Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2019, Volume: 14 , 128 - 133, 20.09.2019

Abstract

References

  • Adıgüzel, T., Gürbulak, N. & Sarıçayır, H. (2011). Akıllı Tahtalar ve Öğretim Uygulamaları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 457 – 471. Akgün, M. & Koru Yücekaya, G. (2015). Akıllı Tahta Kullanımına Yönelik Öğrenci Tutumu ve Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi (Ankara İli Örneği). NWSA-Qualitative Studies, 10 (3), 1-11. Akpınar, Y. (2003). Öğretmenlerin Yeni Bilgi Teknolojileri Kullanımında Yükseköğretimin Etkisi: İstanbul Okulları Örneği. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET 2003, 2 (2). Al-Faki, I.M. & Khamis, A.S.A. (2014). Difficulties Facing Teachers in Using Interactive Whiteboards in Their Classes. American International Journal of Social Science, 3(2), 136-158. Alghamdi, A. & Higgins, S. (2015). Investigating How Teachers in Primary Schools in Saudi Arabia were Trained to Use Interactive Whiteboards and What Their Training Needs were. International Journal of Technical Research and Applications, 30, 1-10. Altınçelik, B. (2009). İlköğretim Düzeyinde Öğrenmede Kalıcılığı ve Motivasyonu Sağlaması Yönünden Akıllı Tahtaya İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Sakarya. Bulut, İ. & Koçoğlu, E. (2012). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Akıllı Tahta Kullanımına İlişkin Görüşleri (Diyarbakır ili örneği). Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 242-258. Çoklar, A.N. & Tercan, İ. (2014). Akıllı Tahta Kullanan Öğretmenlerin Akıllı Tahta Kullanımına Yönelik Görüşleri. İlköğretim Online, 13(1), 48‐61. Erduran, A. & Tataroğlu, B. (2009) Eğitimde Akıllı Tahta Kullanımına İlişkin Fen ve Matematik Öğretmen Görüşlerinin Karşılaştırılması. 9. Uluslararası Eğitim Teknolojisi Konferansı (S. 14-22), Ankara. Karakuş, İ. & Karakuş, S. (2017). Akıllı Tahta Kullanımına Yönelik Ortaöğretim Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 4 (2), 1-37. Kaya, H. & Aydın, F. (2011). Sosyal Bilgiler Dersindeki Coğrafya Konularının Öğretiminde Akıllı Tahta Uygulamalarına İlişkin Öğrenci Görüşleri. ZF Journal of World of Turks, 3(1), 179-189. Korkmaz, Ö. & Cakıl, I. (2013). Teachers’ Difficulties About Using Smart Boards. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 83, 595 – 599. MEB, (2011). FATİH Projesi. Retrieved from http://yetgm.meb.gov.tr/elektronikdergi/2011, at 11.10.2017. Özenç, E. G. & Özmen, Z. K. (2014). Akıllı Tahtayla İşlenen Fen ve Teknoloji Dersinin Öğrencilerin Başarısına ve Derse Karşı Tutumlarına Etkisi. TSA, / 18(2), 137-151. Pelgrum, W.J. (2001). Obstacles to the Integration of ICT in Education: Results From a Worldwide Educational Assessment. Computers & Education, 37, 163-178. Preston, C. & Mowbray, L. (2008). Use of SMART Boards for Teaching, Learning and Assessment in Kindergarten Science. Teaching Science, 54(2), 50-53. Starkings, S. & Krause, L. (2008). Chalkboard to Smartboard – Maths Going Green? MSOR Connections, 7(4), 13-15. Tor, H. & Erden, O. (2004). İlköğretim Öğrencilerinin Bilgi Teknolojilerinden Yararlanma Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. The Turkish Online Journal of Educational Technology (TOJET), 3(1), 120-130. Yıldızhan, Y.H. (2013). Temel Eğitimde Akıllı Tahtanın Matematik Başarısına Etkisi. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 5, 110-119.

Views of Primary School Teachers about Smart Board A Sample from Ağrı

Year 2019, Volume: 14 , 128 - 133, 20.09.2019

Abstract

Smart boards are the important material of today's educational technologies. With the recognition of the contribution of smart boards to education, its usage has started to increase in our country as well. The numbers of the studies about the education technologies are also increased. In the related literature, there are studies about the use of smart boards in the lessons but there are few researches that reflect the opinions and experiences of primary school teachers about smart boards. The aim of this study is to examine the views of primary school teacher about smart board usage. Descriptive method was preferred in the study and a questionnaire including open-ended questions was used. The study included 30 voluntary primary school teachers from Doğubeyazıt, Ağrı. The data obtained from the responses of the teachers to the questions grouped based on their common points; the frequencies and percentages of these responses calculated. The findings of the study showed that the smart board is a useful technological material, it facilitates students’ learning and positively affects the students’ attitudes to the subject. It activates the students and attracts the attention of them. It is also seen that teachers’ knowledge about effective use of smart board is limited. They use the smart board as a projector. It is suggested that teachers should be given an in-service training course to teach different methods to use smart board.

References

  • Adıgüzel, T., Gürbulak, N. & Sarıçayır, H. (2011). Akıllı Tahtalar ve Öğretim Uygulamaları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 457 – 471. Akgün, M. & Koru Yücekaya, G. (2015). Akıllı Tahta Kullanımına Yönelik Öğrenci Tutumu ve Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi (Ankara İli Örneği). NWSA-Qualitative Studies, 10 (3), 1-11. Akpınar, Y. (2003). Öğretmenlerin Yeni Bilgi Teknolojileri Kullanımında Yükseköğretimin Etkisi: İstanbul Okulları Örneği. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET 2003, 2 (2). Al-Faki, I.M. & Khamis, A.S.A. (2014). Difficulties Facing Teachers in Using Interactive Whiteboards in Their Classes. American International Journal of Social Science, 3(2), 136-158. Alghamdi, A. & Higgins, S. (2015). Investigating How Teachers in Primary Schools in Saudi Arabia were Trained to Use Interactive Whiteboards and What Their Training Needs were. International Journal of Technical Research and Applications, 30, 1-10. Altınçelik, B. (2009). İlköğretim Düzeyinde Öğrenmede Kalıcılığı ve Motivasyonu Sağlaması Yönünden Akıllı Tahtaya İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Sakarya. Bulut, İ. & Koçoğlu, E. (2012). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Akıllı Tahta Kullanımına İlişkin Görüşleri (Diyarbakır ili örneği). Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 242-258. Çoklar, A.N. & Tercan, İ. (2014). Akıllı Tahta Kullanan Öğretmenlerin Akıllı Tahta Kullanımına Yönelik Görüşleri. İlköğretim Online, 13(1), 48‐61. Erduran, A. & Tataroğlu, B. (2009) Eğitimde Akıllı Tahta Kullanımına İlişkin Fen ve Matematik Öğretmen Görüşlerinin Karşılaştırılması. 9. Uluslararası Eğitim Teknolojisi Konferansı (S. 14-22), Ankara. Karakuş, İ. & Karakuş, S. (2017). Akıllı Tahta Kullanımına Yönelik Ortaöğretim Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 4 (2), 1-37. Kaya, H. & Aydın, F. (2011). Sosyal Bilgiler Dersindeki Coğrafya Konularının Öğretiminde Akıllı Tahta Uygulamalarına İlişkin Öğrenci Görüşleri. ZF Journal of World of Turks, 3(1), 179-189. Korkmaz, Ö. & Cakıl, I. (2013). Teachers’ Difficulties About Using Smart Boards. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 83, 595 – 599. MEB, (2011). FATİH Projesi. Retrieved from http://yetgm.meb.gov.tr/elektronikdergi/2011, at 11.10.2017. Özenç, E. G. & Özmen, Z. K. (2014). Akıllı Tahtayla İşlenen Fen ve Teknoloji Dersinin Öğrencilerin Başarısına ve Derse Karşı Tutumlarına Etkisi. TSA, / 18(2), 137-151. Pelgrum, W.J. (2001). Obstacles to the Integration of ICT in Education: Results From a Worldwide Educational Assessment. Computers & Education, 37, 163-178. Preston, C. & Mowbray, L. (2008). Use of SMART Boards for Teaching, Learning and Assessment in Kindergarten Science. Teaching Science, 54(2), 50-53. Starkings, S. & Krause, L. (2008). Chalkboard to Smartboard – Maths Going Green? MSOR Connections, 7(4), 13-15. Tor, H. & Erden, O. (2004). İlköğretim Öğrencilerinin Bilgi Teknolojilerinden Yararlanma Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. The Turkish Online Journal of Educational Technology (TOJET), 3(1), 120-130. Yıldızhan, Y.H. (2013). Temel Eğitimde Akıllı Tahtanın Matematik Başarısına Etkisi. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 5, 110-119.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Ozan Emre Adagıdelı This is me

Lale Cerrah Ozsevgec This is me

Publication Date September 20, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 14

Cite

APA Adagıdelı, O. E., & Cerrah Ozsevgec, L. (2019). Views of Primary School Teachers about Smart Board A Sample from Ağrı. The Eurasia Proceedings of Educational and Social Sciences, 14, 128-133.