The purpose of this study is to analyze the statements
regarding the mission, vision, organizational values and strategic aims of the
companies traded on the Stock Exchange Istanbul by content analysis method as
of 2017. More generally, the study identifies concepts that stand out in the
mission, vision, organizational values and objectives of BIST 100 companies
that hold the pulse of the country's economy. The motivation of this work is to
guide the leaders, managers, business owners and decision-making bodies in
determining their mission, vision, organizational values and goals for their
organizations, and to help them focus on which concepts. Also,
our country is to demonstrate conceptual changes over time by making
comparisons with similar studies in the literature on mission, vision,
organizational values and objectives that helped lead companies to their
activities. As a result of research, it has been found that
businesses prioritize the concepts of globalization and sustainability in order
to survive in the world economy and market conditions that develop without
giving up leadership and innovation in vision statements. It is also important to note that companies have
important concepts such as sustainability, added value creation, environmental
awareness, quality and leadership in mission statements; it is seen that
companies focus on organizational outputs and sustainability in terms of
objective values and purpose expressions regarding the bring-in of these
outputs.
Bu çalışmanın
amacı 2017 yılı itibari ile Borsa İstanbul’da işlem gören firmaların misyon,
vizyon, örgütsel değer ve stratejik amaçlarına ilişkin ifadeleri içerik analizi
yöntemi ile incelemektir. Daha genel bir ifade ile çalışma ülke
ekonomisinin nabzını tutan BİST 100 firmalarının açıkladıkları misyon, vizyon,
örgütsel değer ve stratejik amaçlarında öne çıkan ve öncelik ifade eden
kavramları belirlemektedir. Bu çalışmanın motivasyonunu lider, yönetici,
işletme sahibi ve karar organlarına örgütleri için misyon, vizyon, örgütsel değer
ve stratejik amaçlar belirlerken yol göstermek, hangi kavramlara odaklanmaları
gerektiği konusunda yardımcı olmaktır. Yine ülkemiz öncü firmalarının
faaliyetlerine yol vermelerinde yardımcı olan misyon, vizyon, örgütsel değer ve
stratejik amaçlarına ilişkin literatürdeki benzer çalışmalarla kıyaslamalar
yaparak zaman içindeki kavramsal değişimleri ortaya koymaktır. Araştırma
sonucunda işletmelerin vizyon açıklamalarında liderlik ve yenilikçilikten
vazgeçmeden gelişen dünya ekonomisi ve piyasa koşullarında hayatta kalabilmek
için küreselleşme ve sürdürülebilirlik kavramlarına öncelik verdikleri tespit
edilmiştir. Yine firmaların misyon açıklamalarında sürdürülebilirlik, katma
değer yaratma, çevreye duyarlılık, kalite ve liderlik gibi kavramların önemli
yere sahip olduğu; firmaların örgütsel çıktılar ve bu çıktıların getirilerine
ilişkin amaçsal değerlere ve amaç ifadelerinde ise sürdürülebilirliğe
odaklandıkları görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2018 |
Acceptance Date | April 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 1 |