Research Article
BibTex RIS Cite

THE USE OF ALTERNATIVE MEASUREMENT TOOLS BY IMAM HATIP HIGH SCHOOL VOCATIONAL COURSE TEACHERS AND THE PROBLEMS THEY FACE

Year 2025, Volume: 39 Issue: 2, 499 - 523, 30.06.2025
https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.1490978

Abstract

Qualitative case study design was used in this study in which the use of alternative measurement tools and the problems encountered by IHL vocational course teachers were discussed. The research was conducted by interviewing 20 vocational course teachers working in the districts in the centre of Kayseri province. Semi-structured interview form was used in our study and the data obtained were analysed by descriptive method. As a result of the study, it was concluded that the vocational course teachers who participated in the study mostly preferred to use traditional and alternative measurement tools together. It was seen that the interviewed teachers used concept map, performance study and project study more than other alternative assessment tools. The reasons of the teachers who participated in the study for preferring alternative assessment tools are listed as the necessity to act according to the requirements of the age, the changing understanding of teaching, and the inadequacy of traditional assessment tools. It was seen that the teachers who participated in the study encountered some problems while using alternative assessment tools.

References

  • Akyürek, S. (2003). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi derslerinde kavram haritalarının kullanımı. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(3), 65-85.
  • Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S., & Bıçak, B. (2006). Geleneksel tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme teknikleri. Pegem A Yayınları.
  • Çakmak, A. (2011, Haziran). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri ve Öğretmenlerin Bunları Kullanma Düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demirel, Ö. (2007). Öğretme sanatı. Pegem A Yayınları
  • Ev, H. (2012). Din kültürü ve ahlak bilgisi derslerinde yapılandırmacı öğrenme, imkân ve sınırlılıklar. Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 12(3), 151-174
  • Gömleksiz, M., & Erkan, S. (2016). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Nobel.
  • Gündoğdu, Y. (2013, Mayıs). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Öğrenci
  • Başarısını Değerlendirme Yeterlilikleri. Milli Eğitim Dergisi, s. 237-258.
  • Güngör, A. (2001). İlköğretim okulları ikinci kademe Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme sorunları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Işıkdoğan, D. (2014). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Yapılandırmacı Ölçme ve Değerledirme Yöntemlerine Yönelik Görüşleri. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi Dergisi, 165-181.
  • Karbeyaz, P. (2018). İdkab öğretmenlerinin alternatif ölçme araçlarını kullanma durumları ve karşılaştıkları sorunlar. Sosyal Bilimler Dergisi, 202-224.
  • Kaya, H., Karatepe, A., Özder, A. (2014). Modern yöntem ve tekniklerle coğrafya öğretimi, Pegem A
  • Koç, A. (2022). Din öğretiminde alternatif ölçme ve değerlendirme. NEÜ Yayınları.
  • Kumru, B. (2021). Coğrafya ders kitaplarının alternatif ölçme ve değerlendirme teknikleri bakımından incelenmesi ve coğrafya öğretmenlerinin sözü edilen teknik ve uygulamalara ilişkin görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • MEB. (2018). AİHL meslek dersleri öğretim programları. Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. (2013, Eylül 7). meb.mevzuat.gov.tr.
  • Şimşek, V (2022). Farklı değişkenlere göre DKAB öğretmenlerinin ölçme değerlendirmeye yönelik tutumları. Dini Araştırmalar, 553-578.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, M., & Genç, M. (2016). Ortaokul din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerini kullanma düzeyleri ve karşılaştıkları sorunlar. İlahiyat Tetkikleri Dergisi, (45), 45-80.
  • Zengin, M. (2010). Yapılandırmacılık ve din eğitimi DKAB öğretim programlarının değerlendirilmesi ve öğretmen görüşleri açısından etkililiği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

İMAM HATİP LİSESİ MESLEK DERSİ ÖĞRETMENLERİNİN ALTERNATİF ÖLÇME ARAÇLARINI KULLANMA DURUMLARI VE KARŞILAŞTIKLARI SORUNLAR

Year 2025, Volume: 39 Issue: 2, 499 - 523, 30.06.2025
https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.1490978

Abstract

İHL meslek dersi öğretmenlerinin alternatif ölçme araçlarını kullanma durumları ve karşılaştıkları sorunların ele alındığı bu çalışmada nitel durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırma Kayseri ili merkezindeki ilçelerde görev yapmakta olan 20 meslek dersi öğretmeni ile görüşme yapılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmamızda yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış; elde edilen verilerin analizi betimsel yöntemle yapılmıştır. Çalışma sonucunda araştırmaya katılan meslek dersi öğretmenlerinin çoğunlukla geleneksel ve alternatif ölçme araçlarını bir arada kullanmayı tercih ettikleri sonucuna ulaşılmıştır. Görüşme yapılan öğretmenlerin kavram haritası, performans çalışması ve proje çalışmasını diğer alternatif ölçme araçlarına göre daha çok kullandıkları görülmüştür. Araştırmaya katılan öğretmenler alternatif ölçme araçlarını tercih etme gerekçelerini; çağın gereklerine göre hareket etme, değişen öğretmenlik anlayışı, geleneksel ölçme araçlarının yetersiz kalması şeklinde sıralamıştır. Çalışmaya katılan öğretmenlerin alternatif ölçme araçlarını kullanırken bazı problemlerle karşılaştıkları görülmüştür.

Ethical Statement

Çalışma için gerekli etik kurul onayı alınmıştır.

Supporting Institution

Çalışmayı destekleyen her hangi bir kurum yoktur.

Thanks

Bu çalışma yazarın aynı adla daha önce yayınlanmış olan yüksek lisans tezinin özeti olarak hazırlanmıştır.

References

  • Akyürek, S. (2003). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi derslerinde kavram haritalarının kullanımı. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(3), 65-85.
  • Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S., & Bıçak, B. (2006). Geleneksel tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme teknikleri. Pegem A Yayınları.
  • Çakmak, A. (2011, Haziran). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri ve Öğretmenlerin Bunları Kullanma Düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demirel, Ö. (2007). Öğretme sanatı. Pegem A Yayınları
  • Ev, H. (2012). Din kültürü ve ahlak bilgisi derslerinde yapılandırmacı öğrenme, imkân ve sınırlılıklar. Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 12(3), 151-174
  • Gömleksiz, M., & Erkan, S. (2016). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Nobel.
  • Gündoğdu, Y. (2013, Mayıs). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Öğrenci
  • Başarısını Değerlendirme Yeterlilikleri. Milli Eğitim Dergisi, s. 237-258.
  • Güngör, A. (2001). İlköğretim okulları ikinci kademe Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme sorunları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Işıkdoğan, D. (2014). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Yapılandırmacı Ölçme ve Değerledirme Yöntemlerine Yönelik Görüşleri. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi Dergisi, 165-181.
  • Karbeyaz, P. (2018). İdkab öğretmenlerinin alternatif ölçme araçlarını kullanma durumları ve karşılaştıkları sorunlar. Sosyal Bilimler Dergisi, 202-224.
  • Kaya, H., Karatepe, A., Özder, A. (2014). Modern yöntem ve tekniklerle coğrafya öğretimi, Pegem A
  • Koç, A. (2022). Din öğretiminde alternatif ölçme ve değerlendirme. NEÜ Yayınları.
  • Kumru, B. (2021). Coğrafya ders kitaplarının alternatif ölçme ve değerlendirme teknikleri bakımından incelenmesi ve coğrafya öğretmenlerinin sözü edilen teknik ve uygulamalara ilişkin görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • MEB. (2018). AİHL meslek dersleri öğretim programları. Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. (2013, Eylül 7). meb.mevzuat.gov.tr.
  • Şimşek, V (2022). Farklı değişkenlere göre DKAB öğretmenlerinin ölçme değerlendirmeye yönelik tutumları. Dini Araştırmalar, 553-578.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, M., & Genç, M. (2016). Ortaokul din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerini kullanma düzeyleri ve karşılaştıkları sorunlar. İlahiyat Tetkikleri Dergisi, (45), 45-80.
  • Zengin, M. (2010). Yapılandırmacılık ve din eğitimi DKAB öğretim programlarının değerlendirilmesi ve öğretmen görüşleri açısından etkililiği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Human Geography (Other)
Journal Section Articles
Authors

Gülden Demir 0000-0003-4455-9642

Süleyman Akyürek 0000-0002-8427-5030

Early Pub Date June 27, 2025
Publication Date June 30, 2025
Submission Date May 31, 2024
Acceptance Date April 14, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 39 Issue: 2

Cite

APA Demir, G., & Akyürek, S. (2025). İMAM HATİP LİSESİ MESLEK DERSİ ÖĞRETMENLERİNİN ALTERNATİF ÖLÇME ARAÇLARINI KULLANMA DURUMLARI VE KARŞILAŞTIKLARI SORUNLAR. Erciyes Akademi, 39(2), 499-523. https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.1490978