İletişim teknolojilerinin gelişimi doğrultusunda önemli etki aygıtları arasında yer alan sosyal medya, toplumların algılarını yönlendirebilmek ve rıza üretimi tekniklerinin devreye sokulduğu alanların başında gelmektedir. Sosyal medyada rıza üretimi ve etki alanları araştırmanın temel problemini oluşturmaktadır. Sosyal medyayı aktif biçimde kullanan ve teknoloji çağının içerisine doğan Z Kuşağı araştırma sahası olarak belirlenmiştir. Bu çerçevede araştırma, sosyal medya içeriklerinin Z kuşağı bireylerini nasıl etkilediğini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Z kuşağı üzerinde meydana gelen olası düşünsel ve politik değişimlerle birlikte, kültürel ve tüketim davranışlarının değişim süreçlerinde sosyal medyada rıza üretiminin ne tür bir etkiye sahip olabildiği araştırma çerçevesinde anlamlandırılmaya çalışılmaktadır. Araştırma kapsamında derinlemesine mülakat yöntemi kullanılarak, 20 katılımcı ile görüşülmüş ve bu görüşmelerden elde edilen bulgular sınıflandırılarak analiz edilmiştir. Araştırmada, sosyal medyanın Z kuşağı bireylerinin düşünsel motivasyonları üzerinde rıza üretimine sebep olabileceği konuları; politik görüşlerin rızaya dayalı bir biçimde deşifre edilmesi, politik davranışların manipülasyona uğrayabilmesi, kültürel davranışların ve dini inançların varyasyonuyla birlikte tüketim alışkanlıklarının değişimi bağlamında somutlaştırılmaya çalışılmıştır. Bulgular çerçevesinde Z kuşağına mensup sosyal medya kullanıcılarının siyasi, kültürel ve ekonomik düzlemde rıza üretimi teknikleri doğrultusunda sosyal medyanın etkisi altında kaldıkları, manipülasyonlara ve algı yönetimine maruz kaldıkları gözlemlenmiştir. Bu doğrultuda kültür, aile ve eğitim gibi toplumsal bağları güçlü kılacak ve bireyi yetiştirecek dinamiklerin güçlendirilmesinin gerekliliğiyle birlikte eleştirel nitelikli dijital okuryazarlığın toplumsallaştırılması önem taşımaktadır.
Social media, which is one of the important influence devices in line with the development of communication technologies, is one of the areas where consent production techniques are put into use in order to direct the perceptions of societies. Consent production in social media and its spheres of influence constitute the main problem of the research. Generation Z, which actively uses social media and is born into the age of technology, has been determined as the research field. In this framework, the research aims to reveal how social media content affects Generation Z individuals. Along with the possible intellectual and political changes occurring on Generation Z, the research tries to make sense of what kind of effect the production of consent in social media can have on the processes of change in cultural and consumption behaviours. Within the scope of the research, 20 participants were interviewed using in-depth interview method and the findings obtained from these interviews were classified and analysed. In the research, the issues that social media can cause the production of consent on the intellectual motivations of Generation Z individuals were tried to be concretised in the context of deciphering political views based on consent, manipulation of political behaviours, variation of cultural behaviours and religious beliefs, and change in consumption habits. Within the framework of the findings, it has been observed that social media users belonging to Generation Z are under the influence of social media in line with the techniques of consent production on the political, cultural and economic plane, and are exposed to manipulations and perception management. In this direction, it is important to socialise critical digital literacy with the necessity of strengthening the dynamics that will strengthen social bonds such as culture, family and education and raise the individual.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Social Media Applications and Analysis |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | September 24, 2025 |
| Publication Date | September 30, 2025 |
| Submission Date | January 6, 2025 |
| Acceptance Date | March 18, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 39 Issue: 3 |