Journal, 33(1), 16-33.
  • Erikson, E. (1968). Identity: Youth and crisis. New York, NY: Norton.
  • Erkuş, A. (2005). Bilimsel Araştırma Sarmalı. 1. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Flores, J. G., & Alonsa, C. G. (1995). Using focus groups in educational research: Exploring teachers' perspectives on educational change. Evaluation Review, 19, 84-103.
  • Freeman, L. C. (2008). Establishing Effective Advising Practices To Influence Student Learning and Success. Association of American Colleges and Universities (AAC&U) Peer Review, 10(1), 12-14. Freeman, T. M., Anderman, L. H., & Jensen, J. M. (2007). Sense of belonging in college freshmen at the classroom and campus levels. The Journal of Experimental Education, 75(3), 203-220. doi: 10.3200/JEXE.75.3.203-220
  • Gizir, C. A. (2015). 21. Yüzyılda üniversite PDR merkezleri: Güncel gelişmeler, uygulamalar ve sınırlılıklar. İçinde R. Özyürek, F. Korkut Owen ve D. W. Owen (Edt.) Gelişen Psikolojik Danışma ve Rehberlik-III: Meslekleşme Sürecindeki İlerlemeler (ss. 177-218). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Gizir, C. A. (2014). Üniversite öğrencilerinin psikolojik danışma gereksinimleri üzerine bir çalışma: Mersin Üniversitesi örneği. I. Avrasya Eğitim Araştırmaları Kongresinde
  • sunulan bildiri, 24-26 Nisan 2014, İstanbul Üniversitesi, İstanbul. Gizir, C. A. (2005). Stratejik planlama: Orta Doğu Teknik Üniversitesi Psikolojik Danışma ve Rehberlik Merkezi örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 43, 309-325.
  • Gizir, C. A., Gizir, S., Aktaş, M., Göçer, S., Ömür, S., Yüce, G., Kırık, N.C. (2010). Mersin Üniversitesi öğrenci profili. MEÜ PDR Merkezi, Mersin.
  • Gizir, S. (2019). The sense of classroom belonging among pre-service teachers: Testing a theoretical model. European Journal of Educational Research, 8(1), 87-97. doi: 10.12973/eu-jer.8.1.87
  • Gizir, S. (2007). Focus groups in educational studies. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 1-20.
  • Grites, T. J. (2013). Developmental academic advising: A 40-year context. NACADA Journal, 33(1), 5-15. Guion, L. A., Diehl, D. C., & McDonald, D. (2011). Triangulation: Establishing the validity of qualitative studies. http://www.ie.ufrj.br/intranet/ie/userintranet/hpp/arquivos/texto_7_-_aulas_6_e_7.pdf adresine 07.10.2013 tarihinde erişilmiştir.
  • Günay, D. ve Günay, A. (2017). Türkiye’de yükseköğretimin tarihsel gelişimi ve mevcut durumu. Yükseköğretim Dergisi, 7(3), 156-178. doi:10.2399/yod.17.024.
  • Hacettepe Üniversitesi (2012). Lisansüstü akademik danışmanlık el kitabı. http://www.hips.hacettepe.edu.tr/danismanlikrehberi.pdf. adresine 02.09.2013 tarihinde erişilmiştir.
  • Hagen, P. L., & Jordan, P. (2008). Theoretical foundations of academic advising. In V. N. Gordon, W. R. Habley, & T. J. Grites (Eds.), Academic advising: A comprehensive handbook (2nd ed., Chapter 2). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Hoffman, E. M. (2014). Faculty and student relationships: Context matters. College Teaching, 62(1), 13-19.
  • Hunter, M. S., & White, E. R. (2004). Could fixing academic advising fix higher education? About Campus, 9(1), 20-25.
  • Jacobi, M. (1991). Mentoring and undergraduate academic success: A literature review. Review of Educational Research, 61(4), 505-532.
  • Johnson, C. S. (1989). Mentoring programs. In M. L. Upcraft & J. Gardner (Eds.). The freshman year experience: Helping students survive and succeed in college (pp. 118- 128). San Francisco: Jossey-B.
  • Katsuko, H. (1995). Quantitavie and qualitative research approaches in education. Education, 115(3), 351-356.
  • Karataş, A. ve Gizir, C. A. (2013). Üniversite öğrencilerinin psikolojik danışma gereksinimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 250-265.
  • Kidd, P.S. and Parshall, M.B. (2000). Getting the focus and the group: Enhancing analytical rigor in focus group research. Qualitative Health Research, 10, 293-309.
  • Kohlberg, L. (1964). Development of moral character and moral ideology. In M. L. Hoffman & L. W. Hoffman (Eds.), Review of child development research (Vol. 1). New York, NY: Russell Sage Foundation.
  • Kot, F.C. (2014). The impact of centralized advising on first-year academic performance and second-year enrollment behavior. Research in Higher Education, 55, 527-563.
  • Köser, D. B. ve Mercanlıoğlu, Ç. M. (2010). Akademik danışmanlık hizmetinin önemi ve Türkiye’deki üniversitelerde akademik danışmanlık hizmetinin değerlendirilmesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2(2), 27-36.
  • Kuhn, T., Gordon, V. N., & Webber, J. (2006). The advising and counseling continuum: Triggers for referral. NACADA Journal, 26(1), 24-31.
  • Kuh, G., J. Kinzie, J. H., Schuh, E. J., Whitt, & Associates. (2005). Student success in college: Creating conditions that matter. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Kutlu, M. (2004). Üniversite öğrencilerinin alıştırma-oryantasyon hizmetlerine ilişkin karşılaştıkları sorunlar ve beklentileri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı’nda sunulmuş bildiri, 6-9 Temmuz 2004, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Krueger, R.A. (1994). Focus groups: A practical guide for applied research. California: Sage.
  • Krueger, R. A. and Casey, M.A. (2000). Focus groups: A practical guide for applied research. California: Sage.
  • Lamport, M. A. (1993). Student–faculty informal interaction and the effects on college student outcomes: A review of the literature. Adolescence, 28(112), 971-990.
  • Lowenstein, M. (2005). If advising is teaching, what do advisors teach? NACADA Journal, 25(2), 65-73.
  • Magolda, M. B., & King, P. M. (2008). Toward reflective conversations: An advising approach that promotes self-authorship. Association of American Colleges and Universities (AAC&U) Peer Review, 10(1), 8-11.
  • Maynard-Tucker, G. (2000). Conducting focus groups in developing countries: Skills training for local bilingual facilitators. Qualitative Health Research, 10, 396-511.
  • Meyers, S. A. (2009). Do your students care whether you care about them? College Teaching, 57(4), 205-210.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. Thousand Oaks, California: Sage.
  • Morgan D.L. (1997). Focus groups as qualitative research. London: Sage.
  • Moses, Y. T. (1989). Black women in academe: Issues and strategies. Washington, DC: Association of American Colleges. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 311817)
  • Mu, L., & Fosnacht, K, (2019). Effective advising: How academic advising influences student learning outcomes in different institutional contexts. The Review of Higher Education, 42(4), 1283-1307.
  • Murray, J. (1998). Qualitative methods. International Review of Psychiatry, 10, 312-317.
  • Özyürek, R., Arıkan, D. ve Şahin, M. (2016). Ege Üniversitesi öğrencilerinin oryantasyon ve akademik danışmanlık hizmetleri ile ilgili gereksinimlerinin belirlenmesi. International Journal of Human Sciences, 13(1), 1233-1270. doi:10.14687/ijhs.v13i1.3592
  • Pascarella, E. T., & Terenzini, P. T. (1980). Predicting freshman persistence and voluntary dropout decisions from a theoretical model. Journal of Higher Education, 51, 60- 75.
  • Patton, M.Q. (2002). Qualitative Research and Evaluation Methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Paul, W. K., & Fitzpatrick, C. (2015). Advising as servant leadership: Investigating student satisfaction. NACADA Journal, 35(2), 28-35.
  • Peterson, M. W., & Spencer, M. G. (1993). Qualitative and quantitative approaches to academic culture: Do they tell us the same thing? In J. C. Smart (Ed.), Higher education: Handbook of theory and research (Vol. IX, pp. 344-388). New York: Agothon Press.
  • Perry, W. (1970). Forms of intellectual and ethical development in the college years. New York, NY: Holt, Rhinehart, and Winston.
  • Piaget, J. (1952). The origins of intelligence in children. New York, NY: International Universities Press.
  • Putney, L. G., & Green, J. L. (1999). Evaluation of qualitative research methodology. Looking beyond defense to possibilities. Reading Research Quarterly, 34(3), 368-378.
  • Raskin, M. (1979). Critical issue: Faculty advising. Peabody Journal of Education, 56(2). 99-108.
  • Ritche, J., & Lewis, J. (2003). Qualitative research practice. London: Sage.
  • Robins, J. (2012). Everything you have always wanted to know about academic advising (well, almost). Journal of College Student Psychotherapy, 26(3), 216-226. doi:10.1080/87568225.2012.685855
  • Rowe, M. P. (1989). What actually works? The one-to-one approach. In C. S. Pearson, D. L. Shavlik, & J. G. Touchton (Eds.), Educating the majority: Women challenge tradition in higher education (pp. 375-383). New York: American Council on Education and Mcmillian.
  • Sands, R. G., Parson, L. A., & Duane, J. (1991). Faculty mentoring faculty in a public university. The Journal of Higher Education, 62(2), 174-193.
  • Sevinç, S. ve Gizir, C. A. (2014). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyumlarını olumsuz etkileyen faktörlere yönelik algılarının incelenmesi (Mersin Üniversitesi örneği). Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(4), 1285-1308.
  • Sevinç-Tuhanioğlu, S. ve Gizir, C. A. (2019). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin üniversite yaşamına uyumlarına katkı sağlayan bireysel ve çevresel faktörlerin incelenmesi. Yükseköğretim Dergisi, 9(3), 249-262. doi:10.2399/yod.18.041
  • Smith, J. S. (2002). First-year student perceptions of academic advisement: A qualitative study and reality check. NACADA Journal, 22(2), 39-49.
  • Stweart, D.W. and Sahmdasani, P.N. (1990). Focus groups: Theory and practice. California: Sage.
  • Steingass, S, J., & Sykes, S. (2008). Centralizing advising to ımprove student outcomes. Association of American Colleges and Universities (AAC&U) Peer Review, 10(1), 18-20.
  • Stemler, S. (2001). An overview of content analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 7(17), 137-146.
  • Sullivan-Vance, K. (2008). Reenvisioning and revitalizing academic advising at Western Oregon University. Association of American Colleges and Universities (AAC&U) Peer Review, 10(1), 15-17.
  • Taşkaya, S. M. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının üniversitelerde verilmekte olan psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerine ilişkin görüşleri (Mersin Üniversitesi Örneği). Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 40-49.
  • T.C. Resmi Gazete (1984). Yükseköğretim Kurumları Mediko-Sosyal Sağlık, Kültür ve Spor İşleri Dairesi Uygulama Yönetmeliği, 18301, s. 24-29, 3 Şubat 1984.
  • Tinto, V. (2002). Taking retention seriously: Rethinking the first year of college. Retrieved March 25, 2019 from http://nhcuc.org/pdfs/Taking_Student_Retention_Seriously.pdf
  • Tinto, V. (1997). Classroom as communities: Exploring the educational character of student persistence. Journal of Higher Education, 68(6), 599-623.
  • Tinto, V. (1993). Leaving college: Rethinking the causes and cures of student attrition, 2nd ed. Chicago: University of Chicago Press.
  • Tinto, V. (1987). Leaving college: Rethinking the causes and cures of student attrition. The University of Chicago Press, Chicago.
  • Uslu-Gülşen, F. (2017). Yükseköğretimde okul terkinin değerlendirilmesi (Doktora tezi). Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi’nden elde edilmiştir (Tez No. 469675).
  • Walters, G. (2016). Developing competency-based advising practices in response to paradigm shifts in higher education, NACADA Journal, 36(1), 66-79.
  • Wilder, J. R. (1981). Academic advisement: An untapped resource. Peabody Journal of Education, 58(4), 188-192.
  • William, A., & Katz, L. (2001). The use of focus group methodology in education: Some theoretical and practical considerations. International Electronic Journal for Leadership in Learning, 5(3).
  • Vianden, J., & Barlow, P. J. (2015). Strengthen the bond: Relationships between academic advising quality and undergraduate student loyalty. NACADA Journal, 35(2), 15- 27.
  • Young-Jones, A. D., Burt, T. D., Dixon, S., & Hawthorne, M. J. (2013). Academic advising: Does it really impact student success? Quality Assurance in Education, 21(1), 7- 19. doi: 10.1108/09684881311293034
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.

Academic Advising From the Views of Undergraduates: A Focus Group Study

Year 2020, Volume: 8 Issue: 4, 1165 - 1195, 27.10.2020

Abstract

This study aims to identify the most common areas that undergraduate students need to receive academic advising, the issues or problems that students have been confronted through the advising process, and their suggestions to improve the effectiveness of academic advising system delivered. The data gathered through four focus groups carried out with 40 voluntary students attending to various faculties of a public university selected as a case in this study was content analysed. At the end of the analysis of the collected data by means of a semi-structured interview guide developed by the researchers through the expert opinions and a pilot study, it was observed that the views of undergraduates on academic advising could be examined under four main categories, namely ‘the role and the resposibilies of academic advisors’, ‘negative attitude and behaviors toward students’, ‘accesibility’, and ‘sugessions of the participants’. At the end of this study, it was realized that academic advising system should be seen as a shared responsibility among all staff in the university and also as a main or strategic part of higher education process.

References

  • Addus, A. A., Chen, D., & Khan, A. S. (2007). Academic performance and advisement of university students: A case study. College Student Journal, 41(2), 316-326. Akbalık, G. (1999). Bilgilendirme ve grupla psikolojik danışmanın üniversite birinci sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyumları üzerine etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 30, 159-180.
  • Anderson, W., Motto, J. S., & Bourdeaux, R. (2014). Getting what they want: Aligning student expectations of advising with perceived advisor behaviors. Mid-Western Educational Researcher, 26(1), 27-51.
  • Aytaçlı, B. (2012). Durum çalışmasına ayrıntılı bir bakış. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 1-9.
  • Bahçeşehir Üniversitesi (2013). Bahçeşehir Üniversitesi Akademik Danışmanlık Yönergesi. http://www.bahcesehir.edu.tr/idaribirimler/akademikdanismanlikyonergesi adresine 02.09.2013 tarihinde erişilmiştir.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştirmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28.
  • Bernier, A., Larose, S., & Soucy, N. (2005). Academic mentoring in college: The interactive role of student’s and mentor’s interpersonal dispositions. Research in Higher Education, 46(1), 29-51. doi: 10.1007/s 11162-004-6288-5.
  • Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1998). Qualitative research for education: An introduction to theory and methods. Boston: Allyn and Bacon.
  • Booker, K. C. (2008). The role of instructors and peers in establishing classroom community. Journal of Instructional Psychology, 35(1), 12-16.
  • Brown, T. (2008). Critical concepts in advisor training and development. In V. N. Gordon, W. R. Habley, & T. J. Grites (Eds.), Academic advising: A comprehensive handbook (2nd ed., pp. 309-322). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Campbell, S. M., & Nutt, C. L. (2008). Academic advising in the new global century: Supporting student engagement and learning outcomes achievement. Association of American Colleges and Universities (AAC&U) Peer Review, 10(1), 4-7.
  • Chickering, A. W., & Reisser, L. (1993). Education and identity. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Christian, T. Y., & Sprinkle, J. E. (2013). College student perceptions and ideals of advising: An exploratory analysis. College Student Journal, 47(2), 271-291.
  • Clark, M. R. (2005). Negotiating the freshman year: Challenges and strategies among first-year college students. Journal of College Student Development, 46(3), 296-316.
  • Cook, S. (2009). Important events in the development of academic advising in the United States. NACADA Journal, 29(2), 18-40.
  • Crookston, B. B. (2009). A developmental view of academic advising as teaching. NACADA Journal, 29(1), 78-82.
  • Çapa-Aydın, Y., Yerin-Güneri, O., Eret, E., & Barutçu-Yıldırım, F. (2019). The views of undergraduate students and academic advisors on the academic advising process. Journal of Higher Education, 9(2), 139-148. doi:10.2399/yod.18.042
  • Daddonna, M. F., & Cooper, D. L. (2002). Comparison of freshmen perceived needs prior to and after participation in an orientation program. NASPA Journal, 39(4), 300- 318.
  • Demir, A. (1995). Akademik danışmanların ve öğrencilerin akademik danışmanlık hizmeti ile ilgili değerlendirmelerinin karşılaştırılması. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(6), 22-28.
  • Devers, K., & Frankel, R. M. (2000). Study design in qualitative research-2: Sampling and data collection strategies. Education for Health: Change in Learning & Practice, 13, 263-272.
  • Drake, J. K. (2011). The role of academic advising in student retention and persistence. About Campus, 16(3), 8-12. doi:10.1002/abc. 20062
  • Drake, J. K., Jordan, P., & Miller, M. A. (2013). Academic advising approaches: Strategies that teach students to make the most of college. San Francisco, CA: Jossey- Bass.
  • Ekinci, E. ve Burgaz, B. (2007). Hacettepe Üniversitesi öğrencilerinin bazı akademik hizmetlere ilişkin beklenti ve memnuniyet düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 33, 120-134.
  • Erlich, R. J., & Russ-Eft, D. F. (2013). Assessing student learning in academic advising using social cognitive theory. NACADA Journal, 33(1), 16-33.
  • Erikson, E. (1968). Identity: Youth and crisis. New York, NY: Norton.
  • Erkuş, A. (2005). Bilimsel Araştırma Sarmalı. 1. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Flores, J. G., & Alonsa, C. G. (1995). Using focus groups in educational research: Exploring teachers' perspectives on educational change. Evaluation Review, 19, 84-103.
  • Freeman, L. C. (2008). Establishing Effective Advising Practices To Influence Student Learning and Success. Association of American Colleges and Universities (AAC&U) Peer Review, 10(1), 12-14. Freeman, T. M., Anderman, L. H., & Jensen, J. M. (2007). Sense of belonging in college freshmen at the classroom and campus levels. The Journal of Experimental Education, 75(3), 203-220. doi: 10.3200/JEXE.75.3.203-220
  • Gizir, C. A. (2015). 21. Yüzyılda üniversite PDR merkezleri: Güncel gelişmeler, uygulamalar ve sınırlılıklar. İçinde R. Özyürek, F. Korkut Owen ve D. W. Owen (Edt.) Gelişen Psikolojik Danışma ve Rehberlik-III: Meslekleşme Sürecindeki İlerlemeler (ss. 177-218). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Gizir, C. A. (2014). Üniversite öğrencilerinin psikolojik danışma gereksinimleri üzerine bir çalışma: Mersin Üniversitesi örneği. I. Avrasya Eğitim Araştırmaları Kongresinde
  • sunulan bildiri, 24-26 Nisan 2014, İstanbul Üniversitesi, İstanbul. Gizir, C. A. (2005). Stratejik planlama: Orta Doğu Teknik Üniversitesi Psikolojik Danışma ve Rehberlik Merkezi örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 43, 309-325.
  • Gizir, C. A., Gizir, S., Aktaş, M., Göçer, S., Ömür, S., Yüce, G., Kırık, N.C. (2010). Mersin Üniversitesi öğrenci profili. MEÜ PDR Merkezi, Mersin.
  • Gizir, S. (2019). The sense of classroom belonging among pre-service teachers: Testing a theoretical model. European Journal of Educational Research, 8(1), 87-97. doi: 10.12973/eu-jer.8.1.87
  • Gizir, S. (2007). Focus groups in educational studies. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 1-20.
  • Grites, T. J. (2013). Developmental academic advising: A 40-year context. NACADA Journal, 33(1), 5-15. Guion, L. A., Diehl, D. C., & McDonald, D. (2011). Triangulation: Establishing the validity of qualitative studies. http://www.ie.ufrj.br/intranet/ie/userintranet/hpp/arquivos/texto_7_-_aulas_6_e_7.pdf adresine 07.10.2013 tarihinde erişilmiştir.
  • Günay, D. ve Günay, A. (2017). Türkiye’de yükseköğretimin tarihsel gelişimi ve mevcut durumu. Yükseköğretim Dergisi, 7(3), 156-178. doi:10.2399/yod.17.024.
  • Hacettepe Üniversitesi (2012). Lisansüstü akademik danışmanlık el kitabı. http://www.hips.hacettepe.edu.tr/danismanlikrehberi.pdf. adresine 02.09.2013 tarihinde erişilmiştir.
  • Hagen, P. L., & Jordan, P. (2008). Theoretical foundations of academic advising. In V. N. Gordon, W. R. Habley, & T. J. Grites (Eds.), Academic advising: A comprehensive handbook (2nd ed., Chapter 2). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Hoffman, E. M. (2014). Faculty and student relationships: Context matters. College Teaching, 62(1), 13-19.
  • Hunter, M. S., & White, E. R. (2004). Could fixing academic advising fix higher education? About Campus, 9(1), 20-25.
  • Jacobi, M. (1991). Mentoring and undergraduate academic success: A literature review. Review of Educational Research, 61(4), 505-532.
  • Johnson, C. S. (1989). Mentoring programs. In M. L. Upcraft & J. Gardner (Eds.). The freshman year experience: Helping students survive and succeed in college (pp. 118- 128). San Francisco: Jossey-B.
  • Katsuko, H. (1995). Quantitavie and qualitative research approaches in education. Education, 115(3), 351-356.
  • Karataş, A. ve Gizir, C. A. (2013). Üniversite öğrencilerinin psikolojik danışma gereksinimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 250-265.
  • Kidd, P.S. and Parshall, M.B. (2000). Getting the focus and the group: Enhancing analytical rigor in focus group research. Qualitative Health Research, 10, 293-309.
  • Kohlberg, L. (1964). Development of moral character and moral ideology. In M. L. Hoffman & L. W. Hoffman (Eds.), Review of child development research (Vol. 1). New York, NY: Russell Sage Foundation.
  • Kot, F.C. (2014). The impact of centralized advising on first-year academic performance and second-year enrollment behavior. Research in Higher Education, 55, 527-563.
  • Köser, D. B. ve Mercanlıoğlu, Ç. M. (2010). Akademik danışmanlık hizmetinin önemi ve Türkiye’deki üniversitelerde akademik danışmanlık hizmetinin değerlendirilmesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2(2), 27-36.
  • Kuhn, T., Gordon, V. N., & Webber, J. (2006). The advising and counseling continuum: Triggers for referral. NACADA Journal, 26(1), 24-31.
  • Kuh, G., J. Kinzie, J. H., Schuh, E. J., Whitt, & Associates. (2005). Student success in college: Creating conditions that matter. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Kutlu, M. (2004). Üniversite öğrencilerinin alıştırma-oryantasyon hizmetlerine ilişkin karşılaştıkları sorunlar ve beklentileri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı’nda sunulmuş bildiri, 6-9 Temmuz 2004, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Krueger, R.A. (1994). Focus groups: A practical guide for applied research. California: Sage.
  • Krueger, R. A. and Casey, M.A. (2000). Focus groups: A practical guide for applied research. California: Sage.
  • Lamport, M. A. (1993). Student–faculty informal interaction and the effects on college student outcomes: A review of the literature. Adolescence, 28(112), 971-990.
  • Lowenstein, M. (2005). If advising is teaching, what do advisors teach? NACADA Journal, 25(2), 65-73.
  • Magolda, M. B., & King, P. M. (2008). Toward reflective conversations: An advising approach that promotes self-authorship. Association of American Colleges and Universities (AAC&U) Peer Review, 10(1), 8-11.
  • Maynard-Tucker, G. (2000). Conducting focus groups in developing countries: Skills training for local bilingual facilitators. Qualitative Health Research, 10, 396-511.
  • Meyers, S. A. (2009). Do your students care whether you care about them? College Teaching, 57(4), 205-210.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. Thousand Oaks, California: Sage.
  • Morgan D.L. (1997). Focus groups as qualitative research. London: Sage.
  • Moses, Y. T. (1989). Black women in academe: Issues and strategies. Washington, DC: Association of American Colleges. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 311817)
  • Mu, L., & Fosnacht, K, (2019). Effective advising: How academic advising influences student learning outcomes in different institutional contexts. The Review of Higher Education, 42(4), 1283-1307.
  • Murray, J. (1998). Qualitative methods. International Review of Psychiatry, 10, 312-317.
  • Özyürek, R., Arıkan, D. ve Şahin, M. (2016). Ege Üniversitesi öğrencilerinin oryantasyon ve akademik danışmanlık hizmetleri ile ilgili gereksinimlerinin belirlenmesi. International Journal of Human Sciences, 13(1), 1233-1270. doi:10.14687/ijhs.v13i1.3592
  • Pascarella, E. T., & Terenzini, P. T. (1980). Predicting freshman persistence and voluntary dropout decisions from a theoretical model. Journal of Higher Education, 51, 60- 75.
  • Patton, M.Q. (2002). Qualitative Research and Evaluation Methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Paul, W. K., & Fitzpatrick, C. (2015). Advising as servant leadership: Investigating student satisfaction. NACADA Journal, 35(2), 28-35.
  • Peterson, M. W., & Spencer, M. G. (1993). Qualitative and quantitative approaches to academic culture: Do they tell us the same thing? In J. C. Smart (Ed.), Higher education: Handbook of theory and research (Vol. IX, pp. 344-388). New York: Agothon Press.
  • Perry, W. (1970). Forms of intellectual and ethical development in the college years. New York, NY: Holt, Rhinehart, and Winston.
  • Piaget, J. (1952). The origins of intelligence in children. New York, NY: International Universities Press.
  • Putney, L. G., & Green, J. L. (1999). Evaluation of qualitative research methodology. Looking beyond defense to possibilities. Reading Research Quarterly, 34(3), 368-378.
  • Raskin, M. (1979). Critical issue: Faculty advising. Peabody Journal of Education, 56(2). 99-108.
  • Ritche, J., & Lewis, J. (2003). Qualitative research practice. London: Sage.
  • Robins, J. (2012). Everything you have always wanted to know about academic advising (well, almost). Journal of College Student Psychotherapy, 26(3), 216-226. doi:10.1080/87568225.2012.685855
  • Rowe, M. P. (1989). What actually works? The one-to-one approach. In C. S. Pearson, D. L. Shavlik, & J. G. Touchton (Eds.), Educating the majority: Women challenge tradition in higher education (pp. 375-383). New York: American Council on Education and Mcmillian.
  • Sands, R. G., Parson, L. A., & Duane, J. (1991). Faculty mentoring faculty in a public university. The Journal of Higher Education, 62(2), 174-193.
  • Sevinç, S. ve Gizir, C. A. (2014). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyumlarını olumsuz etkileyen faktörlere yönelik algılarının incelenmesi (Mersin Üniversitesi örneği). Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(4), 1285-1308.
  • Sevinç-Tuhanioğlu, S. ve Gizir, C. A. (2019). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin üniversite yaşamına uyumlarına katkı sağlayan bireysel ve çevresel faktörlerin incelenmesi. Yükseköğretim Dergisi, 9(3), 249-262. doi:10.2399/yod.18.041
  • Smith, J. S. (2002). First-year student perceptions of academic advisement: A qualitative study and reality check. NACADA Journal, 22(2), 39-49.
  • Stweart, D.W. and Sahmdasani, P.N. (1990). Focus groups: Theory and practice. California: Sage.
  • Steingass, S, J., & Sykes, S. (2008). Centralizing advising to ımprove student outcomes. Association of American Colleges and Universities (AAC&U) Peer Review, 10(1), 18-20.
  • Stemler, S. (2001). An overview of content analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 7(17), 137-146.
  • Sullivan-Vance, K. (2008). Reenvisioning and revitalizing academic advising at Western Oregon University. Association of American Colleges and Universities (AAC&U) Peer Review, 10(1), 15-17.
  • Taşkaya, S. M. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının üniversitelerde verilmekte olan psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerine ilişkin görüşleri (Mersin Üniversitesi Örneği). Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 40-49.
  • T.C. Resmi Gazete (1984). Yükseköğretim Kurumları Mediko-Sosyal Sağlık, Kültür ve Spor İşleri Dairesi Uygulama Yönetmeliği, 18301, s. 24-29, 3 Şubat 1984.
  • Tinto, V. (2002). Taking retention seriously: Rethinking the first year of college. Retrieved March 25, 2019 from http://nhcuc.org/pdfs/Taking_Student_Retention_Seriously.pdf
  • Tinto, V. (1997). Classroom as communities: Exploring the educational character of student persistence. Journal of Higher Education, 68(6), 599-623.
  • Tinto, V. (1993). Leaving college: Rethinking the causes and cures of student attrition, 2nd ed. Chicago: University of Chicago Press.
  • Tinto, V. (1987). Leaving college: Rethinking the causes and cures of student attrition. The University of Chicago Press, Chicago.
  • Uslu-Gülşen, F. (2017). Yükseköğretimde okul terkinin değerlendirilmesi (Doktora tezi). Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi’nden elde edilmiştir (Tez No. 469675).
  • Walters, G. (2016). Developing competency-based advising practices in response to paradigm shifts in higher education, NACADA Journal, 36(1), 66-79.
  • Wilder, J. R. (1981). Academic advisement: An untapped resource. Peabody Journal of Education, 58(4), 188-192.
  • William, A., & Katz, L. (2001). The use of focus group methodology in education: Some theoretical and practical considerations. International Electronic Journal for Leadership in Learning, 5(3).
  • Vianden, J., & Barlow, P. J. (2015). Strengthen the bond: Relationships between academic advising quality and undergraduate student loyalty. NACADA Journal, 35(2), 15- 27.
  • Young-Jones, A. D., Burt, T. D., Dixon, S., & Hawthorne, M. J. (2013). Academic advising: Does it really impact student success? Quality Assurance in Education, 21(1), 7- 19. doi: 10.1108/09684881311293034
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
There are 94 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Cem Ali Gizir This is me

Sıdıka Gizir This is me

Publication Date October 27, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 8 Issue: 4

Cite

APA Gizir, C. A., & Gizir, S. (2020). Lisans Öğrencilerinin Bakış Açısından Akademik Danışmanlık Uygulaması: Bir Odak Grup Çalışması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 8(4), 1165-1195.
AMA Gizir CA, Gizir S. Lisans Öğrencilerinin Bakış Açısından Akademik Danışmanlık Uygulaması: Bir Odak Grup Çalışması. Derginin Amacı ve Kapsamı. October 2020;8(4):1165-1195.
Chicago Gizir, Cem Ali, and Sıdıka Gizir. “Lisans Öğrencilerinin Bakış Açısından Akademik Danışmanlık Uygulaması: Bir Odak Grup Çalışması”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 8, no. 4 (October 2020): 1165-95.
EndNote Gizir CA, Gizir S (October 1, 2020) Lisans Öğrencilerinin Bakış Açısından Akademik Danışmanlık Uygulaması: Bir Odak Grup Çalışması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 8 4 1165–1195.
IEEE C. A. Gizir and S. Gizir, “Lisans Öğrencilerinin Bakış Açısından Akademik Danışmanlık Uygulaması: Bir Odak Grup Çalışması”, Derginin Amacı ve Kapsamı, vol. 8, no. 4, pp. 1165–1195, 2020.
ISNAD Gizir, Cem Ali - Gizir, Sıdıka. “Lisans Öğrencilerinin Bakış Açısından Akademik Danışmanlık Uygulaması: Bir Odak Grup Çalışması”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 8/4 (October 2020), 1165-1195.
JAMA Gizir CA, Gizir S. Lisans Öğrencilerinin Bakış Açısından Akademik Danışmanlık Uygulaması: Bir Odak Grup Çalışması. Derginin Amacı ve Kapsamı. 2020;8:1165–1195.
MLA Gizir, Cem Ali and Sıdıka Gizir. “Lisans Öğrencilerinin Bakış Açısından Akademik Danışmanlık Uygulaması: Bir Odak Grup Çalışması”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, vol. 8, no. 4, 2020, pp. 1165-9.
Vancouver Gizir CA, Gizir S. Lisans Öğrencilerinin Bakış Açısından Akademik Danışmanlık Uygulaması: Bir Odak Grup Çalışması. Derginin Amacı ve Kapsamı. 2020;8(4):1165-9.