DEVELOPING AND EVALUATING PHYSICS TEACHING MATERIAL WITH ALGODOO (PHUN) IN VIRTUAL ENVIRONMENT; ARCHIMEDES’ PRINCIPLE
Year 2014,
Volume: 1 , 178 - 183, 01.09.2014
Harun Çelik
,
Uğur Sarı
Untung Nugroho Harwanto
Abstract
This study examines pre-service
teachers’ computer-based learning (CBL) experiences through virtual physics
program, Algodoo (phun). We took one specific physic topic for the 10th
grade according to the physics curriculum in Turkey. Archimedes` principle is
one of the most important basic concepts needed in the study of fluid
mechanics. We decided to design a simple virtual simulation in Algodoo (phun)
related to Archimedes’ principle. Smart board was used in order to make clear
demonstration. There were 37 participants in this
study who are studying pedagogical proficiency at Kırıkkale University, Faculty
of Education in Turkey. Case study method was used and the data was collected
by the researchers. The questionnaire consists of 28 items and 2 open-ended
questions that had been developed by Akbulut, Akdeniz & Dinçer (2008). The
questionnaire was used to find out the
teachers` perceptions toward Algodoo for teaching physics. The result of this
research recommends that using Algodoo program in physics teaching has positive
impact and can improve the students’ understanding.
References
- Akbulut, Ö. E., Akdeniz, A. R. & Dinçer, G. T. (2008). Bilgisayar destekli bir öğretim materyalinin tasarlanması ve değerlendirilmesi. 8. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı, 974-978, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
Bayrak, B., Kanlı, U. & İngeç, Ş.K. (2007). To Compare the Effects of Computer-Based Learning and the Laboratory-Based Learning on Students’ Achievement Regarding Electric Circuits. The Turkish Online Journal of Educational Technology.
Bozkurt, E. & Sarıkoç, A. (2008). Fizik Eğitiminde Sanal Laboratuar, Geleneksel Laboratuarın Yerini Tutabilir mi?. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 25: 89-100.
Cohen, L. & Manion, L. (1994). Research methods in education. (Fourth Edition), Newyork: Rutledge.
Çelik, H., Özbek, G., & Kartal, T. (2013). The Effect Of Computer-Aided 7E Instructıon Model On Students' Scıentıfıc Process Skılls. Mediterranean Journal of Educational Research, Issue 14a, pp. 926-932.
De Jong, T., Martin, E., Zamarro, J. M., Esquembre, F., Swaak, J., & van Joolingen,. (1999). The integration of computer simulation and learning support: An example from the physics domain of collision. Journal of Research in Science Teaching, 36(5), 597-615.
Edelson, D.C.,Gordın, D.N. & Pea, R.D. (1999). Addressing the Challenges of Inquiry-Based Learning Through Technology and Curriculum Design. Journal of the Learning Sciences, 8: 391–450.
Geban, Ö. & Demircioğlu, H. (1996). Fen Bilgisi Öğretiminde Bilgisayar Destekli Öğretim ve Geleneksel Problem Çözme Etkinliklerinin Ders Başarısı Bakımından Karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 12: 183-185.
Jaakkola, T., & Nurmi, S. (2008). Fostering elementary school students’ understanding of simple electricity by combining simulation and laboratory activities. Journal of ComputerAssisted Learning, 24(4), 271-283.
Khan, S. (2002). Teaching chemistry using guided discovery and an interactive computer tool. Unpublished doctoral dissertation (pp. 1-337). Amherest: University of Massachusetts.
Kocijancic, S. & Q’sullivan, C. (2004). Real or Virtual Laboratories in Science Teaching –is this Actually a Dilemma? Informatics in Education, Vol. 3, No. 2, 239–250
MEB. (2013). Fizik öğretim programı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Ankara
Öztekin, B. (2001). Excel Yardımıyla Birinci ve İkinci Dereceden Fonksiyonlar Konusunun Öğretimi Tasarım, Uygulama, Değerlendirme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
Podolefsky, N.S.,Perkins, K.K., & Adams, W.K. (2010). Factor spromoting engaged exploration with computer simulations. Physıcal revıew specıal topıcs – physics educatıon research,6, 020117.
Sarı, U. & Güven, G.B. (2013). Etkileşimli Tahta Destekli Sorgulamaya Dayalı Fizik Öğretiminin Başarı ve Motivasyona Etkisi ve Öğretmen Adaylarının Öğretime Yönelik Görüşleri, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED) Cilt 7, Sayı 2, sayfa 110-143.
Stratford, S. (1997). A review of computer-based model research in precollege science classroom. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 16(1), 3-23.
Şahin, T. Y. & Yıldırım, S. (1999). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
Şen, A. İ. (2001). Fizik Öğretiminde Bilgisayar Destekli Yeni Yaklaşımlar. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (3): 61-71.
Şengel, E., Özden, M. Y. & Geban, Ö. (2002). Bilgisayar Simulasyonlu Deneylerin Lise Öğrencilerinin Yerdeğiştirme ve Hız Kavramlarını Anlamadaki Etkisi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 2, 1424-1429.
Tao, P. K. & Gunstone, R. F. (1999).The Process of Conceptual Change in Force and Motion during Computer-Supported Physics Instruction. Journal of Research in Science Teaching, 36(7), 859–882.
Tatlı, Z. & Ayas, A. (2010). Virtual laboratory applications in chemistry education. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 938–942.
Uşun, S. (2000). Dünyada ve Türkiye’de Bilgisayar Destekli Eğitim. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Yalın, H. İ. (2001). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme (5.baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Year 2014,
Volume: 1 , 178 - 183, 01.09.2014
Harun Çelik
,
Uğur Sarı
Untung Nugroho Harwanto
References
- Akbulut, Ö. E., Akdeniz, A. R. & Dinçer, G. T. (2008). Bilgisayar destekli bir öğretim materyalinin tasarlanması ve değerlendirilmesi. 8. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı, 974-978, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
Bayrak, B., Kanlı, U. & İngeç, Ş.K. (2007). To Compare the Effects of Computer-Based Learning and the Laboratory-Based Learning on Students’ Achievement Regarding Electric Circuits. The Turkish Online Journal of Educational Technology.
Bozkurt, E. & Sarıkoç, A. (2008). Fizik Eğitiminde Sanal Laboratuar, Geleneksel Laboratuarın Yerini Tutabilir mi?. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 25: 89-100.
Cohen, L. & Manion, L. (1994). Research methods in education. (Fourth Edition), Newyork: Rutledge.
Çelik, H., Özbek, G., & Kartal, T. (2013). The Effect Of Computer-Aided 7E Instructıon Model On Students' Scıentıfıc Process Skılls. Mediterranean Journal of Educational Research, Issue 14a, pp. 926-932.
De Jong, T., Martin, E., Zamarro, J. M., Esquembre, F., Swaak, J., & van Joolingen,. (1999). The integration of computer simulation and learning support: An example from the physics domain of collision. Journal of Research in Science Teaching, 36(5), 597-615.
Edelson, D.C.,Gordın, D.N. & Pea, R.D. (1999). Addressing the Challenges of Inquiry-Based Learning Through Technology and Curriculum Design. Journal of the Learning Sciences, 8: 391–450.
Geban, Ö. & Demircioğlu, H. (1996). Fen Bilgisi Öğretiminde Bilgisayar Destekli Öğretim ve Geleneksel Problem Çözme Etkinliklerinin Ders Başarısı Bakımından Karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 12: 183-185.
Jaakkola, T., & Nurmi, S. (2008). Fostering elementary school students’ understanding of simple electricity by combining simulation and laboratory activities. Journal of ComputerAssisted Learning, 24(4), 271-283.
Khan, S. (2002). Teaching chemistry using guided discovery and an interactive computer tool. Unpublished doctoral dissertation (pp. 1-337). Amherest: University of Massachusetts.
Kocijancic, S. & Q’sullivan, C. (2004). Real or Virtual Laboratories in Science Teaching –is this Actually a Dilemma? Informatics in Education, Vol. 3, No. 2, 239–250
MEB. (2013). Fizik öğretim programı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Ankara
Öztekin, B. (2001). Excel Yardımıyla Birinci ve İkinci Dereceden Fonksiyonlar Konusunun Öğretimi Tasarım, Uygulama, Değerlendirme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
Podolefsky, N.S.,Perkins, K.K., & Adams, W.K. (2010). Factor spromoting engaged exploration with computer simulations. Physıcal revıew specıal topıcs – physics educatıon research,6, 020117.
Sarı, U. & Güven, G.B. (2013). Etkileşimli Tahta Destekli Sorgulamaya Dayalı Fizik Öğretiminin Başarı ve Motivasyona Etkisi ve Öğretmen Adaylarının Öğretime Yönelik Görüşleri, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED) Cilt 7, Sayı 2, sayfa 110-143.
Stratford, S. (1997). A review of computer-based model research in precollege science classroom. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 16(1), 3-23.
Şahin, T. Y. & Yıldırım, S. (1999). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
Şen, A. İ. (2001). Fizik Öğretiminde Bilgisayar Destekli Yeni Yaklaşımlar. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (3): 61-71.
Şengel, E., Özden, M. Y. & Geban, Ö. (2002). Bilgisayar Simulasyonlu Deneylerin Lise Öğrencilerinin Yerdeğiştirme ve Hız Kavramlarını Anlamadaki Etkisi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 2, 1424-1429.
Tao, P. K. & Gunstone, R. F. (1999).The Process of Conceptual Change in Force and Motion during Computer-Supported Physics Instruction. Journal of Research in Science Teaching, 36(7), 859–882.
Tatlı, Z. & Ayas, A. (2010). Virtual laboratory applications in chemistry education. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 938–942.
Uşun, S. (2000). Dünyada ve Türkiye’de Bilgisayar Destekli Eğitim. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Yalın, H. İ. (2001). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme (5.baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.