THE USE OF ALTERNATIVE MEASUREMENT TOOLS BY IMAM HATIP HIGH SCHOOL VOCATIONAL COURSE TEACHERS AND THE PROBLEMS THEY FACE
Year 2025,
Volume: 39 Issue: 2, 499 - 523, 30.06.2025
Gülden Demir
,
Süleyman Akyürek
Abstract
Qualitative case study design was used in this study in which the use of alternative measurement tools and the problems encountered by IHL vocational course teachers were discussed. The research was conducted by interviewing 20 vocational course teachers working in the districts in the centre of Kayseri province. Semi-structured interview form was used in our study and the data obtained were analysed by descriptive method. As a result of the study, it was concluded that the vocational course teachers who participated in the study mostly preferred to use traditional and alternative measurement tools together. It was seen that the interviewed teachers used concept map, performance study and project study more than other alternative assessment tools. The reasons of the teachers who participated in the study for preferring alternative assessment tools are listed as the necessity to act according to the requirements of the age, the changing understanding of teaching, and the inadequacy of traditional assessment tools. It was seen that the teachers who participated in the study encountered some problems while using alternative assessment tools.
References
-
Akyürek, S. (2003). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi derslerinde kavram haritalarının kullanımı. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(3), 65-85.
-
Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S., & Bıçak, B. (2006). Geleneksel tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme teknikleri.
Pegem A Yayınları.
-
Çakmak, A. (2011, Haziran). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri ve
Öğretmenlerin Bunları Kullanma Düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü.
-
Demirel, Ö. (2007). Öğretme sanatı. Pegem A Yayınları
-
Ev, H. (2012). Din kültürü ve ahlak bilgisi derslerinde yapılandırmacı öğrenme, imkân ve sınırlılıklar. Dokuz Eylül
Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 12(3), 151-174
-
Gömleksiz, M., & Erkan, S. (2016). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Nobel.
-
Gündoğdu, Y. (2013, Mayıs). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Öğrenci
-
Başarısını Değerlendirme Yeterlilikleri. Milli Eğitim Dergisi, s. 237-258.
-
Güngör, A. (2001). İlköğretim okulları ikinci kademe Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi öğretmenlerinin ölçme ve
değerlendirme sorunları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
-
Işıkdoğan, D. (2014). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Yapılandırmacı Ölçme ve Değerledirme
Yöntemlerine Yönelik Görüşleri. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi Dergisi, 165-181.
-
Karbeyaz, P. (2018). İdkab öğretmenlerinin alternatif ölçme araçlarını kullanma durumları ve karşılaştıkları
sorunlar. Sosyal Bilimler Dergisi, 202-224.
-
Kaya, H., Karatepe, A., Özder, A. (2014). Modern yöntem ve tekniklerle coğrafya öğretimi, Pegem A
-
Koç, A. (2022). Din öğretiminde alternatif ölçme ve değerlendirme. NEÜ Yayınları.
-
Kumru, B. (2021). Coğrafya ders kitaplarının alternatif ölçme ve değerlendirme teknikleri bakımından
incelenmesi ve coğrafya öğretmenlerinin sözü edilen teknik ve uygulamalara ilişkin görüşleri. (Yayımlanmamış
yüksek lisans tezi). Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
-
MEB. (2018). AİHL meslek dersleri öğretim programları. Devlet Kitapları Müdürlüğü.
-
Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. (2013, Eylül 7). meb.mevzuat.gov.tr.
-
Şimşek, V (2022). Farklı değişkenlere göre DKAB öğretmenlerinin ölçme değerlendirmeye yönelik tutumları. Dini
Araştırmalar, 553-578.
-
Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
-
Yıldız, M., & Genç, M. (2016). Ortaokul din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin alternatif ölçme ve
değerlendirme tekniklerini kullanma düzeyleri ve karşılaştıkları sorunlar. İlahiyat Tetkikleri Dergisi, (45), 45-80.
-
Zengin, M. (2010). Yapılandırmacılık ve din eğitimi DKAB öğretim programlarının değerlendirilmesi ve öğretmen
görüşleri açısından etkililiği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
İMAM HATİP LİSESİ MESLEK DERSİ ÖĞRETMENLERİNİN ALTERNATİF ÖLÇME ARAÇLARINI KULLANMA DURUMLARI VE KARŞILAŞTIKLARI SORUNLAR
Year 2025,
Volume: 39 Issue: 2, 499 - 523, 30.06.2025
Gülden Demir
,
Süleyman Akyürek
Abstract
İHL meslek dersi öğretmenlerinin alternatif ölçme araçlarını kullanma durumları ve karşılaştıkları sorunların ele alındığı bu çalışmada nitel durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırma Kayseri ili merkezindeki ilçelerde görev yapmakta olan 20 meslek dersi öğretmeni ile görüşme yapılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmamızda yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış; elde edilen verilerin analizi betimsel yöntemle yapılmıştır. Çalışma sonucunda araştırmaya katılan meslek dersi öğretmenlerinin çoğunlukla geleneksel ve alternatif ölçme araçlarını bir arada kullanmayı tercih ettikleri sonucuna ulaşılmıştır. Görüşme yapılan öğretmenlerin kavram haritası, performans çalışması ve proje çalışmasını diğer alternatif ölçme araçlarına göre daha çok kullandıkları görülmüştür. Araştırmaya katılan öğretmenler alternatif ölçme araçlarını tercih etme gerekçelerini; çağın gereklerine göre hareket etme, değişen öğretmenlik anlayışı, geleneksel ölçme araçlarının yetersiz kalması şeklinde sıralamıştır. Çalışmaya katılan öğretmenlerin alternatif ölçme araçlarını kullanırken bazı problemlerle karşılaştıkları görülmüştür.
Ethical Statement
Çalışma için gerekli etik kurul onayı alınmıştır.
Supporting Institution
Çalışmayı destekleyen her hangi bir kurum yoktur.
Thanks
Bu çalışma yazarın aynı adla daha önce yayınlanmış olan yüksek lisans tezinin özeti olarak hazırlanmıştır.
References
-
Akyürek, S. (2003). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi derslerinde kavram haritalarının kullanımı. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(3), 65-85.
-
Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S., & Bıçak, B. (2006). Geleneksel tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme teknikleri.
Pegem A Yayınları.
-
Çakmak, A. (2011, Haziran). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri ve
Öğretmenlerin Bunları Kullanma Düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü.
-
Demirel, Ö. (2007). Öğretme sanatı. Pegem A Yayınları
-
Ev, H. (2012). Din kültürü ve ahlak bilgisi derslerinde yapılandırmacı öğrenme, imkân ve sınırlılıklar. Dokuz Eylül
Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 12(3), 151-174
-
Gömleksiz, M., & Erkan, S. (2016). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Nobel.
-
Gündoğdu, Y. (2013, Mayıs). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Öğrenci
-
Başarısını Değerlendirme Yeterlilikleri. Milli Eğitim Dergisi, s. 237-258.
-
Güngör, A. (2001). İlköğretim okulları ikinci kademe Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi öğretmenlerinin ölçme ve
değerlendirme sorunları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
-
Işıkdoğan, D. (2014). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Yapılandırmacı Ölçme ve Değerledirme
Yöntemlerine Yönelik Görüşleri. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi Dergisi, 165-181.
-
Karbeyaz, P. (2018). İdkab öğretmenlerinin alternatif ölçme araçlarını kullanma durumları ve karşılaştıkları
sorunlar. Sosyal Bilimler Dergisi, 202-224.
-
Kaya, H., Karatepe, A., Özder, A. (2014). Modern yöntem ve tekniklerle coğrafya öğretimi, Pegem A
-
Koç, A. (2022). Din öğretiminde alternatif ölçme ve değerlendirme. NEÜ Yayınları.
-
Kumru, B. (2021). Coğrafya ders kitaplarının alternatif ölçme ve değerlendirme teknikleri bakımından
incelenmesi ve coğrafya öğretmenlerinin sözü edilen teknik ve uygulamalara ilişkin görüşleri. (Yayımlanmamış
yüksek lisans tezi). Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
-
MEB. (2018). AİHL meslek dersleri öğretim programları. Devlet Kitapları Müdürlüğü.
-
Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. (2013, Eylül 7). meb.mevzuat.gov.tr.
-
Şimşek, V (2022). Farklı değişkenlere göre DKAB öğretmenlerinin ölçme değerlendirmeye yönelik tutumları. Dini
Araştırmalar, 553-578.
-
Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
-
Yıldız, M., & Genç, M. (2016). Ortaokul din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin alternatif ölçme ve
değerlendirme tekniklerini kullanma düzeyleri ve karşılaştıkları sorunlar. İlahiyat Tetkikleri Dergisi, (45), 45-80.
-
Zengin, M. (2010). Yapılandırmacılık ve din eğitimi DKAB öğretim programlarının değerlendirilmesi ve öğretmen
görüşleri açısından etkililiği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.