Abstract
COVID-19 krizi, küresel olarak ekonomik büyümeyi etkileyerek kamu harcamalarına duyulan ihtiyacı ortaya çıkardı. Bu koşullar, ulusal mali otoriteleri baskı altına almakta ve onları öncelikle ekonomik gerilemeyi düzeltmeye, diğer yandan da mali kaynakları dengelemeye zorlamaktadır. Bu çalışmada, dünya genelindeki COVID-19 krizinin ardından oluşan farklı ekonomik sonuçların, farklı kurumsal yapılar, mali kurallar ve siyasi rejimler tarafından açıklayıp açıklayamayacağı analiz edilmiştir. Elde edilen ampirik sonuçlar, gayri safi yurtiçi hasıladaki büyümenin federal devlet yapısına sahip ülkeler hariç tüm alt gruplar için brüt borcu olumsuz, hükümet gelirini olumlu ve kamu tasarruflarını olumlu yönde etkilediğini göstermektedir. Mali kural uygulayan devletler için kamu geliri üzerindeki etki, mali kuralın olmadığı duruma göre daha yüksektir. Federal ülkeler, mali kurala sahip ülkeler ve çoğunluk hükümeti olan ülkeler dışında, neredeyse tüm alt grup modellerinde, COVID-19 döneminin kamu brüt borcu üzerinde olumlu ve devlet gelirleri üzerinde olumsuz bir etkiye sahip olduğu gözlemlenmiştir. Tüm alt gruplar için, kamu tasarrufu regresyon modellerinde COVID-19 değişkeninin etkisi anlamlı değildir. Federal yapıya sahip ülkeler için modeldeki açıklayıcı değişkenlerin devlet borcunu azaltamadığı tespit edilmiştir. Sonuç olarak, uzun vadeli borçlarda ve yıllık bütçede mali dengeyi korumaya motive eden uyarlanabilir mali kurallar önerilmektedir.